Muusikoiden.net
09.12.2016

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ajatuksia musabisneksen tulevaisuudesta?
1 2
lion
04.01.2010 16:03:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tätä puitu aiemmin tarkemmin?

Mitä ajatuksia musiikkibisneksen tulevaisuudesta?
mm. seuraavia malleja tarjottu:
- Mainosrahoitteinen musiikinkuunteliu (Spotify, Spiralfrog..)
- Ilmaiseksi jakaminen --> keikkamyynnin + fanikaman myynnin lisäämiseksi
- Rick Rubininkin ehdottama kuukausihintamalli, jossa kk korvausta vastaan saa downloadata/streama mitä haluaa
- Musiikin hinnoittelu sen mukaan kuinka suosittua se on (uusi musiikki ilmaista, jos siitä digataan paljon niin siitä täytyy alkaa maksaa)
- Vai tuleeko sittenkin Itunes ja raitakohtainen drm-vapaa download lyömään itsensä läpi?
- Vai: Johtaako nykymeininki tilanteeseen, jossa lähes kaikki äänialan ammattilaiset levy-yhtiöillä ja studioissa jäävät vailla töitä: Studioita ei tarvita, koska levymyynnistä ei tule rahaa, joten kaikki pikku hiljaa siirtyvät teettämään äänitykset ilmaiseksi alan opiskelijoille, harrastelijoilla tai itse. + Levy-yhtiöt kuolevat levymyynnin tyrehdyttyä kannattamattomalle tasolle.

Mitä ajatuksia herättää? Onko ideoita tai muuten vaan ajatuksia tai teorioita miten asiat tulee menemään?

- Li'oN

Danko
06.01.2010 15:12:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla yhden näkemyksen mukaan fyysisten (cd) tai digitaalisten (mp3) kopioiden omistaminen tulisi muuttumaan streamipohjaiseksi järjestelmäksi, ja yhteysnopeuksien kasvaessa myös äänenlaadulliset rajoitteet (esim. 24bit/96khz) postuisivat:
http://wizkidsound.com/blog/2009/08 … roduction-10-years-from-now-part-2/

keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Sinap
07.01.2010 09:26:02

Erään levy-yhtiöihmisen mukaan kotimaiset signaukset on vuositasolla puolittuneet. Koska tulot laskee, investoinnit vähenee. Kuluttajat haluavat musiikin ilmaiseksi ja spotify vain kasvattaa tätä tuntemusta. Seuraa ilmiö, jossa bändit tekevät omakustanteita ja syntyy pienlevy-yhtiöitä. Radioiden musiikkipäälliköiden työ hankaloituu. Tarjonta on suurempaa, jos isojen levy-yhtiöiden lisäksi materiaalia tarvitsee valita myös omakustanteilta.

Tälläsessa tilanteessa se, jolla on hyvä omakustanne JA palkattu promoottori, joka työntää levyä radioihin, tulee nousee soittolistoille ilman isoa levy-yhtiötäkin.

Henkilökohtaisesti mun on vaikea uskoa, että pop osasto lähtee samalle halpatuotantolinjalle kuin iskelmä. Nykypäivän poppiin kuuluu hiottu saundi ja sellasta opiskelijaa ei ole, joka tekee tarpeeksi hyvää saundia..tai jos on ni siitä tulee hyvin nopeesti ammattilainen.

Luulen, että spotify kehittyy, ja kohta siellä on mainoksia niin paljon, että osa porukasta palaa waretteluun, yksi ostaa maksullisen version ja kolmas vaan sietää sen.

Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
lion
07.01.2010 09:39:31

Sinap: Radioiden musiikkipäälliköiden työ hankaloituu.

Mitäs me sitten tehdään kun radiot lopettavat nykymuodossaan kokonaan? Tää tulee olemaan arkipäivää varmaan pikemmin ku huomataan.. Kohta joka autossa ja keittiöradiossa on internet-yhteys ja voidaan streamata nettiradioita. Tää johtaa mun mielestä siihen että artistien tekijänoikeustulot romahtaa, kun ulkomaiset nettiradiot ei kuitenkaan halua maksa mitään lisenssimaksuja musiikin soittamisesta. Jos joku niistä miljoonasta radiokanavasta sitten nousee riittävän suosituksi ja niiden on pakko maksaa teostotuloja, niin niiden on pakko lisätä hurjasti mainontaa, mikä karkoittaa kuuntelijat jollekin mainosvapaalle kanavalle.

Millä sitä nostetaan uusi artisti enää kenenkään tietoisuuteen jos ei ole ylex:n, radio rockin, novan tms. kaltaista suurta mediaa jolla saadaan suuren kansan huomio? Vai uskotko että kaikki suomalaiset edelleen kuuntelevat ylex:n ja novan stream-versioita FM-lähetysten kuoltua? Jos tarjonta on huomattavasti laajempaa ja monipuolisempaa niin uskon että monet löytävät sen oman suosikkinsa.

Mä en usko että on-demand-radio, tyyliin spotify koskaan kuoppaa kokonaan "tässä sulle musaa, kuuntele!" radioiden tarvetta. Vai, mitä mieltä olet? En mä ainakaan autolla ajaessani jaksa miettiä ja kirjoitella hakukenttään mitä haluaisin kuunnella. Monesti spotifynkin kanssa mulla on ongelmia keksiä että mitähän hittoa sitä kuuntelis, kun täällä on niin paljon kaikkea.

- Li'oN

Sinap
07.01.2010 22:03:00

Ihan totta se, että ihmiset haluavat kuulla valmiiksi päätettyä ohjelmaa. Youtuben sijaan moni katsoo myös televisiota :) Pointtina oli se, että nykymallilla musapäälliköt ottavat tuoreen musan levy-yhtiöiden valikoimasta. Tulevaisuudessa omakustanteiden ja pienlevy-yhtiöiden lisääntyessä radioiden rooli päätöksissä, mikä musiikki soi, korostuu. Se myös työllistää radioita enemmän. Itse näen tämän hyvänä asiana, mutta asialla on myös kääntöpuoli. Osa levy-yhtiöissä toimineista ihmisistä tai muista verkostuneista tekijöistä saattaa perustaa uuden bisneksen. Tai siis tätähän tehdään jo, mutta siitä voi tulla ilmiö. Rahaa vastaan voi viedä omakustanteiden ja pienlevy-yhtiöiden musaa radioihin. Jos tämä malli kehittyy, harrastajan sijoituksella promootioon voidaan saada musaa radioon, joka ei välttämättä levy-yhtiön kriteerejä täytä. Hyvä vai huono asia..riippuu täysin musan laadusta :) Kivahan näitä on spekuloida :D

Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa.
Trey
08.01.2010 10:36:02

Hyvä aihe! Pistin plussan aloittajalle.

Niin kuin tätä on jo edellisissä kirjoituksissa sanottu, niin näkisin bändien henkilöiden(+manageri, promoottori yms) vastuun oman musiikin näkyvyydessä lisääntyvän ja "signauksen" merkityksen menettävän merkityksensä. Aamukohmeessa en keksi mitään mullistavaa! Viisaat jatkakoon!

lion
08.01.2010 11:18:54

Trey: Hyvä aihe! Pistin plussan aloittajalle.

Niin kuin tätä on jo edellisissä kirjoituksissa sanottu, niin näkisin bändien henkilöiden(+manageri, promoottori yms) vastuun oman musiikin näkyvyydessä lisääntyvän ja "signauksen" merkityksen menettävän merkityksensä. Aamukohmeessa en keksi mitään mullistavaa! Viisaat jatkakoon!

Itse ehkä näen Levy-yhtiön tulevaisuudessa sellaisena managerimaisena tahona, joka jeesaa bändiä levytyksissä, keikkatouhuissa ja promootiossa, samalla saaden palkkionsa äänitteiden, merchandisen ja keikkojen myynnistä. En usko että on enää paluuta siihen, että ihmiset olisivat valmiita maksamaan musiikista levy/kappalekohtaisesti.

Mun mielestä ihmiset on aina ajatelleet musiikin olevan jollain tapaa yhteistä hyvää: kokemuksia ja tuntemuksia joita tulee ympäriltä ilmaiseksi. Ei kovinkaan moni ainakaan ajattele radion olevan maksullinen jos siinä on mainoksia. Yleisradio tuntuu vieläkin ilmaisemmalta kun se on valtion rahoittama.

Mä uskon että musiikin ilmaiseksi antaminen on se myönnytys jonka artistit tulevat tekemään. Rahaa siitä musiikista saa enää tilaustyösävellyksistä, synkronoinneista elokuviin/mainoksiin ja muusta vastaavanlaisesta markkinointitarkoituksiin menevästä musiikista.

Pakko myöntää se fakta, että Spotifyn takia olen lopettanut lähes kokonaan levyjen ostamisen. Spotify vastaa mun musiikin tarpeisiin lähes 100%:sti. Levyjä on kiva omistaa, mutta pakko myöntää että mun levyvarasto on tällä hetkellä homehtuva pahvilaatikko kellarissa.

- Li'oN

Björn E. Borg
08.01.2010 14:01:54

lion: Onko tätä puitu aiemmin tarkemmin?

Mitä ajatuksia musiikkibisneksen tulevaisuudesta?
mm. seuraavia malleja tarjottu:
- Mainosrahoitteinen musiikinkuunteliu (Spotify, Spiralfrog..)
- Ilmaiseksi jakaminen --> keikkamyynnin + fanikaman myynnin lisäämiseksi
- Rick Rubininkin ehdottama kuukausihintamalli, jossa kk korvausta vastaan saa downloadata/streama mitä haluaa
- Musiikin hinnoittelu sen mukaan kuinka suosittua se on (uusi musiikki ilmaista, jos siitä digataan paljon niin siitä täytyy alkaa maksaa)
- Vai tuleeko sittenkin Itunes ja raitakohtainen drm-vapaa download lyömään itsensä läpi?
- Vai: Johtaako nykymeininki tilanteeseen, jossa lähes kaikki äänialan ammattilaiset levy-yhtiöillä ja studioissa jäävät vailla töitä: Studioita ei tarvita, koska levymyynnistä ei tule rahaa, joten kaikki pikku hiljaa siirtyvät teettämään äänitykset ilmaiseksi alan opiskelijoille, harrastelijoilla tai itse. + Levy-yhtiöt kuolevat levymyynnin tyrehdyttyä kannattamattomalle tasolle.

Mitä ajatuksia herättää? Onko ideoita tai muuten vaan ajatuksia tai teorioita miten asiat tulee menemään?

-

Eiköhän se ole niin että ilmaissisällössä on tulevaisuus. Levy-yhtiöt ovat nyt jo osana valtavia mediakonglomeraatioita, joten tulonmuodostus tapahtuu laitteita, ei sisältöä, myymällä. Viihteeseen käytetään kuitenkin se tietty määrä rahaa, eli kun ylimääräistä rahaa on, sitä kulutetaan.

Musiikilla leipänsä tienaavalle ryhmälle on tiedossa siis kovia haasteita. Säveltäjäthän ovat toisaalta nyt jo samalla jonkinlaisia brändääjiä, joten toimenkuva laajenee edelleen siihen suuntaan. Soittajathan ovat turhia, koska musiikki tehdään koneilla. Artistit elättävät itsensä julkisuudessa olemisella: haastatteluilla, mainoksilla ja tv-ohjelmissa ja tilaisuuksissa esiintymällä.

Yleensä on tapahtunut niin, että kun kaupalliset kanavat luoda ja levittää musiikkia ovat saaneet täydellisen ylivallan tuotannosta (niin kuin tällä hetkellä on tilanne), on syntynyt jonkinlainen vastaliike, joka on pakottanut bisneksen järjestäytymään uudelleen. Tällaisia vastaliikkeitä olivat vaikka 40-luvun jazz, 50-luvun rock'n'roll, 60-luvun musiikki, punk-aalto 70-luvun lopussa sekä 90-luvun musiikki-ilmiöt.

Monet asiat tulevat liittymään myös yleiseen yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen kehitykseen. Jos tapahtuu isompia murroksia, niin musiikkielämä järjestyy sitten sen mukaisesti.

Musiikki on menettänyt otteensa osana yhteiskunnallisia liikkeitä, ja on mahdollista, että vastavoimaa ei synnykään, vaan suuryhtiöiden ote populäärikulttuurista pitää, ja sisällöllinen köyhtyminen jatkuu. Ennätyspitkä jätteenkierrätysvaihe musiikissa on jatkunut jo niin kauan, että alkaa tuntua että mitään muutosta ei edes haluta.

Suurin yksittäinen ongelma on se, että nykyaikainen elämänmuoto ei enää tue keskittymistä musiikin kuunteluun. Ei osata enää rauhoittua tekemään yhtä asiaa, vaan musiikin kuunteluun halutaan lisätä muita aktiviteetteja.

Monet internetissä syntyneet ilmiöt ovat olleet äärimmäisen lyhytikäisiä. Teknologia ja kaistanleveys kehittyvät jatkuvasti. Uusia ideoita keksitään kiihtyvällä vauhdilla ja yleisö, joka innostuu miljarditasolla musiikin latailusta netistä jollain tietyllä konseptilla, yks kaks kyllästyy ja ryntää johonkin toiseen aktiviteettiin - emme voi aavistaa mihin. Tärkeintä on, että suuryhtiöt saavat verkossakin toimittaa ikiaikaista lempituotettaan: mitäänsanomatonta äänimassaa, jota jostain syystä halutaan kutsua musiikiksi.

Thyvon
08.01.2010 14:12:04

lion: Itse ehkä näen Levy-yhtiön tulevaisuudessa sellaisena managerimaisena tahona, joka jeesaa bändiä levytyksissä, keikkatouhuissa ja promootiossa, samalla saaden palkkionsa äänitteiden, merchandisen ja keikkojen myynnistä.

Vallankumouksellinen ja tuore ajatus, missähän vaiheessa tulevaisuutta joku ryhtyy toteuttamaan tätä?

Lisäksi kiinnostaisi, miten pieni prosentti tuloista pitää tulla äänilevyjen myynnistä, että lakataan puhumasta levy-yhtiöistä?

lion
08.01.2010 14:22:39

Björn E. Borg: Eiköhän se ole niin että ilmaissisällössä on tulevaisuus. Levy-yhtiöt ovat nyt jo osana valtavia mediakonglomeraatioita, joten tulonmuodostus tapahtuu laitteita, ei sisältöä, myymällä. Viihteeseen käytetään kuitenkin se tietty määrä rahaa, eli kun ylimääräistä rahaa on, sitä kulutetaan.

Musiikilla leipänsä tienaavalle ryhmälle on tiedossa siis kovia haasteita. Säveltäjäthän ovat toisaalta nyt jo samalla jonkinlaisia brändääjiä, joten toimenkuva laajenee edelleen siihen suuntaan. Soittajathan ovat turhia, koska musiikki tehdään koneilla. Artistit elättävät itsensä julkisuudessa olemisella: haastatteluilla, mainoksilla ja tv-ohjelmissa ja tilaisuuksissa esiintymällä.

Yleensä on tapahtunut niin, että kun kaupalliset kanavat luoda ja levittää musiikkia ovat saaneet täydellisen ylivallan tuotannosta (niin kuin tällä hetkellä on tilanne), on syntynyt jonkinlainen vastaliike, joka on pakottanut bisneksen järjestäytymään uudelleen. Tällaisia vastaliikkeitä olivat vaikka 40-luvun jazz, 50-luvun rock'n'roll, 60-luvun musiikki, punk-aalto 70-luvun lopussa sekä 90-luvun musiikki-ilmiöt.

Monet asiat tulevat liittymään myös yleiseen yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen kehitykseen. Jos tapahtuu isompia murroksia, niin musiikkielämä järjestyy sitten sen mukaisesti.

Musiikki on menettänyt otteensa osana yhteiskunnallisia liikkeitä, ja on mahdollista, että vastavoimaa ei synnykään, vaan suuryhtiöiden ote populäärikulttuurista pitää, ja sisällöllinen köyhtyminen jatkuu. Ennätyspitkä jätteenkierrätysvaihe musiikissa on jatkunut jo niin kauan, että alkaa tuntua että mitään muutosta ei edes haluta.

Suurin yksittäinen ongelma on se, että nykyaikainen elämänmuoto ei enää tue keskittymistä musiikin kuunteluun. Ei osata enää rauhoittua tekemään yhtä asiaa, vaan musiikin kuunteluun halutaan lisätä muita aktiviteetteja.

Monet internetissä syntyneet ilmiöt ovat olleet äärimmäisen lyhytikäisiä. Teknologia ja kaistanleveys kehittyvät jatkuvasti. Uusia ideoita keksitään kiihtyvällä vauhdilla ja yleisö, joka innostuu miljarditasolla musiikin latailusta netistä jollain tietyllä konseptilla, yks kaks kyllästyy ja ryntää johonkin toiseen aktiviteettiin - emme voi aavistaa mihin. Tärkeintä on, että suuryhtiöt saavat verkossakin toimittaa ikiaikaista lempituotettaan: mitäänsanomatonta äänimassaa, jota jostain syystä halutaan kutsua musiikiksi.

Hieno, provosoiva ja kolumnihenkinen kirjoitus. Oli pakko painaa plussaa.

Tuo on kyllä niin totta, että musiikin kuunteluun ei enää osata keskittyä. Lähes ainoa paikka missä musiikin kuunteluun napit korvissa tulee keskityttyä ovat julkiset liikennevälineet, joissa yksinkertaisesti ei voi tehdä muuta kuin istua paikallaan ja kuunnella. En enää ole monenkaan kotona kuuntelusohvaa ja hifilaitteistoa, joiden ääreen rauhotuttaisiin fiilistelemään musaa. Toisaalta olen ehkä jäävi sanomaan, koska suurin osa tutuistani ja ystävistäni on äänialan hippejä ja en muutenkaan osaa enää kuunnella musiikkia millään muulla kuin geneleceillä, adameilla tai jollain muulla studiomonitoreilla.

Pakko hieman tarttua tuohon yleistykseen suuryhtiöiden tuottamasta mitäänsanomattomasta äänimassasta ja musiikin jätteenkierrätysvaiheesta, että en ole kyllä aivan samaa mieltä. Major levylafkathan luonnostaan tekevät sivutuotteena aina sitä paskaa sen hyvän rinnalla (vrt. baseballs == smurffit). Sitten kuitenkin biisit kuten Rihanna - Umbrella omasta mielestäni oikeasti tosi hieno biisi. Baseballs versio voi suugata mun major horsecockia.

Tässä kun kuuntelin 1990-luvun bändejä, niin huomasin miten järkyttävältä kaikki soundaa. Meinasin pudota perseelleni kun kuuntelin oasista ja ashia ja ties mitä. Aivan hirveitä tekinseltä toteutukseltaan. 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen toi mukanaan jotain upeaa, nimittäin hyvät soundit takaisin. Ehkä 2010-luvulla saadaan hyvien soundien lisäksi vielä hyviä biisejäkin enemmän?

- Li'oN

lion
08.01.2010 14:29:41

Thyvon: Vallankumouksellinen ja tuore ajatus, missähän vaiheessa tulevaisuutta joku ryhtyy toteuttamaan tätä?

Lisäksi kiinnostaisi, miten pieni prosentti tuloista pitää tulla äänilevyjen myynnistä, että lakataan puhumasta levy-yhtiöistä?

Kyllähän tätä jossain määrin toteutetaan jo.

Mä luulen, että levy-yhtiöksi tällasta artistirosteria keräävää tahoa, joka jollain tapaa vastaa äänitteiden syntymisestä ja artistien luotsaamisesta, tullaan aina kutsumaan. Mä luulen että levy-yhtiöstä tulee vähän samanlainen käsite kuin sanasta "nauhoittaa" tai "filmata", joilla ei ole paljoakaan tekemistä digitaalisen nykymaailman kanssa. Se vaan jää entisellään elämään, vaikka sen sisältö muuttuukin. Näin ainakin itse uskoisin. Sanassa levy-yhtiö on niin paljon uskottavuusvoimaa, että bändit ja levy-yhtiöt itse haluavat käyttää sitä mielellään.

- Li'oN

Thyvon
08.01.2010 15:00:05

lion: Kyllähän tätä jossain määrin toteutetaan jo.

Älä ny, Herlokki? Riittääköhän 2000-luku vai pitääkö mennä 90-luvun puolelle, kun esim. jossain Musiikki & Mediassa on aihetta sivuttu mm. numeroilla 3, 6 ja 0.

Mä luulen, että levy-yhtiöksi tällasta artistirosteria keräävää tahoa, joka jollain tapaa vastaa äänitteiden syntymisestä ja artistien luotsaamisesta, tullaan aina kutsumaan. Mä luulen että levy-yhtiöstä tulee vähän samanlainen käsite kuin sanasta "nauhoittaa" tai "filmata", joilla ei ole paljoakaan tekemistä digitaalisen nykymaailman kanssa. Se vaan jää entisellään elämään, vaikka sen sisältö muuttuukin. Näin ainakin itse uskoisin. Sanassa levy-yhtiö on niin paljon uskottavuusvoimaa, että bändit ja levy-yhtiöt itse haluavat käyttää sitä mielellään.

Voi olla noin, mutta toivon, että olet väärässä. Jotenkin kieroutunutta, että "levy-yhtiö" kanonisoitaisiin tuolla tavalla. Karrikoidusti, netin tultua kusivat alleen ja menettivät bisneksen. Nyt sitten hätäpäissään siirrytään ohjelmamyyntiin, vaatekauppiaiksi ja "managereiksi".

Heh, tuleekohan muuten tämän siirtymän myötä merchandise-soppareihin esim. jotain hihavähennyksiä? Entä jeesaako popparia sit se manageri-A & R neuvotteluissa itsensä kanssa vai miten? Vähän vakavammalla ajatuksella voi pohtia levy-yhtiön ja ohjelmatoimiston tiettyä eturistiriitaa, kun toimijat ovat saman katon alla. Tulojen jakautuminen levymyynnistä ja tulojen jakautuminen keikoista yhtiö vs. poppari, onko keikat promoa levyille vai tärkeä ansaintaväylä jne.

Niin ja jotkut puhuvat musiikkiyhtiöistä.

lion
08.01.2010 15:30:05

Thyvon: Älä ny, Herlokki? Riittääköhän 2000-luku vai pitääkö mennä 90-luvun puolelle, kun esim. jossain Musiikki & Mediassa on aihetta sivuttu mm. numeroilla 3, 6 ja 0.

Voi olla noin, mutta toivon, että olet väärässä. Jotenkin kieroutunutta, että "levy-yhtiö" kanonisoitaisiin tuolla tavalla. Karrikoidusti, netin tultua kusivat alleen ja menettivät bisneksen.

Heh, tuleekohan muuten tämän siirtymän myötä merchandise-soppareihin esim. jotain hihavähennyksiä? Entä jeesaako popparia sit se manageri-A & R neuvotteluissa itsensä kanssa vai miten? Vähän vakavammalla ajatuksella voi pohtia levy-yhtiön ja ohjelmatoimiston tiettyä eturistiriitaa, kun toimijat ovat saman katon alla. Tulojen jakautuminen levymyynnistä ja tulojen jakautuminen keikoista yhtiö vs. poppari, onko keikat promoa levyille vai tärkeä ansaintaväylä jne.

Niin ja jotkut puhuvat musiikkiyhtiöistä.

Hö, en tajunnukaan että yritit pistää mua tikulla silmään. Joo, siis 360-mallihan on vanha juttu, mutta enemmänkin erona tulee olemaan mun mielestä se painotus mihin yhtiö panostaa jos musa jaetaan ilmaiseksi. Ja jotenki pitää yrittää aina muistaa et levy-yhtiöissä on noi muutama iso jättiläinen jotka on kusessa ja sit on pienet indiet, joilla ei taas mene suhteessa ollenkaan niin huonosti ku noilla dinosauruksilla.

Mut silti, vaikka monet on sitä mieltä että "mihin sitä levy-yhtiötä enää sitten tarvitaan jos ne ei myy levyjä?", niin mun mielestä sitä tullaan edelleen ja tulevaisuudessakin tarvitsemaan pikkuasioiden hoitamiseen, ammattimaisen promomateriaalin valmistukseen ja promon hoitamiseen, artistin puolesta puhumiseen, studiokulujen maksamiseen / äänitteen hyvän laadun varmistamiseen, ideointiin ja artistin uran edesauttamiseen.

Vaikka on olemassa artisteja, jotka pystyy näitä asioita tekemään myös itse, niin on olemassa silti vielä enemmän artisteja jotka haluaa keskittyä pelkästään musiikin tekemiseen, eikä paitapainotarjousten lähettelyyn, promootiokirjeiden kirjoitteluun, graafiseen ulkoasuun, äänittämiseen, miksaamiseen, masterointiin...

Lähinnä sitä vain, että levy-yhtiö voi mun mielestä olla olemassa artistin jeesamista varten - palkka jeesailusta tulee sitten osinkoina kunkin artistin kohdalla vähän eri osa-alueilta. Näin mä ainakin tahtoisin nähdä tän homman. Vai puhunko mä ihan puuta-heinää?

- Li'oN

Thyvon
08.01.2010 16:13:22

lion: tullaan edelleen ja tulevaisuudessakin tarvitsemaan pikkuasioiden hoitamiseen, ammattimaisen promomateriaalin valmistukseen ja promon hoitamiseen, artistin puolesta puhumiseen, studiokulujen maksamiseen / äänitteen hyvän laadun varmistamiseen, ideointiin ja artistin uran edesauttamiseen.

Vaikka on olemassa artisteja, jotka pystyy näitä asioita tekemään myös itse, niin on olemassa silti vielä enemmän artisteja jotka haluaa keskittyä pelkästään musiikin tekemiseen

yhtiö voi mun mielestä olla olemassa artistin jeesamista varten

Toki näin. Ehkä käsitteellistä saivartelua, mutta levy-yhtiöt ei mummiälest ansaitse sitä kunniaa, että termin tulisi jäädä elämään, vaikkei levyjen myynti ole enää pääasia. :) Mut joo, edelleen tarvitaan ainakin:

- musan tekijä
- musan esittäjä

- taloudellisen riskin ottaja
- sanan levittäjä, markkinoija
- väylä, jolla musa saatetaan yleisölle kuultavaksi
- tahot, jotka järjestävät esiintymistilaisuuksia bändille
- taho, joka koordinoi tätä kombinaatiota, jos listan alkupää ei siihen itse pysty

Näitä hoitamaan voi kukin sitten valita parhaaksi katsomansa tahot ja nyt näitä malleja on tarjolla monenlaisia, siitä vaan valkkaamaan ja kehittelemään. En kuitenkaan tiedä, onko hyvä, että nämä duunit luovutetaan kaikki yhdelle taholle. Kaikki munat samassa korissa ja sillai.

Ja kyllä, 2000-luku on ollut indiefirmojen aikaa. Toinen juttu on se, onko niissä asiat monesti popparin kantilta sen paremmin kaikki saman sateenvarjon alla -mallissa, esim. aiemmin mainitsemani mahdollinen eturistiriita. "Tehään nyt niinku kimpassa juttui tän meidän indiefamilyn eteen, et eiks se taide oo tärkeintä ja että sana leviää ja tarviiks tästä keikasta niin massia (muut ku me taidetta rakastavat hyvät indiemogulit, jotka tosin osataan ottaa itsellemme vähän kaikesta jotain)" :p

lion
09.01.2010 10:21:46

Pakko muuten pasteta tähän. Aivan upea veto Rednexiltä. Mahtava, pitkä artikkeli, jossa on oikeesti järkeä.

http://rednexmusic.com/info/RednexSaysHowdyAtPirateBay_READ_NOW.pdf

lion
09.01.2010 10:26:14

Thyvon: Toki näin. Ehkä käsitteellistä saivartelua, mutta levy-yhtiöt ei mummiälest ansaitse sitä kunniaa, että termin tulisi jäädä elämään, vaikkei levyjen myynti ole enää pääasia. :) Mut joo, edelleen tarvitaan ainakin:

- musan tekijä
- musan esittäjä

- taloudellisen riskin ottaja
- sanan levittäjä, markkinoija
- väylä, jolla musa saatetaan yleisölle kuultavaksi
- tahot, jotka järjestävät esiintymistilaisuuksia bändille
- taho, joka koordinoi tätä kombinaatiota, jos listan alkupää ei siihen itse pysty

Näitä hoitamaan voi kukin sitten valita parhaaksi katsomansa tahot ja nyt näitä malleja on tarjolla monenlaisia, siitä vaan valkkaamaan ja kehittelemään. En kuitenkaan tiedä, onko hyvä, että nämä duunit luovutetaan kaikki yhdelle taholle. Kaikki munat samassa korissa ja sillai.

Ja kyllä, 2000-luku on ollut indiefirmojen aikaa. Toinen juttu on se, onko niissä asiat monesti popparin kantilta sen paremmin kaikki saman sateenvarjon alla -mallissa, esim. aiemmin mainitsemani mahdollinen eturistiriita. "Tehään nyt niinku kimpassa juttui tän meidän indiefamilyn eteen, et eiks se taide oo tärkeintä ja että sana leviää ja tarviiks tästä keikasta niin massia (muut ku me taidetta rakastavat hyvät indiemogulit, jotka tosin osataan ottaa itsellemme vähän kaikesta jotain)" :p

Mä oon sun kanssa samaa mieltä, että kaikki munat samat korissa ei ole kestävä ratkaisu. Eri osa-alueilla on omat asiantuntijansa jotka on kokemuksellaan ja tietämyksellään osoittaneet hallitsevansa hommat. Mut onneksi myös bändit ymmärtää tän aika pitkälti.

En osaa sanoa onko indie-lafkalla olo loppujen lopuksi parempi asia kuin isolla levy-yhtiöllä lepäily. Mä kuitenkin uskon että "levy-yhtiö" tai mikä ikinä se tulee olemaan, musiikkiyhtiö vaikka sitten, tulee muuntautumaan tahoksi joka ei myy enää musiikkia vaan toimii osana koneistoa etsien artistin musiikille kohdeyleisöä ja nostamalla artistia valokeilaan musiikin ylitarjonnan keskeltä. Tai jotain.

- Li'oN

Thyvon
09.01.2010 12:45:31

lion: Mut onneksi myös bändit ymmärtää tän aika pitkälti.

Toivottavasti pitkässä juoksussa. Viime aikoina artistien/bändien pelilikkeet Suomessa on vähän kertonut toista. Maailmalla homma toimii toki toiseenkin suuntaan, kuten sopparit Live Nationin kanssa. Risto Juvonen on todennut, ettei Live Nation aio Suomessakaan jäädä vain ihmettelemään, jos major "levy-yhtiöt" aikovat sainata vain 360-mallilla tai vähintään levyt & keikat -mallilla.

Mä kuitenkin uskon että "levy-yhtiö" tai mikä ikinä se tulee olemaan, musiikkiyhtiö vaikka sitten, tulee muuntautumaan tahoksi joka ei myy enää musiikkia vaan toimii osana koneistoa etsien artistin musiikille kohdeyleisöä ja nostamalla artistia valokeilaan musiikin ylitarjonnan keskeltä. Tai jotain.

Kyllä kyllä. Edelleen haluaisin vain ajatella asiasta jotenkin tuoreemmin ja unohtaa sen LEVY-yhtiön. Ilolla otan vastaan, jos vaikka joku bändi ponnistaa pohjalta, jossa on ohjelmatoimisto, oheistuotteet hoitava taho ja ehkä manageri. Nämä kantavat taloudellisen riskin ja palkkaavat esim. Bob Helsingin hoitamaan markkinoinnin. Ehkä mukana on vielä myös kustannusyhtiö tai sitten edellä mainitut toimijat muodostavat yhteisen kustannusyhtiön. Musa julkaistaan (joo, ehkä ilmaiseksi) netissä kera videoiden, valokuvien, pelien ym. visuaalien. Ehkä sivulle voisi myydä mainostilaakin.

Tai joku punkahtava bändi ottaa oman fanikuntansa netin kautta haltuun ilman levyjä ja tekevät tilinsä keikoilla, heimovaatteilla, tekijänoikeuksilla ym. Netti on riittävän universaali, Warnerin veljekset imeköön major emiä ja hedettä täydellä höyryllä, parempi kännissä kuin osa niiden koneen.

HIM:n tulovirroista on muuten sanottu, että niiden perusteella kyseessä on melkeinpä pyörillä kulkeva vaatekauppa.

Pieni rumpalipoika
09.01.2010 13:13:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thyvon: HIM:n tulovirroista on muuten sanottu, että niiden perusteella kyseessä on melkeinpä pyörillä kulkeva vaatekauppa.

Tuon taisi sanoa managerinsa.

Varmaan pitää paikkansa melko hyvin. Paitoja voi teettää todella halvalla ja peruskustannukset ovat esimerkiksi levyntekoon minimaaliset.

Melko pienissäkin erissä tilattuna t-paitoja saa painatettuna paidan laadusta riippuen 5-8 eurolla kappale. Ne kun myydään ulos suoraan keikoilta 15-20 euron hintaan, ei tarvitse paljoa miettiä missä tuotteessa on paras kate ja pienin riski. Paitoja ei tarvitse myöskään markkinoida erikseen oikeastaan lainkaan, koska niitä ostavat tuntevat jo bändin ja osaavat ne itse etsiä tarvittaessa esimerkiksi nettikaupoista.

Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
lion
09.01.2010 13:16:13

Pieni rumpalipoika: Thyvon:

Tuon taisi sanoa managerinsa.

Varmaan pitää paikkansa melko hyvin. Paitoja voi teettää todella halvalla ja peruskustannukset ovat esimerkiksi levyntekoon minimaaliset.

Melko pienissäkin erissä tilattuna t-paitoja saa painatettuna paidan laadusta riippuen 5-8 eurolla kappale. Ne kun myydään ulos suoraan keikoilta 15-20 euron hintaan, ei tarvitse paljoa miettiä missä tuotteessa on paras kate ja pienin riski. Paitoja ei tarvitse myöskään markkinoida erikseen oikeastaan lainkaan, koska niitä ostavat tuntevat jo bändin ja osaavat ne itse etsiä tarvittaessa esimerkiksi nettikaupoista.

Jep. Kyllä merkkari on aina merirosvo ;)

Thyvon
09.01.2010 13:19:48

lion: Pakko muuten pasteta tähän. Aivan upea veto Rednexiltä. Mahtava, pitkä artikkeli, jossa on oikeesti järkeä.

http://rednexmusic.com/info/RednexSaysHowdyAtPirateBay_READ_NOW.pdf

Tää oli kyllä hyvä.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti