Muusikoiden.net
10.12.2016
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teosto on riippakivi?
1
CryptoFib
09.04.2011 20:52:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löydä tähän mistään vastausta teoston sivuilta enkä lievän plarailun jälkeen täältäkään. Eli yksinkertainen kysymys kuuluu: Kun olen Teoston jäsen, voinko tehdä tekijänoikeusvapaata musiikkia?
 
Nykyään alkaa näyttämään, että sävellyshommia olis suuria määriä ja mikäli tekijänoikeusvapaan musiikin teko on "mahdotonta", niin se harmittaa suuresti. Monet taalat menee ohisuun.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
kivi
11.04.2011 00:34:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib: En löydä tähän mistään vastausta teoston sivuilta enkä lievän plarailun jälkeen täältäkään. Eli yksinkertainen kysymys kuuluu: Kun olen Teoston jäsen, voinko tehdä tekijänoikeusvapaata musiikkia?
 
Nykyään alkaa näyttämään, että sävellyshommia olis suuria määriä ja mikäli tekijänoikeusvapaan musiikin teko on "mahdotonta", niin se harmittaa suuresti. Monet taalat menee ohisuun.

 
Ei se ole Teostosta kiinni. Tekijänoikeus on tekijänoikeus, ja tekijä on oikeutettu korvaukseen ihan siitä riippumatta hakeutuuko Teoston asiakkaaksi.
 
Tekijänoikeuskorvaus on yleensä se säveltäjän, sanoittajan ja sovittajan ainoa palkka työstään. Jos haluat tehdä erilaisin korvausperustein kuin tavallisesti toimitaan, sen kun ilmoitat vaikka sinne Teostoon että "näistä hommista on sovittu ettei korvausta peritä erikseen käytön mukaan". Tarkoitukseen on olemassa useita erilaisia käyttöoikeussopimuksen malleja, esimerkiksi elokuvatuotantoja silmälläpitäen.
 
Itse kyllä suhtautuisin hyvin epäillen sellaisiin "taaloihin" joita luvataan edellytyksellä että luopuu kaikista oikeuksista teokseensa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
konehes
11.04.2011 00:43:10 (muokattu 11.04.2011 00:45:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib: En löydä tähän mistään vastausta teoston sivuilta enkä lievän plarailun jälkeen täältäkään. Eli yksinkertainen kysymys kuuluu: Kun olen Teoston jäsen, voinko tehdä tekijänoikeusvapaata musiikkia?
 
Tekijänoikeusvapaata musiikkia ei ole olemassakaan. Eri asia on, että kiinnostaako Teostoa kaikkien tekijöiden oikeus musiikkiinsa. Tämän kiinnostuksen määrittää Teoston asiakkuus.
 
Nykyään alkaa näyttämään, että sävellyshommia olis suuria määriä ja mikäli tekijänoikeusvapaan musiikin teko on "mahdotonta", niin se harmittaa suuresti. Monet taalat menee ohisuun.
 
Älä ilmoita niitä teoksia Teostolle. Joo, ei varmaan ole sallittua, mutta olisihan se tyhmää menettää työtarjouksia tuollaisen asian vuoksi.
 
Eikä Teosto ketään kiusallaan rajoita. Teoston asiakkuus nyt vaan on sellainen juttu, että se on kaikki tai ei mitään. Tilannetta on helpompi valvoa kun säännöt ovat selvät. Jokaisen tehtävä taas on itse miettiä, että missä vaiheessa on järkevää liittyä asiakkaaksi.
 
Edit: Kivi ehti ensin
 
cherub with heavy metal machine
CryptoFib
11.04.2011 13:03:46 (muokattu 11.04.2011 13:14:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Ei se ole Teostosta kiinni. Tekijänoikeus on tekijänoikeus, ja tekijä on oikeutettu korvaukseen ihan siitä riippumatta hakeutuuko Teoston asiakkaaksi.
 
Ei, toki. Puin heikosti asian sanoiksi.
 
Tekijänoikeuskorvaus on yleensä se säveltäjän, sanoittajan ja sovittajan ainoa palkka työstään.
 
Tässäpä se paradoksi omalta osaltani juuri lienee: Sävellysduuneja tarjotaan tasaseen tahtiin sieltä täältä. Jotkut on pieniä mainos-/promopätkiä kaverin kaverille, jotkut tarjoukset tulee firmoilta - isommalla rahalla. Ja nimenomaan, että saisin kertakorvauksen siitä työsuorituksesta ja mp3:n/wavin lähettämisestä.
 
Ite koen asian niin, että minun tulisi pystyä luopumaan niistä korvausoikeuksista aina, kun haluan. Joku multa kysyki, että "entä jos se biisi sois 2 vuotta yötäpäivää telkkarissa? Eikö harmittais, ku rahat menis ohisuun?" -No ehkä? En tiiä. Pointti onkin se, että vastatessa asiakkaalle, että "kyllä, kuulun teostoon" se duuni menee jonnekin muualle, joka kerta ja hypoteettinen utopia sen soimisesta yötäpäivää telkussa täten myös.
 
Jos haluat tehdä erilaisin korvausperustein kuin tavallisesti toimitaan, sen kun ilmoitat vaikka sinne Teostoon että "näistä hommista on sovittu ettei korvausta peritä erikseen käytön mukaan". Tarkoitukseen on olemassa useita erilaisia käyttöoikeussopimuksen malleja, esimerkiksi elokuvatuotantoja silmälläpitäen.
 
Näistä tahtosin kuulla lisää. Ite en löyä tuolta Teoston sivuilta mitään kyseisestä aiheesta. Oisko heittää hyperlinkkiä tms?
 
Itse kyllä suhtautuisin hyvin epäillen sellaisiin "taaloihin" joita luvataan edellytyksellä että luopuu kaikista oikeuksista teokseensa.
 
Ite suhtaudun jokaseen menetettyyn duuniin ja täten korvaukseen ärtymyksellä. Ymmärrän toki skenaarion, missä herra, tahi rouva X tekee biisin, joka pöllitään jonkun toimesta ja siitä tulee vaikkapa valtava radiomenestys ja silloin tällainen Teosto tulee kyllä tarpeeseen. Mutta nuokin projektit, mitä iteltä menee ohi EI vaadi sävellysmielessä kovin sydänverellä sielusta puristettua nerouden nektaria. Muutaman tunnin vaivan vain.
 
Oma intressi tässä touhussa ois kuitenki se, että sais ne muutamat - kipeästi kotitalouteen kaivatut - touhusataset pienestä äänisuunnittelusta.
 
Voisihan sävellyksissä käyttää jotakin muuta nimeä, kuin omaansa. Mutta tämmönen toiminta tuskin jeesaa minua itteäni saamaan enempiä töitä. Olis mukava, että sais nimeä tehdyistä töistä ja uusiakin työtarjouksia. Pohjimmainen kysymys on, että mitä te tekisitte nyt minun tilanteessa?
 
Realiteetit on, että yhtään radiohittiä en oo Teostojäsenyyden aikana (2004-) tehny, mutta näitä kertakorvausduuneja olis vaikka hurumykke!
 
E: Asiasta selvittäis yksinkertasella checkkiboksilla teostoilmoitusta tehdessä "Tämä teos ei kuulu Teoston esitys-, eikä tallennekorvauksien piiriin". Tuohon ruutuun sitten kaltaiseni idiootti saisi kaikessa rauhassa laittaa raksin, jos kokee sen oman edun mukaiseksi. Vai onko minun em. ongelmaan keksitty jo joku toimivampi mekanismi?
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
ganesha
11.04.2011 18:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ymmärrän yskän, itseltäkin on pari "lupaavaa" duunia mennyt sivu suun sen vuoksi, että selvisi että olen Teoston asiakas.
 
Mut sit toisaalta, ne korvaukset joita ao. firmat olisivat joutuneet maksamaan olis kuitenkin ollut luokkaa satasia, ei edes tonneja, ja kyseessä oli kuitenkin suht isot firmat joiden liikevaihdossa moiset summat on kärpäsen paskaa - tämän kun oivalsin, alkoi enemmänkin vituttamaan moisten firmojen häikälemätön yritys hyötyä jonkun toisen työpanoksesta lähestulkoon ilmaiseksi. Enää en edes viitsi havitella tällaisia duuneja. Kapitalistisiat riistäköön muita.
 
Mut jos nyt välttis haluat puoli-ilmaiseksi luopua hengentuotteistasi, niin jätät vain ilmoittamatta ne Teostoon, teet vaikka salanimellä? Firmat jotka mieluusti välttelevät tekijänoikeuskorvausten maksamista eivät taatusti vasikoi Teostolle susta :)
 
Jatkossa voin kyllä luopua teoksistani vaikka ilmaiseksi esim. hyväksi katsomaani taiteelliseen proggikseen (esim. lyhytelokuviin) jolla ei ensisijaisesti havitella taloudellista voittoa. Heti kun tarjotaan mahdollisuutta luovuttaa nimellistä korvausta vastaan biisi tai muuta edes jonkinlaista sävellysduunia vaativa äänikudelma proggikseen jolla joku toinen instanssi pyrkii vain hankkimaan taaloja taskunsa pohjalle niin siinä vaiheessa vedän kyllä Teosto-kortin esiin - jos ei sen jälkeen nappaakaan niin haistakoon vitun.
 
http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
loosah
11.04.2011 23:21:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ööööh... Ihan yleisesti: Itsehallinnointisopimus?!?
 
Soitapa Teostoon ja kysy Rilla Bruckia, niin saat järkevän selityksen, ettei tarvitse arpoa täällä.
 
GIGO
kivi
12.04.2011 11:38:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan vaikka tällaisella lapulla ne filmimusan oikeudet lyhäreihin ja muihin maailmallakin luovutetaan:
http://www.homeofpoi.com/articles/musicreleaseform.htm
 
Ei tarvi arpoa salanimiä. Ja kuten Loosah sanoi, soita (puhelimella! ei sähköpostitse/ tekstiviestein/ kirjekyyhkysellä) Teostoon ja kysy miten nää ilmoitetaan.
 
Sun on helpompi ymmärtää Teoston rooli, jos muistat että se on Musiikin Säveltäjien, Sanoittajien, Sovittajien, Suomentajien ja Kustantajien edunvalvontatoimisto. Hakeutumalla asiakkaaksi palkkaat toimiston etsimään kentältä sulle kuuluvia rahoja sen mukaan kuin olet tehnyt kappaleista teosilmoituksen.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
CryptoFib
13.04.2011 10:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kärkevistä kommenteista.
 
Tätä ketjua aloitellessa olin jo soitellu Teostoon ja udellut. Hlö ei tiennyt, mitä sanoa ja jätin soittopyynnön, kunhan asia "selviää". Asiahan oli jo selvä. Palveleva henkilö ei vaan osannut vastata. Eilen sitten em. Brück soitti ja kertoi mullekin tästä Itsehallinnointisopimuksesta. Lähetti sitten mailiin myös lomakkeen (itsehallinnointihakemus), mitä täytellä. Hyvä asia, että tämmönen on huomioitu. Edelleen kyllä ihmetyttää, että tämmönen tieto on niin vaikean takana. "Itsehallinnointisopimus" hakusana esim. antaa tasan 0 hittiä Teoston sivuilla. Myöskään Brück'n lähettämää lomaketta ei hakukentän kautta löydy.
 
Tästä syystä siis kirvasin täällä tilannetta - vähän hätäisesti.
 
Onneksi ehdin sentäs neuvoteltua itelleni vielä duunin heiltä, missä tämä "teoston jäsen? ei pysty." -asenne oli vastassa.
 
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Leikari
30.06.2011 19:09:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CryptoFib:
Ite koen asian niin, että minun tulisi pystyä luopumaan niistä korvausoikeuksista aina, kun haluan. Joku multa kysyki, että "entä jos se biisi sois 2 vuotta yötäpäivää telkkarissa? Eikö harmittais, ku rahat menis ohisuun?"
 

 
Mikäli teet kertakorvauksella niin pyri rajaamaan biisisi käyttöoikeus kuitenkin siihen käyttötarkoitukseen esim. mainos, filmi etc mihin se tilataan. Mahdollisesti myös joku rajallinen käyttöaika (vaikkapa jingleen tms.) esim. 2 tai 5 vuotta - tällöin jos luomistyösi kantaa pidempään voisit neuvotella uuden sopimuksen ja uudet rahat... - molemmat voittaa: asiakas saa hyvät musat kohtuuhintaan ja toisaalta jos tulee superhitti niin voit vielä päästä osingoille..
 
meekz
14.07.2011 10:48:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noi on tosiaan "kivoja" noi tommoset jutut jotka on vähän kiven alla.
 
(Jonkinlainen hakemus itsehallinnointia varten löytyy muuten jos pistät googleen sanat: "hakemus itsehallinnointia" (sori en saa sitä linkkiä siitä kun oon tyhmä ja se alkaa suoraan lataamaan PDF-tiedostoa). Niin kuin vihjasitkin tämä ei ole Teoston omilla sivuilla vaan musiikkikustantajat.fi -sivuilla. Onko tämä sama lappu jonka sait postissa?)
 
Yksi asia mikä heti tulee mieleen ja mistä toivoisin enemmän selvää tietoa Teostolta on - varsinkin nykypäivänä - miten erilaisissa kansainvälisissä "sävelkaupoissa" tulisi menetellä.
 
Esimerkkinä vaikka joku tämmönen:
 
http://www.ascap.com/music-career/a … ey-success-movies/movies-part3.aspx
 
"ASCAP encourages its members who work in the video game industry to adopt the model that has developed in the film and television industries. In the film and T.V. worlds, the reality is that a producer needs to hold all rights in order to distribute the ultimate work. Therefore, film/T.V. songwriters and composers are REQUIRED TO GIVE UP THEIR OWNERSHIP rights in the musical work typically through a "WORK FOR HIRE" agreement, which is the INDUSTRY STANDARD. Nonetheless, in this industry, the composers and songwriters routinely negotiate a contractual provision allowing them to receive performance royalties, which can be a significant revenue source."
 
Jos olen ymmärtänyt oikein Teostolla on varsin erilainen filosofia, mikä tietenkin vaikeuttaa säveltäjän diilejä ulkomaille missä jokin käytäntö on ns "industry standard". Se jolla on sun mahdollinen palkka on paremmassa asemassa ja tuskin tulee muuttamaan tapojaan jonkun pienemmän geopoliittisen alueen tekijänoikeusjärjestön mukaan.
 
jea
ganesha
15.07.2011 07:44:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meekz: Noi on tosiaan "kivoja" noi tommoset jutut jotka on vähän kiven alla.
 
(Jonkinlainen hakemus itsehallinnointia varten löytyy muuten jos pistät googleen sanat: "hakemus itsehallinnointia" (sori en saa sitä linkkiä siitä kun oon tyhmä ja se alkaa suoraan lataamaan PDF-tiedostoa). Niin kuin vihjasitkin tämä ei ole Teoston omilla sivuilla vaan musiikkikustantajat.fi -sivuilla. Onko tämä sama lappu jonka sait postissa?)
 
Yksi asia mikä heti tulee mieleen ja mistä toivoisin enemmän selvää tietoa Teostolta on - varsinkin nykypäivänä - miten erilaisissa kansainvälisissä "sävelkaupoissa" tulisi menetellä.
 
Esimerkkinä vaikka joku tämmönen:
 
http://www.ascap.com/music-career/a … ey-success-movies/movies-part3.aspx
 
"ASCAP encourages its members who work in the video game industry to adopt the model that has developed in the film and television industries. In the film and T.V. worlds, the reality is that a producer needs to hold all rights in order to distribute the ultimate work. Therefore, film/T.V. songwriters and composers are REQUIRED TO GIVE UP THEIR OWNERSHIP rights in the musical work typically through a "WORK FOR HIRE" agreement, which is the INDUSTRY STANDARD. Nonetheless, in this industry, the composers and songwriters routinely negotiate a contractual provision allowing them to receive performance royalties, which can be a significant revenue source."
 
Jos olen ymmärtänyt oikein Teostolla on varsin erilainen filosofia, mikä tietenkin vaikeuttaa säveltäjän diilejä ulkomaille missä jokin käytäntö on ns "industry standard". Se jolla on sun mahdollinen palkka on paremmassa asemassa ja tuskin tulee muuttamaan tapojaan jonkun pienemmän geopoliittisen alueen tekijänoikeusjärjestön mukaan.

 
Käsittääkseni Teosto tekee yhteistyötä ulkomaisten tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, joten tuo itsehallinointisopimus lienee validi myös ulkomailla toimiessa. Esim. kun itse tein nettikollaboraationa biisin erään tanskalaisen singer-songwriterin kanssa ja naputtelin toisen osapuolen EDI-koodin netti-ilmoitukseen, niin ao. henkilön tiedot päivittyivät automaattisesti kansainvälisestä rekisteristä ilmoitukseen.
 
Peli- ja elokuvamaailmassa tuo ns. industry standard varmaan onkin tuollainen, että kaikki mahdolliset oikeudet pitää luovuttaa, mikä on toisaalta ymmärrettävää: vois olla pikkuisen turhauttavaa kysellä kaikkien mahdollisten oikeuksienomistajien lupia kun elokuvan tai pelin levitystä junailee eri maihin.
 
Samanlainen "industry standard" on kyl pesiytynyt bisnesmaailmaan muutenkin: isot, monikansalliset "kapitalistisiat" mieluusti hyödyntävät toisten luovaa panosta naurettavaa korvausta vastaan ja vielä niin, että kaikki mahdolliset oikeudet teoksiin luovutetaan yrityksen käyttöön. Toisaalta ymmärrän, että tuossakin on taustalla sama dilemma - ei oo kustannustehokasta joka välissä kysellä lupia käyttää milloin mitäkin teosta, mutta kun miljoonien liikevaihdolla operoiva iso yritys haluaa esim. taustamusiikkia tai tunnareita käyttöönsä, niin korvaukset liikkuvat muutamissa sadoissa dollareissa. Silti oletetaan, ett "taiteilija" uhraisi teoksen tekemiseen verta, hikeä ja peräsuolenpätkiä. Jos korvaukset olisivat edes hieman avokätisempiä, tuollainen yksinoikeuden vaatiminen olisi helpommin hyväksyttävissä.
 
Toisaalta, noiden monikansallisten bisneshirmujen tapa perseraiskata esim. omia alihankkijoitaan on ihan yleistä, eikä rajoitu pelkästään nälkätaiteilijoiden hyväksikäyttöön.
 
http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/
meekz
15.07.2011 10:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotakin voi varmaan katsoa kahdelta kantilta. Toiset käyttävät käytäntöä hyväkseen "raiskatessaan pienempiä" ja toiset taas näkevät sen välttämättömänä (niin kuin ASCAP sanoi).
 
Pitää muistaa että tuon mukaanhan on täysin tavallista että säveltäjä neuvottelee itselleen erillisen sopimuksen proviikasta. Luulen että tämä on helpompaa, koska siitä on syntynyt tapa, kuten Suomessa on firmojen varmaankin helpompaa toteuttaa asiat Teoston pykälien mukaan kun siitä on taas syntynyt tapa täällä. Mutta kumminkin noissa kaupoissa ollaan todellisuudessa aina ostajan armoilla. jos kauppoja ei synny, ei nähdä MITÄÄN rahaa eikä sävellyksen mahdollisen menestyksen tuomia muita keikkoja.
 
Olis hienoa, kun Teosto niin kovasti haluaa auttaa asiakkaitaan, jos Teoston sivuilla olisi osio nimeltään esim.:
 
"Mitä teen kun ... "
 
Erilaisia skenaarioita ja vaihtoehtoja mitä tarjota tai neuvotella erilaisissa tilanteissa.
Vastausten tulisi olla rehellisiä ja hyvin tutkittuja - myös sellaiset vaihtoehdot tulisi olla esillä missä ei pakosti Teoston kautta raha aina kulje, jos vain tälläiset vaihtoehdot edistävät kaupantekoa. Ja kaupathan aina lisäävät säveltäjän näkyvyyttä/kuuluvuutta joka tuo myös sitten lisää rahaa Teoston valvomien teosten kautta systeemiin.
 
jea
kivi
29.07.2011 17:04:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meekz:
 
Olis hienoa, kun Teosto niin kovasti haluaa auttaa asiakkaitaan, jos Teoston sivuilla olisi osio nimeltään esim.:
 
"Mitä teen kun ... "
 
Erilaisia skenaarioita ja vaihtoehtoja mitä tarjota tai neuvotella erilaisissa tilanteissa.
Vastausten tulisi olla rehellisiä ja hyvin tutkittuja - myös sellaiset vaihtoehdot tulisi olla esillä missä ei pakosti Teoston kautta raha aina kulje, jos vain tälläiset vaihtoehdot edistävät kaupantekoa. Ja kaupathan aina lisäävät säveltäjän näkyvyyttä/kuuluvuutta joka tuo myös sitten lisää rahaa Teoston valvomien teosten kautta systeemiin.

 
Periaatteessa hyvä idea, mutta kun Teosto on "Säveltäjien, sanoittajien, sovittajien, tekstin suomentajien ja MUSIIKINKUSTANTAJIEN etujärjestö", niin aika moni ristiriita on Teoston avun ulkopuolella sen edustaessa molempia osapuolia, tai sitten voi olla niin että ratkaisu saattaisi haitata jotain sen edusryhmistä. Eli ihan paras on jättää Teosto keräämään rahaa, siinä ei intressit mene ristiin.
 
Sen sijaan esimerkiksi Muusikoiden liitto tai Elvis ry. ovat parempia kanavia tuollaisen avun hakemiseen, ja niistä neuvoja myös saa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti