Muusikoiden.net
10.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kelle kellot soi?
1
Peter Spiegelmann
08.09.2011 21:31:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomirockia, sellaisella Popeda-asenteella sopis tähän. Voi olla yhteys Hemingwayn kirjaan Kelle Kellot Soi, vähemmän omaan elämään.
------

Taas portaat ylös kävelin
Ja pihaan synkän kappelin
Kellot soi hartain sävelin
Nyt muistan kuinka tappelin

Kyyneleet vereen sekoittui
Kuolemaa yksin haistelin
Tappelumme syy unohtui
Mä vastaan ketä taistelin?

Sua ja häntä vai itseäin?
Tiedä en ehkä milloinkaan
Ees en silloinkaan
Tuomiot näin kun julistetaan

Kelle kellot soi?
Ajan tuulet viedä voi
Kelle kellot soi?
Ne nyt sinut vievät pois

Käyt sisään kirkon sakastin
Polvistun eessä alttarin
Paljon niin häntä rakastin
Vei hänet kosto valttarin (valttari=tilanhoitaja)

Kaipauksen mereen silloin uin
Hukkumaan sen laineisiin
Puvun sotilaan yllein puin
Kas nyt murrunko paineisiin?

Surren päätänkö elämäin?
Estän mä tuhon vaistoin saan
Kestän taistoin vaan
Mottiin jos jään mut kukistetaan

Kelle kellot soi?
Ajan tuulet viedä voi
Kelle kellot soi?
Ne nyt sinut vievät pois

Old Joe
08.09.2011 22:27:42

Peter Spiegelmann: Suomirockia, sellaisella Popeda-asenteella sopis tähän. Voi olla yhteys Hemingwayn kirjaan Kelle Kellot Soi, vähemmän omaan elämään.
------

Taas portaat ylös kävelin
Ja pihaan synkän kappelin
Kellot soi hartain sävelin
Nyt muistan kuinka tappelin

Kyyneleet vereen sekoittui
Kuolemaa yksin haistelin
Tappelumme syy unohtui
Mä vastaan ketä taistelin?

Sua ja häntä vai itseäin?
Tiedä en ehkä milloinkaan
Ees en silloinkaan
Tuomiot näin kun julistetaan

Kelle kellot soi?
Ajan tuulet viedä voi
Kelle kellot soi?
Ne nyt sinut vievät pois

Käyt sisään kirkon sakastin
Polvistun eessä alttarin
Paljon niin häntä rakastin
Vei hänet kosto valttarin (valttari=tilanhoitaja)

Kaipauksen mereen silloin uin
Hukkumaan sen laineisiin
Puvun sotilaan yllein puin
Kas nyt murrunko paineisiin?

Surren päätänkö elämäin?
Estän mä tuhon vaistoin saan
Kestän taistoin vaan
Mottiin jos jään mut kukistetaan

Kelle kellot soi?
Ajan tuulet viedä voi
Kelle kellot soi?
Ne nyt sinut vievät pois

Popeda? Et voi olla tosissas, mielestäni liian herkkää siihen lokeroon. Tässähän on aineksia vaikka kuinka hienoon lauluun.
Kuten itsekin huomasit "valttari" voi olla tuiki tuntematon sana monille. Jos ei muuta keksi, voi tuon "valttarin" tittelin muuttaa joksikin helpommaksi, esim. ritarin, jos halutaan olla vanhahtavia. Kehoittaisin välttämään myös muita tekstissä esiintyviä, vanhahtavia sanoja. Esim. "Ees en silloinkaan" voisi olla yksinkertaisesti Edes en silloinkaan, tai ehkä paremminkin, En ehkä silloinkaan. "Puvun sotilaan yllein puin" - Sotilaan puvun ylleni puin.
Myös nuo toistuvat "nyt" sanat poistaisin.
Saattavat tuntua paljolta, nämä ehdotukseni, mutta nähdäkseni eivät paljonkaan vaikuta itse tekstiin ja tekstin runkohan on todella hyvä. Lisäksi sävellys saattaa puoltaa alkuperäisten sanojen käyttöä.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Peter Spiegelmann
08.09.2011 22:56:24

Old Joe: Popeda? Et voi olla tosissas, mielestäni liian herkkää siihen lokeroon. Tässähän on aineksia vaikka kuinka hienoon lauluun.
Kuten itsekin huomasit "valttari" voi olla tuiki tuntematon sana monille. Jos ei muuta keksi, voi tuon "valttarin" tittelin muuttaa joksikin helpommaksi, esim. ritarin, jos halutaan olla vanhahtavia. Kehoittaisin välttämään myös muita tekstissä esiintyviä, vanhahtavia sanoja. Esim. "Ees en silloinkaan" voisi olla yksinkertaisesti Edes en silloinkaan, tai ehkä paremminkin, En ehkä silloinkaan. "Puvun sotilaan yllein puin" - Sotilaan puvun ylleni puin.
Myös nuo toistuvat "nyt" sanat poistaisin.
Saattavat tuntua paljolta, nämä ehdotukseni, mutta nähdäkseni eivät paljonkaan vaikuta itse tekstiin ja tekstin runkohan on todella hyvä. Lisäksi sävellys saattaa puoltaa alkuperäisten sanojen käyttöä.

Hmm, voisi kirjoittaa valttarin tilalle "kosto valtavin" tai "kosto karmivin", oisko hyvä? Ritari on liian vanha, koska tarina sijoittuu viimeisen 100 vuoden sisälle.

"Nyt" sanan voi korvata varmaan jollain muulla täytesanalla esim. "mä", "näin", "vaan", "vain" tai "näet"...
Mutta "Puvun sotilaan yllein puin" ois vaikea kääntää "sotilaan puvun yllein puin", koska olisi pidempi sävel tuossa "-aan" kohdalla ja "-vun" ei kuulosta hyvältä pitkänä. Miten olisi "sotilaspukuun itsein puin", kuulostaisko hyvältä?

Ok?

soihtu55
08.09.2011 23:02:21 (muokattu 08.09.2011 23:07:06)

sisältöä saisi parannettua paljon sanajärjestyksillä

ja sitten on vaiketa lauseita kuten esim: Estän mä tuhon vaistoin saan

Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
Old Joe
09.09.2011 00:22:30 (muokattu 09.09.2011 00:24:57)

Peter Spiegelmann: Hmm, voisi kirjoittaa valttarin tilalle "kosto valtavin" tai "kosto karmivin", oisko hyvä? Ritari on liian vanha, koska tarina sijoittuu viimeisen 100 vuoden sisälle.

Kyllä ritari tällöin on todella väärässä paikassa.

Mutta "Puvun sotilaan yllein puin" ois vaikea kääntää "sotilaan puvun yllein puin", koska olisi pidempi sävel tuossa "-aan" kohdalla ja "-vun" ei kuulosta hyvältä pitkänä. Miten olisi "sotilaspukuun itsein puin", kuulostaisko hyvältä?

On parempi. Tämä on juuri se hankaluus, jos jokin määrätty sävelkulku on kehittynyt tekstin osalle, tulee muokkauksesta aina hankalampaa. Runoa kirjoittaessa ei tätä hankaluutta ole.

Soihtu takertui tuossa kohtaan, joka minulta lipsahti ohi. Tuo rivipari kannatta varmaan miettiä uusiksi.

Ok?

Ok.

e. pientä fixaamista.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti