Muusikoiden.net
03.12.2016

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teoksen osuuksien jako säveltäjän ja sanoittajan keske
1
Propatria
27.04.2010 19:22:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teoston teosilmoituslomakkeessa kysytään säveltäjän ja sanoittajan prosentuaalisia osuuksia laulun tekemisestä.

Jos säveltäjä tekee biisin ja lisäksi laulumelodian, ja sanoittaja tekee lyriikat, eikö tällöin vois karkeasti ajatella, että säveltäjä olis tehny 75% ja sanoittaja 25% teoksesta.

Jos säveltäjä tekee biisin ja sanoittaja tekee sanat ja laulumelodian niin olisko se sitten 50% ja 50% jaolla?

Tietysti jos täytyy ottaa huomioon biisin keston ja sanoitusten keston suhde.

Vai pitääkö ottaa kello käteen ja ruveta kellottaan kuinka paljon on laulua ja suhteuttaa se biisin kestoon?

Miten ootte jakanu näitä osuuksia keskenänne?

konehes
27.04.2010 19:36:15

Tulkinnallisia kysymyksiä. Monet mieltävät asian niin, että laulumelodian / kappaleen päämelodian tekijä on kappaleen säveltäjä. Kaikessa musiikissa tämä ei tietenkään päde, sillä kappale voi perustua vaikka pelkkiin riffeihin eikä siinä välttämättä ole mitään keskeistä melodiaa.

Minun mielestäni se, ketä ilman kappaletta ei olisi olemassa, on säveltäjä.

cherub with heavy metal machine
Sax-pappa
27.04.2010 21:35:08

Propatria: Teoston teosilmoituslomakkeessa kysytään säveltäjän ja sanoittajan prosentuaalisia osuuksia laulun tekemisestä.

Jos säveltäjä tekee biisin ja lisäksi laulumelodian, ja sanoittaja tekee lyriikat, eikö tällöin vois karkeasti ajatella, että säveltäjä olis tehny 75% ja sanoittaja 25% teoksesta.

Jos säveltäjä tekee biisin ja sanoittaja tekee sanat ja laulumelodian niin olisko se sitten 50% ja 50% jaolla?

Tietysti jos täytyy ottaa huomioon biisin keston ja sanoitusten keston suhde.

Vai pitääkö ottaa kello käteen ja ruveta kellottaan kuinka paljon on laulua ja suhteuttaa se biisin kestoon?

Tämähän on sopimuskysymys säveltäjän ja sanoittajan välillä. Teston perusjako on 50 -50, mutta tästä voitte sopia toisinkin. Kuitenkin niin että toisen osapuolen osuus on vähintään 20%. Avainasia on siis yhteinen sopiminen. Jos kappaleella on useampia tekijöitä, esim. sovittaja, on asia tietysti vähän mutkikkaampi. Käsitettä "biisin tekijä" ei Teosto tunne. Rooleina voi olla säveltäjä, sanoittaja tai sovittaja.

aanipaja
27.04.2010 22:59:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Jos säveltäjä tekee biisin ja lisäksi laulumelodian"....se on vähän pyöreästi sanottu...etten sanoisi. Biisihän on yksinkertaisimmillaan melodia ja sanat. No, soinnuthan tietenkin kuuluvat asiaan, ei se biisi oikein muuten avaudu. Tällä perusteella Teoston oletusjako on oikeinkin hyvä ja sopiva, varsinkin, kun tekstin merkitys on kovastikin kasvanut ainakin iskelmä- ja popgenressä. Ennemminkin tuo oletusjako näin säveltäjänä ottaa päähän, kun nykyään demon pitää olla lähestulkoon valmis sovitus orkestraatioineen. Jos vanhaan malliin kitara-laulu teet demon, niin ennen intron loppua lentää tekele levyfirman roskikseen. Elikäs säveltäjä joutuu tekemään ihan p:leenmoisen duunin sävellettyään tekstin. Pitää olla asianmukaiset äänitys- ja soittovermeet. Sitten soitat, laulat, teet vielä taustakööritkin (jos kapasiteetti antaa myöten). Sitten miksaat ja masteroit. Siinä nyt sitten on se biisi valmiina. Kaunis kysymys on, että kuka teki noin prosentuaalisesti kuinka paljon duunia. Lopuksi totean, että on kuitenkin helkkarin mukavaa säveltää, kun joku vaivautuu tekstejä lähettämään. Eli puolet totta, puolet toivon mukaan keskustelua herättävää fiktiota; Säveltäjä joutuu tänä päivänä tekemään demonsa eteen PALJON enemmän duunia, kuin vaikkapa vuonna -81.

kivi
28.04.2010 16:07:52

Propatria: Teoston teosilmoituslomakkeessa kysytään säveltäjän ja sanoittajan prosentuaalisia osuuksia laulun tekemisestä.

Jos säveltäjä tekee biisin ja lisäksi laulumelodian, ja sanoittaja tekee lyriikat, eikö tällöin vois karkeasti ajatella, että säveltäjä olis tehny 75% ja sanoittaja 25% teoksesta. ...

Ei, koska laulumelodia on se sävellys, ei soinnut.

50/50

Jos alat leikkiä sekuntikellolla, voit yhtä hyvin ottaa logiikaksi että joka kerta kun sama sointu tai sama sana tulee uudestaan, sitä ei lasketa.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Propatria
29.04.2010 17:25:05

kivi: Ei, koska laulumelodia on se sävellys, ei soinnut.

50/50

Jos alat leikkiä sekuntikellolla, voit yhtä hyvin ottaa logiikaksi että joka kerta kun sama sointu tai sama sana tulee uudestaan, sitä ei lasketa.

niin, eikö juuri silloin, jos laulumelodia on sävellys ja säveltäjä on tehnyt sen ja lisäksi säveltänyt laulun , niin eikö silloin säveltäjä ole tehnyt reilusti isomman työn kuin sanoittaja. Tällöin 50/50 jako ei mun mielestä oikein sovellu?

Mun mielestä säveltäjä tekee lähestulkoon aina reilusti isomman työn kuin sanoittaja, vaikka tekisi sanojen lisäksi laulumelodian!

Klezberg
29.04.2010 18:22:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Propatria: niin, eikö juuri silloin, jos laulumelodia on sävellys ja säveltäjä on tehnyt sen ja lisäksi säveltänyt laulun

Jos ja kun sävellys = laulumelodia
niin silloinhan laulun säveltäminen on juuri sen laulumelodian tekeminen
eikä mitään ylimääräistä.

Taidat tarkoittaa sovittamista tuolla "sen lisäksi säveltänyt laulun" ?

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Hargon
30.04.2010 12:06:29

Vaikka olisi sekä säveltäjä että sovittaja, niin eivät ne prosentit siitä nouse (ellei muuta sovita). Teoston sivujenkin mukaan sovittaja saa yleensä tilitysosuutensa (16,67 %) säveltäjän osuudesta (50 %).

Eli:
HERRA A Säveltäjä + Sovittaja (33,33 % + 16,67 % = 50 %)
HERRA B Sanoittaja (50 %)

http://www.teosto.fi/fi/jakosaanto.html
http://www.teosto.fi/fi/sovittajan_ja_kaantajan_osuudet.html

Onhan tuo toisaalta vähän väärin...sovittaminen ainakin meikäläisellä vie ylivoimaisesti eniten aikaa biisinteossa. En silti lähtisi sanoittajan osuutta pienentämään.

Minä vahingossa koko allekirjoituksen. Onko hauskaa?
reos
30.04.2010 13:04:37 (muokattu 30.04.2010 13:04:50)

Onneks aina voi tehdä instrumentaalimusiikkia, sen tien valinneena ei tarvitse tapella sanoittajan osuuksista.

e.-yhdyssana

"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
Vilhelmus
30.04.2010 13:46:50

reos: Onneks aina voi tehdä instrumentaalimusiikkia, sen tien valinneena ei tarvitse tapella sanoittajan osuuksista.

e.-yhdyssana

Eikä tarvi odottaa paljon teostojakaan :)

Jäätävä mänkkinen.
kivi
30.04.2010 14:22:24 (muokattu 30.04.2010 14:23:34)

Vilhelmus: Eikä tarvi odottaa paljon teostojakaan :)

Joo, tää on sellainen asia joka kannattaa pitää mielessä, kun alkaa jakaa niitä rahoja ennen kuin niitä on edes tienattu, että aina kannattaa olla kaikkia kohtaan mahdollisimman reilu ja arvostaa toisten osuutta.

Hyvä sanoitus, simppelikin, on yhtä hankala homma kuin hyvä sävellys, ja molemmat vaativat omanlaista lahjakkuutta.

Jos koko ajan ajattelee, että minä minä minä, saattaa jäädä yhteistyökumppanit vähiin. Kuitenkin musabisneksessä menestyminen on sitä että on hyvä tyyppi ja kaikkien kaveri eikä anna periksi, ja sattuu vielä olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Aina kannattaa antaa muille se kunnia mikä heille kuuluu. Ilman yhteistyötä ei voi onnistua.

Edit: Karhu nyljetään vasta kun se on ensin kaadettu.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Propatria
30.04.2010 14:32:33

Oot ihan oikeessa. Ei pitäis miettiä raha-asioita ollenkaan.

Mutta jos ootte sitä mieltä että sanoittajan "reilu" osuus on 50%, niin taidan kyllä jatkossakin tehdä biisit itse alusta loppuun, ellei sitten joku halua auttaa sävellyksessä!

kivi: Joo, tää on sellainen asia joka kannattaa pitää mielessä, kun alkaa jakaa niitä rahoja ennen kuin niitä on edes tienattu, että aina kannattaa olla kaikkia kohtaan mahdollisimman reilu ja arvostaa toisten osuutta.

Hyvä sanoitus, simppelikin, on yhtä hankala homma kuin hyvä sävellys, ja molemmat vaativat omanlaista lahjakkuutta.

Jos koko ajan ajattelee, että minä minä minä, saattaa jäädä yhteistyökumppanit vähiin. Kuitenkin musabisneksessä menestyminen on sitä että on hyvä tyyppi ja kaikkien kaveri eikä anna periksi, ja sattuu vielä olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Aina kannattaa antaa muille se kunnia mikä heille kuuluu. Ilman yhteistyötä ei voi onnistua.

Edit: Karhu nyljetään vasta kun se on ensin kaadettu.

konehes
30.04.2010 15:15:34

Propatria: Mutta jos ootte sitä mieltä että sanoittajan "reilu" osuus on 50%, niin taidan kyllä jatkossakin tehdä biisit itse alusta loppuun, ellei sitten joku halua auttaa sävellyksessä!

Ihan viisas ratkaisu, sillä sulla on sellainen asenne, että tuskin kukaan haluaisi kanssasi yhteistyötä tehdäkään. Ei millään pahalla.

Propatria
30.04.2010 17:12:41 (muokattu 30.04.2010 17:14:11)

Kysehän oli nyt sanotusten tekemisestä ja sanoitusten osuudesta teokselle, eikä siitä kuka tekee yhteistyötä ja kenen kanssa.

kivi
30.04.2010 17:23:14

Propatria: Kysehän oli nyt sanotusten tekemisestä ja sanoitusten osuudesta teokselle, eikä säveltämisestä. No sopimus kysymyksiähän ne ovat!

Itse olen sanoituslähtöinen biisintekijä, ja mulle sanoitukset ovat se vaikein juttu. Mulle itselleni on paljon vaikeampaa kirjoittaa hyvä biisinteksti - ja hyvällä biisintekstillä tarkoitan sellaista Suomen-mittakaavassa viiden parhaan joukkoon pyrkimistä - kuin keksiä näppärä melodia. Laulumelodiakin yleensä tulee automaattisesti jo sointuja soittaessa, sehän on kätkettynä sointukiertoon. Toisaalta sanojen omaa nuottia vastaan ei saa tapella, sävelkorkeuden tulee vaihdella samaan suuntaan melodiassa kuin jos lausut laulettavan lauseen ääneen normaalisti. (Paitsi tietysti jos haluaa tahallaan ottaa kieleen ihan oman lähestymisen kuten Egotrippi huonossa mielessä tai Dave Lindholm hyvässä.)

Monissa huippubiiseissä on vaikkapa vain kaksi sointua, mutta niiden harmoninen sisältö elää ja mahdollistaa uskomattoman hienot ja monipuoliset linjat sointujen sisään. Tsekkaa vaikka Motownin kulta-ajan levytykset "On Broadway" tai "Dock Of The Bay".

(Handsome Dick Manitoba)
konehes
30.04.2010 17:40:14

Propatria: Kysehän oli nyt sanotusten tekemisestä ja sanoitusten osuudesta teokselle, eikä siitä kuka tekee yhteistyötä ja kenen kanssa.

Niinpä. Mä ainakin sain sellaisen vaikutelman, että sä et hirveästi arvosta tekstittäjien panosta. Suomessa etenkin suomenkielisillä teksteillä on todella suuri merkitys ja 50% osuus on ihan perusteltu. Ei kuka tahansa osaa kirjoittaa hyvää lyriikkaa, kuten Kivi tuossa mainitsikin.

Propatria
30.04.2010 20:26:55

No nimen omaan, tässä tulee se säveltäjän ja sanoittajan näkymys erot esille. Ilmeisesti oot "sanoittaja" ja minä pääasillisesti "säveltäjä". Sinä arvostat sanotuksia ja minä taas sävellystä.

Osaan kyllä arvostaa hyviä sanoituksia.

Tästä voidaan tulla sellaseen lopputulokseen, että eri asiat on on tärkeitä niin sanoittajalle kuin säveltäjällekin. Tästä voi päätellä että ihan samoin se pätee "normaaliin" kuulijaan.

Sanoituksia tehneenä ymmärrän, että jotkin sanoitukset on todella tärkeitä itselle, mutta toiselle ne ei merkitse paskaakaan, vaikka yrittää selittää mistä on kyse! Sama tietysti pätee sävellykseen!

Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Niin se vaan menee!

konehes: Niinpä. Mä ainakin sain sellaisen vaikutelman, että sä et hirveästi arvosta tekstittäjien panosta. Suomessa etenkin suomenkielisillä teksteillä on todella suuri merkitys ja 50% osuus on ihan perusteltu. Ei kuka tahansa osaa kirjoittaa hyvää lyriikkaa, kuten Kivi tuossa mainitsikin.

minorthreat
30.04.2010 21:31:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainoa oikeasti vähän nihkeä ongelma noissa Teoston jakomalleissa on sovitustyön räikeä aliarviointi. Jakomallit menevät jonkun antiikkisen humppa-ajattelun mukaisesti, jossa säveltäjän ja sanoittajan duunit oikeasti olivat yhteensä sen 80 ja risat pinnaa, mutta nykyaikaisessa pop- ja rock-musiikissa sovituksella on huomattavasti tuota prosenttiosuutta suurempi rooli. Etenkin kun ottaa huomioon sen, miten nuo loppuviimein yleensä bändeissä jaetaan, eli 1-2 ihmistä splittaa säv/san -osuuden ja n. 5 ihmistä splittaa sovittajaosuuden. Tällöin yhden sovittajan osuudeksi jää mureat 3,33%, joka ei ole ihan synkassa luovan panoksen kanssa.

Tämä siis sellaisessa kohtuullisen tavallisessa bänditilanteessa, jossa säveltäminen on jonkun perustason sointuajatuksen ja raakojen melodiapätkien tuominen treenikselle, josta sitten bändin kesken moukaroidaan rakenteen avulla oikea biisi.

Toki tuossa voisi jakaa sävellyskrediitit, mutta koska yhdellä on tuossa prosessissa selvästi merkittävämpi osuus, hälle säveltäjäkredu suotakoon. Olisi vaan kliffaa mahdollistaa sovittajaprossalla tuon tasapuolistaminen.
Sergei Fallinen
03.05.2010 16:28:29

Propatria:
Mutta jos ootte sitä mieltä että sanoittajan "reilu" osuus on 50%, niin taidan kyllä jatkossakin tehdä biisit itse alusta loppuun, ellei sitten joku halua auttaa sävellyksessä!

Siinähän sitten teet. Hyvä sanottaja se kuitenkin sen kovimmankin (kevyen musiikin) säveltäjän jääkaapin täyttää, katsoit sitä miten päin hyvänsä.

suck, baby, suck, with the CD of Chuck Berry, Chuck
käsi
08.05.2010 12:38:29

hyvä biisi(sävellys) paskoilla sanoilla ei toimi ja unohtuu nopeasti. Hyvät sanat, mutta paska sävellys tekee useimmiten saman reaktion. Kun molemmat kohtaa ja ovat hyviä on biisillä siten potentiaalia menestyä.

Biiseistähän jää mieleen useimmiten sanat ja/tai melodia. ite koen ne yhtä arvokkaiksi asioiksi. Sovitus on mulle se kinkkisempi asia, mutta tuntuu oikeuden mukaiselta jaolta että se on säveltäjältä pois jos sovitus toimii ja vie biisiä eteenpäin. eräänlaista säveltämistähän se on.

myös tämä tntuu olevan tapa jolla bändi, varsinkin uran alkuvaiheessa pystyy saamaan joka soittajalle edes jotain tuloja keikkojen lisäksi ja siten mahdollistaa bändin eteenpäin viemisen kun ei tarvi olla koko ajan muissa hommissa elannon saamiseksi.

Tuli vaan ieleen että gunnarit alkutaipaleella appetitessa jakoi prossat aika tasan kaikille jotta saavat bändin liikkeelle. niitä toki myöhemmin oikeudessakin asti on tapeltu. Tämä nyt oli yksi "tyhmä" esimerkki noista jaoista, tuli noissa elämänkerta kirjoissa esille (slashin, axlin ja gunnareiden kirjoissa siis). Illusioneilla oltiinkin sitten jo tarkempia.

treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti