Muusikoiden.net
10.12.2016
Introducing the Fender Paramount PM-1 Limited Rosewood  

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sävellystyöpaja sanoitus: (Retorinen) Vastaus
1
Bald Anus
04.11.2009 23:24:20 (muokattu 04.11.2009 23:27:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve! Opiskelen Madetojan musiikkilukiossa ja meillä vedetään vuosittaista sävellystyöpajan kurssia. Olemme saaneet kaverin kanssa kappaleemme melko hyvään vaiheeseen ja sanoitus on nyt valmis.
 
Kurssin teema on mieli, kappaleemme teesi on, että naisen mieli on kiero ja monimutkainen ja ratkaisu mieltä askarruttaviin ongelmiin voi olla yksinkertaisempi kuin osaat odottaa. Tällä tarkoitetaan sitä, että ratkaisu on niin yksinkertainen, ettei se heti ensimmäisenä tule mieleen. Kappaleen nimi viittaa sanoituksen runsaaseen kysymysmäärään. Musiikkityyli on progressiivinen rock. Antakaa palautetta :)
 
(Huom! Viimeisessä osassa on täysin tietoista, ettei eräs keskellä oleva säe rimmaa. Kyseisessä osassa se ei haittaa, sillä laulu on erittäin hidasta, osittain psykedeelistä ja kaksiäänisesti laulettu! Lisäksi c-osan jälkeen ei tule kertosäettä, koska se on kappaleen outro, "moniosainen progeosuus". Rakenteelliset ym. epäkohdat siis tietoisia)
 
Kappaleen nimi: (Retorinen) Vastaus
 
säv./san./sov. Samuli Paldanius & Aake Lämsä
 
A-osa
Mitä mielessäs liikkui luotani pois kävellessä?
Mitä sä mietit katsettani vältellessä?
Mitä ajattelit, kun seura ei kelvannutkaan?
Miks eilen puhuit, mut tänään et hiiskahdakaan?

 
Bridge
Mielessä useita polkuja vaikea valita oikeaa
Vastausta kysymyksiin, ratkaisua ongelmiin en saa

 
B-osa
Arvaamaton mieli hänellä on. Miksei hän puhu, saati katsoo voi?
Entä jos vois vaan kävellä pois?
Tilanteeni ei johda mihinkään, tähänkö jään?

 
A-osa
Ensimmäistä kertaa ei tullut tilanne tää
Salaperäisyydestäs halkeaa pää
Mieleni pirstaleina, niitä yhteen en saa
Jo sadatta kertaa anon sua huomaamaan!

 
Bridge
Etkö vois vihdoinkin kertoa, en ymmärrä?
Mistä kaikki tää alkoi, ja mihin tulee tää päättymään?

 
B-osa
Annatko sen, kysymyksiini vastauksen?
Mikset sä puhu, saati katsoo voi?
Mielesi on kuilu pohjaton
Sinne mä eksyin, enkä löydä pois

 
C-osa
Kasvoistas mä näen sen
Kontaktia tahdo et
Siksi pois kävelet
Mielesi on kieroutunut
Vihdoinkin tajusin sen
miksi mua välttelet
 
Pyrkiessäni kontakteihin jätän housuni napittamatta
 
"Showbisneshän on tämmöstä illuusiota!" ~Tomi Krutsin kaadettuaan rumpusetin viimeisen biisin jälkeen
Johann Onn
05.11.2009 14:58:14 (muokattu 05.11.2009 16:24:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bald Anus: Viimeisessä osassa on täysin tietoista, ettei eräs keskellä oleva säe rimmaa.
 
Sitten se kannattaa korjata / editoida. Riimmeissä olisi parantamista:
 
"kelvannutkaan ?" + "hiiskahdakaan ?" kaan + kaan = Ei toimi

"voi" + "pois" = Ei toimi
 
saa + huomaamaan! = ei tämäkään.

ymmärrä ? + päättymään ? = Eikä tämä.. (esim. "ymmärrä" + "päättymä" rimmaa)

On siellä ehkä muitakin, mutta en jaksa etsiä niitä.
 
Synonyymit tai sanojen aikamuotojen vaihdot, monta kertaa tekee sen, että "..kaan" muuttuu "...taan". Ja "voi" -> "vois". Tai "saa" -> "saan". Tai "ymmärrä" -> "ymmärräkkään". Ja se "voi" + "pois":
 
Orig: "Mikset sä puhu, saati katsoo voi... ...Sinne mä eksyin, enkä löydä pois"
Edit: "Mikset puhua, saati katsoo vois... ....Sinne mä eksyin, enkä löydä pois"
 
Jos taas ottaa tavun pois "saa" + "huomaamaan" -> "saa" + "huomaa", niin esim.: "saa" + "et huomaa"
 
Koivulahti
05.11.2009 16:48:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johann Onn: Sitten se kannattaa korjata / editoida. Riimmeissä olisi parantamista:
 
"kelvannutkaan ?" + "hiiskahdakaan ?" kaan + kaan = Ei toimi

"voi" + "pois" = Ei toimi

 
Mun mielestä taas ylempi toimii mainiosti, jos booso on yhtään sellaista tyylilajia, mitä kuvauksen perusteella luulen.
 
Tuo alempi sen sijaan on tolkuttoman kulunut pari, eikä sitä paranna se että se muutettaisi täysriimimuotoon "vois/pois".
 
Kuulematta biisiä laulettuna, en kuitenkaan lähtis tän enempää teilaamaan mitään yksittäistä riimi/sanavalintaa, ja sikäli on vähän nihkeetä muutenkaan antaa palautetta pelkän tekstin pohjalta... Näin siis nyt kun biisi on kerran jo sävelletty.
 
Kokemus osoittaa että lopullisessa teoksessa hyvinkin "väärät ratkaisut" saattavat useinkin olla juuri niitä oikeita.
Sergei Fallinen
06.11.2009 13:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun tää kerran on sävelletty niin ainakin tää on sävellettävis. Ja varmaan tollases musas voi ajaa asiansa. Ajatuksena toi retorinen vastaus on ihan jännä
 
Täs kohtaa, paitsi että toi "mielesi on kuilu pohjaton" on aika kliseisesti sanottu, niin pohjattomiin kuiluihin ei yleensä eksytä vaan niihin pudotaan.
 
mielesi on kuilu pohjaton
sinne mä eksyin, enkä pääse pois
 
sensuellin sanailun maksimaatio
rintapek
07.11.2009 00:16:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tekstiurakoitsija:
Kuulematta biisiä laulettuna, en kuitenkaan lähtis tän enempää teilaamaan mitään yksittäistä riimi/sanavalintaa, ja sikäli on vähän nihkeetä muutenkaan antaa palautetta pelkän tekstin pohjalta... Näin siis nyt kun biisi on kerran jo sävelletty.
 
Kokemus osoittaa että lopullisessa teoksessa hyvinkin "väärät ratkaisut" saattavat useinkin olla juuri niitä oikeita.

 
Jokseenkin samaa mieltä.
Kuu-suu-luu-puu-muu-juu-luoksein tuu on sitä kulunutta. Väkisin vääntämällä tuommoinen ei tekstiä paranna. Kuluneisuudestaan huolimatta saattaa silti toimia, jos lopputulema ei o tekstiin kuulumaton- riimin vuoksi - lisuke.
 
Hibernancen kommentti oli kans osunut.
 
Oma kommenttini sit taas on semmoinen, et jos tavoitteena oli kuvata naisen mielen monimutkaisuutta, ni mis toi käy ilmi? Sukupuolen hyvällä tuurilla saattaa arvata, mut enempi tos minust kuvataan miehen ymmärryksen puutteita?
 
One kind of music only - the good kind
Bald Anus
09.11.2009 18:33:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos rakentavasta kritiikistä. Tänään esitimme kappaleen raakaversion. Jokainen antoi kirjallista palautetta. Melodiaa, harmoniaa, sekä sanoituksia kehuttiin. Lisäksi kokonaisuuden sanottiin toimivan. Ensi kuussa järjestetään sävellystyöpajakonsertti, joka äänitetään. Sitten kun äänite saadaan, linkkaan kappaleemme tänne :)
 
"Showbisneshän on tämmöstä illuusiota!" ~Tomi Krutsin kaadettuaan rumpusetin viimeisen biisin jälkeen
soihtu55
10.11.2009 21:18:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakentava kritiikki on kuin vastalla vihtoisi itseään kuumassa saunassa
istuen ylälauteella, pää kiinni pihkaisessa katossa. Ja kun sieltä
poistuu on hyvä olo, ja tahtoo lisää löylyä. Välillä oppii istumaan
köyryssä kun on niin kuuma, sitten taas voin välillä makoilla
lauteilla ja katsoa ikkunasta järvelle. Semmoista on sanoittaminen,
niin se on. Vaihtelee onnen/surun tunteet.
 
***************************
Kiva on kuulla tuotostanne musiikin kera
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti