Muovinen 25.10.2024 16:28:57 | |
---|---|
Siinäpä se otsakkeessa aikalailla jo on. Mitä kikkoja teillä on siihen, että kuivassa pienessä huoneessa äänitetyt rummut saisi luonnollisen ison kuuloisiksi? Mulla on 40 neliön tallistudio normaalilla huonekorkeudella. Tila on suhteellisen kuiva kokonaisuudessaan, mutta pää jossa rummut ovat on hieman soivempi. Overeiden yläpuolella katossa on ensin akustiikkalevyt ja alempana roikkuu vielä cloudit juuri mikkien kohdalla. Nämä vähensi vittumaisia resonansseja ja kirkkaita piikkejä symbaalisoundissa. Äänitän lähimikkien lisäksi aina setin edestä matalalta snaren ja basarin välistä niin että molemmat tulee aika balanssissa. Joskus mikitin myös kauempaa huoneen toisesta päästä mutta huonesoundi ei ole kovin kummoinen ja vaihevirhettä tahtoo tulla enemmän. Olen nyt hakenut tuota "huonesoundia" useamman biisin kanssa ja lisännyt kaikuja varsinkin tuohon setin edestä äänitettyyn raitaan ja rumpuryhmään. Lisäksi tietysti snareen ja viimeksi kokeilin myös overeihin hyvin kevyesti, koska tuntui että haitsu jäi tikittämään pintaan. Linkistä voi kuunnella tuoreimman näytteen (jonka varmaan julkaisen piakkoin, soundaa miltä soundaa), jotta asiasta saa paremman kuvan. Näitä on niin pirun vaikea arvioida pelkän tekstin kautta. Biisin loppua kohden soiton vola nousee aika kovasti. https://www.dropbox.com/scl/fi/dgw6 … =e0951g7pcb4u908g1bcmfjil8&dl=0 | |
Henri Henri Olavi 25.10.2024 16:33:33 (muokattu 25.10.2024 16:36:39) | |
Oletko miettinyt kokeilla äänittää rumpusoundia jälkeenpäin jossain kivan kuuloisessa tilassa? Luukutat rumpuraitoja ja äänität sen. Mä olen itse käyttänyt ihan vain sopivaa room mic -plugaria (UAD Ocean Way Studios) setille. Tässä yksi esimerkkivideo, jossa Vance Powell käyttää tuota: https://youtu.be/EIoXpvNqoVc?si=JSnthUhM-a3V8LpR Minä tottelen Jeesuksen lakia, ja se on eri asia. | |
Muovinen 25.10.2024 16:42:08 | |
Henri Henri Olavi: Oletko miettinyt kokeilla äänittää rumpusoundia jälkeenpäin jossain kivan kuuloisessa tilassa? Luukutat rumpuraitoja ja äänität sen. Mä olen itse käyttänyt ihan vain sopivaa room mic -plugaria (UAD Ocean Way Studios) setille. Tässä yksi esimerkkivideo, jossa Vance Powell käyttää tuota: https://youtu.be/EIoXpvNqoVc?si=JSnthUhM-a3V8LpR Oishan tää kiva vaihtoehto ja olen joskus kokeillut kun on ollut mahdollisuus, mutta nyt ei ole optio lähteä kamojen kanssa johonkin eri tilaan äänittelemään. Mulla on itellä Seventh Heaven plugari ja se on mun korvaan paras sellaiseen luonnolliseen tilasoundiin niistä plugareista, mitä multa löytyy. Yhtään UADia ei vielä ole. | |
Henri Henri Olavi 25.10.2024 16:52:27 (muokattu 25.10.2024 16:54:57) | |
Muovinen: Mulla on itellä Seventh Heaven plugari ja se on mun korvaan paras sellaiseen luonnolliseen tilasoundiin niistä plugareista, mitä multa löytyy. Yhtään UADia ei vielä ole. Seventh Heaven on vähän eri juttu. Se on kaikuplugari, mutta esim. tuossa UAD:n plugarissa on huoneita, mikkejä ja lähdemallinnoksia, joka tekee siitä joustavamman kuin perus kaiut ja IR:t. UAD:n sivuilla oli aika simppelisti selitetty tämä "dynamic room modelling": "Whereas standard convolution reverbs only provide a sonic snapshot, Dynamic Room Modeling offers the full spectrum of a studios ambience possibilities. Specifically, Dynamic Room Modeling provides the unique dispersion properties of various sources, as recorded through various vintage microphones that can be positioned in each room" Minä tottelen Jeesuksen lakia, ja se on eri asia. | |
Muovinen 25.10.2024 16:55:01 | |
Henri Henri Olavi: Seventh Heaven on vähän eri juttu. Se on kaikuplugari, mutta esim. tuossa UAD:n plugarissa on huoneita, mikkejä ja lähdemallinnoksia, joka tekee siitä joustavamman kuin perus kaiut ja IR:t. Aah, aivan. Tuon tyyppistä plugaria mulla ei ole ollenkaan. | |
Mikael 25.10.2024 19:33:13 (muokattu 25.10.2024 20:08:25) | |
Yksi vaihtis ambienssimikkikokeiluun voisi olla sijoitella herttakuvioiset mikit poispäin setistä kohti seinää, jolloin ne pomivat enemmän heijasteita ja tietty kompuralla saa kaivettua niistä enempi sitä sointia. Ite oon viime aikoina tupannut sijoittamaan ambienssimikit lähelle lattiaa jopa hieman sinne lattian suuntaan, jolloin saa enembi sitä botnen soitntia ja vähempi peltejä... Mutta toki 40m2 on vaan melko pieni huone isomman tilasoundin kannalta. Joskus oon koittanut luoda tilaisampaa tunnelmaa tekemällä rummuista sub stereomiksauksen ja sit ensin tummentaa sitä EQ:lla ja nopealla kompuralla vähentää attackia, sit seuraavaksi viivästää sopivasti 10-40ms ja ajaa sopivan kokoiseen room/chamber/hall-plugariin. Tätä sitten sopivan kompuran ja saturaation kera miksataan varsinaisen rumpumiksauksen sekaan. Ei se hyvää tilaa ja ambienssimikkejä korvaa mut joskus etenkin täydemmässä rokkikamassa ajaa asiansa. Koskahan toi Ocean Way -plugari saataisiin natiivina? Mitenhän toimis Eventiden TVerb? Fuzz is Clean! | |
Henri Henri Olavi 25.10.2024 20:55:14 (muokattu 25.10.2024 20:55:33) | |
Mikael: Ite oon viime aikoina tupannut sijoittamaan ambienssimikit lähelle lattiaa jopa hieman sinne lattian suuntaan, jolloin saa enembi sitä botnen soitntia ja vähempi peltejä. Pari kertaa olen tehnyt niin, että lattialla pallokuvioiset esim. lapasten päällä joku 4-5 metriä setistä. Minä tottelen Jeesuksen lakia, ja se on eri asia. | |
Danko 25.10.2024 21:59:34 (muokattu 25.10.2024 22:44:11) | |
Muovinen: Joskus mikitin myös kauempaa huoneen toisesta päästä mutta huonesoundi ei ole kovin kummoinen ja vaihevirhettä tahtoo tulla enemmän. Rumputilojen vaiheistus kannattaa tsekata, tässä pätkä vanhasta tuotannosta ensin "normaalisti" ja puolestavälistä overheadit ja tilamikit time-alignattuna virvelin mukaan: https://drive.google.com/file/d/1Nb … k-WLdQgCuMAtbTlF2C/view?usp=sharing e: toinen helppo konsti on rinnakkaiskompressointi, eli kompressoidaan rummut tuusaks ja blendataan sekaan maun mukaan. täs demotin nopeesti SoundToysin Devil-Locilla: https://youtu.be/9ZcEfakzZsM "Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko | |
Einherjar 26.10.2024 04:19:48 | |
Itsellä parhaat jutut tuohon "lihaa yksittäisten äänien väliin"-ongelmaan on ollut ihan vaan mikki metri rummuista ja tilamikit seinää kohden. Pitää vaan testailla toki ja kokeilla myös prosessoida reteellä otteella. Nyt tykkään laittaa lähimikkien ja overien lisäksi aina jonkun 58-henkisen mikin töröttämään about 1m päähän rumpujen eteen. Siitä sitten leikkaan yläkertaa ja alakertaa hiiteen eq:lla ja ajan jonkun todella rajun (muttei välttämättä tuhannen säröisen) kompuran läpi. Sitä kun sitten hivuttaa niiden muiden mikkien sekaan, niin tulee massaa. Samoten tuota mikkiä olen myös tykännyt ajaa yksittäisien mikkien sijaan kaikulaitteeseen, mikäli tarkoituksena on ollut saada "luonnollinen tila". Tietenkin siitä se luonnollinen leveys sitten pikkasen karsiintuu monomikki lähteenä pois. Sillä kuitenkin saa levitettyä sopivasti sitä setin pöhinää. Tuo ambienssiasia on sitten tullut tehtyä omalla reeniksellä niin, että otan jotakin mikkiä ständiin ja pusken sen about 1-5cm rumpujen vastaisesta seinästä A-B -parina. Se tuntuu meidän reeniksellä olevan semmonen järkevä ratkaisu, jos haluaa siitä betonista järkevää soundia. Sitäkin sitten olen tavannut kompuroida vähän, että saa soinnin pikkasen jatkumaan ja transienttejä pienemmälle. Jostakin syystä en ole siinä tilassa saanut koskaan semmoista järkevää soundia osoittelemalla settiä kauempaa mikillä. Kaikki parani heti, kun sen mikin käänti setistä poispäin. Tämäkin lähde on sitten semmonen mitä voi tunkea tarvittaessa suoraan reverbiin. Sillä saa sitten muokattua sitä tilaa helposti isommaksi. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
Antti1 26.10.2024 10:54:39 | |
Omaksi perustavakseni on muodostunut tilamikin 100 % wet kaiun käyttäminen pienessä äänitystilassani, jota sit nostelen volaliu'usta muun mölyn rinnalle. Käytän siinä yleensä pelkästään huonekaikua, siis sellaista maltillisen kokoista ja kestoista, joka mielestäni voisi vastata hyvän kuuloista rumputilaa. Jostain syystä olen tuohon tykästynyt, ehkä se aiheuttaa vähemmän sotkua kuin lähimikkiraidoista vastaavan rakentelu. Ajelen toki muita kaikuja rinnalle pönttökohtaisesti ja joskus saatan tehdä yhdistelmän, johon ajan tuon tilasignaalin sekä lähimikkejä isompaa tilaa varten. Useita kerroksia päällekkäin ja aika armottomasti eq:n kanssa kaikki vähääkään merkityksettömältä vaikuttava pois. Perusreseptinä on siis käyttää pienempää huonemaista kaikua ja vähän kosteampaa meininkiä rinnakkain. Ei mitään erityisen spesiaalia, mutta sopivan kaiun löytämällä kuulostaa mun mielestä aika hyvältä. | |
Muovinen 27.10.2024 15:51:38 | |
Kiitoksia tähän astisista vinkeistä. Pitää kokeilla vielä vähän rohkeammin laittaa tiloja, kun tuntuu usein jäävän vajaaksi. Liian tiloissa olevaa rumpusoundia en ole vielä saanut aikaiseksi. Tsekkailin UADin sivuja niin eikös tuo Capitol Chambers ole sellainen mikä mallintaa tuon studion huoneita ja missä voi säätää mikkejä yms? Siitä näyttää olevan natiivi versio. Pitänee testata ensin, kun noita kaikuplugareitakin mulla kuitenkin jonkin verran jo löytyy. Ainakin Valhallat, Tai Chi, Relab LX480, Soundtoysit (paitsi SuperPlate) ja jo mainittu Seventh Heaven. | |
Henri Henri Olavi 27.10.2024 15:55:33 (muokattu 27.10.2024 15:56:26) | |
Muovinen: Capitol Chambers En ole kokeillut rumpuihin, mutta ainakin vokaaleissa (ja konsonanteissa) se on todella hyvä. Toisinaan käytän myös jousissa, mutta harvemmin. Minä tottelen Jeesuksen lakia, ja se on eri asia. | |
Mikael 27.10.2024 16:40:04 (muokattu 28.10.2024 10:00:12) | |
Muovinen: Kiitoksia tähän astisista vinkeistä. Pitää kokeilla vielä vähän rohkeammin laittaa tiloja, kun tuntuu usein jäävän vajaaksi. Liian tiloissa olevaa rumpusoundia en ole vielä saanut aikaiseksi. Tsekkailin UADin sivuja niin eikös tuo Capitol Chambers ole sellainen mikä mallintaa tuon studion huoneita ja missä voi säätää mikkejä yms? Siitä näyttää olevan natiivi versio. Pitänee testata ensin, kun noita kaikuplugareitakin mulla kuitenkin jonkin verran jo löytyy. Ainakin Valhallat, Tai Chi, Relab LX480, Soundtoysit (paitsi SuperPlate) ja jo mainittu Seventh Heaven. Capitol Chambers mallintaa Capitol-studion kaikukammioita, ei niinkään niitä soittotiloja. Noita alkuaikojen kaikuvehkeitä kun ei vielä ollut edes jousi tai levykaikuja. Siinä kyllä voi vaihdella mikkejä ja muuttaa niiden etäisyyttä kaiuttimiin, mutta eivät siis ole varsinaisesti ole sama asia kuin soittototilan mallinnus, vaikka ihan käyttis se on rumpumiksauksissakin. Valhalla Room on omasta mielestäni todella hyvä kaikenlaisiin luonnollisen tuntuisiin tilahommiin ja just rumpujen kanssa käytän sitä varmaan eniten tällä hetkellä. Fuzz is Clean! | |
jPekka 28.10.2024 12:36:15 | |
Mikael: Capitol Chambers mallintaa Capitol-studion kaikukammioita, ei niinkään niitä soittotiloja. Juuri näin. UAD:llä on soittotiloja mallintavia plugareita kaksi, vanhempi Ocean Way Studios ja uudempi Sound City Studios. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." | |
Mikael 28.10.2024 12:38:42 (muokattu 28.10.2024 12:39:29) | |
jPekka: Juuri näin. UAD:llä on soittotiloja mallintavia plugareita kaksi, vanhempi Ocean Way Studios ja uudempi Sound City Studios. Totta ja tota Sound Cityn soittotilaa monet stara-äänittäjät pitää yhtenä parhaista rumpuhuoneista mitä tulee rock-musaan. Toihan toimii lisäksi myös natiivi-ympäristössä! Fuzz is Clean! | |
wavelength 28.10.2024 15:07:00 | |
IK Multimedia Sunset Sound Studio Reverbissä on hyväsoundiset live room -reverbit. Kummaa musiikkia: https://linktr.ee/carppine | |
Muovinen 28.10.2024 15:25:19 | |
Mikael: Valhalla Room on omasta mielestäni todella hyvä kaikenlaisiin luonnollisen tuntuisiin tilahommiin ja just rumpujen kanssa käytän sitä varmaan eniten tällä hetkellä. Tätä mulla onkin eniten käytössä rumpuhommissa, kun tuntuu mukavasti toimivan. Työkalut on siis varmaan ihan jees mutta se miten ja missä niitä käyttää on hakusessa. | |
FastEddie 28.10.2024 15:47:35 | |
Muovinen: Tätä mulla onkin eniten käytössä rumpuhommissa, kun tuntuu mukavasti toimivan. Työkalut on siis varmaan ihan jees mutta se miten ja missä niitä käyttää on hakusessa. Yritäs näin: - tee rummuista submix, jossa ei ole peltejä, eikä haikkaa. Käytä ainoastaan lähimikkejä, ei EQ:ta tässä vaiheessa. Gatella voit poistaa mahdolliset vuodot (pellit, haikka) - Importaa tiedosto uudelle raidalle. Lisää inserttiin EQ1, kompressori, ambienssi reverb wet 100%, EQ2. Nimeä raita AMBIENSSIksi. -- EQ1, poista ala-ja yläpää. Voit myös säätää rumpubalanssia tällä EQlla -- kompressoi kovalla kädellä, nopea attack ja realise time -- säädä ambienssi maun mukaan. Tämä ei ole kaiku, vaan lyhyt levittävä ambienssi -- leikkaa EQ2lla mahdolliset epämukavat resonassit - miksaa muun rumpusetin mukaan kuten miksaisit tilamikitetyn raidan. Mahdollisesti voit liittää tähän raitaan myös AUX-kanavaan plate/chambre/hall-kaiun. Usein muita raitakohtaisia kaikulähtöjä ei tämän lisäksi tarvita. If you think you are too old to rock n roll, then you are. | |
Mikael 30.10.2024 09:40:45 | |
UAD Sound City oliskin näköjään sopivasti tarjouksessa: https://www.pluginboutique.com/prod … 11503-UAD-Sound-City-Studios-Plugin Fuzz is Clean! | |
FastEddie 30.10.2024 10:56:20 | |
Mikael: UAD Sound City oliskin näköjään sopivasti tarjouksessa: https://www.pluginboutique.com/prod … 11503-UAD-Sound-City-Studios-Plugin Tämä toimii! On muuten aika irrationaalista tämä plugin hinnoittelu. Ostaako joku näitä täydellä hinnalla? UADn sivulla normihinta on 382e ja nyt alennuksessa 190e. Mikaelin linkissä hinta 45e. Itse maksoin 25e. If you think you are too old to rock n roll, then you are. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)