Muusikoiden.net
03.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sanat: Kuluma
1
Omegano
23.08.2011 15:15:41 (muokattu 23.08.2011 15:18:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei vielä valmis ja kokonais(t)en säkeistö(je)n lisäyskin mahdollista. Myös nimi voi muuttua.

Laitan tän esille kuitenkin jo tässä vaiheessa, jotta mahdollisten kommenttien kirvoittamat ideat voi toteuttaa joustavammin kuin suuria rakenteellisia muutoksia (tekijänsä mielestä) kaipaamattoman tekstin kanssa.

Olen pyrkinyt tekemään sanoista itselleni helposti laulettavia; välillä runoudellisesta estetiikasta siis karsien. Tahdon kokeilla vaihteeksi näin, kun vaikeasti laulettavia runoja alkaa olla jo ihan liikaa "tästä tulee ehkä joskus biisi" -jonossa.

Kuluma

ja tuuli söi
vuoren jos toisenkin
vuoden jos toisenkin
hioi se pois

ja tuuli soi
murheen jos toisenkin
tuskan jos toisenkin
työnsi se pois

anna minulle voimaa
jopa kahleita rakastaa
anna minulle rauhaa
antaa suruni laulaa

yhdessä voimme kai muutos
taivutella pois sielumme puutos
joka hetkessä uusi on maailma
ikuisesti jatkuu taas tarina

muuttuu virtaa
elämäsi kun sitä et arvaa
juuttuu siltaan
tiesi jos pelossa matkaat

anna sen viedä pois
anna sen tuhota ja tappaa
anna sen viedä pois
anna sen luoda ja parantaa

anna sen viedä pois
jotta jatkaa voit matkaa

oo-p
23.08.2011 16:23:26 (muokattu 23.08.2011 16:24:05)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omegano:

ja tuuli söi
vuoren jos toisenkin
vuoden jos toisenkin
hioi se pois

Alkaa mukavasti. Kuitenkin näiden kahden ensimmäisen säkeistön viimeisten säkeiden "se" on mielestäni ehkä ylimääräinen. Mikäli sanan merkitys sävellettävyydelle ei ole kovin suuri, ottaisin sen ehkä pois. Muuten kivasti lyyrisiä ja oikealla tavalla ehkä viivytteleviäkin säkeistöjä nämä. Lukiessa ainakin tulee tauotettua säkeiden välissä ihan itsestään.

ja tuuli soi
murheen jos toisenkin
tuskan jos toisenkin
työnsi se pois

Tässä on hyvä säskeistö.
anna minulle voimaa
jopa kahleita rakastaa
anna minulle rauhaa
antaa suruni laulaa

mutta
yhdessä voimme kai muutos
taivutella pois sielumme puutos

Tämä jää kieliopillisesti vähän hämäräksi. Tuntuu vähän väännetyltä, muutoksen ja puutoksen saa varmaan rimmaamaan sulavamminkin, kun vähän taivuttelee ja testailee.

Tässä on myös pieni epäkohdaksikin nimettävä asia.
joka hetkessä uusi on maailma
ikuisesti jatkuu taas tarina

Voiko tarina jatkua ikuisesti taas, sillä näin saa kuvan, että tarina on jatkunut jo aiemminkin ikuisesti, mutta "jatkuakseen taas" sen on täytynyt keskeytyä jossakin välissä, joka tarkoittaisi taas sitä, ettei tarina olekaan ikuinen. :D ..tämä voi toki olla suunniteltukin juttu, ja tämä ikuisuus lähinnä kielikuva, mutta särähti silti vähän.

Tässä taas riimit muodostuvat pienoiseksi kompastuskiveksi. Sanassa virta ei kai pitäisi olla kahta a:ta itsessään, sillä se muuttaa sanan merkityksen, joka tässä tapauksessa taas ei sovi muuhun yhteyteen. Sikäli kun kyse siis on "elämänvirrasta". Laulaessahan vokaalia tosin voi venyttää niin että foneettisuus on parempi.
muuttuu virtaa
elämäsi kun sitä et arvaa

juuttuu siltaan
tiesi jos pelossa matkaat

Tässä vaiheessa teksti muuttuu vähän epäselvemmäksi. Alussa laulettiin tuulesta, jonka jälkeen jostakusta ihmisestä, ikäänkuin rakkauslaulun tapaan. Sitten laulettiin Virrasta ja se ylittävästä sillasta, mutta kenellä seuraavat säkeistöt on osoitettu? Ilmeisesti elämänvirralle? Viimeksi kuitenkin on mainittu silta, joka antaisi vähän sellaisen käsityksen, että Sillan pitäisi antaa tuhota ja tappaa, mikä on vähän hassu juttu. Ehkä sen tilalle pitäisi esim ensimmäisessä säkeessä vaihtaa säkeistön kohde.
anna sen viedä pois
anna sen tuhota ja tappaa
anna sen viedä pois
anna sen luoda ja parantaa

anna sen viedä pois
jotta jatkaa voit matkaa

Toivottavasti en vaikuttanut liian kriittiseltä :), tykkäsin kuitenkin paljon tekstin tunnelmasta ja etenkin alkupää toimi oikein mukavasti. Vähän hiomista, niin tässä on oikein hyvä ralli.

Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
soihtu55
23.08.2011 20:46:29

Oo-p:n tarkat havainnoit , niistä saat paljon vinkkejä.

'''''
Kolme ekaa säkeistöä, ja tästä jatkaisin uutta tekstiä. Söi vuoren, no jaa??? en tiedä
voisko söi kohdalla olla toi.

ja tuuli söi
vuoren jos toisenkin
vuoden jos toisenkin
hioi se pois

ja tuuli soi
murheen jos toisenkin
tuskan jos toisenkin
työnsi se pois

anna minulle voimaa
jopa kahleita rakastaa
anna minulle rauhaa
antaa suruni laulaa

Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
Old Joe
24.08.2011 00:49:11 (muokattu 24.08.2011 00:55:08)

Tekstissä on paljon taidokasta sanailua, mutta sävelluksen osalta vaativaa. Tuntuu kuin siinä olisi kolmesta laulusta kooste. Muuttuko sävel tai tahtilaji pariin kertaan?
Aika kesken vielä, mutta Maukan sanoin, "kyllä se siitä".

e. Piti vielä lisätä.

anna minulle rauhaa
antaa suruni laulaa

Saattaisi olla parempi:

anna minulle rauhaa
tilaa surulleni laulaa.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Omegano
24.08.2011 15:41:33

oo-p: Alkaa mukavasti. Kuitenkin näiden kahden ensimmäisen säkeistön viimeisten säkeiden "se" on mielestäni ehkä ylimääräinen. Mikäli sanan merkitys sävellettävyydelle ei ole kovin suuri, ottaisin sen ehkä pois. Muuten kivasti lyyrisiä ja oikealla tavalla ehkä viivytteleviäkin säkeistöjä nämä. Lukiessa ainakin tulee tauotettua säkeiden välissä ihan itsestään.

Jättäisin pois ellei se helpottaisi säkeen laulamista niin paljon.

mutta

Tämä jää kieliopillisesti vähän hämäräksi. Tuntuu vähän väännetyltä, muutoksen ja puutoksen saa varmaan rimmaamaan sulavamminkin, kun vähän taivuttelee ja testailee.

Tää on mustakin kömpelöin säkeistö. Pitänee sörkkiä.

Tässä on myös pieni epäkohdaksikin nimettävä asia.

Voiko tarina jatkua ikuisesti , sillä näin saa kuvan, että tarina on jatkunut jo aiemminkin ikuisesti, mutta "jatkuakseen taas" sen on täytynyt keskeytyä jossakin välissä, joka tarkoittaisi taas sitä, ettei tarina olekaan ikuinen. :D ..tämä voi toki olla suunniteltukin juttu, ja tämä ikuisuus lähinnä kielikuva, mutta särähti silti vähän.

Mitä hain takaa on hetkeen heräämisen kautta henkilön mielessä tapahtuva oivallus omasta yhteenkuuluvuudestaan kaiken kanssa. "Tarina" on siis jatkunut koko ajan, mutta kokijan kannalta tämä tulee vasta nyt tietoon. Kieltämättä vähän epämääräisesti ilmaistu halpoja riimejä jahdatessa :D

Tässä taas riimit muodostuvat pienoiseksi kompastuskiveksi. Sanassa "virta" ei kai pitäisi olla kahta a:ta itsessään, sillä se muuttaa sanan merkityksen, joka tässä tapauksessa taas ei sovi muuhun yhteyteen. Sikäli kun kyse siis on "elämänvirrasta". Laulaessahan vokaalia tosin voi venyttää niin että foneettisuus on parempi.

Tarkoitan tuon verbiksi virtaa, viitateen yhdessä "muuttuu" verbin kanssa seuraavan säkeen elämään.

Tässä vaiheessa teksti muuttuu vähän epäselvemmäksi. Alussa laulettiin tuulesta, jonka jälkeen jostakusta ihmisestä, ikäänkuin rakkauslaulun tapaan. Sitten laulettiin Virrasta ja se ylittävästä sillasta, mutta kenellä seuraavat säkeistöt on osoitettu? Ilmeisesti elämänvirralle? Viimeksi kuitenkin on mainittu , joka antaisi vähän sellaisen käsityksen, että Sillan pitäisi antaa tuhota ja tappaa, mikä on vähän hassu juttu. Ehkä tilalle pitäisi esim ensimmäisessä säkeessä vaihtaa säkeistön kohde.

Jokaisessa säkeistössä viitataan oikeastaan samaan asiaan, eli aikaan ja sen tuomaan muutokseen. Ensimmäinen säkeistö lauletaan universaalina kertojana, toinen minänä ja kolmas "jälkiviisaana"(:D) toteavana.

Ainakin tuulisäkeistöt laulan jatkosta eroavasti ja luultavasti myös lopun muista poikkeavalla tavalla. Tyyliin alku vähän merimiesmäisen karskisti keinuen, keskikohta korkeammalta sekä intiimimmin, ja loppu on rajumpi jonkinlaista katarttisuutta tavoitellen.

Sillalla viittaan positiivisen muutoksen vaikeuteen, päätöksen teko ja -pitämiskohtaan. "The point where you need will and courage to get over to the other side." Tosiaan jos tuon virtaa kohdan käsittää subjektiiviksi niin siltakin saa ihan erilaisen ja hämmentävän merkityksen :)

Toivottavasti en vaikuttanut liian kriittiseltä :), tykkäsin kuitenkin paljon tekstin tunnelmasta ja etenkin alkupää toimi oikein mukavasti. Vähän hiomista, niin tässä on oikein hyvä ralli.

Et ollenkaan, hyvä saada tälläistä analyysiä siitä miltä kirjoitettu vaikuttaa jonkun muun sitä lukiessa. Kiitos rakentavasta kommentoinnista.

Omegano
24.08.2011 15:53:16

soihtu55: Oo-p:n tarkat havainnoit , niistä saat paljon vinkkejä.

'''''
Kolme ekaa säkeistöä, ja tästä jatkaisin uutta tekstiä. Söi vuoren, no jaa??? en tiedä
voisko söi kohdalla olla toi.

Söi viittaa siihen miten tuuli(ja sade) kuluttaa vuoriakin. Tekijä on vähän hämärästi aika tuulen(toimeenpanijan) kautta. Tykkään itse syömisen tuomasta vibasta.

Old Joe: Tekstissä on paljon taidokasta sanailua, mutta sävelluksen osalta vaativaa. Tuntuu kuin siinä olisi kolmesta laulusta kooste. Muuttuko sävel tai tahtilaji pariin kertaan?
Aika kesken vielä, mutta Maukan sanoin, "kyllä se siitä".

Ainakin eka osuus menee musiikillisesti melko erilailla kuin jatko. Sen jälkeen tulee instrumentaalikohta joka rauhoittuu keskikohdaksi. Loppuun mennessä siirrytään eeppisempään pauhuun. Oon vaan itsekseni lauleskellut noita sanoja, sävellys on vielä tosi epämääräisen fiilistelyn tasolla.

e. Piti vielä lisätä.

Saattaisi olla parempi:

anna minulle rauhaa
tilaa surulleni laulaa.

Totta, kiitos tästä. Koen tuon vähän vaikeammaksi laulaa, mut edellinenkin tökki pikkasen ja oli tosiaan liiaksi edellistä riviä toistava.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti