Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Demostudio »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Demostudio info & keskustelu
1 2 3
Juntunen
28.10.2004 11:09:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs niinsanottu huumorimusiikki? Miten menetellään sen kohdalla?
 
Monta 'hyvää' biisiä ja bändiä tippuu alaspäin kun tuonne tulee semmonen TsEkAtKaA Mä COVEROIN TROOperia ihan ITE!
 
Eikä noissa tuon tapaisissa sinänsä mitään vikaa, mutta olisiko niille joku muu paikka parempi kun nykyinen demostudio, mistä löytyy paljon ihan arviointia kaipaavia ja eteenpäin suuntaavia bändejäkin.
 
Dian - "Luotaantyöntävää"
Primus Donut
14.12.2004 21:33:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun olen jonkin aikaa täällä ollut aktiivisena, lainailen paria viestiä, joiden pointti itselle tuntuu, öh, läheiseltä:
 
Olisi ihan mukavaa kun olisi esittelyssä linkit suoraan niihin biiseihin eikä pelkästään artistin/bändin kotisivuille tyyliin "käy hakemassa". Henkilökohtaisesti jätän kuuntelematta lähes kaikki biisit joille ei ole suoraa linkkiä.
 
Kuin myös. Näemmä tämän tajuaminen on ylivoimainen tehtävä...
 
...oisko mahdollista tehdä jonkinlaista arvostelua ja listausta mikseri.netin tyyliin? Kokeeko kukaan sellaista tarpeelliseksi, ja jos tai jos ei, niin miksi?
 
Kyllähän täällä niin laiskalta vaikuttaa tämä kommentointimentaliteetti, että ehkä palautteen saamista helpottaisi jos kuuntelijan ei tarvitsisi kuin painaa nappia. Ja nimenomaan palautettahan täältä halutaan - kuvittelisin; ainakin minä haluan.
 
...monesti innokkaat tyypit lisäävät kappaleita ja sitten isoja kirjaimia käyttäen ihmetellään että missäs ne kommentit. Itse ei kuitenkaan vaivauduta muiden tuotoksia kuuntelemaan.
 
Niin. Itsekin olen perin monta biisintynkää tänne jo lykännyt – kun biisiä nyt vaan puskee pintaan – ja nostellut niitä hiukan remontoituani kun kommenttia ei vain heru. Kun itse olen kuitenkin demojen lisäämisen ohella jakanut kommenttia aikas paljon, olen tässä jo kuukauden aikana ehtinyt kyrpiintyä siinä määrin että taidan lopettaa kommentoinnin tykkänään. Paskaakos sitä yksinään täällä jorisee; sitä voi harrastaa halkovajassakin ja saada siinä sivussa jotain näkyvää aikaiseksi...
 
Minulla ei ole mielipiteitä - minä OLEN mielipide. - Archibald Cruet
jannu
11.02.2005 02:49:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi pikku vinkki:
 
Älkää käyttäkkö välilyöntiä biisitiedostojen nimissä! Menee linkit päin persiitä.
 
"Paa vattalles, röhnö! Mä tarviin sua!"
-vanttera
Dr.Groove
30.03.2005 20:37:23 (muokattu 30.03.2005 20:45:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biisien kommentointi on tosiaan niukkaa tällä palstalla.
 
Itse kaipaisin eniten kommentteja, jossa biisi on kuunneltu kunnolla -- mikä usein tarkoittaa useita kuuntelukertoja -- ja kommentit on perusteltu. Tämä on ollut oman kommentointini tavoite. Itse kokisin kommentit kaikista arvokkaimmiksi biisin sovitus- ja tuotantovaiheessa, eli parhaimmillaan haluan sparraajaringin, joka voisi kriittisesti repostella puolivalmista tuotosta ja saattaa se lopulliseen muotoonsa. Tekisin siis mielelläni muutaman, jatkuvasti paranevan version tuotoksista (mihin olen kommenttien avulla pari kertaa päässytkin, ks. esim.http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=17&t=82740&o=0#p2297958 ja http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=17&t=75550&o=0#p2107960)
 
Ehdottaisin paria parannusta, jolla voitaisiin päästä sellaiseen kommenttitoimintaan, joka palvelisi tällaisia tarpeita.
 
1) Luodaan insentiivit kommentoinnille: kommenteista tulisi saada jotain hyvää tai hyvistystä, joka motivoisi kommentointiin. Esim. kommentoinnista voisi saada pisteitä, joiden myötä omat biisit pysyvät demostudion listan huipulla. "Pisteet" voisivat tarkoittaa myös esim. sitä, että paljon kommentoineet ja kommenteistaan pisteitä saaneet arvioijat voisivat saada muusikoiden.netissä oman statuksensa (esim. "nostetaan" omaksi käyttäjäryhmäksi "tuottaja" tai saa jonkun hienon logon avitarinsa viereen).
Mikseri.netin kommenttiringing pisteytyksestä voi hakea ehkä mallia, se toimii aika hyvin.
 
2) Demostudion rinnalle voisi perustaa miksaus- ja tuotantostudion: siellä biisin viimeistelyn voisi junailla projektiksi, johon 1-5 kommentoijaa sitoutuisi joksikin aikaa ja "tuottaisi" ja sparraisi biisin lopulliseen muotoonsa. Tämä olisi varsin antoisaa biisin tekijälle (saa kunon palautetta), kommentoijille (näkee kuinka kommentit otetaan huomioon ja biisi elää, saa ehkä krediiteissä maininnnan ja kiitoksen) ja moni muu saattaisi saada paljon oppia seuratessaan biisin työsämistä ja kommentteja.
Demostudio voisi jäädä sitten paikaksi, jossa pikakommentteja voi edelleen antaa ("tosi kiva biisi, diggasin").
 
Miten on, onko nämä hyviä ajatuksia ja kannattaako ja voiko niiden suuntaan edetä?
 
P.S. Näinä kommenttiniukkoina aikoina käytän tämän viestin tuomaa airtimea myös siihen, että mainostan auki olevaa kommentointipyyntöä demosta "Content Provider": mielenkiintoinen jazz-biisi, jonka sanat ovat aika osuvat ja toteutus kaipaisi hyvien korvien sparrausta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=17&t=88998&o=0&co=30
 
Shine In Her Eyes #23 Mikseri.netin Pop/Rock listalla :-) http://www.mikseri.net/musiikki/?genre=6&x=1&y=5
Teijo K.
07.05.2005 10:28:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biisien kommentointi on tosiaan niukkaa tällä palstalla.
 
Itse kaipaisin eniten kommentteja, jossa biisi on kuunneltu kunnolla -- mikä usein tarkoittaa useita kuuntelukertoja -- ja kommentit on perusteltu. Tämä on ollut oman kommentointini tavoite. Itse kokisin kommentit kaikista arvokkaimmiksi biisin sovitus- ja tuotantovaiheessa, eli parhaimmillaan haluan sparraajaringin, joka voisi kriittisesti repostella puolivalmista tuotosta ja saattaa se lopulliseen muotoonsa.

 
Eli periaatteessa sä haluaisit tuottajan niille biiseille. Tälleen talkoohengessä toimiessa, sen biisin pitää napata jo raakileena, että noin suureen projektiin jaksaisi lähteä mukaan. Ja aika harvoin sellaista tuntuu tulevan vastaan. Toinen pointti on se, että turha kommentoida jos genre on niin vieras, että mitän järkevää kommenttia ei saa aikaan vaikka kuinka kuuntelisi.
 
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Dr.Groove
08.05.2005 00:10:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli periaatteessa sä haluaisit tuottajan niille biiseille
 
Prikulleen, siis tuottajan roolissa toimivaa sparrausta.
 
Tälleen talkoohengessä toimiessa, sen biisin pitää napata jo raakileena, että noin suureen projektiin jaksaisi lähteä mukaan
 
Näinhän se on. Mutta jos ja kun täällä liikkuu kymmeniä tai satoja kohtalaisen kokeneita, samoilla intresseillä varustettuja muusikkonikkareita, sekä genre että biisin sopivuus saattavat natsata kohdalleen yllättävän usein.
 
Projektin suuruuskin on suhteellista, jos kunkin version kuuntelee muutaman kerran (= puoli tuntia aikaa kuunteluun ja kommentointiin), ei tämä ole vielä kultakaan sparraajalta kohtuutonta ajankäyttöä -- itse olen joitain kommentoimiani biisejä tuon verran jo kuunnellut.
 
Mikä on parempaa miksauksen, masteroinnin ja tuottamisen opettelua kuin sen harjoittelu oikeiden biisien ja bändien kanssa?
 
Lisäksi, tässähän voisi toimia kysynnän ja tarjonnan lait: jos biisille voi ilmoittautua "tuottajaksi" ennen projektin alkua, homma ei lähde edes käyntiin ellei vapaaehtoisia löydy. Jos niitä on paljon, voi "artisti" valita parhaat.
 
Shine In Her Eyes Mikseri.netin Pop/Rock Top-40 listalla :-) http://www.mikseri.net/musiikki/?genre=6&x=1&y=5
32788
22.07.2005 19:08:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten niin ainoa? Onhan Ogg Vorbis:kin tunnettu ja pakkaa paremmin kuin mp3.
 
Mutta kun kaikilla ei ole sopivaa ohjelmaa. Mp3 toimii Windows Media Playerissa, mikä on tärkeää.
 
Jormaz
02.08.2005 14:22:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos noissa biiseissä olis genre määriteltynä niin serveri voisi sattumanvaraisesti arpoa vaikka vastaavan genren keskustelupalstan yläreunaan linkin. Saattais tulla kuunneltua enemmän.
 
Esim. luen raskaamman musiikin palstaa ja kone on arponut yläreunaan linkin Fobia-yhtyeen tahi jonkun muun biisiin koska ne on määritelty raskaammaksi musiikiksi. Ja tietenkin vain suorat linkit eikä mitään Miksereitä. Ihan tämmönen idea vaan..
 
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
secondarymind
21.09.2005 01:55:43 (muokattu 21.09.2005 01:57:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen samaa mieltä muutaman muun kanssa siitä, että genren ilmoittaminen tulisi laittaa pakolliseksi. Sinne lomakkeeseen voisi laittaa jonkinlaiset valikot, joista voisi valita biisiä parhaiten kuvaavan genren. Eli homma vois toimia käytännössä esim. niin, että ensin valitaan jokin suurpiirteinen genre ja sen jälkeen voisi valita vielä jonkin alalajin, kuten metal-> heavy/trash/doom/progressive yms. tai techno-> drum&bass/ambient/house/trance jne. jne.
 
Eli lyhyesti siis: Ensin valitaan valikosta 1 päägenre, jonka jälkeen valikkoon 2 latautuu alalajeja, joista voi valita mieluisimman. Se ei niin vaarallista ole mun mielestäni jos jollekin biisille laitetaan hieman väärä alalaji, kunhan edes päägenre on jossain määrin oikea.
 
Musiikkilajin ilmoittamisen pakollisuus helpottaisi ainakin meikäläisen selailua demostudiopalstalla, koska mulla ei sinänsä ole mitään kiinnostusta kahlata kaikkia 20 000 linkkiä läpi siinä toivossa, että löytyisi jotain itseäni kiinnostavaa, vaikkakin positiivisia yllätyksiä tällä tavalla aina silloin tällöin löytyy myös niistä musiikkityyleistä joita en juuri kuuntele.
 
Mun mielestäni ihmisten ei myöskään tarvitsisi laittaa demopalstalle kaikkia biisejä jotka on tehty tyylillä "laulaapa loikautin tähän epävireisesti huumorimielellä ukko-nooan ja pitchasin sen 2 oktaavia alaspäin, koska oli pirun tylsää ja sain tästä hyvät naurut", vaikka en ihan tuollaiseen vielä ole törmännytkään. Mikseri.net on sitten oikea foorumi näille.:)
 
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Jami
14.10.2005 19:03:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyinen demopalsta on ihan hanurista. Demoja tulee aivan liian paljon että tämä toimis. Toissapäivänä otin urakkaa ja arvioin montaa biisiä. Tänään kaikki on jo edellisellä sivulla. Eli kuolleita.
 
Jako gengreihin auttaa jo vähän. Saa jättää nuo huumoripläjäykset, konemusan, hevit jne. pois. Vois bändit saadakkin jotain palautetta kun edes hetken pysyis framilla nuo tekeleet.
 
Ja tämä ikuisuuskysymys. Yks bändi tuo esiin vain yhden linkin tuotantoonsa. On se ny perkeles että vieläkin joku kehtaa täyttää sivun omalla tuotannollaan. stna.
 
Fletarehtaa ne häjyysemmäkki!
jvanhata
28.10.2005 13:51:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisitko radiosoittoa bändisi demolle tai omakustanteelle?
 
Demobändeillä on nyt mahdollisuus saada äänitteitään kuuluviin Helsingin Lähiradiossa Äänipöytä-ohjelmassa. Äänipöytä kuullaan viikoittain maanantaisin klo 17.30–18.
Lähiradio kuuluu taajuudella 100,3 MHz pääkaupunkiseudulla.
 
Äänipöytä tuo pääkaupunkiseudun radioaalloille musiikkia, joka ei muuten pääse esille nykyisessä formaatteihin ja soittolistoihin perustuvassa radiotoiminnassa. Ohjelmassa kuullaan mielenkiintoisia levyvalintoja ja loistavia, mutta vähälle radiosoitolle jääneitä albumiraitoja sekä kappaleisiin ja niiden esittäjiin liittyviä tarinoita. Hittikappaleitakin voidaan perustellusti soittaa, mutta ennen kaikkea Äänipöytä tarjoaa vastapainoa tiukoille soittolistoille ja samojen kappaleiden tiuhalle toistolle. Äänipöytä myös seuraa ruohonjuuritason bänditoimintaa, ja tarjolla on keikkaraportteja, bändien demoja sekä omakustannelevyjä ja haastatteluja.
 
Musiikillisesti ohjelman pääpaino on kitaravetoisessa rockissa eli demojen tulisi olla jonkin sortin rokkia aina kevyemmästä ilmaisusta raskaampaan, ei kuitenkaan varsinaista metallia. Jos epäilet bändisi sopivuutta ohjelmaan, katso viitteitä ohjelman musiikkilinjasta Äänipöydän kotisivulta löytyvästä soitettujen biisien listasta.
 
www.lahiradio.fi/aanipoyta
 
Levyjä voi lähettää osoiteeseen:
 
Äänipöytä
Lähiradio
Paasivuorenkatu 5 B
00530 HELSINKI
 
Mukaan saatekirje, johon kuvausta bändin taustoista, vaikutteista, toiminnasta ja tavoitteista sekä kokoonpano- ja yhteystiedot.
 
maelstorm
20.11.2005 10:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos jokin uudistus on demopalstalle tulossa niin yksi tärkeä asia olisi saada nämä liikaa mnettaavien "usual suspectsien" kuivakka, muutaman sanan huumorikommentointi aisoihin demopalstalla, sillä se suolaa erittäin tehokkaasti sellaista innostavaa ilmapiiriä jossa demoista keskustelemisen tulisi tapahtua.
 
Siivet.
Johann Onn
21.11.2005 23:48:28 (muokattu 21.11.2005 23:49:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genremääritelmä menee muuten silloin hankalaks, kun tekee jotain, mitä yleensä tehdään ilman koneita.
 
Eli vaikka "HC:ta, mutt ilman oikeaa rumpalia". Monet laskee sen heti "konemusaks". Siis, vaikka löis jokaisen rummuniskun koskettimilla (niin kuin olen joskus tehnyt), käyttäen sitä vähän niinkuin "triggausvälineenä".
 
Mutt jos otankin vanhan pohjan (jossa olen soittanut kaiken ihan oikeasti) ja teen siihen koneella synat päälle, se ei ole sitten konemusaa ? Näinkin olen tehnyt ja "läpi" meni.
 
Ota siitä sitten selvää toisinaan.
 
Onneks täällä ei ny ihan sellasia "genrepoliiseja" ole näkyny, kuin siellä missä meikäläis(t)en biisit on. Siellä jätän toisinaan genren, ihan suosiolla pois.
 
(Mitenköhän tää ny liitty aiheeseen / muitten kirjotuksiin ? Ehkä ei mitenkään.)
 
Teijo K.
02.12.2005 21:24:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genremääritelmä menee muuten silloin hankalaks, kun tekee jotain, mitä yleensä tehdään ilman koneita.
 
Eli vaikka "HC:ta, mutt ilman oikeaa rumpalia". Monet laskee sen heti "konemusaks". Siis, vaikka löis jokaisen rummuniskun koskettimilla (niin kuin olen joskus tehnyt), käyttäen sitä vähän niinkuin "triggausvälineenä".
 
Mutt jos otankin vanhan pohjan (jossa olen soittanut kaiken ihan oikeasti) ja teen siihen koneella synat päälle, se ei ole sitten konemusaa ? Näinkin olen tehnyt ja "läpi" meni.
 
Ota siitä sitten selvää toisinaan.
 
Onneks täällä ei ny ihan sellasia "genrepoliiseja" ole näkyny, kuin siellä missä meikäläis(t)en biisit on. Siellä jätän toisinaan genren, ihan suosiolla pois.
 
(Mitenköhän tää ny liitty aiheeseen / muitten kirjotuksiin ? Ehkä ei mitenkään.)

 
Liittyy kyllä sillätavalla, että jonkinnäköistä ohjeellista genrenilmoittamista voisi yrittää suosia. Noilta kertomiltasi sudenkuopilta voisi välttyä ilmoittamalla sen genren vähän vähemmän spesifisti. Siis ei välttämättä "hc deathmetal" vaan vaikka yksinkertaisesti "raskasta musiikkia".
 
Munsta.
tommythecat
05.04.2006 11:04:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö tietoa missä muualla kuin Suomessa levyä/kansia voisi painattaa? Olen kuullut että esim. Puolassa saattaisi olla edullisempaa kuin Täällä?
 
rattledad
16.12.2006 23:59:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin hakenut genrellä demostudiosta, mutta haku ei tunnistanut aluetta...
Harveys
02.05.2007 15:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun mulle ei mene yksinkertaisimmatkaan asiat jakeluun! Mulla olis koneella oma biisi MP3:na. Mikä olis helpoin tapa saada se muiden arvioitavaksi? En oikein tajunnut tuota että pitäis olla oma URL. Mikseri.net ei kiinnosta, sillä en todella halua luomustani levy-yhtiöille tarjota. Anteeksi typeryyteni.
 
Luomala
04.05.2007 23:25:44 (muokattu 09.05.2007 12:26:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis kyllä hyvä juttu että biisit olis lajiteltu omiin genreihinsä. Sillä tavalla vois helposti ohittaa tuon metallipuuron jota on kyllä kyllästymiseen asti liikaa.
Toivoo nimim. Uriah heep ajan paskahousu.
 
Luomala
26.07.2007 22:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kun lueskelee noita demostudion kommentteja, kuuntelee biisejä ja seuraa varsinkin tätä keskustelua, niin perhana minä olenkin väärässä seurassa! Tehän oltte kaikki perhanan tosissanne. Minä kun vaan huvikseni teheksin biisejä, ihan sen takia että se on mukavaa ja on poissa muusta pahanteosta sillä aikaa. Muuten ihan jonninjoutavaa puuhaa,mukavaa tosin.
 
Draamajumala
31.08.2007 23:17:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako Demostudio-alueelle laittaa cover-versioitaan muiden bändien kappaleista vai pitääkö olla itse sävellettyä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku «
Säännöt «