Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Flyygelin äänitys poprock-levylle
1 2
VMM
15.06.2005 08:28:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
parin viikon päästä olisi tarkoitus äänitellä kauniisti soivaa täysimittaista flyygeliä. Kaipaisin vinkkejä optimaalisesta mikityksestä kun kalustona on:
 
-1 kpl AKG C 4000 B konkkamikki vaihdettavalla suuntakuviolla (pallo, hertta, superhertta)
-1 kpl Shure SM57 dynaaminen mikki
-1 kpl Sennheiser Evolution-sarjan dynaaminen mikki
 
Viimeksi äänitin samaista soitinta sijoittamalla konkan noin 1-1,5 metrin päähän fllygelin mutkasta noin korvan korkeudelle herttakuviolla ja dynaamisen senkun noin 30cm päähän vasaroista. Lopullisessa miksauksessa käytin molempia mikkejä - räimebiiseissä tosin miltei pelkästään dynaamista. Tuntui, että konkassa oli aika paljon mutaa mukana ja suht vähän sitä hyvää kirkasta pianosoundia, mitä tuosta dynaamisesta sai kaiveltua. Pitäisikö konkka laittaa lähemmäksi / suunnata eri tavalla? Toisaalta nyt on käytössä myös rutkasti paremmat etuasteet kuin viimeksi.
 
Nyt on mikkiarsenaaliin lisätty tuo SM57, joten kannattaisiko käyttää kahta dynaamista mikkiä ja lisäksi tuota konkkaa ikäänkuin tilamikkinä? Häiritseekö dynaamisten mikkien sävyero? Vai kannattaisiko yrittää hommata kaksi viisseiskaa tai kaksi jotain ihan muuta mikkiä?
 
Vinkkejä arvostetaan.
 
Mikael
15.06.2005 09:41:33 (muokattu 15.06.2005 09:45:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtoehtona vois viedä sen AKG C4000b:n lähemmäs. Kansi auki, mikki pallokuviolle ja siihen n. 50cm kielten yläpuolelle ja siirtelemällä etsiä biisiin sopiva basso/diskantti-balanssi. Viisseiskan voisi laittaa ambientiksi siihen missä se AKG oli viime kerralla.
 
Jos jotain lisäksi kannattaisi hankkia, niin toinen C4000b ja laittaa ne joka AB-steropariksi pallokuvioilla vähän noin kuin tossa yllä tai sitten X/Y-pariksi herttakuvioilla vähän kauemmas.
 
Ison avonaisen pianon kanssa oon päässyt hyviin tuloksiin asettamalla herttakuiviolla AB-parin soittajan pään molemmin puolin kuulemaan ikäänkuin sen mitä soittajakin kuulee. Sama on toiminut hyvin perkkujenkin kanssa.
 
"Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu-
kivi
15.06.2005 10:02:15 (muokattu 15.06.2005 10:05:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtoehtona vois viedä sen AKG C4000b:n lähemmäs. Kansi auki, mikki pallokuviolle ja siihen n. 50cm kielten yläpuolelle ja siirtelemällä etsiä biisiin sopiva basso/diskantti-balanssi. Viisseiskan voisi laittaa ambientiksi siihen missä se AKG oli viime kerralla.
 
Jos jotain lisäksi kannattaisi hankkia, niin toinen C4000b ja laittaa ne joka AB-steropariksi pallokuvioilla vähän noin kuin tossa yllä tai sitten X/Y-pariksi herttakuvioilla vähän kauemmas.

 
Samaa kantaa Mikaelin kanssa, kahdella pallokuviolla ihan sieltä kannen alta (katselemalla löytyy oikea etäisyys, kun ajattelet, miten kielten kuuluu soida) on yleensä takuuvarma tapa mikittää niin flyygeli kuin pianokin. Jos on vain yksi konkka, niin sitten pitää sihtailla kuinka kansi heijastaa, ja käyttää sitä apuna, ja tietty muistaa mitä biisissä soitetaan - popissa tuskin käytetään kaikkia 8 oktaavia.
 
Oon käyttänyt livepianossa myös kahta dynaamista hyvällä menestyksellä, Sennheiser e602 bassopäähän ja MD421 diskanttipäähän. Tosin noi on aika lailla eri osastoa kuin 57... mikäs evolution sulla oli?
 
Dynaamisista yhden, mieluiten vaikka sen 57:n, laittaisin flyygelin alle pohjapalkkiin ottamaan kosketusääntä. Ihan sillai sentin päästä palkkiin suunnaten. Sormenpäillä "kuulee" missä kohti soi hyvin. Ehkä. Kokeile vähän eri kohdista sieltä alta, mistä lähtee sellainen nätti perkussiivinen soundi, puukello ja vasara...
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
VMM
15.06.2005 10:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vinkeistä!
 
En nyt kuollaksenikaan muista mikä evolution oli kyseessä, enkä pääse asiaa vähään aikaan tarkistamaankaan.
 
Mutta juu, varsinaista stereotaltioinnin tarvetta ei välttämättä ole kun aika poppikamaa tehdään kuitenkin. Monodynaaminenkin toimi viimeksi, joten konkan vienti suht lähelle ja kannen sekä pallokuvion yhteispeli toiminee varsin hyvin.
 
Hieno vinkki tuo alta mikitys dynaamisella - täytyy kokeilla.
 
Mikael
15.06.2005 11:50:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dynaamisista yhden, mieluiten vaikka sen 57:n, laittaisin flyygelin alle pohjapalkkiin ottamaan kosketusääntä. Ihan sillai sentin päästä palkkiin suunnaten. Sormenpäillä "kuulee" missä kohti soi hyvin. Ehkä. Kokeile vähän eri kohdista sieltä alta, mistä lähtee sellainen nätti perkussiivinen soundi, puukello ja vasara...
 
Sama juttu muuten pianon kanssa. 57 siihen keskelle pianon takalevyä aika lähelle ja siinä on jo monasti kompakti ja toimiva pop/rock-soundi.
 
"Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu-
kivi
15.06.2005 16:42:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama juttu muuten pianon kanssa. 57 siihen keskelle pianon takalevyä aika lähelle ja siinä on jo monasti kompakti ja toimiva pop/rock-soundi.
 
Tai nappipiezo pystypianon takapalkkiin. ToimiNEE! :-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
U.Honey
17.06.2005 08:47:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän että on syntiä edes ajatella tällaista, mutta yksi optio on myös joku terabyte softa-piano, varsinkin jos hyviä mikkejä ja/tai ammattitaitoista äänittäjää ei ole saatavilla. Anteeksi.
 
My name is Baron, U.Honey Baron.
VMM
17.06.2005 09:53:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, mutta onhan sillä nyt soittajallekin väliä onko kyseessä oikea soitin vai sähköpiano. Itse aina kummastelen sitä, kuinka monilla levyillä soitetaan sähköpianoa. Me ainakin saatiin jo viimekertaisella vähän epäonnistuneella mikityksellä paljon parempaa jälkeä oikealla soittimella kun hyvällä sähkiksellä.
 
kivi
21.06.2005 00:57:24 (muokattu 21.06.2005 00:58:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, mutta onhan sillä nyt soittajallekin väliä onko kyseessä oikea soitin vai sähköpiano. Itse aina kummastelen sitä, kuinka monilla levyillä soitetaan sähköpianoa. Me ainakin saatiin jo viimekertaisella vähän epäonnistuneella mikityksellä paljon parempaa jälkeä oikealla soittimella kun hyvällä sähkiksellä.
 
Joo, mutta kun lasketaan hyödyt ja haitat, eli päivittäinen pianonvirittäjän visiitti ja lämpötilan + kosteuden pitäminen tarkasti vakiona, niin saattaapa käydä suhteettoman kalliiksi siihen nähden, että poppilevylle tarvitaan vain "jotain kilkettä". Varsinkin, ellei studiossa satu valmiksi olemaan pianoa, ei akustista pianoa juuri kannata poppilevyn takia raahata.
 
Kosketukseltaan kunnolla painotettuja sähvöpianoja on kumminkin saatavissa, ja sellainen on aina vireessä ynnä kahden äijän kannettavissa, mitä ei voi sanoa edes suorakielisestä pystypianosta, ristikielisestä tai flyygelistä puhumattakaan.
 
Tottakai fiilis on eri. Mutta niin on nykyisissä Vox AC30:issä ja vanhoissa PTP-versioissakin.
 
Nimim: "Technicsillä homma purkkiin"
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
VMM
21.06.2005 11:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta se on tuokin, en käy kiistämään.
 
Ja silloinkin kun homma äänitetään aidolla pianolla, on sähkis loistopeli raakanauhavaiheessa ja treeneissä. Mutta jos suht koht samalla vaivalla sää äänityskaluston oikean pianon luokse kuin sähköpianon äänityskaluston luokse, niin minä kyllä valkkaan sen oikean vaikken mikittää osaakaan :D.
 
Lähinnä akustisen soittimen haitat tulee kyllä juuri tuosta vireen pitämisestä ja soittimen vaikeasta siirtelystä. Kyllä se soundi melkein millä tahansa siedettävällä mikityksellä on jo sähkistä parempi, jos on siis hyvä akustinen piano kyseessä.
 
juini
21.06.2005 23:51:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se soundi melkein millä tahansa siedettävällä mikityksellä on jo sähkistä parempi, jos on siis hyvä akustinen piano kyseessä.
 
mielenkiintoinen aihe...Kiinnostaisi kuulla, millaiseta kamaa olette äänittämässä. Äkkiseltään kuvittelisi digitaalisen pianon kuulostavan enemmän levymäiseltä jo valmiiksi. (näin siis pop-musiikissa)
 
Souleye
22.06.2005 00:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo sähköpiano/oikea piano aihe on kyllä melkosta kädenvääntöä ollu joskus. Livetilaisuuksissa on kirottu monesti kun joku ei voi millään soittaa sähköpianolla kun on tarjolla flyygeli ja sitten se flyygeli kumminkin on roudattava yhtä biisiä varten lavalle ja sitten takas.
 
Mutta studiossakin melkein ottasin sähköpianon, jos ei se nyt ihan soolosoittimena oo. Kompit on melkein helpompi ottaa sähköllä. Sitäpaitsi, nykyään sähköpianoissa on niin jo hyvät soundit, että kyllä saa jo olla taitoa jos meinaa paremmat soundit saada. Mutta sehän on ihan mielipidekysymys että mikä sitten on hyvä soundi.
 
"free your mind and ass will follow"
VMM
22.06.2005 08:31:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mielenkiintoinen aihe...Kiinnostaisi kuulla, millaiseta kamaa olette äänittämässä. Äkkiseltään kuvittelisi digitaalisen pianon kuulostavan enemmän levymäiseltä jo valmiiksi. (näin siis pop-musiikissa)
 
Tässäpä pari samplea:
 
Kappale meidän ekalta ep-levyltä, jossa soittimena Yamahan tasokas sähkis:
http://www.cliftonsextet.net/clifton_sextet-45_kierrosta.mp3
 
Ja tokalta levyltä, jossa aiemmin mainitulla mikityksellä ja tosi paskoilla mikkietusilla äänitetty Steinway-flyygeli:
http://www.cliftonsextet.net/clifton_sextet-ikuinen_lokakuu.mp3
 
Flyygeli oli melko tuhdisti epävireessä tuolloin, mutta kuten joku sanoi, virehän on lähinnä suositus :D. Ja tokihan molemmilla levyillä pianomiksauksia olisi voinut vielä parantaa, etenkin tuolla ekalla levyllä.
 
Itselleni kyllä uppoaa tuo akustisen soittimen likainen ja rosoinen sointi huomattavasti sähkiksen kliiniä soundia paremmin.
 
Janus
22.06.2005 16:19:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu tietysti aina musiikkigenrestä, enkä kiistä (varsinkin taustaelementtinä toimivan) pianosämplen käytännöllisyyttä, mutta soittofiilistä on vähän hankala mallintaa tai sämplätä. Varsinkin jos biisi on pianovetoinen, akustista soitinta ei voita mikään.
 
Oikean flyygelin tai todella laadukkaan pystypianon reagointia soittajan tatsiin (etenkin hyvässä soittotilassa) voisi verrata vaikkapa siihen, että kitararockbändin levylle pitäisi saada pariin biisiin muutama 8-tahtinen akkarivälike. Soitattaako joku äänittäjä ne oikeasti kitaristilla niin, että käytössä on joku sähkökitara->MIDI-konvertteri, jolla ohjataan "ihan hyvältä" kuulostavaa sample/physical modeling -midisoundimodulia (esim. http://www.clavia.se/G2/G2Guitar.mp3), ihan jotta vältyttäisiin mikityksen vaivalta ja saataisiin helposti käsiteltävä, vaihevirheetön linjatasoinen stereosignaali?
 
OK, anteeksi kärjistetty esimerkki, mutta itse ainakin kuuntelen mieluummin heikomminkin mikitettyä oikeaa soitinta kuin sämpleä. Vaikkakaan levymyyntiin ei vaikuttaisi onko kyseessä sämple vai ei, parhaimmillaan akustisen soittimen käyttäminen vaikuttaa äänitystilanteessa tärkeimpään eli soittosuoritukseen todella suotuisasti.
 
"I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie
"Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo
VMM
22.06.2005 17:00:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottakai fiilis on eri. Mutta niin on nykyisissä Vox AC30:issä ja vanhoissa PTP-versioissakin.
 
Mielestäni kyllä sähköpiano oikee piano vertausta vastaisi tuota VOX-vertausta paremmin Line6 POD putkivahvistin -vertaus. Ihan hyvää, joskus jopa erittäin hyvää jälkeä saa POD:lla, mutta ero aitoon asiaan on kyllä useimmiten merkittävä lopputuloksen kannalta. Ero tulee varmaan valtaosin soittajan suorituksesta aidolla asialla korvikkeen sijaan ja varmaan osin myös mallinnuksen heikkouksista.
 
Tokihan aidon kitaravahvistimen käyttö on huomattavasti helpompaa kuin aidon pianon. Siinä mielessä on helpohkoa antaa anteeksi sähkispianon käyttö.
 
Kyllä silti ihmetyttää esim. jossain KENT:n slovareissa, joissa rakennellaan intiimiä tunnelmaa pianolla ja jousilla ja molemmista kuulee, että samplejahan nuo.
 
Einherjar
26.06.2005 03:27:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heitämpä tästä erään ulkomaan artistin henk. koht. miksaajan guru-tason vihjeen, joka minulle avas tätä hommaa melkosen paljon; Heitä se 57 sinne flyygelin alle keskelle (siellä on semmonen reitä tjsp.) pystyyn ja ota sitten jollakin mikillä ambienssia, herttakuviolla, 1m kannen yläpuolelta (tai missä se sitten siinä tilassa kuulostaakin luonnollisimmalta).
Muista kääntää jomman kumman mikin vaihe.
(btw, Ambienssiosastoon tietenkin kaksi konkkamikkiä olisi parempi levityksen/äänikuvan kannalta.)
 
Itse kun kokeilin, niin yläpuolen mikin ajelin reverb-masiinaan ja n. 50/50-asetuksilla miksailin siihen hallikaikua ja alapuolen mikkiä käytin pääasiallisesti ryminään ja ryskeelees. Yksi sana: Toimi.
 
Kannattaa joskus miettiä, että mistä se ääni tulee tuossakin laitoksessa ulos. Vaikka kansi olisikin kiinni, niin luultavimmatusti tuolta alhaalta tulee tavaraa todella tehokkaasti. Kansi auki ja alaosasto vaan vähenee hieman.
 
askomiko
26.06.2005 14:11:38 (muokattu 26.06.2005 14:55:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä silti ihmetyttää esim. jossain KENT:n slovareissa, joissa rakennellaan intiimiä tunnelmaa pianolla ja jousilla ja molemmista kuulee, että samplejahan nuo.
 
Miusta, jos tehdään sillai pienimuotoista juttua, että on pääosassa vaikka laulu, piano ja sello, niin sillon ainakin on pakko tehdä aidoilla vermeillä. Ainakin isomman budjetin tekeleessä. Ja en siis ole Kentiä kuullut, meinasin vaan niinkun yleisesti.
 
""Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays they have to fix stuff in the marketing"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
kivi
27.06.2005 02:00:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja en siis ole Kentiä kuullut, meinasin vaan niinkun yleisesti.
 
No, Kentillä tuntuu tuo huonojen tai "vähän sinnepäin" -soundien hakeminen olevan ihan tietoinen juttu.
 
Kaipa sillä on tarkoitus istuttaa joku juttu kokonaisuuteen, tai joku kasarisärmä hakea. En tiedä, mä en juurikaan kuuntele Kentiä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
VMM
28.06.2005 20:58:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, nyt on flyygelit äänitetty.
 
Käytin kahta mikkiä: SM57 soittimen alla noin sentin päässä rungosta ja C4000B pallokuviolla noin 40cm kannen tason yläpuolella.
 
Pikaisen kuuntelun perusteella tein seuraavat havainnot:
-viisseiska tuotti todella kompaktin ja hyvän popsoundin jo sellaisenaan, juuri sellaisen pienen ja särmän soundin joka mahtuu hirmuisen kitaravallinkin sekaan
-C4000B toi alaääniin syvyyttä ja keskiääneen tilan tuntua - pianovetoisissa biiseissä tällä saa soundiin täyteläisyyttä.
 
Tilaa tuli konkkamikillä jo mukaan tosi paljon - reverbiin ei tee oikeastaan mieli koskea lainkaan. Tilana oli isohko huone puutalossa - ihan hyvä tila siis. Ensi kerralla taidan oikeastaan kokeilla laittaa konkankin herttakuviolle, että sais tarvittaessa kuivempaa soundia menettämättä silti sitä tuhtia alapäätä, jota 57 ei oikein tuo.
 
Nyt ois varmaan hyvä idea kääntää jomman kumman mikin vaihe ympäri, vai kuinka?
 
Todella onnistunut mikitys aiempaan verrattuna. Kiitos vihjeistä!
 
kivi
28.06.2005 21:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reverbiin ei tee oikeastaan mieli koskea lainkaan.
 
Älä siis koske. Mitä sitä suotta maailman hienointa ( = luonnon-) kaikua pilaamaan:-)
 
Nyt ois varmaan hyvä idea kääntää jomman kumman mikin vaihe ympäri, vai kuinka?
 
Kokeile toki, mutta ei se välttämättä oo tarpeen. Sillai on hyvä, kuinka paremmalta kuulostaa
:-D
 
Todella onnistunut mikitys aiempaan verrattuna. Kiitos vihjeistä!
 
Ole hyvä vaan, ainakin mun puolestani.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti