Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Betonisen autotallin akustointi bändin soittotilaksi
1 2
anapena
02.11.2019 11:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eniten vuotaa ulospäin varmaan ovesta, sen jälkeen ikkunoista, sitten ilmanvaihdosta. Nämä ensin vaimeaksi. Vaikka itse ovi olisikin äänieristävä, niin karmirakenteet voivat vuotaa.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Pauli Lappalainen
02.11.2019 12:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Eniten vuotaa ulospäin varmaan ovesta, sen jälkeen ikkunoista, sitten ilmanvaihdosta. Nämä ensin vaimeaksi. Vaikka itse ovi olisikin äänieristävä, niin karmirakenteet voivat vuotaa.
 
Aloittajan tapauksessa katto on varmaan hankalin jos siinä ei ole mitään muuta kuin laudoitus ja todennäköisesti huopa kun on umpilaudoitus.
 
Saattaapi olla talvella hiukan viileätäkin.....
 
anapena
02.11.2019 13:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Aloittajan tapauksessa katto on varmaan hankalin jos siinä ei ole mitään muuta kuin laudoitus ja todennäköisesti huopa kun on umpilaudoitus.
 
Saattaapi olla talvella hiukan viileätäkin.....

 
Jaaniin, mulla oli jostain syystä mielessä talon alla kivijalassa oleva autotalli.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
basisti1971
03.11.2019 10:54:31 (muokattu 06.11.2019 11:33:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
JohnPatrick:
 
- budjetti pitäisi olla järkevä/kohtuullinen käyttötarkoitukseen nähden, eli täysin kelluva tila on mm. poissuljettu vaihtoehto, kuten myös LVI ym muutostyöt

 
Eli käytännössä kuinka paljon euroja?
 
Oviaukon sulkeminen ottaa rakennustavasta ja tarvikkeiden ostopaikasta riippuen parista satasesta reiluun viiteen sataan.
 
Toisaalta:
 

 
JohnPatrick:
 
- autotalli on suht korkea tila n.4m ja katossa on nähtävissä kattotuolit ja niiden yläpuolella laudoitus niin että laudat ovat kiinni toisissaan ilman rakoja (oletettavasti sen jälkeen vesieriste+kattotiili)

 
Tarkoittaa sitä ettei ääni-/lämpöeristykseen kannata uhrata senttiäkään jos yläpohjan rakennetta ei muuteta.
 
On kokolailla sama kuinka runkoa pitkin kulkeutuvia ääniä pystytään katkaisemaan jos kattorakenteet ovat käytännössä ääntä vaimentamattomia (EDIT:) eikä millään tapaa äänen kulkua estäviä.
 
~50m2 yläpohjaa maksaa tasaisenakin useamman tuhatlappusen vaikka miten laskisi ja kuka tekisi, ja tasaisen tekeminen on tilan akustiikan kannalta lähinnä ojasta allikkoon menemistä.
Jos välipohjaan aikoo muutoksia tehdä, porrastettu tai mieluiten "ruumisarkku" ovat akustiikan kannalta huomattavasti parempia -joskin 20-50% tasaista kalliimpia- ratkaisuja.
 
Onko tuo 4m "korkeus" seinä- vai harjakorkeus?
Pulpetti vai harjakatto?
 

 
JohnPatrick: Mikäli edellä mainittu on täysin mahdoton yhtälö niin vaihtoehto on myös se että tila jää hiljaisemmaksi jamittelutilaksi.
 
Tuo olisi mun ratkaisu, budjetista toki riippuen.
Bassoansat nurkkiin, akustolevyt tai hätätilassa paksut matot betoniseiniin ja villavaimentimet (tai jopa Helmholz-ansat) kattotuolien väliin tuovat akustiikkaan huomattavan parannuksen.
Jammailee ainoastaan päiväsaikaan ja kohtuuvolumeilla.
 

 
JohnPatrick: Itse mietin kun mainittiin kelluvan tilan yhteydessä että matalia taajuuksia tuottavien laitteiden alla voisi olla ns. kelluva koroke. Sellainen olisi aika helppo vielä toteuttaa niin onko porukalla käytännön kokemusta että saisiko sillä selkeitä tuloksia? Esim subbarit, bassovahvistin, rummut..
 
Jo aiemminmainitut "Podestat" eli lavaelementit katkaisevat matalien taajuuksien kulun varsin tehokkaasti treeniolosuhteissa, mutta kevytrakenteisina ja siirrettäväksi tarkoitettuina kyllä soivat jonkin verran itsekin.
Tuota sointitaipumusta voi lieventää paksulla matolla, mieluiten kumisella ja paksulla.
 
Sun tapauksessa runkoa pitkin kulkeutuvien ääniaaltojen katkaisulla ei ole minkäänlaista käytännön merkitystä eikä vaikutusta äänieristyksen kannalta tuon yläpohjarakenteen takia.
 
T:Samuli
 
flirtti
05.11.2019 02:35:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun soittotila on vanhan rintamamiestalon kellari. Rinteessä tönö, eli vain yksi seinä maan alla. Tila on pienehkö ja L-mallinen. Lattia ja seinät laatta/kalkittu kivi, katto puuta, paneeli. Eli kovia pintoja kaikki. Hauska iso soundi.
 
Siellä aloitettiin "akustointi" aikoinaan laittamalla matot lattiaan. Pari räsymattoa kuten missä tahansa olohuoneessa. Rajusti soiva tila on rauhoittunut sitä mukaa, kun sinne on kamoja ilmestynyt. Esim sänky, pieni kirjahylly ja verho pienen ikkunan eteen. Niin ja muutama styrkkari tietty.
 
Pointtini on se, että ainakin minä tykkäsin ottaa tilan ronskisti käyttöön ja antaa soida ja taajuuksien kimpoilla. Soittoa ja soundeja muokattiin tilan mukaan - tekee hyvää saada homma toimimaan ei-dempatussakin paikassa!?
 
Naapureilta kyselin aikani, sanoivat ettei kuulu liikaa ja antaa palaa, jne. Siten selvisi naapuri asia...
 
Eli soittoa vaan ja hissuksiin parantelee asioita, jos vielä myöhemmin siltä tuntuu.
 
"Dogs Run Free - Why Don't We".
aslak
05.11.2019 22:57:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus oltiin vanhassa tehdasrakennuksessa jossa oli useita treeniksiä 'vieretysten'. Betoniseinät oli julmetun paksuja 50-70cm. Sellainen jo eristää sen verran ettei haittaa silloin kun itse soittaa ja pitää möykkää. Paksuudesta huolimatta rakenteita pitkin kyllä kaikki kuuluu kun itse on hiljaa.
 
Eräs porukka teki kelluvan tilan ovea myöden ja oli uskomatonta kuinka demppaa kaiken. Vasta kun oven avasivat tiesi että ovat treeneissä. Tässä oli lantilla kaksi puolta, demppasi myös muitten möykän ulkoapäin.
 
Meillä oli oman akustiikan vuoksi kelluva lattia jota suosittelen kaikille.
 
Sulla jos on pattereita yms niin ne pitää jättää ulkopuolelle ja rakentaa siihen kohtaan esmes tuplaus. Lämmitys sähköpattereilla.
 
Täysin kelluvassa voi vetää nupit kaakossa eikä tulla taatusti valittamaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «