Muusikoiden.net
05.12.2016
HOTONE - pienimmät pedaalit koskaan? 

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lyriikka alueen taso
1
delarco
13.08.2011 02:14:31 (muokattu 13.08.2011 02:15:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Is it just me, vai tuntuuko muista, että tämä alue on hieman jumiutunut?
Tuntuu, että aiemmin on ollut enemmän kaikkea muuta sanoittamiseen liittyvää.
Nyt tästä on tullut joku "julkaisukanava" ja itse aiheesta keskustelu on jäänyt vähemmälle.

Itseä ei ainakaan kauheasti kiinnosta lueskella, "kirjoita paska sanoitus viidessä minuutissa", tai "tässä mun metallitotuus" kyhäelmä, viritelmiä.

Toki niillekin paikkansa on, mutta saitte varmaan pointin?

soihtu55
13.08.2011 09:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Delarco, osittain olet oikeassa, tekstien arviointi on käynyt minimaaliseksi, jota kautta lyriikan kirjoittamisen oppejakin tulisi. Toisaalta kun olen käynyt esim. Demopuolella, siellä on valtavasti materiaalia, eikä kukaan näytä kommentoivan juurikaan mitään (harmi). Tekstit täällä on hyvä arvioinnin pohja, jos niitä arvioidaan. Toisaalta kun lukee joskus yleistä kirjoittelua muusikoiden netissä, niin se on tulvillaan kaikenlaista höpötystä, joka ei liity musiikkiin mitenkään. Siis keneltä tämä on pois jos täällä on lyriikkaa, vaikka niitä viiden minuutin tekstejä, runoja ym. Nehän voi sivuuttaa. Tietenkin tuo on hyvä pointti, että arvioiden syvyyttä lisätään, ja yleistä kirjoittelua lyriikan teosta. Oletan kuitenkin, että sekin voi kuivua kokoon melko nopeasti.

jos nyt puhutaan millainen tekstien arviointi on hyvää, niin esim. oo-p arvio linsessan tekstistä.

Kirjoitat, että tästä on tullut jonkinlainen julkaisukanava, tuohon nyt en ihan usko, mutta miksi ei voi olla sitäkin joltain osin. Ennen kaikkea tänne kirjoittelevat ihmiset jotka rakastavat lyriikan kirjoittamista. Kuten joku rakastaa tarttua kitaran varteen. Toisaalta, mitä pahaa on lyriikoita laittaa esille, onhan täällä demojakin kuunneltavana. Mitä varten ne sitten ovat täällä. Sitä vartenko, ettei niitä vain kuunneltaisi, eikä missään tapauksessa ne pääsisi eteenpäin? Miten lyriikan kirjoittaminen poikkeaa tästä?
Tänne laitetut tekstit ovat kuitenkin aina keskeneräisiä, ja odottavat jotain mielipidettä. Ja uudet kirjoittajat ovat aina tervetulleita, ehkä se myös toisi uutta kipinää tänne.

luin ihan sattumanvaraisesti 2003 kirjoittua lyriikkaa, kyllä siellä aika samat jutut toistui, mutta
arvioita kirjoituksista oli enemmän myönnettäköön.

Nyt kun otat asian esille, niin voit varmaan itse aloittaa keskustelun tai jonkun ketjun laululyriikan kirjoittamiseen liittyen, ja johdattaa sillä tämän keskustelualueen uudelle uljaalle tasolle. Se ei liene
pahasta. Asia ainakin osaltani on ymmärretty. Ja minä palaan teksteineni lähtöruutuun, eli kirjoittelen ja laitan niitä liinavaatekaappiin. Mutta käyn kyllä täällä mielelläni lukemassa toisten tekstejä, ja mielipiteitä heittämässä, tää on välillä ihan kivaa puuhaa.

Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
Old Joe
13.08.2011 22:14:00

Aivan, kuten Soihtu sanoi, Terve Tuloa kirjoittelemaan. Foorumi muodostuu sellaiseksi kuin se itse muokkaamme.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Morphia
26.08.2011 23:08:57 (muokattu 26.08.2011 23:09:28)

Lyriikoiden arvostelu on toisaalta aika uhkarohkeaa.

Yleensä kun kirjoitan lyriikkaa, annan osan sieluani tekstille. Näin tekee varmasti moni muukin lyyrikko. Sitä tekstiä ei välttämättä kukaan toinen voi kokea samalla tavalla kuin kirjoittaja on sen kokenut.

Tämä on vain mun mielipide.

She's not broken.
Old Joe
26.08.2011 23:25:36

Morphia: Lyriikoiden arvostelu on toisaalta aika uhkarohkeaa.

Yleensä kun kirjoitan lyriikkaa, annan osan sieluani tekstille. Näin tekee varmasti moni muukin lyyrikko. Sitä tekstiä ei välttämättä kukaan toinen voi kokea samalla tavalla kuin kirjoittaja on sen kokenut.

Tämä on vain mun mielipide.

Monen muunkin mielipide. Eihän kukaan voi mennä toisen ihon alle tutkiskelemaan, missä mielen tilassa runo on kirjoitettu. Kyllä runoa raaputellessa tulee paljastettua itseään aika lailla. Vain kokemuksista syntyy todellista lyriikkaa, mutta samalla avautuu ovet omaan sisimpään. Falskilta haiskahtaa, jos kirjoitat asioista joita et ole ollut todistamassa. Tämä pätee tietty vain vakavaan lyriikkaan, huumori on asia erikseen. - Ja nämä olivat taas on minun mielipiteitäni.
Täällä arvostelu on mielestäni aika "kilttiä", enemmän kannustavaa, kuin arvostelevaa.

Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä.
Juoppis
27.08.2011 10:48:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Monen muunkin mielipide. Eihän kukaan voi mennä toisen ihon alle tutkiskelemaan, missä mielen tilassa runo on kirjoitettu. Kyllä runoa raaputellessa tulee paljastettua itseään aika lailla. Vain kokemuksista syntyy todellista lyriikkaa, mutta samalla avautuu ovet omaan sisimpään. Falskilta haiskahtaa, jos kirjoitat asioista joita et ole ollut todistamassa. Tämä pätee tietty vain vakavaan lyriikkaan, huumori on asia erikseen. - Ja nämä olivat taas on minun mielipiteitäni.
Täällä arvostelu on mielestäni aika "kilttiä", enemmän kannustavaa, kuin arvostelevaa.

Eikä sekään välttämättä ole se isoin ongelma. Laululyriikka on mielestäni oikeastaan vain puolittain arvioitavaa, jos sen lukee vrt. kuulee. Se saattaa näyttää hyvinkin kömpelöltä, mikäli ei kuule päässään sitä rytmitystä millä lyriikka on tarkoitettu toimivan.

Vastaavasti luettavaksi tarkoitettu runo saattaa toimia vaikka visuaalisessakin muodossa:

kaikkihan ovat
 joskus nähneet
          tä
           l
           l
           aisella
                   t
                    a
                     valla kirjoitettuja ru

n

o

-ja-

Lausuttuna tuollainen menettää osan tehostaan. Aivan samalla tavalla laululyriikan rytmitys voi toimia kappaleessa eri tavalla kun lukijan päässä. Tälläkin palstalla on useampaa sävellettyä tekstiä kommentoitu sanoin: "ei sävellettävissä" - kuinka tämä on mahdolilista, jos kyseessä on valmiin biisin teksti?

Mutta tehdäänpä vaikka kokeilu: laitan tähän viestiin yhden tekstin levyltämme. Tarvitsemme pari koekaniinia. Jos voisitte lukea tekstin ensin ja kirjoittaa ensimmäiset kommenttinne siitä - sitten kuunnella tekstin biisiin upotettuna ja miettiä sen toimivuutta uudestaan?

Uskoisin, että näkemykset tekstistä eroavat ennen ja jälkeen kuuntelun jonkin verran.

veden alla on helpompi hengittää
tanssimme siellä beguinen
eikä pinnalle nouse pää
yksi ja kaksi
yksi ja kaksi
yksi ja kaksi
yksi ja kaksi

meren alla on helpompi hengittää
kun taivaankannen alla on päivittäin pimeämpää
vuonna yksi ja kaksi
vuonna yksi ja kaksi
vuonna yksi ja kaksi
vuonna yksi ja kaksi

näin veden virrat mukanaan
tanssiamme kuljettaa
liike viestin molemmille kirjoittaa
eikä meistä kumpikaan
muista mistä toinen
saapuikaan

aallon alla on helpompi hengittää
valo aution aavan suuren
siniseksi kun sävyttää
ja meitä on kaksi
jäljellä vain kaksi
meitä on vain kaksi
jäljellä vain kaksi

ja veden virrat mukanaan
tanssiamme kuljettaa
liike viestin molemmille kirjoittaa
eikä meistä kumpikaan
muista mistä toinen
saapuikaan

Eli ensiksi miltä teksti näyttää ylipäänsä ja sitten miltä se kuulostaa kappaleeseen kytkettynä: http://soundcloud.com/tuomaspeurakoskiensemble/05-beguine

Tuleeko eroavaisuuksia?

Kirjoituksia:
Ajassa irrallaan.
@ 20.10.2009 / Fiktiivisiä keskusteluja. @ 23.8.2011
soihtu55
27.08.2011 18:43:41 (muokattu 27.08.2011 18:54:30)

olen sitä mieltä, että tämä teksti kokonaisuudesaan on myös luettuna hyvä (veden alla on helpompi hengittää)ainoastaan toistot tekevät siitä sitten enmmän laululyriikkaa.
Eli parhaimillaan ollaan silloin ytimessä, kun sanat jo soivat ilman
säveltä, ja kun siihen vielä saa hienon sävelleyksen sen arvo nousee.

Jotenkin näen eron, että hyvän runouden pitää kantaa myös ilman musiikkia, ja hyvään runouteen voi myös säveltää musiikkia.

Laululyriikkaa voi tehdä sanoisinko kevyemminkin eväin, ja kuten jokus olen sannut, jos
se sitten jää ilman säveltä, se on kuin rakastelu ilman orgasmia.

Jotkut sanat suorastaan kaipaavat sävelen tuekseen. Jotkut runot taas menettävät jotain sävellettäessä.

en tiedä osasinko ilmaista oikein, mitä tarkoitin.

siis vielä yllämainitusta kappaleesta, mielestäni sanoitus ja musiikki ovat tasapainossa. Kuljettavat toisiaan eteenpäin.

Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja- näin oletin kun se ei laulanut. -MR-
Sergei Fallinen
28.08.2011 19:48:52 (muokattu 28.08.2011 19:50:50)

mä oon seurannu tätä palstaa x vuotta ja ei täällä kyllä olla koskaan tän enempää mitään analysointeja harjotettu. Ihan hyvä meno tääl on ja käyttäjät sen keskustelun luo

vain taito on rajana
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti