Muusikoiden.net
10.12.2016

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lupa coverointiin.
1
tender.insanity
08.03.2010 07:34:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sainpa tuossa loppuviikosta idean työstää eräästä tunnetun suomalaisen bändin biisistä omannäköisen sovituksen ja mahdollisen lyriikoiden kääntämisen (suomesta englanniksi).

Pistin sitten bändille heidän sivuston kautta kysymyksiä aiheesta ja eilen sain vastauksen bändin nokkamieheltä (säveltäjä/sanoittaja), että "ihan vapaasti". Tämä kenties riittänee luvaksi?

Cover on tarkoitus tehdä omaksi iloksi, sekä nettiin laittamiseen.

Mitenkä muuten, jos tämän sitten jonnekin pistän, ja sieltä alkaa ikuinen ininä tekijänoikeuksista, niin milläs ylläpidolle todistaa, että lupa on? Screenshotti mailista vai?

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
tender.insanity
23.03.2010 11:03:56

Aah, tätä vastausten tulvaa..

How do you make holy water? -- You boil the hell out of it.
pimp
23.03.2010 11:32:52

tender.insanity: Sainpa tuossa loppuviikosta idean työstää eräästä tunnetun suomalaisen bändin biisistä omannäköisen sovituksen ja mahdollisen lyriikoiden kääntämisen (suomesta englanniksi).

Pistin sitten bändille heidän sivuston kautta kysymyksiä aiheesta ja eilen sain vastauksen bändin nokkamieheltä (säveltäjä/sanoittaja), että "ihan vapaasti". Tämä kenties riittänee luvaksi?

Cover on tarkoitus tehdä omaksi iloksi, sekä nettiin laittamiseen.

Mitenkä muuten, jos tämän sitten jonnekin pistän, ja sieltä alkaa ikuinen ininä tekijänoikeuksista, niin milläs ylläpidolle todistaa, että lupa on? Screenshotti mailista vai?

Lupa coverointiin ei riitä, et saa laittaa tekelettäsi nettiin. Biisi on edelleen muiden tekemä ja tekijänoikeuksien alainen.

My awesome aura of ample cool. I radiate cool at a rate of 1,000 charlie watts. Coolness fan... a FLAIR conditioner, if you will
baron
26.03.2010 08:39:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pimp: Lupa coverointiin ei riitä, et saa laittaa tekelettäsi nettiin. Biisi on edelleen muiden tekemä ja tekijänoikeuksien alainen.

Keikalla saat soittaa omaa versiotasi niin paljon kuin haluat ja Teostomaksun maksamalla saat pistää sen nettiin.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
reos
26.03.2010 10:38:36

baron: Keikalla saat soittaa omaa versiotasi niin paljon kuin haluat ja Teostomaksun maksamalla saat pistää sen nettiin.

Vähän jäi hämäämään. Jos myspaceen laittaa niin eikös se ole julkasemista ja eikös siihen tarvita jo lupa?

"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
baron
26.03.2010 11:01:44

reos: Vähän jäi hämäämään. Jos myspaceen laittaa niin eikös se ole julkasemista ja eikös siihen tarvita jo lupa?

Teostolta.

You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
reos
26.03.2010 13:51:15

baron: Teostolta.

Eikö kenelläkään muulla ole mitään asiaan sanomista. Käsittääkseni esim. Eläkeläiset joutuvat koveriinsa lupia kyselemään vähän kauempaa kuin teostolta.

"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
Sax-pappa
26.03.2010 19:38:35

reos: Eikö kenelläkään muulla ole mitään asiaan sanomista. Käsittääkseni esim. Eläkeläiset joutuvat koveriinsa lupia kyselemään vähän kauempaa kuin teostolta.

Sovittamiseen tarvitaan lupa kappaleen oikeudenomistajalta, joka saattaa olla säveltäjä, kustantaja, perikunta jne. Teosto auttaa yhteyksien löytämisessä, mutta ei ole sovituslupien myöntäjä.

baron
26.03.2010 20:27:47

Sax-pappa: Sovittamiseen tarvitaan lupa kappaleen oikeudenomistajalta, joka saattaa olla säveltäjä, kustantaja, perikunta jne. Teosto auttaa yhteyksien löytämisessä, mutta ei ole sovituslupien myöntäjä.

Sorry: Ilmaisin itseni huonosti.
Teoston kautta kuvaamallasi tavalla voidaan lupa hankkia/saada.

Mä oon joskus keskustellut siitä että kun mun humppabändi soittaa jotain ikivihreää ihan meidän bändin tavalla (Jätkän humppa?) niin mikä on se originaali josta poikkeavaan sovitukseen tarvitaan oikeudenomistajan lupa?

Mun bändini, vaikka haluaisikin, ei pysty soittamaan mitään piisiä kuten originaaliversio vaan kaikista on ómat sovitukset.

Sax-pappa
27.03.2010 17:36:16

baron: Sorry: Ilmaisin itseni huonosti.

Mä oon joskus keskustellut siitä että kun mun humppabändi soittaa jotain ikivihreää ihan meidän bändin tavalla (Jätkän humppa?) niin mikä on se originaali josta poikkeavaan sovitukseen tarvitaan oikeudenomistajan lupa?

Mun bändini, vaikka haluaisikin, ei pysty soittamaan mitään piisiä kuten originaaliversio vaan kaikista on ómat sovitukset.

Näinhän ne humpat ja muutkin yleensä käytännössä menee. Ei liene mikään ongelma. Teostot menee sitten jokatapauksessa alkuperäisille säv./sov./ sanoittajille ja eiköhän kaikki ole silloin tyytyväisiä.

aanipaja
31.03.2010 08:46:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Sorry: Ilmaisin itseni huonosti.

Kyllähän "omia" sovituksia esittää saa, mutta jos haluat korvauksia sovittajana, pitää hakea se sovituslupa ja jos sen saat, tulee sinusta alisovittaja.

kansimies
07.04.2010 01:49:40

Hetkinen, mites tämä menee. Rikkooko esim. youtube-coverointi tekijänoikeuksia tai se, että esim. last.fm:n kaltaisessa palvelussa striimaa täysin epäkaupallisin motiivein jotain yksittäisiä cover-vetoja (esim. akustisesti)?

kivi
07.04.2010 06:07:57

kansimies: Hetkinen, mites tämä menee. Rikkooko esim. youtube-coverointi tekijänoikeuksia tai se, että esim. last.fm:n kaltaisessa palvelussa striimaa täysin epäkaupallisin motiivein jotain yksittäisiä cover-vetoja (esim. akustisesti)?

Rikkoopa kyllä.

Livenä saat vetää, mutta heti kun tulee tallennus ja julkinen levitys vastaan, menee lain rikkomisen puolelle.

"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
spurgu-jylppy
15.05.2010 03:48:18

Meneekö ohi aiheesta mutta kuinka cover-bändi voi promota itteään keikkapaikoille? Voiko tehä lainabiiseistä demon / videon jota lähetellään rokkibaareihin keikan toivossa? Ei julkiseen levitykseen.

baron
15.05.2010 12:03:20

spurgu-jylppy: Meneekö ohi aiheesta mutta kuinka cover-bändi voi promota itteään keikkapaikoille? Voiko tehä lainabiiseistä demon / videon jota lähetellään rokkibaareihin keikan toivossa? Ei julkiseen levitykseen.

Ei kaupallisen teostomaksut on halpoja, oliko se 60 euroa 100 kappaleesta.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti