Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reaper ja Allen Heath SQ6
1
jarkai
30.12.2019 21:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen asentanut ASIO-ajurin Windows10-läppärille, jotta synkka mikserin kanssa onnistuisi. Olen pintapuolisesti tutustunut Reaperiin ja sainkin äänitettyä kitaraa parille raidalle. Huomasin, että asetukset olivat jotenkin reitityksen suhteen pielessä. Mielestäni komppiraita vuoti sooloraidalle. Laitoin lisäksi klikin päälle asetuksista, että se ei olisi toistettaessa mukana. Kuului. Toiston otin ulos mikserin kuulokeliitännästä. Kokeilin myös kuunnella tietokoneen kautta kuulokkeilla, mutta mikserin usb oli ensin irroitettava ja ASIO piti vaihtaa tietokoneesssa toiseen lähteeseen. Mitenkähän tämä nauhoituksen aikainen kuuntelu vs. miksauskuuntelu olisi järkevintä toteuttaa?
 
-Q-
31.12.2019 12:51:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarkai: Olen asentanut ASIO-ajurin Windows10-läppärille, jotta synkka mikserin kanssa onnistuisi. Olen pintapuolisesti tutustunut Reaperiin ja sainkin äänitettyä kitaraa parille raidalle. Huomasin, että asetukset olivat jotenkin reitityksen suhteen pielessä. Mielestäni komppiraita vuoti sooloraidalle. Laitoin lisäksi klikin päälle asetuksista, että se ei olisi toistettaessa mukana. Kuului. Toiston otin ulos mikserin kuulokeliitännästä. Kokeilin myös kuunnella tietokoneen kautta kuulokkeilla, mutta mikserin usb oli ensin irroitettava ja ASIO piti vaihtaa tietokoneesssa toiseen lähteeseen. Mitenkähän tämä nauhoituksen aikainen kuuntelu vs. miksauskuuntelu olisi järkevintä toteuttaa?
 
1) Varmista että äänität mikserin kanavaa eli sisääntuloa etkä ulostuloa.
2) Ulostuloksi riipperissä joku mikserin ulostulo, vaikka se main out johon kytket kaiuttimet. Kuulokelähdön sourseksi se main out jolloin molemmista tulee sama signaali
 
sepisti
31.12.2019 14:00:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusperiaate on nyt se, että sinulla on kuulokkeet tai kaiuttimet kiinni siinä mikserissä, ei koskaan tietokoneessa.
 
Olisi tosi kiva pystyä auttamaan sua näissä ongelmissa, mutta kyllä tämä on melko mahdotonta näin kirjoitetun tekstin välityksellä, kun selkeästi sulta puuttuu perustiedot digitaalimiksereiden ja äänitysohjelmien käytöstä. Helpointa olisi, että joku asiaan vihkiytynyt tulisi asentamaan tuon systeemin sulle ja samalla kertoisi perusasiat. Ihan muutaman tunnin mittaisella sessiolla pääsisit alkuun sen verran, että sen jälkeen netin kautta olisi mahdollista saada apua paremmin. Jos sattuisit asumaan lähistöllä, voisin tulla vaikka itse.
 
jarkai
01.01.2020 14:20:34 (muokattu 01.01.2020 16:45:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tietämys on vähäistä, mutta kiinnostus ja innostus suurta:-). Ajattelin kuitenkin selättää ongelman pikku hiljaa eli oppia äänittämään ja käyttämään ohjelmaa. Tuo oli hyvä neuvo, mihin kuulokkeet kytketään. Reaperista löysin tubesta hyviä suomenkielisiä videoita ja englanninkielisen kanavan kokonaan Reaperille. Kahlailen niitä rauhassa lävitse ja yrityksen/erehdyksen kautta jatkan..Pitäneekö tehdä klikkiraita erikseen, jotta saa sen päälle/pois.
 
sepisti
01.01.2020 22:54:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jarkai: Joo, tietämys on vähäistä, mutta kiinnostus ja innostus suurta:-). Ajattelin kuitenkin selättää ongelman pikku hiljaa eli oppia äänittämään ja käyttämään ohjelmaa. Tuo oli hyvä neuvo, mihin kuulokkeet kytketään. Reaperista löysin tubesta hyviä suomenkielisiä videoita ja englanninkielisen kanavan kokonaan Reaperille. Kahlailen niitä rauhassa lävitse ja yrityksen/erehdyksen kautta jatkan..Pitäneekö tehdä klikkiraita erikseen, jotta saa sen päälle/pois.
 
Joo, loputonta suota on laitteiden ja ohjelmien ominaisuuksien oppiminen. Mutta kyllä sitä oppii, kun ei hötkyile:) Kannattaa tosiaan kahlata Youtubesta mahdollisimman paljon opetusmatskua läpi. Se on vaan valitettavan hidasta ja ärsyttävää, jos haluaisi tehdä sitä musaakin. Mulle lohkesi 13 vuotta sitten soittamisen ohelle tuo live-äänentoistosta huolehtiminen ja viisi vuotta sitten rupesin duunaamaan enempi vakavissani äänitysjuttuja. Nää viisi vuotta olen kokoajan käyttänyt Logicia DAWina ja silti en voi sanoa osaavani hyödyntää ohjelman ominaisuuksista vasta kuin murto-osaa. Jokaisen tehdyn projektin aikana on oppinut paljon uutta.
 
Ei sun ole pakko tehdä klikkiraitaa erikseen, jos et välttämättä esim. klikin soundin takia halua. Ongelma on nyt vaan siinä, että sulla on reititykset pielessä ja sen takia klikki vuotaa väärään paikkaan. Sama ongelma tulee esiin myös erillisen klikkiraidan kanssa, ellet osaa reitittää sitä oikein. Nää on just niitä juttuja, jonka opettelemiseen menee helposti tuntitolkulla aikaa, kun kokenut ratkaisee ongelman muutamassa minuutissa, vaikka äänitysohjelma ja mikseri olisivat tuntemattomia.
 
Tsemppiä! Nää on mukavia hommia, mutta sinnikkyyttä vaaditaan, ja paljon.
 
jarkai
02.01.2020 14:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos! Tällä aloitin tänään:
https://youtu.be/dO1OOzfGmLQ
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «