Muusikoiden.net
06.12.2016
 

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sanoitusten sisäistäminen ja analysointi
1
HappoKuningas
25.05.2011 23:25:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua on vaivannut koko aktiivisen musiikinkuuntelu-urani aikana sellainen ongelma, että en oikein tahdo ymmärtää lyriikoita ja niiden sanomaa. Tätä ongelmaa ei tietystikään ole yksioikeisten lyriikoiden kanssa, joissa ei leikitellä sanoilla tai kiertoilmaisuilla.
 
Tästä nyt tulee tietystikin vähän sellainen tunne, että olisin jotenkin tyhmä. Usein kuulee puhuttavan, että lyriikoilla ei välttämättä ole mitään tarkoitettua sanomaa, vaan sanojen tulkinta on kuuntelijasta kiinni. Näin tietystikin on useissakin kappaleissa, mutta minun vaikea hahmottaa rajapyykkiä pelkän sanalätinän ja tarinankerronan välillä.
 
Teen tietystikin omia tulkintojani kappaleiden sanoituksista, mutta se tulkintojen oikeellisuus jää usein vaivaamaan minua. Äsken esimerkiksi kuuntelin Viikatteen kappaletta nimeltä Sirkkelimiehen viitonen (http://www.youtube.com/watch?v=Sh5AL8QuR0k). Oman tulkintani mukaan sahalla työskentelevä mies jää työttömäksi englantilaisen omistajan luovuttua sahasta. Mies tulee ilmeisesti 0,5L viinapullon juonnin kotiin humalassa, ja hän kertoo vaimolleen olleensa ryyppäämässä koska menetti työpaikkansa. Tästä suivaantuneena nainen jättää miehensä, ja pariton kihlasormus saa lähteä sormesta.
 
Pidän myös mahdottomasti Sielun Veljistä, mutta ymmärrykseni bändin sanoituksia kohtaan on lähes yhtä suuri kuin tietoni ydinfysiikasta. Tässä tuleekin itsellä kaikista parhaiten esille se kysymys, että onko niillä lyriikoilla oikeastikin joku punainen lanka, vai ovatko ne sienipäissään tehtyjä liirumlaarumeja. Sitten näiden kappaleiden kommentteja lukiessa tulee kauheat aggrot päälle, kun kommenteissa ylistetään lyriikoiden hienoutta ja siteerataan sanoja, enkä ymmärrä niistä itse mitään.
 
Jotenkin nolostuttava avautuminen, mutta ei mahda mitään. Toivoisin kommentteja mahdollisilta kohtalotovereilta.
 
PS. Tämä threadi voisikin sitten vaikka toimia yleispätevänä lyriikka-analyysiketjuna, sillä tälläistä ei täällä tainnut jo ennestään olla.
 
Sergei Fallinen
26.05.2011 01:52:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on kyl mielenkiintoinen aihe mutta sen verran vaikea etten pitkällisel miettimiselkään saanut järkevää vastausta muotoiltua
 
sanon siis vain että musta Sielun Veljien sanotukset sen verran kuin niitä tunnen on paljolti tajunnanvirtaa mutta luo tiettyjä tunnelmia yhdessä musiikin kanssa ja sikäli eivät varmasti ole sattumanvarasesti valittuja. Laululyriikas on aina myös se puoli että mitä vain voi kirjottaa, ja jos se kuulostaa laulettuna vakuuttavalta se kelpaa
 
vain taito on rajana
Morphia
26.05.2011 22:13:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyriikoita kirjoittaessani niihin sisältyy lähes aina jokin syvempi merkitys, jonka selittämistä kuulijalle en kuitenkaan koe tarpeellisena. Jokainen oivaltaa sen punaisen langan jos niin on tarkoitettu. Ja silloinkin oivallus voi olla väärä. Sama pätee toisinpäin, toisten lyriioita en tarkoituksella lähde analysoimaan, vaan ne avautuvat jos avautuvat.
 
Pelkkää sanalätinää lyriikoissa en ymmärrä, jos se todella on vain sitä. Mutta kukapa tietää, täysin varmaksi sitä ei voi sanoa kuin kirjoittaja itse.
 
Hey man, is this a dream?
oo-p
26.05.2011 23:31:52 (muokattu 26.05.2011 23:34:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensinnäkin kiinnostava aihe ja loistava esimerkkiteksti. Minä olen musiikin suhteen ollut aina hyvin lyriikkaorientoitunut ja siksi huomioni kiinnittyy aina ensisijaisesti teksteihin. Viikatteen Kaarlea pidän loistavana esimerkkinä tekstittäjästä, joka tuntuu vain heittelevän sanahelinää, mutta kun tarkemmin mietiskelee, niin siellä on kyllä loistavia tarinoita, viittauksia ja intertekstuaaleja. Tosin aika krumeluuriseen asuun puettuna.
 
Aika pitkällehän näyit tuon sirkkelimiehen analysoineen. Itse ajattelisin sirkkelimiehen vitosen tarkoittavan pois sahattuja sormia, ja niin ollen kihlasormuksella ei ole paikkaa. ..mutta sinun tulkintasi oli kyllä paljon monimuotoisempi. Tekstuaalisesti hyvässä biisissä juuri tämä on oleellista, että se on kuulijan tulkittavissa.
 
Mindflow-puolelle kun mennään, niin sielun veljet on kyllä hyvä esimerkki. Heillä paljon lauluja joissa on hokemia ja täysin irrallisenkin kuuloisia juttuja. Useimmiten biiseistä kuitenkin välittyy tunne, mikä on loppujen lopuksi kaiken taiteen perimmäinen tarkoitus. Luettuna tällaiset tekstit eivät välttämättä ole oikein antoisia, toisin kuin vaikkapa juuri nuo viikatteen rallit.
 
Liekin Janne Kuusela on myös mielestäni aika mukava esimerkki sanoittajasta, jonka tekstissä yhdistyy täysi mindflow ja silti ihan tarinamittoihinkin yltävät voimakkaat lyriikat. Foneettisuus on tässä tapauksessa myös aika tärkeä juttu, kun se on kohdallaan laulusta tulee helposti ikään kuin instrumentti muiden joukkoon.
 
E: löytyiskö siekkareilta jotain esimerkkiä analisoitavaksi?
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Booombox
31.05.2011 00:56:24 (muokattu 31.05.2011 00:56:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu. Omana harrastuksena on kyllä ollut lyriikkojen tutkiminen, jokainen tulkitsee omalla tavallaan.
 
On muuten erittäin antoisaa hyvien keskustelijoiden kanssa analysoida biisien lyriikoita viinilasin ääressä. Tässä jokin aika sitten oli noin 2 tunnin keskustelu Leonard Cohenin Famous Blue Raincoatin tekstistä. Mahtavuutta.
 
yesterday I woke up sucking a lemon
Sergei Fallinen
31.05.2011 01:26:10 (muokattu 31.05.2011 01:36:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tukee:
On muuten erittäin antoisaa hyvien keskustelijoiden kanssa analysoida biisien lyriikoita viinilasin ääressä. Tässä jokin aika sitten oli noin 2 tunnin keskustelu Leonard Cohenin Famous Blue Raincoatin tekstistä. Mahtavuutta.

 
Leonard Cohen on tähän hommaan just parasta kamaa kun jokainen sana on varmasti tarkkaan mietitty ennen kirjottamista. Toinen loistava esimerkki Stranger Song jota on joskus tullut analysoitua: onko ne biisin miehet sellaisia jotka jossain vaiheessa kyllästyvät suhteeseen eivätkä saa sitä vakavaksi (he'll say one day you caused his will to weaken with your love and warmth and shelter) vai onko se se nainen (You hate to watch another tired man lay down his hand jne... It's you my love, you who are the stranger). Jo biisin rakenne on mielenkiintoinen, syklinen jossa tavallaan se rumba alkaa lopussa taas alusta, joten mikä oikestaan oli kertojan rooli koko jutussa? Oliko se ensimmäinen kundi kertojaminä ja lopussa taas seuraava tyyppi sanoo tismalleen samat sanat, jotka tyttö on kuullut jo monesti ennenkin, "i told you when i came i was a stranger"
 
Ja Famous Blue Raincoatistakin riittäis juttua, jo nimestä lähtien. Kukaanhan ei sadetakkia käytä normaalisti, se pistetään vain tarpeen tullen ylle, mutta tarinan naistenmies on tunnettu nimenomaan sadetakistaan. Se on se sen henkilön identiteetin pääasiallinen "rakennusaine" siinä biisis, ainut millä sitä kuvataan, ja kun se pettää ainoaa todellista ystäväänsä, se repeää olkapäästä..... ja niin edelleen. Ai niin, ja jonkilaista yhteyttä voi löytää Cohenin ekan romaanin Kauniit Häviäjät kanssa
 
vain taito on rajana
oo-p
31.05.2011 15:17:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tukee: Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu. Omana harrastuksena on kyllä ollut lyriikkojen tutkiminen, jokainen tulkitsee omalla tavallaan.
 
On muuten erittäin antoisaa hyvien keskustelijoiden kanssa analysoida biisien lyriikoita viinilasin ääressä. Tässä jokin aika sitten oli noin 2 tunnin keskustelu Leonard Cohenin Famous Blue Raincoatin tekstistä. Mahtavuutta.

 
Totta. Se, että saa kokoon hyvän porukan, joille kaikille aihe on tuttu, tahtoo vain olla vähän vaikeaa. Useimmiten tällaiseen analysointiin kyllä riittää ihan parikin juttukaveria. Itse olen pitänyt Leonard Cohenin ansiona oikeastaan enimmäkseen juuri tekstejä, harmittaa jopa etten ole tutustunut niihin syvemmin kuin parissa tapauksessa. Musiikilliselta puolelta en osaa sanoa paljoakaan, vaikkakin juuri tuo mainitsemasi kappale on mielestäni aivan järkyttävän hieno kaikilta osin. Musiikista/lyriikasta puhuminen analysoivassa mielessä onkin paljon antoisampaa kuin se normaali "Apulanta on kyllä ihan paska ku se ei oo enää mitään punkkia" "no emmätiiä, kyllä mun mielestä Kiilalla oli vielä jotain hyviä biisejä" -sonta.
 
..josta muuten tuli mieleen, että en osaa kauheasti suhtautua Toni Wirtasen uudempiin teksteihin, mutta siellä on paljon jänniä metaforia ja vertauskuvia, tykkään niistä jopa jonkinverran, vaikka taustalla tahtoo aina sykkiä samat teemat.
 
Tuukka Hämäläisen Kirosäkeet -kirja kannattaa muuten lukaista. Sieltä löytyy 20 "toisen sukupolven" suomalaisen rocklyyrikon haastattelut, esittelyt ja tekstianalyyseja. Erittäin antoisa ja rikas teos monissa määrin.
 
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti