Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Masterointi - lyhyt oppimäärä
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14
Timo JM
10.12.2009 14:04:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

virtalahde: Sainpa viimeinkin aikaan jonkinnäköisen FAQ:n masteroinnista sivuilleni.
 
http://www.virtalahde.com/faq.html
 
Yritän vastata tuolla yleisimpiin kysymyksiin aiheesta, mutta jotain sieltä vielä takuulla puuttuu. Jos jotain tulee mieleen, laittakaapa tähän tai sähköpostiin kysymyksiä. Tarkoitus on pitää tuo suht lyhyenä ja helppolukuisena, eikä tehdä siitä kaiken kattavaa masterointiopasta. Ei aiheeseen voi muutenkaan oikein muuta sanoa kuin että "kuunnelkaa, miltä se kuulostaa".

 
Kävin lukaisemassa ja heräsi kysymys siitä miksei klippaamista saa korjata masterfeideriä laskemalla jos kaikki tapahtuu digitaalisesti esim. Cubasen, Sonarin tjm. sisällä, eikä yksikään raita itsessään klippaa?
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Timo |
varakeef
10.12.2009 15:22:39 (muokattu 10.12.2009 15:23:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Kävin lukaisemassa ja heräsi kysymys siitä miksei klippaamista saa korjata masterfeideriä laskemalla jos kaikki tapahtuu digitaalisesti esim. Cubasen, Sonarin tjm. sisällä, eikä yksikään raita itsessään klippaa?
 
Tämän minäkin haluaisin tietää. Ja tunnustan, että aina olen noin toiminut (siis jos pientä klippiä on esiintynyt).
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
virtalahde
10.12.2009 15:35:56
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: miksei klippaamista saa korjata masterfeideriä laskemalla jos kaikki tapahtuu digitaalisesti esim. Cubasen, Sonarin tjm. sisällä, eikä yksikään raita itsessään klippaa?
 
Lähinnä se on varotoimi. Oikeastaan kaikki DAWit laskevat liukulukuina, ja se klippaus tapahtuu todellakin aivan lopussa jos tapahtuu. Mutta pari pointtia tässä on:
 
1) Plugarit masterissa, pre-fader. Jotkut eivät kestä/käyttäytyvät arvaamattomasti kun mennään nollasta yli. Riippuu ihan, miten plugari on koodattu. Se ei välttämättä ole edes mitään selkeää säröä, vaan enemmän sellaista "miksi tämä kuulostaa pahalta?" -tyyppinen juttu. Sama juttu kanavissa, ei ole mitään järkeä pitää alkupäässä tasoja isolla vain laskeakseen niitä loppupäässä. Resoluutiota kyllä piisaa.
 
2) Koska liikutaan kuitenkin isoo-bittisessä ympäristössä, ei haittaa yhtään vaikka ne piikit masterissa huitelisivat -18dBFS:n paikkeilla. Samalla vaivalla pitää tasot alhaalla kautta projektin. Säröllä on paha tapa kumuloitua. Missä tahansa äänityössä kunnollinen gainstaging on kaiken A ja O.

En oikeastaan tarkoita sitä, että veivaa kaikkia fadereita edestakaisin, vaan sitä että pitää alusta asti huolen tasoista. Masterfaderin laskeminen voi olla ihan OK, mutta kaikki riippuu niin paljon siitä, mitä softia käytetään ja miten toimitaan.
 
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
cozmo
15.12.2009 20:08:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

virtalahde: Lähinnä se on varotoimi. Oikeastaan kaikki DAWit laskevat liukulukuina, ja se klippaus tapahtuu todellakin aivan lopussa jos tapahtuu. Mutta pari pointtia tässä on:
 
1) Plugarit masterissa, pre-fader. Jotkut eivät kestä/käyttäytyvät arvaamattomasti kun mennään nollasta yli. Riippuu ihan, miten plugari on koodattu. Se ei välttämättä ole edes mitään selkeää säröä, vaan enemmän sellaista "miksi tämä kuulostaa pahalta?" -tyyppinen juttu. Sama juttu kanavissa, ei ole mitään järkeä pitää alkupäässä tasoja isolla vain laskeakseen niitä loppupäässä. Resoluutiota kyllä piisaa.
 
2) Koska liikutaan kuitenkin isoo-bittisessä ympäristössä, ei haittaa yhtään vaikka ne piikit masterissa huitelisivat -18dBFS:n paikkeilla. Samalla vaivalla pitää tasot alhaalla kautta projektin. Säröllä on paha tapa kumuloitua. Missä tahansa äänityössä kunnollinen gainstaging on kaiken A ja O.

En oikeastaan tarkoita sitä, että veivaa kaikkia fadereita edestakaisin, vaan sitä että pitää alusta asti huolen tasoista. Masterfaderin laskeminen voi olla ihan OK, mutta kaikki riippuu niin paljon siitä, mitä softia käytetään ja miten toimitaan.

 
1) Taitaa olla Pro Toolsissa Masterissa plugarit Post-fader? Eli fader tulee ennen plugeja. Muista en tiedä...
 
Muutoin olen jyrkästi samaa mieltä.
 
http://nikolaasonen.blogspot.com nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
MJ
25.03.2010 13:27:14 (muokattu 25.03.2010 13:27:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cozmo: 1) Taitaa olla Pro Toolsissa Masterissa plugarit Post-fader? Eli fader tulee ennen plugeja. Muista en tiedä...
 
Muutoin olen jyrkästi samaa mieltä.

 
Eli sillon jos nostan faderia niin plugit reagoi siihen?!
Jos teet normibussin toolsissa niin sillon ehkä, mutta musta tää ei koske masteria, eikä normikanavia. Ainaki näin LE:ssä, muistaakseni myös HD:ssa.
Viisammat korjatkaa, jos olen väärässä.
 
jopasoli
01.06.2010 01:14:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin puhtaana amatöörinä ihmettelen sitä, miksi tuota masterointia ylipäänsä harrastetaan. Olen itse tehnyt biisejä, mutta en mitään masterointia ole harrastanut, ja ne miellyttävät omaa korvaa. Jos veisin ne pro-masteroijalle, niin mitä parannusta niihin mahtaisi tapahtua?
 
Tämä ei ole provoa.
virtalahde
01.06.2010 10:34:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jopasoli: Näin puhtaana amatöörinä ihmettelen sitä, miksi tuota masterointia ylipäänsä harrastetaan. Olen itse tehnyt biisejä, mutta en mitään masterointia ole harrastanut, ja ne miellyttävät omaa korvaa. Jos veisin ne pro-masteroijalle, niin mitä parannusta niihin mahtaisi tapahtua?
 
Masterointihan on puhtaimmillaan ainoastaan materiaalin valmistelua tulevaan jakeluformaattiin, oli se sitten CD, vinyyli tai vaikkapa MP3. Prosessiin liittyy olennaisena osana ei-toivottujen virheiden läpikäyminen, ja soundikysymykset ovat yksi näistä. Ihmiset kuuntelevat musiikkia hyvin erilaisista kamoista, ja hyvin tehtynä masterointi auttaa tasapainottamaan soundia erilaisissa kuunteluympäristöissä. Tämä ei tarkoita sitä, että soundi pitäisi vääntää mutkalle vain siksi, että se soisi "oikein" läppärin kaiuttimista, vaan ennemminkin sitä, että biisin ja miksauksen idea välittyy paremmin läpi, kuunneltiin sitä lähestulkoon missä tahansa.
 
Kuunneltaessa miksausta täysin uusin korvin, eri tilassa ja eri kuuntelulla esiin voi nousta asioita, jotka eivät välttämättä soi oikein joissain kuunteluympäristöissä. Masterointi on viimeinen tilaisuus näihin ongelmiin puuttumiseen. Täydellinen miksaus ei tarvitse prosessointia (haluan tässä yhteydessä erottaa sanan masterointi ja äänen prosessointi toisistaan), mutta todellisuudessa en ole vielä kertaakaan törmännyt miksaukseen, jolle ei jotain pientä parannusta pysty vielä tekemään.
 
Käytännön parannus: Jos miksaus on OK, masteroinnin jälkeen biisi kuulostaa yhä samanlaiselta, mutta vain paremmalta ja selkeämmältä. Masterointi ei (ainakaan omasta mielestäni) tarkoita sitä, että balanssit muuttuisivat, vaan asiat ovat yhä entisillä paikoillaan, vain paremmin esillä.
 
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com >> http://www.facebook.com/pages/Helsinki-Finland/Virtalahde-Mastering/278311633180
flimtrick
13.08.2010 16:51:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2) Koska liikutaan kuitenkin isoo-bittisessä ympäristössä, ei haittaa yhtään vaikka ne piikit masterissa huitelisivat -18dBFS:n paikkeilla.
 
Itsekin näistä level-asioista valaistuneena olen alkanut miksaamaan ja yleensäkin äänittämään paljon pienemmillä tasoilla. Ennen master-fader oli aina niin lähellä nollaa kuin mahdollista ja välillä myös clippasi. Toi on vain hauskaa että esim. Logic:ssa jos master faderissa piikit ei ylitä -18dBfs niin mittari ei juurikaan heilu. Tuntuu vähän oudolta miksata kun mittarit on kaikki ihan pohjassa.
 
HateHalon
16.10.2010 17:06:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: Siis mitä helevettiä? Ensin länäät yhdellä limitterillä ja sitten gainaat isomalle toisella? Huhhuhhuhhhuhhh.
 
Koska läppärillä kuuntelet, oletan että duunaat tietokoneympäristössä ja ihan lonkalta heitäin että silloin tuo sun särinäongelma kuulostaa siltä, että sulla on ollut miksausvaiheessa jotain liian kovalla ja homma klippaillut digitaalisesti.
 
Lisäksi, jos kerran "masteroidessa" kompressoit isästä, pojasta ja pyhästä hengestä paskat pihalle, niin mikset ole kokeillut käyttää mitään taajuuskorjainta. Josko katsos ne särinät johtuis vaikka siitä että kaistoilla on jotain kakkataajuutta hiukka liikaa.
 
EDIT: Ja jos suoraan nyt sanon, tällaisia kysymyksiä ei käsittääkseni ole tarkoitus puida tässä ketjussa; Toi mitä teet, ei ole masterointia vaan räpellystä. Ei millään pahalla. Toi aloittelijaketju on tuossa alempana myös, nimittäin.

 
Jannulla on aina ollut tommonen muita haukkuva asenne. En tosin välttämättä osaa tunnistaa onko tuo veetuilua vai ironiaa vai jotain muuta.
 
www.myspace.com/hatenstudio
jannu
23.10.2010 04:04:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HateHalon: Jannulla on aina ollut tommonen muita haukkuva asenne. En tosin välttämättä osaa tunnistaa onko tuo veetuilua vai ironiaa vai jotain muuta.
 
Joo, mä olen ihmishirviö.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Mohla
27.10.2010 09:15:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HateHalon: Jannulla on aina ollut tommonen muita haukkuva asenne. En tosin välttämättä osaa tunnistaa onko tuo veetuilua vai ironiaa vai jotain muuta.
 
Tää on Jannulle allekirjoitusainesta! :D
 

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
HateHalon
07.12.2010 22:02:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Varmasti on näin, aivan kuten miksauksessakin, mutta kyllähän yleinen tosiasia on, että täyteen ahdettua biisiä on vakeampi saada soimaan lujaa kuin kevyempää matskua.
 
Vaan moneltahan tuo totuus tuppaa unohtumaan tässä kaikkien mulinexien maailmassa, että EQ on kuitenkin se kaikkein tärkein efekti. Ja sitä tässä treenataan aina vaan ja ikuisesti...

 
Tuo herätti kysymyksen jota täällä onkin aikanaan riidelty.
 
Eli mitä enemmän on erinäistä rytmiikkaa ja elementtiä stereoraidassa, niin eikö se ole sitä vaikeampi masteroida soimaan mahdollisimman kovaa puhtaasti, eli ettei kaikki elementit kukin vuorollaan pumppaa kompuraa miten sattuu, mikä saattais kuulostaa lopullisessa masterissa sekametelisopalta?
 
Ja jos raita on liian sisältörikas, niin musiikki vaatisi suuremman dynamiikan jotta kaikesta sisällöstä saa selvän, jolloin musiikkia ei voisi kompressoida niin paljoa kuin sellaista musiikkia jossa on vähemmän elementtejä.
 
Voihan sekä triopohjaisen ja 12-henkisen orkesterin tuotoksen kompressoida ja limitoida soimaan yhtä lujaa, mutta triopohjainen tarvitsee vähemmän dynaamista tilaa joten se kuulostaa selkeämmältä kaupallisella volyymitasolla.
 
Tarviihan luokkakuvakin enemmän pikseleitä kuin yksilökuva pysyäkseen yhtä eroteltavana.
 
Tämän päättelin lähinnä maalaisjärjellä. Saa korjata ja kommentoida jos olen väärässä.
 
www.myspace.com/hatenstudio
Esp
15.12.2011 03:56:45 (muokattu 15.12.2011 03:57:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

virtalahde:
Täydellinen miksaus ei tarvitse prosessointia , mutta todellisuudessa en ole vielä kertaakaan törmännyt miksaukseen, jolle ei jotain pientä parannusta pysty vielä tekemään.

 
Onneksi huomasin, että olet kirjoittanut tämän viime vuoden puolella, muuten olisin ruvennut itkemään :P
 
Lueskelin ketjun pitkästä aikaa melkein lävitse, mielenkiintoista seurata mitä eri nimimerkit täälläkin ovat kirjoitelleet aikoinaan.
 
Viitalähteeltä ajattelin kysyä, joskus juteltiin, että et käytä monialuekompuraa ollenkaan (vai oliko se hyvin vastentahtoisesti?). Oletko vastannut täällä jo, että miksi näin, mitä ei haluttuja asioita se mielestäsi aiheuttaa? Olen tätä nyt tutkaillut pitkään eri lähteistä, ja ihan mielenkiinnosta kyselen aiheesta, kun puolesta ja vastaan on argumenttia vaikka minkälaista.
 
Täh?!?
virtalahde
15.12.2011 08:44:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Viitalähteeltä ajattelin kysyä, joskus juteltiin, että et käytä monialuekompuraa ollenkaan (vai oliko se hyvin vastentahtoisesti?). Oletko vastannut täällä jo, että miksi näin, mitä ei haluttuja asioita se mielestäsi aiheuttaa? Olen tätä nyt tutkaillut pitkään eri lähteistä, ja ihan mielenkiinnosta kyselen aiheesta, kun puolesta ja vastaan on argumenttia vaikka minkälaista.
 
Ei se mitenkään vastentahtoista ole, sitä käytetään silloin kun on sille tarve. Useimmiten se rajoittuu kahteen alueeseen, joista vain toisella kompressoidaan, ja useimmiten bottneen. Työkalu siinä, missä mikä tahansa muukin. Käytän monialuekompuraa ehkä muutaman kerran vuodessa, joten heittämällä joku 98% ei tarvitse sitä. Lähtökohtaisesti miksaukset ovat hyvällä mallilla jo tullessaan, ja pienet ongelmat saa korjattua EQ:lla ja tavallisella 1-aluekompuralla.
 
Käytännön syitä, miksi useimmiten en pidä monialuekompurasta:
 
- Kuulen, kun kompura on linjassa. Kaistan paloittelu ja summaus takaisin yhteen ei kuulosta hyvältä. Sama tietty monilla plugareilla (ja raudalla), kaikissa on ominaissoundinsa, vaikka ne eivät vielä tekisi mitään. Kaikki kumuloituu lopputulokseen.
 
- Stereomateriaali on yllättävän herkkää vaurioitumaan. Pelkällä EQ:n käytöllä on hyvin helppo nitkauttaa harmoninen balanssi vinksalleen, saati sitten tuomalla dynamiikkaprosessointi mukaan EQ:hun.
 
- Olen varsin kranttu kompuroiden suhteen, useimmat kuulostavat mielestäni surkealta. Softapuolella en ole vielä törmännyt kompuraan, josta pitäisin.
 
...
 
Mielenkiintoistahan on se, että monialuekompressointi ei ole perinteisesti koskaan ollut masteroinnin ykköstyökalu. Mielikuva tästä on tehty markkinoinnilla, TC Electroniciin taitaa syyttävä sormi osua.
 
Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering
Esp
15.12.2011 13:15:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

virtalahde: Ei se mitenkään vastentahtoista ole, sitä käytetään silloin kun on sille tarve. Useimmiten se rajoittuu kahteen alueeseen, joista vain toisella kompressoidaan, ja useimmiten bottneen. Työkalu siinä, missä mikä tahansa muukin.
 
Ok, koetko, että saat tuossa tilanteessa sillä "valmiilla" monialuekompuralla jotain käytännön hyötyä verrattuna esim. kokoaluekompuraan sidechainilla? Onko noissa edes käytännössä mitään eroa? Näin pääasiassa miksaajana tuo asia kiinnostaa. Koska itse taas käytän noita monialuekompuroita tai dynaamisia eq:ta miksauksessa jonkin verran, tosin yleensä kyllä monolähteessä.
 
Käytännön syitä, miksi useimmiten en pidä monialuekompurasta:
- Kuulen, kun kompura on linjassa. Kaistan paloittelu ja summaus takaisin yhteen ei kuulosta hyvältä. Sama tietty monilla plugareilla (ja raudalla), kaikissa on ominaissoundinsa, vaikka ne eivät vielä tekisi mitään. Kaikki kumuloituu lopputulokseen.
- Stereomateriaali on yllättävän herkkää vaurioitumaan. Pelkällä EQ:n käytöllä on hyvin helppo nitkauttaa harmoninen balanssi vinksalleen, saati sitten tuomalla dynamiikkaprosessointi mukaan EQ:hun.
- Olen varsin kranttu kompuroiden suhteen, useimmat kuulostavat mielestäni surkealta. Softapuolella en ole vielä törmännyt kompuraan, josta pitäisin.

 
Jep, nuo ovat kaikki hyvin valideja syitä karsia ketjusta mikä tahansa laite/plugari, jota siellä ei tarvita.
 
Mielenkiintoistahan on se, että monialuekompressointi ei ole perinteisesti koskaan ollut masteroinnin ykköstyökalu. Mielikuva tästä on tehty markkinoinnilla, TC Electroniciin taitaa syyttävä sormi osua.
 
Heh, ja tuskin noi Wavesin "masterointi" paketit auttaa asiaa yhtään.
 
Täh?!?
virtalahde
15.12.2011 14:15:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Ok, koetko, että saat tuossa tilanteessa sillä "valmiilla" monialuekompuralla jotain käytännön hyötyä verrattuna esim. kokoaluekompuraan sidechainilla? Onko noissa edes käytännössä mitään eroa?
 
Sidechain-kompuraahan tulee jatkuvasti käytettyä. Alapääleikkuri sidechainissa on erinomainen tapa päästä rytmiin paremmin käsiksi, säätää sitä, mikä loppujen lopuksi ajaa sitä kompressointia. Kompura mulle on lähinnä rytmin tukemisen työkalu, jos kokonaisdynamiikkaa pitää jotenkin hallita, teen sen manuaalisesti.
 
Monialuekompura taas korjaustyökalu, jos alueella tapahtuu jotain satunnaista, jotain nousee pintaan väärissä kohdissa. Sinne on pakko mennä tarkkuustyökalulla. Vaikka ihmeen usein nämäkin ratkeavat EQ:lla ja yksialuekompuralla.
 
Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering
Guitar_Miller
31.12.2011 03:29:35 (muokattu 31.12.2011 03:31:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hemmetin hyvä kirjotus! Itse olen ajatellut aloittaa työstämään ekaa levyä (ja olenkin mutta olen vasta alkutekijoissä) tällä mun toosalla ja on ollut masterointi aina vähän mysteerinen asia. Voisiko joku laittaa vaikka mulle kaksi eri versiota jostain äänityksesta joista toinen on masteroitu ja toinen mesteroimaton, niin olisi loistavaa koska huomaisisi käytännössä sen suurimman eron niiden välillä. Vaikka tänne hyperlinkkinä.
 
virtalahde
01.01.2012 14:41:04 (muokattu 01.01.2012 18:02:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: Hemmetin hyvä kirjotus! Itse olen ajatellut aloittaa työstämään ekaa levyä (ja olenkin mutta olen vasta alkutekijoissä) tällä mun toosalla ja on ollut masterointi aina vähän mysteerinen asia. Voisiko joku laittaa vaikka mulle kaksi eri versiota jostain äänityksesta joista toinen on masteroitu ja toinen mesteroimaton, niin olisi loistavaa koska huomaisisi käytännössä sen suurimman eron niiden välillä. Vaikka tänne hyperlinkkinä.
 
Pitäisiköhän tehdä esimerkkikierros? Jos jollain olisi joku miksaus, jonka voi laittaa julkiseen jakoon, voisin tehdä siitä masterin, selittää mitä tein ja miksi, ja pistää linjoille vaikkapa miksauksen, masterin ja tasokompensoidut tiedostot A/B -vertailuun. Ilman maksua, tietty, tässä tapauksessa.
 
EDIT: Tarjokkaita olisi jo olemassa, joten ei enempää, kiitos.
 
Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering
sammakko54
10.03.2012 22:26:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

virtalahde: Pitäisiköhän tehdä esimerkkikierros? Jos jollain olisi joku miksaus, jonka voi laittaa julkiseen jakoon, voisin tehdä siitä masterin, selittää mitä tein ja miksi, ja pistää linjoille vaikkapa miksauksen, masterin ja tasokompensoidut tiedostot A/B -vertailuun. Ilman maksua, tietty, tässä tapauksessa.
 
EDIT: Tarjokkaita olisi jo olemassa, joten ei enempää, kiitos.

 
Oletko vielä kerennyt toteuttaa tätä ideaa? Kiinnostaisi kovasti lukea miten "oikeaa" masterointia tehdään ihan ammattilaistekijän sanoin. Erittäin suurella innolla odottelen :)
 
perunamuusikoiden.net
Hanatarashi
16.11.2012 00:26:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen lukenut suurimman osan tästä aiheesta ja jonkun verran yleensä masteroinnista. Ongelma olisi tälläinen että muutama biisi jota olen nauhoittanut lähiaikoina parilta bändiltä menee jollekkin kokoelmalevylle ja mun täytyis myös masteroida nämä biisit. En ole koskaan ollut kiinnostunut koko prosessista ja jättäisin homman jollekin ammattilaiselle mutta sellaiseen ei nyt tällä hetkellä ole varaa.
 
Periaatteessa mulla on kyllä kaikki tarvittavat kamat että voisin masteroida vaikka levyn. Joudun tekemään homman tosin himassa jossa mulla on ihan ok stereot kuunnella musaa, ei kuitenkaan mitkään hifit ja luureina akg:n k240 mk2. Näillä täytyis pärjätä.
 
Mun mielestä tekemäni miksaukset soi jo hyvin (siis näillä kamoilla kuunneltuna), sihinää ja suhinaa on just sopivasti biisin alussa ja lopussa. Bändin höpinäkin kuuluu jos on voyymiä tarpeeks ja musa ei säröydy vaikka luukuttas melkein sen mitä kajarit kestää. Hiljasemmallakin volyymilla kaikki tuntuis olevan balanssissa ja silti on sitä räyhän henkeä.
 
Eli kysymys olisi, meneekö täysin metsään jos vain lievästi eq:tan ja kompressoin vai tarviiko välttämättä tehdä mitään jos kuulostaa jo nyt hyvältä? En ole kompressorin ystävä ja käytän sitä hyvin hillitysti ja mitään noise reductionia enkä limitointia yms en ala periaattesta tekemään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «