Muusikoiden.net
03.12.2016

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelmaa bänditoiminnassa, liittyy rakentavaan palautteeseen
1
Chimera
07.02.2010 16:21:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Orkesterimme biisintekijämestari sekä musiikillinen johtaja on unohtanut luomisvimmassaan tyystin itsekritiikin ja kappaleet alkavat lyriikoiltaan toistaa itseään. Pienoinen probleema on myös se, että tähänkään asti kappaleissa ei ole ollut minkäänlaista punaista lankaa. Melko yhdentekevää kliseistäkin kliseisempien sanojen merkityksetöntä lätkimistä peräkkäin. Sanottakoon heti kärkeen, että hän on hyvin etevä säveltämään ja tästä annan hänelle tunnustusta.

Hän ei ole myöskään kaksinen englannin kielessä, eikä laita mitään korvan taakse, vaikka koetamme erään toisen englannissa itseni tavoin harjaantuneen jäsenen kera auttaa häntä oikolukemalla. Oikolukemista hän ei nimittäin pahemmin itse harrasta. Ego ei taida kestää, että muut neuvovat ja puuttuvat _hänen_ hengentuotteisiinsa, vaan hän on mieluummin jättänyt käsittämättömiä kielioppi- ja kirjoitusvirheitä (jotka johtavat parhaimmillaan täysin merkityksettömiin lauseisiin) ihan kotisivujamme myöten nähtäville. Niin ikään sivujemme palautelaatikkoon tulleet lukijoiden kommentit asiasta eivät ole saaneet muutosta ja parannusta asiaan.

En kehtaa laittaa yhtään esimerkkiä suoraan näytille, mutta tyyliä edustaa tällainen aivan hatusta heitetty lause: "The eternity is like fire and my pain is infinite, oh, these dark feelings are meant to be forevermore." Vielä yksi ongelma on se, ettei missään sanota selkeästi sanoitusten laatijaa, joten satunnainen lukija voi tehdä helposti olettamuksen, että ne ovat edes osittain peräisin minun kynästäni ja sekin hieman harmittaa.

Miten te lähtisitte ratkaisemaan tällaista tilannetta? Olen melko pitkälti päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että jätän kiinnittämättä asiaan minkäänlaista huomiota ja mikäpäs siinä olisikaan, jos jossain mainittaisiin selkeästi, että minä en ole tekstien takana. Kuten sanottua, olemme yrittäneet tuoda esiin oikoluettuja versioita ja huomauttaa yleisistä virheistä täysin hyvässä hengessä, mutta kritiikkiin kykenemättömän ihmisen tapauksessa olemme saaneet aikaiseksi riidan.

Kuten hyvin tiedämme, on ihmisiä karkeasti jaoteltuna kahta kategoriaa. On ne, jotka tietävät, etteivät ole omnipotentteja ja ottavat kritiikin vastaan kiitollisena yrittäen parantua siinä, mitä tekevät. Toisaalla taas on suuret taiteilijat, jotka tietävät itse kaiken parhaiten, eivätkä suostu ottamaan muiden sanomisia kuuleviin korviinsa, vaikka toiset ihan oikeasti tietämällä tietävät asian olevan eri tavalla.

Sainpas purkauduttua. Tämän asian pohdiskelun vuoksi on jo jokuset yöunetkin menneet. Kenties ylireagoin joidenkin mielestä ja minun kuuluisi löysätä pipoa ja toisen ihmisen hengentuotteisiin minulla ei saisi olla nokan koputtamista. Olen kuitenkin yhtyeen yksi täysivaltainen jäsen ja tarjoan hyvää hyvyyttäni apuani asiassa, jossa tiedän olevani etevämpi ja joka liittyy meihin kaikkiin. En minä ilkeyttäni sitä tee.

Toivottavasti tämä sai edes yhden ihmisen ajattelemaan ja katsomaan peiliin, koska haluaisin edesauttaa tätä kritiikin vastaanottamisasiaa aloittelevien taiteilijoiden parissa. Taito suodattaa oikeanlainen palaute pitää kuitenkin myös sisällyttää mukaan. "Tää sun tekelees on ihan käsittämätöntä skeidaa" ei ole rakentavaa kritiikkiä ja se tuleekin jättää huomiotta.

Se on ihan hyvä :: THV-klubi #25 (ps. sääh)
soihtu55
07.02.2010 21:15:20

Laitan tähän alkuun lainauksen sanoistani: Olen pahoillani

"taidan olla ristiriita, ylläni kieppuu kylläisyyden viitta
ja sen alle piiloutuu tahtomattaan egoni
tekoni salaisuudet, monille uudet kasvot"

Otat rokeasti esille, hyvin vaikean asian. Itse paljon kritiikkiä saneena, voin sanoa, että sen vastaanottaminen on kaikkein vaikeinta, etenkään niin, että korjaisi jotain tuotoksiaan, ja tapaansa kirjoittaa. Eikä kritiikki tarkoita muuntumista täysin toisten vietäväksi, oma ääni täytyy säilyttää, silläkin uhalla, että aina asioista ei pidetä. Mutta heikkoudet täytyy oppia korjamaan. Lyrikoiden teko on opettanut minulle, että tämä on tiimityötä parhaillaan, jos ei sitä osaa koskien esim. bändin eri jäseniä, eihän siitä mitään tule. Asiat vaativat vuoronperään kaikilta vastaantulemista. Myöskään ilman solmukohtia ei kehity uutta, eli pientä vääntöä ei tarvitse pelätä, kun se ei valtaa kokonaan touhua.

Muistan neljä vuoden takaa, kun sain runoistani kritiikkiä hyvältä ystävältäni. Hän ei koskaan mielestellyt, vaan löysi jokaiseta runostani jotain korjattavaa. Kerran suutuin hänelle niin, että sanoin lopettavani runojen tekemisen. Hän sanoi, että älä syytä sitten minua jos niin teet. No eihän runoilusta eroon päässyt kun sen oli aloittanut. Nyt tätä ystävää ei enää ole. Hän oli ateljeekiriitikkoni. Itse erinomainen runojen kirjoittaja. Kaipaan hänen suoraa, ja tinkimätöntä palautetta. Hän ehti harrastaa runoutta montakymmentä vuotta. Minä olen siinä suhteessa noviisi. Täysin. Jouduin nöyrtymään monta kertaa ja ottamaan opikseni. Mutta pointti oli siinä, että hän vilpittömästi halusi auttaa ja neuvoa minua, ei ilkeillen. Kysmys oli luottamuksesta, huom! luottamuksesta. Nyt kaipaan häntä usein kun teen näitä lyriikoita, joita hän ei ehtinyt koskaan lukemaan. Mitä hän sanoisi näistä, missä hän sanoisi: Mitä skeidaa olet alkanut kirjoittamaan. Hän myös nöyränä kävi eri kirjoittajapiireissä, vaikka oli jo erinomaisen hyvä runoilija, ja suositteli minullekin niitä. Olin vastaan kaikkia kursseja. Nyt niitä on kirjoittamisen alueelta takana paljon. Viimeksi eilen Heikki Salon sanapajassa, jossa muuten oli arvioitavana Kappale, Olen pahoillani. Ryhmässä saatu palaute kehittää. Niin lahjakasta ihmistä ei ole, joka ilman työtä, työtä ja palautetta oppisi hyväksi kirjoittajaksi, muusikoksi ym. ja kesken jää opit silti.

Sitten voi myös tulla aika, että on katsottava ns. uusia tuulia, ja mietittävä, mistä saa uutta potkua, ja turha jäädä sitten entiseen, ja pahoittaa kenenkään mieltä, jos asiat eivät kertakaikkiaan luonnistu, ja lopuksi yksi pätkä sanoistani Henkinen neitsyyteni (itsekkäänä ne tähän laitan, koska sitä olen), jotka olellisesti liittyvät taiteen tekemiseen ja elämään, ja tähän teemaan. Näillä ajatuksilla...toivon teille myönteisiä tuulia.

"Kettingit ja kahleet sitoo valheeseen
meidän välinen tuli, mistä se syntyikään
alussa vain maa, johon istutit pensaan,
tunnustelit alkua meidän yhteiseen matkaan
valta annettaan sille, joka rakastaa vähemmän
valta viedään siltä, joka rakastaa enemmän
lopulta kai tajuaa, ei, ei valtaa haluakaan
mieluummin istutan pensaan
ja annan sen palaa punaisena ilta-aurinkoon

pyysin takaisin henkisen neitsyyteni

sain takaisin henkisen neitsyyteni

Chimera
08.02.2010 03:20:12

soihtu55: Laitan tähän alkuun lainauksen sanoistani...

Tuo on vielä asia erikseen. En minä toisten hengentuotteiden asiasisältöön puutu, mutta jos tiedän joidenkin kieliopillisten lainalaisuuksien olevan pielessä saaden lauseesta sellaisen, joka ei tarkoita mitään, luulisi jokaisen kynäniekan itsensäkin olevan sitä mieltä, että homma pitää korjata. Se, että toisella on johtoajatus, jonka hän on saanut paperille puserrettua, on eri asia kuin se, jos sen kirjoittaa osaamattomuuden vuoksi päin honkia. Our lives is ruined - näin ei yksinkertaisesti voi sanoa, vaikka kyllä tuosta käy ilmi, mitä halutaan sanoa.

itsy
08.02.2010 11:31:25

Olennainen teko teiltä bändin puolelta olisi nimenomaan kiinnostuksen osoittaminen asiaan (hanskassa tämän topicin perusteella) ja vaikka tiedustelemalla ja kaivamalla ajatuksia tekstien takaa ja salakavalasti ehdotella ideoihin ja teemoihin joitain asioita (jos vaikka tulettekin siinä yhteydessä itse luoneeksi sen sinne) ja siinä ohessa vaikka korjailla kielioppivirheitä. Jotkut ihmiset jotka eivät ota kritiikkiä hyvin vastaan voivat silti olla halukkaita kuulemaan jos palaute on naamioitu hyvässä hengessä sanottuihin ideoihin ja ohjailuun mihin juurikin tarvittaisiin sitä omaa kiinnostusta. Viestisi perusteella palautteenne on ollut asiallista mutta lähinnä hienovaraista tunkeutumista taiteelliselle kentälle suosittelen.

ex-Izzy | pian on taas villatakki aika,villa sukka menot alkaa! jee! - Jippu
rintapek
08.02.2010 11:33:13

Chimera: En minä toisten hengentuotteiden asiasisältöön puutu, mutta jos tiedän joidenkin kieliopillisten lainalaisuuksien olevan pielessä saaden lauseesta sellaisen, joka ei tarkoita mitään,

Jos ei tahdo sanoa mitään niin toimihan toikin:
Well, old Alabama, just a sweet Carolina
Just a-rockin' and rollin' may leave town
Got to be a scoogie, lay on my boogie
Let me hear you say you got my hole around
Got to be a scoogie, bing bong bang
Ain't got no rollin', ain't got no holdin'

...Ganes Getoon
ja bibabbalulat päälle

eri asia kuin se, jos sen kirjoittaa osaamattomuuden vuoksi päin honkia. Our lives is ruined - näin ei yksinkertaisesti voi sanoa, vaikka kyllä tuosta käy ilmi, mitä halutaan sanoa.

Mut jos tahtoo sanoa jotain, niin aina kandee panostaa siihen miten sen sanoo. Hyvät tekstinikkarit eivät päästä käsistään puolivalmista raakiletta.

One kind of music only - the good kind
tatta
08.02.2010 12:02:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhtyeenähän sitä musiikkia tehdään. Ja kukapa ei yhtyeensä kanssa tahtoisi hengittää, luoda ja viestittää musiikillaan sitä sanomaa, jonka nimenomaan haluaa musiikin muodossa toisten kuuleviin korviin saattaa.

Nyt pojat istutte alas ja keskustelette siitä yhteisestä päämäärästä.

Jos sellaista ei harmoniassa löydy, niin vanha kunnon kasettikirja avuksi "Plim...kun kuulet tämän äänen. On aika kääntää sivua."

Hyvä yhtye täydentää toisiaan, niin kuin ihmisetkin ystävinä. Kaikkeahan pitää maailmassa olla, että voisi olla yksi kokonaisuus, josta me kaikki olemme vain osia, jotta voisi olla yksi Täydellisyys.

Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not! Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä....
soihtu55
08.02.2010 12:22:48

"Mut jos tahtoo sanoa jotain, niin aina kandee panostaa siihen miten sen sanoo. Hyvät tekstinikkarit eivät päästä käsistään puolivalmista raakiletta."

Minusta tuo on varsin totta, mitä Rintapek kirjoittaa. Kyllä minusta sisällöstäkin voi/ täytyy sanoa mielipide, ja sitä suuremalla syyllä jos joku muu laulaa tekstin kuin itse. Pitäähän teksti jotenkin tulla omaksi. Kuten Tatta kirjoittaa, täytyy porukan yhdessä miettiä, mitä asialle voi tehdä. Tiimityötä, tiimityötä.
Itselläni on ollut juuri tällä alueella oppimista, koska runot on enimmäkseen yksinäistä kirjoittamista. Laululyriikka bändin sisällä on toinen juttu, se ei ole ihan pelkästään oma asia. Täytyy olla valmis muutoksiin, joskus en ovat vain pieniä,
ja sanan poistoja. Joskus suurempia rakeenteellisia juttuja. Yhdestä asiasta kuitenkin yritän pitää kiinni jos minulle edotetaan esim. sanaa, joka ei käy kokonaisuuteen, mutta se on sävellyksellisistä syistä muutettava. Silloin alan tehdä vastaehdotuksia, sillä sanojahan riittää.

Ehkä tärkein on kuitenkin varoa VALTAA, koska siitä on usein pohjimmiltaan kysymys. Kuka sanoo ns. viimeisen sanan.

Chimera
08.02.2010 20:31:19

soihtu55: Ehkä tärkein on kuitenkin varoa VALTAA, koska siitä on usein pohjimmiltaan kysymys. Kuka sanoo ns. viimeisen sanan.

Kiitos mukavista viesteistä. Minä en halua valtaa vaan olla mukana kollektiivissa, jonka ulosanti on viimeisteltyä ja jossa viimeisen sanan sanoja sanoo sen niin kuin pitääkin. Vähän sinne päin heittelyä en oikein mielelläni katso läpi sormien. Remu Aaltosen kanssa en tulisi samassa orkesterissa toimeen sekuntiakaan, kun toinen tuumaa, että "skulaa hei jäbä tosta tsögö tsögö vähä kato skibedeveinauu tohon suuntaa ja mä vedän nyt tosta tämmöstä siansaksaa päälle."

Toisen sanomaan ja sanoitusten taakse kenties piiloutuvaan kuningasideaan puuttuminen on mielestäni törkeää, vaikkei itse sieltä sellaista huomaisi tai ymmärtäisi. Siinä loukkaa toisen hengentuotetta yhtä pahasti kuin jos sanoo taidemaalarille, että maalaa tuon sinisen tilalle punaista, koska se on minusta parempi niin. Monen sanasepon tapauksessa rohkenen epäillä tuota sanoitusten merkityksellisyyttä, mutta kunhan sanahelinä nyt olisi edes oikein kirjoitettu.

crane
24.02.2010 07:47:34

Joo kyl toi kieli on kieli oppi on tärkeä lyyriikoissa. Itelläkin ongelmia kun ei osaa englantia niin hyvin?? Joskus luuli et vittu mikä englannin mestari mä olen?? Mut palautunu maan pinnalle. Teidän täytys koittaa puhua, jos ei auta ottakaa lyyriikat messiin ja viekää ne mestarille. Tuokaa takas ja iskekään pöytään! Ja verratkaa eroja?? Luulis sit jo huomaavan et ei ehkä ole niin hyvä ku luulee?? Ei kannata kyl virheellisiä tekstejä anta etiä päi. Sama se on kirjoissakin ei ne julkaise Jos se kirjoitettu sinne päin?? Bändis niinku parisuhteeski täytys olla sitä rakentavaa keskustelua. Bändi on ku työ yhteisö. Pitäs olla hyvä fiilis kaikilla. Jos näin ei ole alkaa jossain vaihees pöyrät pyörii hitaammin tai pysähtyy kokonaan. Tai hajoo... Tsemppiä kuitenkin ja keep on fucking rocking... crane

Crane vandeberg
Koivulahti
01.09.2010 10:48:49 (muokattu 01.09.2010 10:51:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyriikan tehtävänä ei ole edustaa normaalia kielioppia, vaan sen tulisi nousta sen yläpuolelle ja kyetä uudistamaan kieltä. Tähän ei kuitenkaan pysty kirjoittaja joka vasta opettelee kieltään sillä hän ei tiedä mistä voi oikoa ja missä voi koristella ilman että kikkailu ei saa tekstin kuulostamaan typerältä.

Chrimeralle ehdotan joko tekstittäjän laittamista vaihtoon, tai sitten vaihtoa tälle kotimaiselle kielelle. Ja suomen lain mukaan ne tekijätiedotkin oikeastaan pitäis ilmoittaa, eli ei sillä teidän tekstinikkarilla ole siinä suhteessa kai mahdollisuutta vaatimattomuuteen ;)

...no kolmas vaihtoehto on tietty se että sovitte sanotitajan kanssa että tekstit tehdään jatkossa kaikki yhessä. Jaatte vaikka niin että joka jätkä on sekä säv. san. että sov. ja kaikki saa sekaantua kaikkeen.

Pääasia ettette jatka itsenne nolaamista liian pitkään.
Scars80
02.09.2010 22:14:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändin pitäisi toimia kuin perhe. Jos jollakin on idea/aate tai jokin muu aivokuoren siältä pulpahtanut tuotos pitäis siitä ensin keskustella koko perheen kesken, notta voiko näin tehdä tahi voisiko tämä toimia alkuunkaan ja kannattaako tätä edes yrittää viedä eteenpäin näillä eväillä.

Itsekin sanoja rustanneena ja omasta mielestä hyviäkin heittoja tehneenä otin silti kritiikin karvaan kalkin vastaan suurempia nieleskelemättä ja sanoista tuli jopa omaan korvaan parempia.

Kyllä teidän pitää koittaa ensin saada kyseisen lyyrisen gurun kanssa yhteinen sävel (enkä nyt tarkoita musiikillisesti:P ) kuntoon ja, jos moinen ei toimi, niin antakaa kaverille ukaasi.
(Ei kenekään pitäisi liian pitkään hakata päätä seinään... varsinkaan yhteisön jonka yksi jäsen ei vaan suostu uimaan samaan suuntaan)

Toinen vaihtoehto voisi olla, että pyydätte kaveria laittamaan niitä hengen tuotoksiaan tänne näytille, jotta kieligurut ja muutkin sanoituksista jotain ymmärtävät voisisvat antaa oman osaamisensa perusteella neuvoja ja toki myös kehuja.

Tsemppiä kovasti tällä kivikkoisella tiellä!

Rock on!

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti