Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha NS10
1 2
jannu
06.09.2010 05:31:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HateHalon: Kyllä mä yritin lukaista mutta eipä löytynyt mitään olennaista eikä löydy nytkään. ;D Mä yritän välttää turhaa rahanmenoa ja pysyn poissa turhasta muodista ja hypestä.
Itse pärjään ilman pro toolssia vallan mainiosti. Kaiken pystyy toteuttaa mitä mieleen juolahtaa siinä missä pro toolssissakin.

 
No niin. Miksi sitten edes vaivauduit kyselemään? :)
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
dewil
06.09.2010 14:02:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kaupallisissa studioissa olis referenssikaiuttimina yksillä maranzia, toisilla sonya ja kolmannella grundigia, niin mistä sitä vieraileva äänihenkilö voi tietää miltä mikin oikeasti kuulostaa?
Kun pidetään työkalut mahd. yhdenmukaisena ja suositaan hyväksihavaittuja, niin kummasti helpottaa siirtymistä paikasta toiseen.
 
Jos vääntää ihan omaksi ilokseen, niin kamojen ominaispiirteitä ei tarvii tuntea, kuin itse.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Kallekorvola
06.09.2010 16:21:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, kyllä munkin mielipide on se, että NS-10:stä tuli aikanaan suosittu paitsi hintansa takia, myös siksi, että se edusti aikansa keskiverto-kotikuuntelua... "Studio Monitor" -painatus lisättiin pönttöihin kun huomattiin että studiojengi käyttää niitä purkkeja, ja laitetiinpa tuotantoon samalla left ja right -versiot kaapeista.
 
Nykyään se on standardikamaa juurikin siksi, että niitä on joka paikassa, ja useimmat ingenjöörit ovat tottuneet niiden soundiin.
 
Sama Pro Toolsin kanssa.
 
Nykyhinnoilla en NS-10:ä osta. Saatavuuden (ja varaosien saatavuuden) kanssa on kans vähän niin ja näin...
 
Hyväksi tai ainutlaatuisiksi ne eivät siis ole muuttuneet aikojen saatossa, eikä niitä ole kenenkään pakko ostaa. Kuten ei Pro Toolsiakaan.
 
Master Fader
06.09.2010 17:11:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen, että NS-10:n valintaan on vaikuttanut kaksi vielä mainitsematonta asiaa. Ensimmäinen liittyy musiikiteollisuuden rakennemuutokseen. Vielä 60-luvulla äänimiehet olivat studion tai jopa levy-yhtiön palkkalistoilla, jos levy-yhtiö sattui studion omistamaan, mikä oli tavallista. Tuootajatkin, kuten George Martin, olivat yleensä levy-ytiöllä kuukausipalkalla. Tämä rupesi muuttumaan 70-luvulla. Joistain tuottajista ja äänimiehistäkin alkoi tulla tähtiä eivätkä he halunneet tehdä vain yhden yhtiön artistien levyjä tai tyytyä liian pieneen palkkaan. Tämä kehitys vei siihen, että suurimmasta osasta äänimiehiä tuli 80-lukuun mennessä free-lancereita. Ala prekarisoitui, kuten nykyään sanottaisiin.
 
Samaan aikaan studiolaitteiden tuotanto kehittyi, mikä mahdollisti sen, että laadukkaita studiolaitteita pystyttiin tuottamaan tehokkaammin ja halvemmin. SSL 60-luvulla putkitekniikalla toteutettuna olisi ollut käytännössä mahdoton toteuttaa. Tähän, kun lisätään se uusi ja tärkeä asia, että äänimiehet, mukaan lukien äänittäjät, miksaajat ja tuottajat, alkoivat liikkua studiosta toiseen, ymmärretään, että musiikiteollisuus liikkui kohti standardisoituja studioita. Tämä stanrdadisoituminen on jatkunut tähän päivään asti. Pro Tools on yleisempi kuin SSL aikoinaan.
 
Toinen seikka on se, että NS-10:n taajuusvaste sopii erittäin hyvin 80-luvun miksauspöytien mittarisillan päälle sijoitettavaksi. Miksauspöytä yleensä voimistaa yläbassoja ja alakeskiääniä. NS-10 taas sattui kaätevästi olemaan kaiutin, joka näitä samoja taajuuksia vaimensi. Eli SSL ja NS-10 sopivat yksinkertaisesti erittäin hyvin yhteen. Ja varmasti paremmin kuin joku mikä tahansa "kotikaiutin".
 
Henkilökohtaisten kotistudioiden yleistyminen taas tällä hetkellä vähentää standardikaiuttimien tarvetta, jolloin on hyvin luontevaa kyseenalaistaa vanhat tavat. Siksi NS-10:n valmistuskin on varmasti lopetettu.
 
Raimo
07.09.2010 23:14:46 (muokattu 07.09.2010 23:15:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader:
Henkilökohtaisten kotistudioiden yleistyminen taas tällä hetkellä vähentää standardikaiuttimien tarvetta, jolloin on hyvin luontevaa kyseenalaistaa vanhat tavat. Siksi NS-10:n valmistuskin on varmasti lopetettu.

 
Valmistus muistaakseni lopetettiin jonkun kartiosaatavuus- tms ongelman takia, ainakin virallisesti.
 
Roberto: Maailmassa on itse asiassa monta "nimimiksaajaa" joiden ainoa setti on näsät ja subbari, ja nimenomaan se subbari...
 
Hmm. Pitäisiköhän mun sittenkin myydä noi omani, erittäin vähälle käytölle ovat jääneet... (Privaan tarjouksia! ;) )
 
womb.mixerman.net
jannu
07.09.2010 23:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raimo: Valmistus muistaakseni lopetettiin jonkun kartiosaatavuus- tms ongelman takia, ainakin virallisesti.
 
En ole varmaankaan ainoa joka on kuullut legendan kartioissa käytetyn liiman valmistuksen lopettamisesta jonkin ympäristölainsäädännöllisen päätöksen myötä?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
jPekka
08.09.2010 09:56:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sound On Soundissa oli pari vuotta sitten kiinnostava juttu NS-kympeistä: http://www.soundonsound.com/sos/sep08/articles/yamahans10.htm
 
Ainakin tuon jutun mukaan niiden valkoisten kartioiden rakenne teki jotain hyvääkin äänentoistolle.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
cozmo
08.09.2010 10:07:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Sound On Soundissa oli pari vuotta sitten kiinnostava juttu NS-kympeistä: http://www.soundonsound.com/sos/sep08/articles/yamahans10.htm
 
Ainakin tuon jutun mukaan niiden valkoisten kartioiden rakenne teki jotain hyvääkin äänentoistolle.

 
Jep. Alhainen särö, alhaiset cone break up -moodit, ei kuoppaa jakotaajuudella, suljettu pönttö, taajuusvasteestaan huolimatta laite on vallan esimerkillinen kaiutin.
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «