Aihe: Sanoitus: Voittamaton | 1 |
---|
|
Voittamaton(/Tuntematon) Kaikki erät hävisin tuli turmio Mut kun sun luonas mä kävisin niin iskis hurmio. Hurmio Iskis hurmio En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan rakkautta sua kohtaa nujertamaan. Se niin piinaavaa on et olet mulle voittamaton. Voittamaton Voittamaton Sä olet mulle voittamaton. Voittamaton. Kaikille leideille hävisin tuli tuomio Mut niiltä rakkautta et saa muista tämä huomio. Huomio Muista huomio En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan rakkautta sua kohtaan nujertamaan Se niin piinaavaa on et olet mulle voittamaton Voittamaton Voittamaton Sä olet mulle voittamaton Voittamaton Kaikki muut mut voitti Sua koskaan saanut en Mut nään tulevaisuuteen. Saan rakkauden. Tuli hetki kun sut tavoitti Sydän särkyneen naisen Huomasit erilaisen Annat vihdoinkin kaiken Annat kaiken. En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan rakkautta sua kohtaan nujertamaan Se niin piinaavaa on et olet mulle voittamaton. Voittamaton Voittamaton Sä olet mulle voittamaton Voittamaton. (En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan rakkautta sua kohtaan nujertamaan Se niin piinaavaa on et olet mulle tuntematon Tuntematon Tuntematon Sä olet mulle tuntematon Tuntematon.) -J.L.- Elämää paperilla, minun tai toisten..
..Onnen hetket aistia saa, jos unelmaan uskoa uskaltaa.. | |
Kommentteja? Elämää paperilla, minun tai toisten..
..Onnen hetket aistia saa, jos unelmaan uskoa uskaltaa.. | |
Uusi karsittu versio.. Voittamaton Kaikki erät hävisin tuli turmio Mut kun luonas mä kävisin niin iskis hurmio. Hurmio Iskis hurmio En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan rakkautta sua kohtaa nujertamaan. Niin Piinaavaa on Olet mulle voittamaton. Voittamaton Voittamaton Olet mulle voittamaton. Kaikille skabat hävisin tuli tuomio Muilta rakkautta et saa muista huomio. Huomio Muista huomio En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan rakkautta sua kohtaan nujertamaan Niin piinaavaa on Olet mulle voittamaton Voittamaton Voittamaton Olet mulle voittamaton Kaikki muut mut voitti Sua koskaan saanut en Mut nään tulevaisuuteen. Saan rakkauden. Tuli hetki kun tavoitti Sydän särkyneen naisen Huomasit erilaisen Annat kaiken Annat vihdoinkin kaiken En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan rakkautta sua kohtaan nujertamaan Niin piinaavaa on Olet mulle voittamaton. Voittamaton Voittamaton Sä olet mulle voittamaton. Olet mulle voittamaton Voittamaton Voittamaton Olet mulle voittamaton. Elämää paperilla, minun tai toisten.. | |
Joskus miettii, että jos osais kirjoittaa tosi hyviä sanoituksia, niin osaisiko sitten kanssa arvioida toisten sanoituksia nopeasti ja tarkasti? Ja voisko toisaalta muiden sanoituksia arvioimalla kehittää omaa kirjoitustaitoaan. Hyvää tässä on se, että piisin rakenne on selvä. On säkeistöt, kertsi ja väliosakin, jee. Tämä ei nyt ole kauhean arvokas havainto, mutta toisaalta sanoitus, josta ei rakenne selviä ekaluennalla, on tavallisesti sekava muutenkin. Varsinkin kun tekee pelkkää sanoitusta, se on tosi tärkeää että eri osat on selvästi paperilla. Tässä ei ole osia merkitty, mutta eipä se haittaisi vaikka olisikin. Voittamaton on hyvä piisin nimi ja koukku. Ei heti tullut yhtään samannimistä piisiä mieleen. Google löysi Fintelligenssin ja Teräsbetonin. Kertsi on tietysti tärkein. Mulle jää heti epäselväksi kertsi alku: "En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan /rakkautta sua kohtaan nujertamaan". Miksi siis tunne pitäisi ensin pusertaa ulos ennen kuin sen voi nujertaa? Selväähän on se, että kyseessä on rakkauden tunteesta. Miksi se pitää pusertaa ulos? Samaten tärkein koukku, "voittamaton", tarttis vähän tarkempaa ajatusta. Tulee mieleen että rakkaus on painimatsi ja kaveri jää tässä alle ja sitä harmittaa, tai piinaa se. Voittamaton on paras jossain. Että eiks idea vois olla jotenkin että " kukaan ei osaa rakastaa niin kuin sä, olet paras, voittamaton" että se olis niike positiivinen asia, että se nainen on niin vahva rakkaudessaan? Sori, tää nyt on vaan tälläinen nopea heitto. | |
JyrinäKatti: Joskus miettii, että jos osais kirjoittaa tosi hyviä sanoituksia, niin osaisiko sitten kanssa arvioida toisten sanoituksia nopeasti ja tarkasti? Ja voisko toisaalta muiden sanoituksia arvioimalla kehittää omaa kirjoitustaitoaan. Hyvää tässä on se, että piisin rakenne on selvä. On säkeistöt, kertsi ja väliosakin, jee. Tämä ei nyt ole kauhean arvokas havainto, mutta toisaalta sanoitus, josta ei rakenne selviä ekaluennalla, on tavallisesti sekava muutenkin. Varsinkin kun tekee pelkkää sanoitusta, se on tosi tärkeää että eri osat on selvästi paperilla. Tässä ei ole osia merkitty, mutta eipä se haittaisi vaikka olisikin. Voittamaton on hyvä piisin nimi ja koukku. Ei heti tullut yhtään samannimistä piisiä mieleen. Google löysi Fintelligenssin ja Teräsbetonin. Kertsi on tietysti tärkein. Mulle jää heti epäselväksi kertsi alku: "En pysty tätä tunnetta ulos pusertamaan /rakkautta sua kohtaan nujertamaan". Miksi siis tunne pitäisi ensin pusertaa ulos ennen kuin sen voi nujertaa? Selväähän on se, että kyseessä on rakkauden tunteesta. Miksi se pitää pusertaa ulos? Samaten tärkein koukku, "voittamaton", tarttis vähän tarkempaa ajatusta. Tulee mieleen että rakkaus on painimatsi ja kaveri jää tässä alle ja sitä harmittaa, tai piinaa se. Voittamaton on paras jossain. Että eiks idea vois olla jotenkin että " kukaan ei osaa rakastaa niin kuin sä, olet paras, voittamaton" että se olis niike positiivinen asia, että se nainen on niin vahva rakkaudessaan? Sori, tää nyt on vaan tälläinen nopea heitto.
Kiitos palautteesta! Itse tarkoitin tuolla Voittamattomalla sitä että rakastaa henkilöä, ketä ei ole koskaan saanut ja toiset olisivat ns. voittaneet hänet itselleen. Ja tuo pusertaminen ja nujertaminen viittasi siihen että ei pääse yli siitä, kun ei saa asiaa ulos itsestään/käsiteltyä sitä. Hyvä että rakenne oli helposti havaittavissa. Tuon biisin nimen oli tarkoitus ollakin koukku ja se toistui usein sen vuoksi, että biisin nimi jäisi mieleen :) Elämää paperilla, minun tai toisten.. | |
Toi peruskoukku, Voittamaton, on ongelmallinen. Fintelligenssin ja Teräsbetonin sanoissa mennään suoraan asiaan: Minä olen Voittamaton. Eli se on puhdasta uhoa. Ja se toimii, koska tunne on selkeä ja koska voittamaton ei ole joku muu vaan itse. Mutta tässä on se rakkauden kohde voittamaton, koska itse ei ole voittanut häntä, mutta muut ovat niin sanotusti voittaneet. Koukuksi tämä on aika monimutkainen. Ensinnäkin se tarkoittaa, että henkilöitä on ainakin neljä, ehkä enemmänkin. Se myös viittaa taaksepäin aikaan ja tapahtumiin, niihin muihin jotka olivat aikaisemmin. Se myös pelkistää rakkauden ja sydänsurun pelkäksi peliksi, jossa voitetaan ja hävitään. Mikä ei ole totta, ei edes tässä lyriikassa. Eli jos sydän murtuu, niin se tuska tulee siitä ettei toinen tunnekaan samoin. Ja se on vahva tunne ja hyvä koukku. Toki siinä sydänsurujen keskellä saattaa herätä katkeruuskin, että " höh, noi kaikki muut saa sut, mut mä en". Ja se taas on huono aihe laululle, koska pohjalla on vaatimus, että jos joku rakastaa jotain toista, niin hänen pitää rakastaa minuakin. Eli rakkauslaulussa "voittamaton" on sanana liian abstrakti keskeiseksi koukuksi. Parempi koukkuja olisi "voittaja" tai vielä parempi olisi "luuseri". Vrt. esim. Beatlesin " I'm a Looser". | |
Musta toi voittamaton ihan toimi omalla kierolla tavallaan. Vähän sellanen Lennonmainen nonsensekoukku sinänsä aika tutunkuuloisesta sanamateriaalista valmistettuun popbiisiin. Mutta tuo mahtipontisuus on kaiken kaikkiaan tässä tosiaan vedetty niin överiksi että "reunalla eletään." Kaikkiin ei varmasti uppoa. Jos jotain muuta parannettavaa, niin olisin kaivannut jonkinlaista käännöskohtaa tai muutosta biisin aikana. Nyt vähän hoetaan samaa asiaa eri sanoin alusta loppuun. vain taito on rajana | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|