Muusikoiden.net
08.12.2016

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Creative Commons -lisensointi + Teoston asiakkuus
1
minorthreat
12.05.2010 11:33:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään täällä kokemusta tai vahvaa faktaa samanaikaisesta Teoston asiakkuudesta ja Creative Commons -lisensoinnista.

Käytännön tilanne: Teoston asiakkuudesta minulla ei ole aikomustakaan luopua missään vaiheessa. Teen musiikin puitteissa paljon erilaisia juttuja ja joistain näistä otan enemmän kuin mielelläni vastaan asiaankuuluvat tekijänoikeuskorvaukset.

Teen kuitenkin myös musiikkia, jonka tekemisestä en oleta saavani pennin hyrrää koskaan ja jaan sitä Creative Commons Attribution Non-Commercial -lisenssin puitteissa.

Onko tämä lähtökohta jo ristiriitainen? Minulle ei ole tullut vastaan ihmeemmin tilanteita, joissa olisin oikeasti joutunut tätä käymään läpi, koska musiikkia on ulkopuolisten toimesta käytetty lähinnä amatöörilyhytelokuvissa, Youtube-videoissa yms. -käytöissä, jotka eivät Teostoa kiinnosta pätkääkään.

Nyt kuitenkin eräs kaupalliseksi tulkittava taho on lähestynyt minua kyselyllä josko tuota CC-lisensoitua matskuamme voisi käyttää yhdessä heidän videossaan. Kyse on produktiosta, joka tuskin tulee kenellekään mitään tuottamaan ja minullekin kyse olisi lähinnä ilmaisesta näkyvyydestä. CC:n kanta hommaanhan on pitkälti se, että non-commercial -lisensoitua kamaa voi antaa kaupalliseen käyttöön, kunhan tekijä antaa siihen erikseen luvan, mutta Teoston kanta luultavasti on lähtökohtaisesti "mekanisoinnit on maksettava".

Kysyisinkin nyt vähän johdatusta. Miten homma rullaa. Onko minulla mitään mahdollisuuksia antaa oikeuksia ilman Teoston sekoilua välissä vai onko minun alistuttava "saatte käyttää, kunhan maksatte mekanisoinnit", ts. "keksikää jostain teostovapaa tekijä" -kantaan.
ganesha
16.05.2010 21:58:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maksat mekanisointimaksun itse? - eihän se varmaan yhdestä biisistä miljoonia ole, varsinkaan jos ei siitä ole ottanut mitään älytöntä sadan tuhannen kopion painosmäärää. Eikös tuo mekanisointimaksu mene painosmäärän mukaan? Ja alle 300 kpl:n painokset taitaa onnistua leimaamaan promoiksi - ei maksua. En tiedä miten Teosto tulkitsee tällaisen joten kannattaisi ehkä kysyä suoraan sieltä.

viina. hanuri. ja naiset.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti