Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Levy-yhtiön merkitys bändille?
1
-HP-
09.06.2010 11:20:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytäny pikaisella selauksella asiaa aiheesta eli;
 
-Mitä levy-yhtiö hyödyttää? Mitä siis tapahtuu siitä lähtien kun lähetetty demo "hyväksytään"? Onko se vain muodollinen asia että bändillä on levy-yhtiö, vai tekeekö levy-yhtiö jotain konkreettista bändin eteen?
 
-Miten levy-yhtiön kanssa julkaiseminen eroaa siitä että bändi tekee omakustanteen?
 
-Ottaako levy-yhtiö rojalteja keikoista ja levymyynnistä kuinka paljon %, noin karkeasti?
 
On vähän hakusessa asiat. =P Ei vielä ajankohtaista, mutta sitten kun näitä täytyy miettiä olis kiva tietää etukäteen. Ja jätetään teosto- ja gramexoikeudet puimatta, puhutaan kuitenki 100% omasta matskusta.
 
Omat kamat: Vox Valvetronic VT30 ESP ltd MH-50 Zoom G1Next
Mattarn
11.06.2010 11:33:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoriassa ainakin levy-yhtiö rahoittaa levyn teon, hoitaa markkinoiinnin ja jakelun (yleensä kolmannen osapuolen kautta). Isommilla levy-yhtiöillä on isommat markkinointi koneistot ja kattavammat jakelu kanavat.
 
Pienen levy-yhtiön kanssa julkaiseminen ei välttämättä paljon eroa omakustanteesta, mutta vähentäähän se bändin työtaaakkaa ja taloudellista panosta. Onhan siinä myös tietty "status" että joku lafka on julkaissut levyn mikä mahdollisesti helpotta/nopeuttaa levyarvioita ym. Näissä tapauksissa paljon riippuu levy-yhtö hemmon/hemmojen työ panoksesta.
 
Ei levy-yhtiöt keikoista rojalteja yleensä ota paitsi jon nillä on oma keikkamyynti (silloin vakio 15-20%), itse en semmoista sopimusta allekirjoittaisi. Levymyynin % vaihtelee taloudellisen riskin ja panoksen mukaan. Esim. tunnettu bandi/artisti jolla on jo fanipohja saa isomman osuuden kun tuntematon, bändi/artisti joka istse osallistuu levyn rahoittamiseen saa isomman osuuden verrattuna bändiin/artistiin joka ei.
 
"You see, most blokes will be playing at 10. You're on 10, all the way up, all the way up... Where can you go from there? Nowhere. What we do, is if we need that extra push over the cliff...Eleven. One louder."
Jabe
11.06.2010 16:03:01 (muokattu 11.06.2010 16:03:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
-Ottaako levy-yhtiö rojalteja keikoista ja levymyynnistä kuinka paljon %, noin karkeasti?

 
Keikkailu ei sinänsä kuulu levy-yhtiölle. Toki levy-yhtiö haluaa, että levyttävä artisti keikkailee, kun se on promoa levylle jne., mutta ei levy-yhtiö ota mitään rojalteja mistään keikkapalkkioista tms.
 
Levymyynti taas on se levy-yhtiön pääasiallinen tulonlähde. Levy-yhtiö siis tuottaa levyn, eli sijoittaa siihen rahaa (palkkioita, studiovuokria jne.). Sitten se levy-yhtiö myy niitä levyjä (jakelijan kautta), ja saa tuloja. Levy-yhtiö ei _ota_ artistilta/bändiltä rojalteja, vaan _antaa_ niitä artistille/bändille.
 
Esimerkin vuoksi, levyttävä artisti vois saada levy-yhtiöltä rojalteja levynsä myynnistä esim:
 
- Ensimmäisestä 2000 kappaleesta ei mitään. (Kaikki myynti sen alle on vielä tappiollista levy-yhtiölle)
- 2001-10000 kappaleesta 5 %
- 10001-20000 kappaleesta 10 %
- yli 20000 kappaleesta 15 %
 
Yleensä rojalti - siis tuo prosentti - lasketaan PDD-hinnasta (Published Price For Dealers) eli siitä verottomasta listahinnasta jolla CD-levy siirtyy levy-yhtiöltä edelleen tukkuun tai kauppoihin. Se lienee yleensä jotain 10 euron luokkaa nykyään.
 
Elikkäs jos levy myis normaalihinnalla 10000 kappaletta, niin artisti sais levymyynnistä 10000 euroa. Noilla esimerkkirojalteilla tuossa yllä. Elävässä elämässä ne varmaan vaihtelee paljonkin.
 
Levymyynnistä siis ei saa kovin paljoa rahaa, jos levyttää levy-yhtiölle. Mutta jos tekee levyn joka myy 10000 kappaletta, niin silloin on tod. näk. suht' kivasti keikkaakin, ja saa suht' kivasti gramexeja ja teostoja jne.
 
Yleiskommenttina kysymykseesi: yksi iso pointti levy-yhtiölle levyttämisessä on se, että joku muu maksaa levyn tekemisen kustannukset. Joku muu ottaa taloudellisen riskin.
 
Toinen iso pointti on se, että levy-yhtiöillä on yleensä hyvät mahdollisuudet promota levyä: hankkia bändille haastatteluja jne. Omakustannelevyn tekijälle se on vaikeampaa.
 
Jabe
11.06.2010 16:09:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Ja jätetään teosto- ja gramexoikeudet puimatta, puhutaan kuitenki 100% omasta matskusta.
 
No, gramexeja saavat levyn (taloudelliset)tuottajat, solistit ja muusikot riippumatta siitä kenen tekemiä ne biisit on. Jos teet omakustannelevyn, niin saat kaikki gramexit, jos levytät levy-yhtiölle, niin tuottajan osuudet menee levy-yhtiölle.
 
(Tietty kanstii myös muistaa, että on kivempi saada 50 % isosta summasta kuin 100 % ei-mistään ...)
 
Teostot puolestaan on nimenomaan tärkeä juttu, jos tekee omaa musaa. Teostoja saa teoksen tekijä, kun teosta esitetään julkisesti. Perehdy asiaan tämän palstan muissa ketjuissa.
 
-HP-
11.06.2010 16:42:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Just näitä asioita hain, kiitos.
 
Jabe
11.06.2010 22:15:40 (muokattu 11.06.2010 22:16:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-HP-: Just näitä asioita hain, kiitos.
 
No problem, hyvä jos olin avuksi.
 
Yksi iso pointti taisi vielä jäädä sanomatta. Toki levy-yhtiöllä on parhaimmillaan annettavaa bändille myös taiteellisesti. Tarkoitan: hyvän levy-yhtiön A&R-ihmiset ja levy-yhtiön palkkaamat tuottajat osaavat myös antaa lisäarvoa siihen, että levystä tulee hyvä.
 
Mutta tämäkin on tapauskohtaista. On varmaan monia bändejä, jotka osaavat tehdä juuri oikeanlaisia levyjä ilman että heitä kukaan siinä neuvoo. Ja sitten on varmaan bändejä ja artisteja, joiden levyn tuottaja suorastaan tekee. Siis päättää biisit, sovittaa ne, kertoo artistille millä tyylillä laulaa jne. jne. Ja kaikkea siltä väliltä ...
 
käsi
19.06.2010 01:38:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sopimus malleja on tullut uusia aika paljon, varsinkin kun levynmyyni on laskenut, niin levy-yhtiöt ovat alkaneet myös ohjelmatoimistoiksi jne. eli yhtiö ottaa myymistään keikoista osuuden myös. mutta sopimus malleja taitanee olla aika monta.
 
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti