Muusikoiden.net
21.04.2021
Musamaailma.fi - Soittimia rock-asenteella 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänittäminen tietokoneella?
1
oldrock
04.03.2021 18:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli imac sanoi sopimuksen irti ja nyt pitää mennä lenovolla ja windoosalla kymmenen. Jumalaton tarkkailu viive jos vie äänen koneen läpi. Vermeinä Yamaha mg10xu, focusrite X2 kanavaa ja w10 ohjelma. Sekä Yamahassa ja focusritissa on ongelmana myös että ääni tulee USB:tä pitkin liian hiljaa (olen katsonut aiheiset tube videot). Cubase tuntuu olevan todella huono ja ei ilmeisesti reititä kunnolla tai toimi muutenkaan? Audacity tuntuu olevan vähän vitsi, raitojen ja sisään tulevan äänien synkronointi tuntuu olevan eri asia (toiset tuntuu käsittävän nämä samoina asioina)? Olisiko ohjelmaa joka itse korjaa viiveen ja ei vaimenna syötettävää ääntä. Yhtenä kysymyksenä voisi kysyä, miksi mac koneissa ei tunnu olevan tuota outoa viivettä? Haluaisi vain tehdä musiikkia ja pitää pelleillä ohjelmien kanssa. Uutena, jos tämä on väärässä lokerossa tai löytyy entuudestaan vastaava keskustelu, niin siirtäkää.

Kefiiri
04.03.2021 18:37:31

Studiotyöskentely voisi olla oikea osasto.

En ole musiikin asiantuntija.
Arkka
04.03.2021 21:12:06 (muokattu 04.03.2021 21:14:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan sulla laitteiden ajurit asennettu ja Cubasen asetuksissa oikeat laitteet valittuna?

oldrock: Sekä Yamahassa ja focusritissa on ongelmana myös että ääni tulee USB:tä pitkin liian hiljaa (olen katsonut aiheiset tube videot).

Mitä tää tarkoittaa? Äänitettävä materiaali tallentuu hiljasella vaikka vola on tapissa? Ainakin 3rd gen Scarlett 2i2 äänittää kyllä hiljasempaakin ääntä.

Cubase tuntuu olevan todella huono ja ei ilmeisesti reititä kunnolla tai toimi muutenkaan?

Kyl Cubasella paljon käyttäjiä on ja yllättyisin jos ei sitä toimiin saisi, mutta ainahan voit kokeilla vaikka Reaperia:
https://www.reaper.fm/

Audacity tuntuu olevan vähän vitsi, raitojen ja sisään tulevan äänien synkronointi tuntuu olevan eri asia (toiset tuntuu käsittävän nämä samoina asioina)?

Audacity on ilmainen, eikä virallisesti edes tue ASIO-ajureita (arvatenkin koska se varmaan maksaa), eli viivettä tulee jos joutuu käyttämään MME:tä tai mikä onkaan se Windowssin oma palikka.

Audacityn voi toki kääntää itse lähdekoodista jos haluaa ASIO-tuen lisätä:
https://manual.audacityteam.org/man/asio_audio_interface.html

Yhtenä kysymyksenä voisi kysyä, miksi mac koneissa ei tunnu olevan tuota outoa viivettä?

Erilaiset ajurit, mutta kun saat PC:llä ajurit kuntoon, niin ei sitä havaittavaa viivettä ole PC:lläkään siis.

Henri Henri Olavi
04.03.2021 21:38:38

Onko ASIO käytössä vai joku muu?

Je suis 190221
oldrock
05.03.2021 23:51:14

Arkka: Onhan sulla laitteiden ajurit asennettu ja Cubasen asetuksissa oikeat laitteet valittuna?

Mitä tää tarkoittaa? Äänitettävä materiaali tallentuu hiljasella vaikka vola on tapissa? Ainakin 3rd gen Scarlett 2i2 äänittää kyllä hiljasempaakin ääntä.

Kyl Cubasella paljon käyttäjiä on ja yllättyisin jos ei sitä toimiin saisi, mutta ainahan voit kokeilla vaikka Reaperia:
https://www.reaper.fm/

Audacity on ilmainen, eikä virallisesti edes tue ASIO-ajureita (arvatenkin koska se varmaan maksaa), eli viivettä tulee jos joutuu käyttämään MME:tä tai mikä onkaan se Windowssin oma palikka.

Audacityn voi toki kääntää itse lähdekoodista jos haluaa ASIO-tuen lisätä:
https://manual.audacityteam.org/man/asio_audio_interface.html

Erilaiset ajurit, mutta kun saat PC:llä ajurit kuntoon, niin ei sitä havaittavaa viivettä ole PC:lläkään siis.

Kiitos hyvistä tuuminnoista. Yritin tuota cubasea asentaa uudelleen ja meni entistä hullummaksi. Cubasen lataukset ja kirjautumiset on vähän outoja. Huomasin että tuossa focusritessa tuli ilmainen ableton versio, voisi kokeilla sitä ja ostaa jos toimii. Yksi kaveri myös suositteli reaperin kokeilemista. "Ainakin 3rd gen Scarlett 2i2 äänittää kyllä hiljasempaakin ääntä." äänittää mutta kuuntelijalla pitää olla volat tapissa että kuulee vai voiko tuota vahvistaa jotenkin jälkeenpäin pelkällä tietokoneella? "Audacityn voi toki kääntää itse lähdekoodista jos haluaa ASIO-tuen lisätä" en tiennnyt ettei tue ja menee jaksamisen sekä osaamisen ulkopuolelle:) Pahoittelut että tämä ketju lähti vähän väärään paikkaan, saa moderaattori siirtää äänittämis puolelle.

sormunen
06.03.2021 00:46:20

oldrock: Eli imac sanoi sopimuksen irti ja nyt pitää mennä lenovolla ja windoosalla kymmenen. Jumalaton tarkkailu viive jos vie äänen koneen läpi. Vermeinä Yamaha mg10xu, focusrite X2 kanavaa ja w10 ohjelma. Sekä Yamahassa ja focusritissa on ongelmana myös että ääni tulee USB:tä pitkin liian hiljaa (olen katsonut aiheiset tube videot). Cubase tuntuu olevan todella huono ja ei ilmeisesti reititä kunnolla tai toimi muutenkaan? Audacity tuntuu olevan vähän vitsi, raitojen ja sisään tulevan äänien synkronointi tuntuu olevan eri asia (toiset tuntuu käsittävän nämä samoina asioina)? Olisiko ohjelmaa joka itse korjaa viiveen ja ei vaimenna syötettävää ääntä. Yhtenä kysymyksenä voisi kysyä, miksi mac koneissa ei tunnu olevan tuota outoa viivettä? Haluaisi vain tehdä musiikkia ja pitää pelleillä ohjelmien kanssa. Uutena, jos tämä on väärässä lokerossa tai löytyy entuudestaan vastaava keskustelu, niin siirtäkää.

Jumalan kiitos,jos palstalle kirjoittavilla äänityshepuilla riittää kärsivällisyyttä ja jaksamista.

Henkilökohtaisesti näen kuitenkin tällaiset kysymykset sellaisiksi, jotka voisi sijoittaa osastoon "kysyn koska en ole viitsinyt kansikuvaa pidemmälle perehtyä tuotteeseen, mistä olen maksanut rahaa ja se harmittaa minua, koska minusta minun ei tarvitse itse perehtyä asioihin, koska yhteiskunnan pitäisi se tehdä ja minä maksan piriuvie veroja, mitä minun ei pitäisi tehdä, koska en ole koskaan saanut yhteiskunnalta mitään ja siksi jokainen tämän palstan kirjatunut osanottaja on minulle velkaa" tai jotain sinne päin.

basisti1971
06.03.2021 06:48:54 (muokattu 06.03.2021 06:51:47)

Moi.

Tervetuloa mnettiin.

oldrock: Mitä tää tarkoittaa? Äänitettävä materiaali tallentuu hiljasella vaikka vola on tapissa? Ainakin 3rd gen Scarlett 2i2 äänittää kyllä hiljasempaakin ääntä.

Tarkoittaa sitä että koneen laitehallinnasta ja Cubasen laiteluettelosta (tmv. ei kokemusta ko. softasta) pitää saada samat laitteet aktiivisiksi.
Sekä mahdolliset tasonsäädöt oikealle tontille.
Ja toki oikeat (mieluiten ASIO) ajurit.
Jos noita ei tee, ei joko kuulu mitään, tai käy juuri noin kuten sulla käy, eli ohjelma valkkaa jotain summittaisesti ja tasot ovat aivan mitä sattuu.

oldrock: Kiitos hyvistä tuuminnoista. Yritin tuota cubasea asentaa uudelleen ja meni entistä hullummaksi.

Ainakin mun mielestä tuokin viittaa siihen että ajurieissa ja laitehallinnassa on ristiriitoja.

oldrock: Huomasin että tuossa focusritessa tuli ilmainen ableton versio, voisi kokeilla sitä ja ostaa jos toimii. Yksi kaveri myös suositteli reaperin kokeilemista.

Sekoitan pakkaa rahtusen lisää ja ehdotan Ardouria:

https://ardour.org/

tai jopa AV Linuxia:

http://www.bandshed.net/avlinux/

(jossa tuo Ardour on valmiina plugarikirjastoineen) jos haluaa "syvään päähän" sukeltaa.

Jos oikein helpolla haluaa selvitä, iMac:in korjaaminen/uuden ostaminen voisi kuitenkin olla se kaikkein kivuttomin tie päästä äänittämään.
Tuo lienee kuitenkin se pääasia, ei ohjelmien, ajureiden ja niiden asentamisen kanssa taisteleminen ja pähkäileminen.

Itse aloitin taas piiiitkästä aikaa tietokonepohjaisen äänittämisen, ja koska perheen Macbook vaatisi dorkan kalliin huollossa käyttämisen, äänitän Win10 PC:llä ja X-Air 18:lla.
Softana tuo Ardour, ja jahka saan aikaiseksi, puuhaan pyhitetty kosketusnäytöllinen miniläppäri jossa AV-Linux.

oldrock: Pahoittelut että tämä ketju lähti vähän väärään paikkaan, saa moderaattori siirtää äänittämis puolelle.

Vaikka moderointi aimoharppauksen tuossa taannoin ottikin, tällä hetkellä ainoa tapa esittää siirtopyyntö lienee varoituksen painaminen.
EDIT: jonka tein :).

T:Samuli

basisti1971
06.03.2021 07:12:58

Moi.

sormunen: Jumalan kiitos,jos palstalle kirjoittavilla äänityshepuilla riittää kärsivällisyyttä ja jaksamista.

:)

sormunen: Henkilökohtaisesti näen kuitenkin tällaiset kysymykset sellaisiksi, jotka voisi sijoittaa osastoon "kysyn koska en ole viitsinyt kansikuvaa pidemmälle perehtyä tuotteeseen, mistä olen maksanut rahaa ja se harmittaa minua, koska minusta minun ei tarvitse itse perehtyä asioihin, koska yhteiskunnan pitäisi se tehdä ja minä maksan piriuvie veroja, mitä minun ei pitäisi tehdä, koska en ole koskaan saanut yhteiskunnalta mitään ja siksi jokainen tämän palstan kirjatunut osanottaja on minulle velkaa" tai jotain sinne päin.

Tavallaan olen usein samaa mieltä.
Mutta toisaalta yhtä usein ajattelen asiaa myös siltä kantilta että jos kirjoituksesta/kysymyksestä saa sellaisen käsityksen että kysytään asiallisesti sellaista jossa omin voimin ei syystä tai toisesta maaliin tule pääsemään, tai että jollekulle toiselle keskustelupalstoilla ainoastaan lueskelevalle voisi tulevaisuudessa olla omasta näkökannasta hyötyä, varsin pieni se on kynnys mullakin näkökantani esittää.
MOT ;).

Tässä tapauksessa kun hyppäys on niinkin suuri kuin Macistä PC-maailmaan, on se ainakin mun mielestä niin suuri että ilman vertaistukea voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta saada omin voimin homma skulaamaan.

Itse olen samassa tilanteessa tuon AV-linuxin kanssa, Ardour puolestaan oli PC-maailmaan tottuneelle uskomattoman yksinkertainen asentaa ja ottaa käyttöön.
Käytän toki säälimättä hyväkseni jannua joka mulle tuota lähestymistapaa ehdotti, vaikka toki nettidokumentointia ja kyseisten pojektien keskusteluoplstoiltakin tietoa haen.
Kun noi ei auta, apu on puhelinsoiton päässä.

Kynnys kirjotella on heti huomattavasti korkeampi kun eräskin perinteinen nimimerkinvaihtaja jälleen kerran kyselee samat kysymyksensä hivenen uudella tavalla verhottuna, ja noissa tuleekin ajateltua lähinnä sitä josko vastaus hyödyttää muita kuin kysyjää.

kid ego
06.03.2021 08:03:28

Kefiiri: Studiotyöskentely voisi olla oikea osasto.

Siirretty.

-— Moderaattori —-

"Ehkä se on ihan hyvä ettet juo sitä viinaa. Ihan kaikki lähtee aina lapasesta." - Karvamammutti
oldrock
06.03.2021 12:58:54

sormunen: Jumalan kiitos,jos palstalle kirjoittavilla äänityshepuilla riittää kärsivällisyyttä ja jaksamista.

Henkilökohtaisesti näen kuitenkin tällaiset kysymykset sellaisiksi, jotka voisi sijoittaa osastoon "kysyn koska en ole viitsinyt kansikuvaa pidemmälle perehtyä tuotteeseen, mistä olen maksanut rahaa ja se harmittaa minua, koska minusta minun ei tarvitse itse perehtyä asioihin, koska yhteiskunnan pitäisi se tehdä ja minä maksan piriuvie veroja, mitä minun ei pitäisi tehdä, koska en ole koskaan saanut yhteiskunnalta mitään ja siksi jokainen tämän palstan kirjatunut osanottaja on minulle velkaa" tai jotain sinne päin.

Tuntuu että nykyään tuuminta on täysin kielletty ja pakko mennä kantapään kautta jos joku muukin on mennyt. Nykyään jos jotain tuumii tai kysyy on vastaus, "googleta idiootti". Tiedä kasvaako maailmassa uusi sukupolvi, jos netti katkaistaan niin heijaavat itseään sikiö asennossa lattialla kun omaa aivotoimintaa ei ole. Itsellä on kova luotto että joku viisaampi on paininut saman asian kanssa ja kysymällä saa fiksusti nopeutettu tätä prosessia. Itse kuvittelin kyllä perhtyneeni asiaan vähän kansikuvaa pidemmälle mutta saatan olla väärässä, oman turhautumisen asiaan kyllä myönnän. Mutta syvä pahoitteluni jos kysymykseni pilasi sinun päiväsi.

oldrock
06.03.2021 13:55:54

basisti1971: Moi.

Tervetuloa mnettiin.

Tarkoittaa sitä että koneen laitehallinnasta ja Cubasen laiteluettelosta (tmv. ei kokemusta ko. softasta) pitää saada samat laitteet aktiivisiksi.
Sekä mahdolliset tasonsäädöt oikealle tontille.
Ja toki oikeat (mieluiten ASIO) ajurit.
Jos noita ei tee, ei joko kuulu mitään, tai käy juuri noin kuten sulla käy, eli ohjelma valkkaa jotain summittaisesti ja tasot ovat aivan mitä sattuu.

Ainakin mun mielestä tuokin viittaa siihen että ajurieissa ja laitehallinnassa on ristiriitoja.

Sekoitan pakkaa rahtusen lisää ja ehdotan Ardouria:

https://ardour.org/

tai jopa AV Linuxia:

http://www.bandshed.net/avlinux/

(jossa tuo Ardour on valmiina plugarikirjastoineen) jos haluaa "syvään päähän" sukeltaa.

Jos oikein helpolla haluaa selvitä, iMac:in korjaaminen/uuden ostaminen voisi kuitenkin olla se kaikkein kivuttomin tie päästä äänittämään.
Tuo lienee kuitenkin se pääasia, ei ohjelmien, ajureiden ja niiden asentamisen kanssa taisteleminen ja pähkäileminen.

Itse aloitin taas piiiitkästä aikaa tietokonepohjaisen äänittämisen, ja koska perheen Macbook vaatisi dorkan kalliin huollossa käyttämisen, äänitän Win10 PC:llä ja X-Air 18:lla.
Softana tuo Ardour, ja jahka saan aikaiseksi, puuhaan pyhitetty kosketusnäytöllinen miniläppäri jossa AV-Linux.

Vaikka moderointi aimoharppauksen tuossa taannoin ottikin, tällä hetkellä ainoa tapa esittää siirtopyyntö lienee varoituksen painaminen.
EDIT: jonka tein :).

Kiitos ja tervehdys takaisin. Pitää ottaa pieni aikalisä tähän väliin ja tutkia asiaa perusteellisemmin. Jotain hauskaa on ehkä siinä että törmäsin tietoon, ASIO:n systeemin on kehittänyt steinberg firma. Viimeksi käyttänyt xp järjestelmää että on vähän aikaa kulunut. Toivottavasti ei avaa keskustelun pandoran lipasta mutta mac puolella tehdään hommia ja pc puolella tuhrataan aikaa ihmettelyyn kuinka saa toimimaan. Lähdin opiskelemaan aikuisiällä ja ostin sitä varten "teho lenovon" läppärin. Kymmenen vuotta vanha mac niin ei varmaan kannata enään korjata, varsinkin kun ei tiedä onko näyttö vai näytönohjain (kerran jo vaihdoin kovalevyn). Mietin muutenkin onko mac rahansa arvoinen ja tällä hetkellä ei ole varaa uuteen. Mutta tämän kympin takkuamisen kanssa tulee paljon muistoja mieleen ja ehkä mac on hintansa arvoinen? Käynnistyy kyllä nopeasti mutta samat vanhat, tausta prosessit ja lataukset, mistään ei löydä mitään ja puolipäivää menee selvittää jos joku ei toimi. Jos mac jäätyy usein mutta kun ratkaisu on vain käynnistää udelleen. Pitää myös vähän tuumata ohjelmaa jos ostaa että jos/kun palaa mac puolelle, toimisi sekä pc että mac alustalla.

oldrock
06.03.2021 13:57:19

kid ego: Siirretty.

Pahoittelut vaivasta ja kiitos.

Arkka
06.03.2021 15:55:53

Mulla ei ole kokemusta Macistä, mutta mun kokemus vuosi sitten tonnin osista rakennetusta PC:stä ja Focusritestä oli seuraavanlainen.
1) Piuha kiinni
2) Ajurin/käyttöliittymän lataus ja asennus (en muista pitikö ne ladata manuaalisesti, mutta piti varmaan - asennus toiminee win10:ssä klikkaamalla ladattua tiedostoa)
3) Rokki soi

Aikaa meni 2 minuuttia ja kaikki toimi laakista.

Tää toki vaan anekdoottina, Winukan kanssa tullut taisteltua itsekin kyllä ihan kunnolla välillä.

oldrock: "Ainakin 3rd gen Scarlett 2i2 äänittää kyllä hiljasempaakin ääntä." äänittää mutta kuuntelijalla pitää olla volat tapissa että kuulee vai voiko tuota vahvistaa jotenkin jälkeenpäin pelkällä tietokoneella?

Ainakaan halvemmissa Scarletteissa ei ole suoramonitorointivolasäätöä, mikä on toki miinus, mutta jos suoramonitorointivola on liian hiljaisella, niin yks vaihtoehto on kääntää master volaa kovemmalle Scarletista ja audiosoftassa toistoa pienemmälle.

Jos ei tarvi olla suoramonitorointia (tai se voluumialue on jotenkin hankala), voit kierrättää signaalin käyttämäs audiosoftan kautta, niin sillon sille voi tehdä mitä vaan riippuen softasta. Mitä enemmän tekee, niin sitä suuremmaksi kasvaa latenssi, mutta jos vaan nostat volaa tai teet jotain muita perusjuttuja asianmukaisella DAWilla, niin latenssi pitäisi pysyä varsin kohtuullisena (vrt. reaaliaikaisilla kitaramallinnuksilla ja muilla soittelevat).

oldrock
06.03.2021 16:23:13

"3) Rokki soi"

Se lienee tärkeintä että "Rokki soi"

oldrock
14.03.2021 20:48:15

Viikon värkkännyt/taistellu asian kanssa, tutkinut englanniksi sivuja ja lataillut/poistellut. "no valid license found. the program will quit now", "steinberg low latency asio driver", "steinberg usb failed to open". "ootko lukenut ohjeita","googleta" ja "lataa ohjurit". Miksi oikein käydä keskustelua Suomeksi jos vastaus on aina tukehdu pullaas. Puolituntia englannin keskustelu palstalla mun paskalla englannilla ja ongelma oli ratkaistu.

Arkka
15.03.2021 12:36:20

oldrock: Puolituntia englannin keskustelu palstalla mun paskalla englannilla ja ongelma oli ratkaistu.

Mikä oli vikana?

Drummer-K
15.03.2021 12:49:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.net on pistänyt näköjään närästämään pahemman kerran, mitä nyt oon paria keskustelua seurannut.

www.facebook.com/secondinfinity Peaceful metallia Oulusta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti