Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Lyriikka »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielioppivirheet ja epäloogisuudet
1 2 3 4 5
Keppis
13.08.2007 10:01:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taas oon aina käsittänyt että Mika ja Lauri ovat veljeksiä, ja äijä on heidän isänsä.
 
tätä kysyttiin Anssilta aikoinaan Jyrkissä ja hän sanoi että jokainen tulkitsee kuinka tahtoo että ei halua tuhota kenenkään mielikuvia kertomalla mikä on "oikein".
 
Kiviniemi
13.08.2007 10:25:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelin lukeneeni jostain Nummela-levyn ilmestymisen aikaan ettei Kelalla ollut ajokorttia. Tämä liikenteeseen ja liikennesääntöihin perehtymättömyys käy hyvin ilmi tuossa Puistossa-kappaleessa jossa "valot siniset välähtää vaatien pysähtymään."
 
Elämä on kurjaa ja juuri kun nostat päätäsi paskasta, vetää piru viikatteella
Tricky
13.08.2007 14:37:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelin lukeneeni jostain Nummela-levyn ilmestymisen aikaan ettei Kelalla ollut ajokorttia. Tämä liikenteeseen ja liikennesääntöihin perehtymättömyys käy hyvin ilmi tuossa Puistossa-kappaleessa jossa "valot siniset välähtää vaatien pysähtymään."
 
Taitaa rimmata paremmin kuin "valo punainen palaa vaatien pysähtymään". ;-)
 
Zarmo
13.08.2007 14:39:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tätä kysyttiin Anssilta aikoinaan Jyrkissä ja hän sanoi että jokainen tulkitsee kuinka tahtoo että ei halua tuhota kenenkään mielikuvia kertomalla mikä on "oikein".
 
Eli sillä on mennyt hommat sekasin, muttei viiti paljastaa.
 
Olen muuten psykopaatti Sosiaalinen tyylini on alistava ja vihamielinen: itseä vähättelemällä sopeutuminen: masokistinen tyyli
Vapinamonologeja
Zarmo
13.08.2007 14:40:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelin lukeneeni jostain Nummela-levyn ilmestymisen aikaan ettei Kelalla ollut ajokorttia. Tämä liikenteeseen ja liikennesääntöihin perehtymättömyys käy hyvin ilmi tuossa Puistossa-kappaleessa jossa "valot siniset välähtää vaatien pysähtymään."
 
Eikös ne ole poliisiauton valot, jotka siinä pysäyttää?
 
Olen muuten psykopaatti Sosiaalinen tyylini on alistava ja vihamielinen: itseä vähättelemällä sopeutuminen: masokistinen tyyli
Vapinamonologeja
markkuliini
13.08.2007 15:49:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistelin lukeneeni jostain Nummela-levyn ilmestymisen aikaan ettei Kelalla ollut ajokorttia. Tämä liikenteeseen ja liikennesääntöihin perehtymättömyys käy hyvin ilmi tuossa Puistossa-kappaleessa jossa "valot siniset välähtää vaatien pysähtymään."
 
Aika hyvin kaveri ajaa kilpa-autoa harrastuksena, kun ottaa huomioon, että on ollut kortti sitten ilmeisesti vasta vähän aikaa. Siis autoharrastajahan kaveri on ollut tietääkseni jo pitkään.
 
Ainakin itä-suomessa äijä-sanaa käytetään aika yleisesti isästä.
 
gösplstorm
14.08.2007 12:27:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös ne ole poliisiauton valot, jotka siinä pysäyttää?
 
nii mustakin, onko ne sitten punaiset?
 
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
Volante
14.08.2007 12:28:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nii mustakin, onko ne sitten punaiset?
 
Tietty ne vilkkuvalot on siniset, mutta niillä on erillinen punainen pysäytysvalo. :)
 
Pelsi
14.08.2007 20:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietty ne vilkkuvalot on siniset, mutta niillä on erillinen punainen pysäytysvalo. :)
 
Ei siinä paljoa kerkeä valoja tunnistella!
 
Vähän samaa sarjaa kuin Rautiaisen Timpalla Niskalaukauksineen oli jossain biisissä "minun oikeus on..." Olisko jopa ollut samanniminen biisi, ei jaksa tähän hätään muistaa.
 
Niin joo, Kylmä Tila-levyltähän tuo löytyy. Häiritsevä on sekin.
 
The 11th Hourin demo saatavilla. | >-)))>
Kiviniemi
15.08.2007 19:23:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän samaa sarjaa kuin Rautiaisen Timpalla Niskalaukauksineen oli jossain biisissä "minun oikeus on..." Olisko jopa ollut samanniminen biisi, ei jaksa tähän hätään muistaa.
 
Niin joo, Kylmä Tila-levyltähän tuo löytyy. Häiritsevä on sekin.

 
Pahiten tässä häiritsee se seikka että kyseinen sanotus on Jarkko Martikaisen ja Timo Rautiaisen yhessä tekemä. Eipä olis Martikaisesta uskonut ensi näkemältä...
 
Elämä on kurjaa ja juuri kun nostat päätäsi paskasta, vetää piru viikatteella
Akitus
20.08.2007 18:42:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän samaa sarjaa kuin Rautiaisen Timpalla Niskalaukauksineen oli jossain biisissä "minun oikeus on..." Olisko jopa ollut samanniminen biisi, ei jaksa tähän hätään muistaa.

Pahiten tässä häiritsee se seikka että kyseinen sanotus on Jarkko Martikaisen ja Timo Rautiaisen yhessä tekemä. Eipä olis Martikaisesta uskonut ensi näkemältä...

 
En ole kyllä koskaan tuossa nähnyt mitään häiritsevää. En ajattele lausetta omistustusmielessä (minun oikeus on... - minun oikeuteni on) vaan eräänlaisena passiivirakenteena, jonka sanajärjestys on käännetty. (Eihän tuosta oikeasti taida passiivia saada tekemälläkään...) Tarkoitan kuitenkin muotoa "minun on oikeus, minun on velvollisuus" jne. Tämä samainen rakenne on esimerkiksi lauseessa "Toimittajilla on oikeus kirjoittaa mitä tahansa." Tämän tyyppinen kieli on kylläkin tietyllä tapaa vanhanaikaista ja saattaa jo senkin takia herättää kielipoliisin. En sitten tiedä onko tuo rakenne oikeasti anglisisimi, svetisismi tai vastaava...
 
42
Oan
22.08.2007 08:30:09 (muokattu 22.08.2007 08:38:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole kyllä koskaan tuossa nähnyt mitään häiritsevää. En ajattele lausetta omistustusmielessä (minun oikeus on... - minun oikeuteni on) vaan eräänlaisena passiivirakenteena, jonka sanajärjestys on käännetty.
 
Tarkoittaisi siis samaa kuin 'oikeus on minun', kirjoitettu vain vähän nurinkurisesti..? Olisiko tuossa sitten haluttu korostaa sitä oikeutettua 'minää'?
Kuulostaa näin ajateltuna huomattavasti paremmalta :)
 
Entäs kaikki lontoonkieliset biisit joissa kielletään tuplasti? Siis tyyliin "We don't need no trouble" (pisti muuten oikeasti korvaan Bob Marleyta kuunnellessa). Saisi kohtuullisen pitkän listan noista!
 
E: Mites tuo epäloogisuus pitäisi muuten käsittää; kielellisiä epäloogisuuksia/kömmähdyksiä kai kuitenkin? Voihan, esimerkin omaisesti aiemmin ketjussa mainittua säettä lainatakseni, pilvet tulla kuun takaa jos se sopii maailmankuvaan - ei siis kielellistä epäloogisuutta tässä, säe ei vain istu ns. tieteelliseen näkemykseen maailman rakenteesta. (Vrt. epäloogisuuksien etsiminen vaikkapa David Lynchin elokuvista...)
 
Huutakaa mustaa valoa!
mikainen
22.08.2007 16:35:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liverpoolin pojatkin lauloivat "my baby don't care" kun sillä typyllä oli junalippu.
 
Hargon
22.08.2007 22:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niijjoo..yksi aika legendaarinen on Alanis Morissetten biisi Ironic, jossa lauletaan esimerkiksi, että:
"a black fly in your Chardonnay"
"a no-smoking sign on your cigarette break"
"a traffic jam when you're already late"
 
Oikeastaan mikään biisissä esitetty tilanne ei sanatarkasti ottaen ole ironista. (Mikä tietysti itsessään on ironista.)
 
Tietämättömyys on autuain olotila silloin, kun kiveksesi ovat alasimella ja pajavasara jo matkalla alaspäin.
markkuliini
24.08.2007 12:35:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niijjoo..yksi aika legendaarinen on Alanis Morissetten biisi Ironic, jossa lauletaan esimerkiksi, että:
"a black fly in your Chardonnay"
"a no-smoking sign on your cigarette break"
"a traffic jam when you're already late"
 
Oikeastaan mikään biisissä esitetty tilanne ei sanatarkasti ottaen ole ironista. (Mikä tietysti itsessään on ironista.)

 
Olen miettinyt ihan samaa. Kyseessä ei ole ironia (surkuhupaisuus) vaan vaikuttaa enemmän huonolta tuurilta. Biisissä vielä kysytään ennen kertsiä "Isn't that ironic, don't you think?" Tekee aina mieli huutaa siinä kohdassa "I REALLY DON'T THINK!" :)
 
Meadow
24.08.2007 19:39:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liverpoolin pojatkin lauloivat "my baby don't care" kun sillä typyllä oli junalippu.
 
Käsittääkseni tuo on ihan puhekieltä?
 
saastara
26.08.2007 00:02:00 (muokattu 26.08.2007 00:02:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minne katosi runouden ja lyriikan oikeus vääntää ja taittaa kieliopin lainalaisuuksia..? :P Laar puur laar ja sellaista. ;)
 
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
Hippoman
27.08.2007 15:42:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minne katosi runouden ja lyriikan oikeus vääntää ja taittaa kieliopin lainalaisuuksia..? :P Laar puur laar ja sellaista. ;)
 
No nimenomaan, saatana. Eiköhän noita väännellä ihan tahallaan. Lähinnä ärsyttää persoonapronominien puute (esim. Martikainen). Toisaalta sekin on ihan pikkujuttu. Maailmassa on paljon suurempiakin ongelmia, kuten esimerkiksi eksistentialistinen sellainen! Olen avautunut.
 
Elämä auki...ja ranteet.
mikainen
28.08.2007 15:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni tuo on ihan puhekieltä?
 
No niin kai. Puhekieli on usein tietysti kieliopin vastaista.
 
hya
29.08.2007 21:09:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noi häiritseviä, mutta itseäni häiritsee enemmän esimerkiksi Bob Marleyn No woman no cry:n epäselvä sanoma. Nimihän kääntyy ikäänkuin että ei naista, ei itkua, vaikka sillä tarkoitetaan oikeasti: älä itke nainen.
 
"Niin kuin tähti yksinäinen iltataivaalla oon, astronautti ensimmäinen, joka jäi aurinkoon" -Hector
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «