Muusikoiden.net
03.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lyriikoiden myynnistä
1
Jani909
04.08.2010 10:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
Olen tehnyt lyriikoita/sävellyksiä useamman vuoden ja tarjoan nyt niitä muille artisteille, bändeille yms. korvausta vastaan.

Kyselisin muilta samalla tavalla työskentelevistä muusikoilta, että miten olette hoitaneet veloituksen näissä teksteissä/sävellyksissä? Euroa per sana/sävel, vai jollain muulla konstilla?

Kuulun myös Teostoon, joten pitääkö minun ilmoittaa Teostoon näistä korvauksista tai saanko vastaavasti myös Teostolta jotain korvauksia? Itse olen ymmärtänyt että mikäli artisti X levyttää tekemäni biisin ja / tai soittaa sitä livenä saan siitä jonkinlaisen korvauksen. Olenko oikeassa?

Janie Jones
11.08.2010 19:43:46 (muokattu 11.08.2010 19:44:54)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niitä on hankala saada kaupaksi - tai edes levylle. Jos satut saamaan, niin tässä puhetta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=47&t=122462

Ei mitään euro per sana nyt kumminkaan, ei ne mitään makkaraa ole.

Sitten kato semmonen kun www.teosto.fi - perusjutut haltuun sieltä.

She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Hargon
16.08.2010 10:32:48

Ensinnäkään homma ei toimi niin, että joku "ostaisi" sanoituksesi. Voit tarjota niitä artistien käytettäväksi. Raha tulee peliin sitten, jos biisi levytetään ja julkaistaan äänitteellä ja soi radiossa.

Hieman tosin epäilen, että kukaan kiinnostuisi pelkästään paperilla olevasta sanoituksesta. Eli kannattaa ehdottamasti säveltää ne biisit (tai hommata joku säveltämään ne), jotta pystyt lähestymään artisteja ihan demoäänitteellä.

Minä vahingossa koko allekirjoituksen. Onko hauskaa?
Koivulahti
01.09.2010 09:20:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hargon: Ensinnäkään homma ei toimi niin, että joku "ostaisi" sanoituksesi. Voit tarjota niitä artistien käytettäväksi. Raha tulee peliin sitten, jos biisi levytetään ja julkaistaan äänitteellä ja soi radiossa.

Hieman tosin epäilen, että kukaan kiinnostuisi pelkästään paperilla olevasta sanoituksesta. Eli kannattaa ehdottamasti säveltää ne biisit (tai hommata joku säveltämään ne), jotta pystyt lähestymään artisteja ihan demoäänitteellä.

Hargon on ihan oikeassa. Mä en ole koskaan "myynyt" yhtään sanoitusta artistille tai levy-yhtiölle, mutta kun ne on saaneet soittoa niin Teoston kautta tietysti tulee vuosittain pientä korvausta. Ja jos biisi menee levylle niin Teosto kerää sun puolesta tallennelupakorvauksen ja tilittää sulle senkin.

Pelimies voi sit vielä neuvotella jonkin könttäsumman päälle bonukseksi, mutta se edellyttää yleensä sellaista tilannetta, jossa julkaisua ei voi olla ilman sitä sun tekstiä.

Tekstiesi kauppaamiseksi kannattaa siis tosiaan (kuten Hargon sanoi) sävellyttää ne biisit ja tuottaa niistä kunnolliset demot, jotta voit tarjota niitä esittäjille, tai vaihtoehtoisesti kustantajille, jotka sitten sun puolesta tarjoavat niitä esittäjille.

Se mistä voit pyytää rahaa on:

- Tilaustyyppiset hommat yrityksille ja yksityishenkilöille.
(Joku joka haluaa isoäidin syntymäpäiville liikuttavan ja henkilökohtaisen laulun, voi mielellään maksaa siitä ilosta 200-500€ ja yritykset vieläkin enemmän, etenkin jos kyse on vaikka mainoslaulusta tai tunnarista.)

- Kustannussopimus

- Levytys-/jakelusopimus

Kaikki nämä edellyttävät yleensä kokonaan valmista biisiä. Demoilu/Kustannussopimus -vaiheen voi ohittaa, jos tuotatte artistin kanssa levyn valmiiksi asti ja lähdette hakemaan suoraan ns. masterdiiliä. Siitä voi saada rahaakin, mutta se myös syö sitä paljon, ellette saa jotain studiota oravannahkakaupalla mukaan.

Toivotan kuitenkin onnea pyrkimyksillesi :)
Bardi
05.09.2010 20:06:02

Rahan pyytäminen sanoituksista on moraalitonta ja tuomittavaa. Tilaustyöt on eri asia.

Sanakuuntelija
21.09.2010 08:29:35

Itse en laita teksteihin hintalappuja, kun lähetän niitä säveltäjille. Jos valmis laulu kustannetaan, sanoituspalkkio on ollut siinä 200 - 300 euroa. Se ollee korvausta siitä, että osa Teostoista menee kustantajalle. Jos teos pysyy manuksena, sanoituspalkkiollekaan ei löydy maksajaa ja silloin rahat tulevat Teostosta jos ovat tullakseeen.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti