Muusikoiden.net
09.12.2016

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sanoitus: Voittamaton
1
Stella Vitae
20.12.2014 13:21:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voittamaton(/Tuntematon)

Kaikki erät hävisin
tuli turmio
Mut kun sun luonas mä kävisin
niin iskis hurmio.
Hurmio
Iskis hurmio

En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan
rakkautta sua kohtaa nujertamaan.
Se niin piinaavaa on
et olet mulle voittamaton.
Voittamaton
Voittamaton
Sä olet mulle voittamaton.
Voittamaton.

Kaikille leideille hävisin
tuli tuomio
Mut niiltä rakkautta et saa
muista tämä huomio.
Huomio
Muista huomio

rakkautta sua kohtaan nujertamaan
Se niin piinaavaa on
et olet mulle voittamaton
Voittamaton
Voittamaton
Sä olet mulle voittamaton
Voittamaton

Kaikki muut mut voitti
Sua koskaan saanut en
Mut nään tulevaisuuteen.
Saan rakkauden.
Tuli hetki kun sut tavoitti
Sydän särkyneen naisen
Huomasit erilaisen
Annat vihdoinkin kaiken
Annat kaiken.

Se niin piinaavaa on
et olet mulle voittamaton.
Voittamaton
Voittamaton
Sä olet mulle voittamaton
Voittamaton.

(En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan
Se niin piinaavaa on
et olet mulle tuntematon
Tuntematon
Tuntematon
Sä olet mulle tuntematon
Tuntematon.)

-J.L.-

Elämää paperilla, minun tai toisten.. ..Onnen hetket aistia saa, jos unelmaan uskoa uskaltaa..
Stella Vitae
20.12.2014 13:22:12

Kommentteja?

Elämää paperilla, minun tai toisten.. ..Onnen hetket aistia saa, jos unelmaan uskoa uskaltaa..
Stella Vitae
03.01.2015 23:58:52

Uusi karsittu versio..

Voittamaton

Kaikki erät hävisin
tuli turmio
Mut kun luonas mä kävisin
niin iskis hurmio.
Hurmio
Iskis hurmio

rakkautta sua kohtaa nujertamaan.
Niin Piinaavaa on
Olet mulle voittamaton.
Voittamaton
Voittamaton
Olet mulle voittamaton.

Kaikille skabat hävisin
tuli tuomio
Muilta rakkautta et saa
muista huomio.
Huomio
Muista huomio

Niin piinaavaa on
Olet mulle voittamaton
Voittamaton
Voittamaton
Olet mulle voittamaton

Kaikki muut mut voitti
Sua koskaan saanut en
Mut nään tulevaisuuteen.
Saan rakkauden.
Tuli hetki kun tavoitti
Sydän särkyneen naisen
Huomasit erilaisen
Annat kaiken
Annat vihdoinkin kaiken

Niin piinaavaa on
Olet mulle voittamaton.
Voittamaton
Voittamaton
Sä olet mulle voittamaton.
Olet mulle voittamaton
Voittamaton
Voittamaton
Olet mulle voittamaton.

Elämää paperilla, minun tai toisten..
JyrinäKatti
23.01.2015 19:15:59

Joskus miettii, että jos osais kirjoittaa tosi hyviä sanoituksia, niin osaisiko sitten kanssa arvioida toisten sanoituksia nopeasti ja tarkasti? Ja voisko toisaalta muiden sanoituksia arvioimalla kehittää omaa kirjoitustaitoaan.

Hyvää tässä on se, että piisin rakenne on selvä. On säkeistöt, kertsi ja väliosakin, jee. Tämä ei nyt ole kauhean arvokas havainto, mutta toisaalta sanoitus, josta ei rakenne selviä ekaluennalla, on tavallisesti sekava muutenkin. Varsinkin kun tekee pelkkää sanoitusta, se on tosi tärkeää että eri osat on selvästi paperilla. Tässä ei ole osia merkitty, mutta eipä se haittaisi vaikka olisikin.

Voittamaton on hyvä piisin nimi ja koukku. Ei heti tullut yhtään samannimistä piisiä mieleen. Google löysi Fintelligenssin ja Teräsbetonin.

Kertsi on tietysti tärkein. Mulle jää heti epäselväksi kertsi alku: "En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan /rakkautta sua kohtaan nujertamaan". Miksi siis tunne pitäisi ensin pusertaa ulos ennen kuin sen voi nujertaa? Selväähän on se, että kyseessä on rakkauden tunteesta. Miksi se pitää pusertaa ulos?

Samaten tärkein koukku, "voittamaton", tarttis vähän tarkempaa ajatusta. Tulee mieleen että rakkaus on painimatsi ja kaveri jää tässä alle ja sitä harmittaa, tai piinaa se.

Voittamaton on paras jossain. Että eiks idea vois olla jotenkin että " kukaan ei osaa rakastaa niin kuin sä, olet paras, voittamaton" että se olis niike positiivinen asia, että se nainen on niin vahva rakkaudessaan?

Sori, tää nyt on vaan tälläinen nopea heitto.

Stella Vitae
25.01.2015 00:07:52

JyrinäKatti: Joskus miettii, että jos osais kirjoittaa tosi hyviä sanoituksia, niin osaisiko sitten kanssa arvioida toisten sanoituksia nopeasti ja tarkasti? Ja voisko toisaalta muiden sanoituksia arvioimalla kehittää omaa kirjoitustaitoaan.

Hyvää tässä on se, että piisin rakenne on selvä. On säkeistöt, kertsi ja väliosakin, jee. Tämä ei nyt ole kauhean arvokas havainto, mutta toisaalta sanoitus, josta ei rakenne selviä ekaluennalla, on tavallisesti sekava muutenkin. Varsinkin kun tekee pelkkää sanoitusta, se on tosi tärkeää että eri osat on selvästi paperilla. Tässä ei ole osia merkitty, mutta eipä se haittaisi vaikka olisikin.

Voittamaton on hyvä piisin nimi ja koukku. Ei heti tullut yhtään samannimistä piisiä mieleen. Google löysi Fintelligenssin ja Teräsbetonin.

Kertsi on tietysti tärkein. Mulle jää heti epäselväksi kertsi alku: "En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan /rakkautta sua kohtaan nujertamaan". Miksi siis tunne pitäisi ensin pusertaa ulos ennen kuin sen voi nujertaa? Selväähän on se, että kyseessä on rakkauden tunteesta. Miksi se pitää pusertaa ulos?

Samaten tärkein koukku, "voittamaton", tarttis vähän tarkempaa ajatusta. Tulee mieleen että rakkaus on painimatsi ja kaveri jää tässä alle ja sitä harmittaa, tai piinaa se.

Voittamaton on paras jossain. Että eiks idea vois olla jotenkin että " kukaan ei osaa rakastaa niin kuin sä, olet paras, voittamaton" että se olis niike positiivinen asia, että se nainen on niin vahva rakkaudessaan?

Sori, tää nyt on vaan tälläinen nopea heitto.

Kiitos palautteesta!

Itse tarkoitin tuolla Voittamattomalla sitä että rakastaa henkilöä, ketä ei ole koskaan saanut ja toiset olisivat ns. voittaneet hänet itselleen. Ja tuo pusertaminen ja nujertaminen viittasi siihen että ei pääse yli siitä, kun ei saa asiaa ulos itsestään/käsiteltyä sitä.

Hyvä että rakenne oli helposti havaittavissa. Tuon biisin nimen oli tarkoitus ollakin koukku ja se toistui usein sen vuoksi, että biisin nimi jäisi mieleen :)

Elämää paperilla, minun tai toisten..
JyrinäKatti
28.01.2015 17:51:16

Toi peruskoukku, Voittamaton, on ongelmallinen. Fintelligenssin ja Teräsbetonin sanoissa mennään suoraan asiaan: Minä olen Voittamaton. Eli se on puhdasta uhoa. Ja se toimii, koska tunne on selkeä ja koska voittamaton ei ole joku muu vaan itse.

Mutta tässä on se rakkauden kohde voittamaton, koska itse ei ole voittanut häntä, mutta muut ovat niin sanotusti voittaneet. Koukuksi tämä on aika monimutkainen. Ensinnäkin se tarkoittaa, että henkilöitä on ainakin neljä, ehkä enemmänkin. Se myös viittaa taaksepäin aikaan ja tapahtumiin, niihin muihin jotka olivat aikaisemmin.

Se myös pelkistää rakkauden ja sydänsurun pelkäksi peliksi, jossa voitetaan ja hävitään. Mikä ei ole totta, ei edes tässä lyriikassa.

Eli jos sydän murtuu, niin se tuska tulee siitä ettei toinen tunnekaan samoin. Ja se on vahva tunne ja hyvä koukku. Toki siinä sydänsurujen keskellä saattaa herätä katkeruuskin, että " höh, noi kaikki muut saa sut, mut mä en". Ja se taas on huono aihe laululle, koska pohjalla on vaatimus, että jos joku rakastaa jotain toista, niin hänen pitää rakastaa minuakin.

Eli rakkauslaulussa "voittamaton" on sanana liian abstrakti keskeiseksi koukuksi. Parempi koukkuja olisi "voittaja" tai vielä parempi olisi "luuseri". Vrt. esim. Beatlesin " I'm a Looser".

Sergei Fallinen
28.01.2015 20:36:09 (muokattu 28.01.2015 20:37:09)

Musta toi voittamaton ihan toimi omalla kierolla tavallaan. Vähän sellanen Lennonmainen nonsensekoukku sinänsä aika tutunkuuloisesta sanamateriaalista valmistettuun popbiisiin. Mutta tuo mahtipontisuus on kaiken kaikkiaan tässä tosiaan vedetty niin överiksi että "reunalla eletään." Kaikkiin ei varmasti uppoa.

Jos jotain muuta parannettavaa, niin olisin kaivannut jonkinlaista käännöskohtaa tai muutosta biisin aikana. Nyt vähän hoetaan samaa asiaa eri sanoin alusta loppuun.

vain taito on rajana
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti