Muusikoiden.net
07.12.2016
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksi keikkailu on edellytys sopparille?
1 2
JoeCreb
28.07.2011 01:48:00 (muokattu 28.07.2011 01:48:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuulin et Leavingseiltki "toivottiin" et menevät keikoille soittelee, jotta soppari tulisi. Mutta silti listoilla on paljon esim. ulkomaisia artisteja, joita ei tulla suomessa näkemään (joitain koskaan) Tuntuu että rahan ahneina lypsettäisiin kaikesta, josta vain saadaa jotain irti=)
 
Ajatuksia?
 
Ukko
28.07.2011 15:30:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikkailulla luodaan se yleisö joka ostaa niitä levyjä.
 
COVS jäsen nro 6
Objectif Lune
28.07.2011 16:01:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihminen, joka haluaa turvata oman taloutensa ei ole ahne vaan ihan järkevä. Pätee levy-yhtiössä työskenteleviin, artisteihin jne.
 
Se, että Suomesta löytyy yksi vanha ja kauan sitten lopettanut bändi, joka oli suosittu, mutta ei keikkaillut ei ole hyvä esimerkki siitä, että hyvin bändi voi menestyä ilman keikkojakin. Ahkera keikkailu harjoituttaa sekä soittotaitoa, esiintymistaitoa, sosiaalisia taitoja, että on erinomainen viesti bändin motivaatiosta. Ja kuten edellinen sanoi, keikoilta se yleisö yleensä saadaan ja etenkin pienten bändien levymyynnistä merkittävä osa syntyy keikoilla.
 
Poessi
12.08.2011 12:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anteeksi, mutta eikös musiikin tekemiseen kuulu sen esittäminen kuulijoille... eli lähtökohtana pitäisi olla se, että keikkailu on edellytys musiikintekemiselle; taloudelliset kysymykset yms tulevat vasta sen jälkeen järjestyksessä.
 
Ianuarius
05.10.2011 21:05:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi, mutta entä jos on vaikka kolme bändiä ja sit tekee vaikka yhellä porukalla jonku levyn, mutta haluais alkaa toisen porukan kanssa keikkailemaan?
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Ukko
06.10.2011 10:08:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Anteeksi, mutta entä jos on vaikka kolme bändiä ja sit tekee vaikka yhellä porukalla jonku levyn, mutta haluais alkaa toisen porukan kanssa keikkailemaan?
 
Siitä vaan minkä mahdollisuudet suovat.
 
COVS jäsen nro 6
Ianuarius
06.10.2011 12:25:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ukko: Siitä vaan minkä mahdollisuudet suovat.
 
Mutta jos eivät suo ku levy-yhtiö pakottaa keikkaileen sen bändin kanssa, jonka kanssa tehtiin se levy. :o
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
kimurantti1
06.10.2011 13:22:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Mutta jos eivät suo ku levy-yhtiö pakottaa keikkaileen sen bändin kanssa, jonka kanssa tehtiin se levy. :o
 
Ymmärrätkö miksi pakottavat?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ianuarius
06.10.2011 14:00:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No en mä tiedä kuinka iso osa ny sitten ihmisistä alkaa kuunnella jotain bändiä sen takia, että sattuivat menemään niitten keikalle. Siis NYKYÄÄN.
 
Ja jos firman kanssa tehään sopparit, että ei keikkailua, niin keneltä se ny sitten on pois? Siis maksaako levy-yhtiö jonkin osan keikkakustannuksista, vai onko se vaan kahmimassa tuottoja niistä pois? Jälkimmäisessä tapauksessa keikkailuun pakottaminen on ymmärrettävää, ensimmäisess taas välttämättä ei.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Juoppis
06.10.2011 14:41:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: No en mä tiedä kuinka iso osa ny sitten ihmisistä alkaa kuunnella jotain bändiä sen takia, että sattuivat menemään niitten keikalle. Siis NYKYÄÄN.
 
Ja jos firman kanssa tehään sopparit, että ei keikkailua, niin keneltä se ny sitten on pois? Siis maksaako levy-yhtiö jonkin osan keikkakustannuksista, vai onko se vaan kahmimassa tuottoja niistä pois? Jälkimmäisessä tapauksessa keikkailuun pakottaminen on ymmärrettävää, ensimmäisess taas välttämättä ei.

 
Siis.
 
Ne keikathan on promootiota sille levylle. Kun artistilla on ahkera keikkakalenteri, se käy mainostamassa itseään tuolla maakunnissa. Vähän samalla tavalla kuin poliitikot käy hakemassa äänestäjiä.
 
Kirjoituksia:
Ajassa irrallaan.
@ 20.10.2009 / Fiktiivisiä keskusteluja. @ 21.9.2011
Ukko
07.10.2011 13:58:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Mutta jos eivät suo ku levy-yhtiö pakottaa keikkaileen sen bändin kanssa, jonka kanssa tehtiin se levy. :o
 
Sitten olet tehnyt sellaisen sopparin ja sillä selvä.
 
COVS jäsen nro 6
kimurantti1
07.10.2011 14:52:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juoppis: Siis.
 
Ne keikathan on promootiota sille levylle. Kun artistilla on ahkera keikkakalenteri, se käy mainostamassa itseään tuolla maakunnissa. Vähän samalla tavalla kuin poliitikot käy hakemassa äänestäjiä.

 
Jep, tai oikeastaan tänä päivänä toisin päin. Tottakai artistin ja levy-yhtiön on tarkoitus myydä mahdollisimman paljon levyjä, mutta artistin oman tulonhankinnan kannalta nykyään keikat on tärkeämmässä asemassa. Kaikessahan on kyse artistin tunnettuudesta ja suosiosta. Minkä verran ihmisiä kiinnostaa artisti, käykö keikoilla porukkaa ja ostaako ihmiset levyjä ym. merchandise-kamaa. Kaikki ruokkii kaikkea, levyn julkaisu tuo näkyvyyttä artistille, mikä meinaa että keikoille mahdollisesti tulee enemmän porukkaa. Keikat tuo näkyvyyttä artistille, mikä meinaa että artisti on useammin ja useamman ihmisen tietoisuudessa, mikä puolestaan vaikuttaa levymyyntiin.
 
Levy-yhtiö on voittoa tavoitteleva yritys. Toki siellä on ihmisiä jotka pitävät musasta ja haluavat sen takia olla musa-alalla, mutta ei ne siellä pelkkää hyvää hyvyyttään ja luovuuden tuskasta artistien levyjä rahoita. Jos artisti kieltäytyy keikkailemasta esim. silloin kun levy tulee pihalle, on se aikamoinen kolaus promootiolle ja artistin tunnettuudellle, mikä puolestaan huonontaa melko suoraan levyn mahdollista tuottoa. Jos halutaan saada jotain aikaan, pitää sekä artistin että levy-yhtiön olla oikeasti ja yhdessä hommassa mukana. Levy-yhtiön ei kannata satsata artistiin joka haluaa tehdä hommaa puolivaloilla.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
reos
09.10.2011 12:54:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juoppis: Siis.
 
Ne keikathan on promootiota sille levylle. Kun artistilla on ahkera keikkakalenteri, se käy mainostamassa itseään tuolla maakunnissa. Vähän samalla tavalla kuin poliitikot käy hakemassa äänestäjiä.

 
Onneks vielä joillekin on tärkeempää tehdä hyviä levyjä kuin kerätä kannatusta itsearvoisesti :) Lähinnä marginaalin syvyyksissä noi on, mutta sielä sitä hyvää vasta onkin.
 
Ihan vaan turhana välihuutona tähän, muistutuksen omaisesti.
 
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
kimurantti1
09.10.2011 13:03:07 (muokattu 09.10.2011 13:04:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reos: Onneks vielä joillekin on tärkeempää tehdä hyviä levyjä kuin kerätä kannatusta itsearvoisesti :)
 
Ei kai kukaan väittänytkään, että artisteille itsearvoinen kannatuksen kerääminen olisi jotenkin tärkeämpää kuin hyvän musan teko? Asia kun oli esillä siinä valossa, että miksei yleensä levy-yhtiö, siis voittoa tavoitteleva yritys joka ottaa jokaisen uuden levyn tuotannossa taloudellisen riskin, halua signata keikkailemattomia bändejä. Ilman sitä kannatusta hyväkään musa ei vaan päädy kuulijoiden korviin, eikä tietoisuus artistista pelkällä MySpacella leviä.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ianuarius
09.10.2011 13:46:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Ilman sitä kannatusta hyväkään musa ei vaan päädy kuulijoiden korviin, eikä tietoisuus artistista pelkällä MySpacella leviä.
 
Onko tuosta jotain tutkimustulosta viimevuosilta? Ite ei tuu hirveenä missään keikoilla tai festareilla pyörittyä ja jotenki niitä uusiaki bändejä kuitenki meikänki korviin kantautuu.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
kimurantti1
09.10.2011 14:51:42 (muokattu 09.10.2011 14:52:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Onko tuosta jotain tutkimustulosta viimevuosilta? Ite ei tuu hirveenä missään keikoilla tai festareilla pyörittyä ja jotenki niitä uusiaki bändejä kuitenki meikänki korviin kantautuu.
 
Montako bändiä siellä MySpacessa on, josta suuri yleisö ei ole oikeasti kuullut yhtään mitään? Musadiggarit on oma kuntansa, suurin osa ihmisistä ei koko ajan ole valppaana, saati omatoimisesti etsi uusia bändejä.
 
Sun pitää muistaa asiayhteys ja kokonaiskuva. Tokihan uusia artisteja tarttuu satunnaisesti kuulijoiden korviin milloin mistäkin. Kuitenkin jos levy-yhtiö (ja/tai mahdollisesti artisti) ottaa taloudellisen riskin ja tekee levyn, niin se, että sitä musaa tarttuu satunnaisesti muutamien kuulijoiden korviin ei vielä riitä, kun pitäisi myydä levyjä sen verran että päästään voitolle, tai edes break eveniin, niin että on järkeä satsata rahaa seuraavaankin levyyn. Jos laitetaan vaikka kymppitonni levyn tekoon (realistinen budjetti Suomessa, karkkirahaa maailmalla), niin ei riitä että myydään sata levyä kavereille ja toiset sata satunnaiselle yleisölle. Pitää saada ihmiset oikeasti kiinnostumaan musasta, ja se ei tapahdu itsestään vain sillä, että laitetaan ilmaiseksi muutamalle nettisaitille jakoon biisejä.
 
Sen verran tilastotietoa tältä waretuksen valtakaudelta on, että levyjen tuotot on koko ajan pienentyneet. Sähköinen kauppa on kompensoinut vähän levymyynnin laskua, mutta ei läheskään kokonaan. Artistien ensisijainen tulonlähde on keikat ja merchandise-myynti. Mitä tää kertoo sulle keikkojen tärkeydestä?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ianuarius
09.10.2011 15:27:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

N o s i i s
 
Ketkä niitä keikkoja sit menee kattoon, jos ei oo bändistä ikinä kuullukkaan? Jonku Dream Theaterin tai Iron Maidenin keikale vois iteki mennä, mut jos joku sanoo, että lähetään kattoon jotain Potato Mummiesia, niin vitut lähen! :D
 
Kyllähän bändin tuotot VARMASTI juuri niistä keikoista riippuvat, mutta jos ajatellaankin vain sitä, että kuinka tärkeää ne on sen yleisön luomisen kannalta.
 
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
kimurantti1
09.10.2011 15:33:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: N o s i i s
 
Ketkä niitä keikkoja sit menee kattoon, jos ei oo bändistä ikinä kuullukkaan? Jonku Dream Theaterin tai Iron Maidenin keikale vois iteki mennä, mut jos joku sanoo, että lähetään kattoon jotain Potato Mummiesia, niin vitut lähen! :D
 
Kyllähän bändin tuotot VARMASTI juuri niistä keikoista riippuvat, mutta jos ajatellaankin vain sitä, että kuinka tärkeää ne on sen yleisön luomisen kannalta.

 
Puskaradiollahan se aluksi meneekin. Ensin käy keikailla vaan kaverit, jotka mahdollisesti tuo keikalle muutaman oman kaverinsa jotka ei ole bändistä kuulleet aiemmin. Ehkä yksi niistä innostuu ja kertoo siitä muutamalle kaverilleen taas. Ei se tietenkään niin mene, että heti kun ollaan vedetty kymmenen keikkaa, on fanikunta valmis. Suurimmalla osalla bändeistä se vaatii vuosien aktiivista keikkailua. Ei fanikuntaa pelkästään keikoilla rakenneta, mutta se on aikamoisen tärkeä osa kokonaisuutta.
 
Miten sä luulet, että bändit nousee suosioon? Luuletko, että levy-yhtiöt vaan nappaa jonkun satunnaisen artistin, syytää parikymmentä tonnia markkinointiin ja promootioon ja tähti on syntynyt?
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Sergei Fallinen
09.10.2011 16:02:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Jonku Dream Theaterin tai Iron Maidenin keikale vois iteki mennä
 
Juuh, tää taitaakin selittää miks tän asian käsittäminen tuottaa niin suuria vaikeuksia.
 
NC
 
vain taito on rajana
Janus
09.10.2011 17:33:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuletko, että levy-yhtiöt vaan nappaa jonkun satunnaisen artistin, syytää parikymmentä tonnia markkinointiin ja promootioon ja tähti on syntynyt?
 
Joskus noinkin. Livetuotannossa sit on mukana porukkaa, joka saattaa olla joskus jonkun keikankin tehnyt...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti