Muusikoiden.net
31.10.2020

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Masterointi -> LUFS/RMS -> Missä mennään nyt?
1
Timo JM
10.09.2019 22:55:21 (muokattu 10.09.2019 22:57:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko volumet tulleet alaspäin masteroinnissa? Mikähän mahtaa olla keskimääräinen LUFS nykyään masteroijilla?

Spotifyn nykyinen toisto on -14 ja YouTuben -13 LUFS, mutta ei kai kukaan niin alas masteroi? Tähtäänkö siis työn alla olevan levyn -8 LUFSiin (jolloin RMS huitelee jossain -10 db:n tietämillä ja vähän päälle) vai -10 LUFSiin, mikä CD:llä tuntuis kyllä aika hiljaiselta. Niin ikään puristaminen -6 LUFSiin taitaa olla tänä päivänä pelkästään typerää?

anapena
11.09.2019 00:19:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä jotenkin ajattelen LUFSeja vaan jonain nimellistasona. Miksaan tavallaan aina samalla tavalla ja lopuksi tarvittaessa määritän sen kulloinkin sopivan LUFSarvon export-asetusten parametreihin.

TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
AoA
11.09.2019 11:08:20 (muokattu 11.09.2019 11:13:40)

Toki sitä laittaa niin isolle kun mahdollista, silleen että kuitenkin soundaa ok. Ollut LUFS ainakin jotain -10 luokkaa.

Ja oon kyllä käsittänyt että ei se Spotify noita volumeja säätele jos ei ole se äänenvoimakkuuden tasaus päällä, en kyseistä asetusta kyllä käytä niin biisienkin vola vaihtelee tehdyn masterin mukaan, ja kyllä enimmät, varsinkin uudempi musa kyllä menee yli tuon ilmoitetun LUFSIN. Eli en ymmärrä tuota suositus LUFSIA, jos joku osaa selittää niin.... Liittyykö se siis nimenomaan tuohon asetukseen?

Spotifyn nykyinen toisto on -14 ja YouTuben -13 LUFS, mutta ei kai kukaan niin alas masteroi?

Sanoisin tähän että ei todellakaan.

Kasu-_-
11.09.2019 15:19:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä nyt useampiakin masterointiopastusvideoita on tullut katsottua, niin kyllä nuo LUFS-rajat on otettu huomioon. Jotkut masteroi eri versiot eri palveluille, CD:lle ja tietenkin mahdolliselle vinyylille. Riippuen musatyylistä ja asiakkaan halusta tietenkin. Jotain EDM:ää moni tuntuu masteroivan kuitenkin aivan tappiin asti varsinkin, jos tarkoitus on mennä enimmäkseen klubisoittoon.

Antti1
11.09.2019 17:15:26

Mä ainakin käytän ko. ohjearvoja, mutta toisaalta omat tekemiset ovat viime vuosina liittyneet hyvin paljon telkkuun ja videoihin. Musassa samat metodit käytössä myös, mutta biisin sisältö toki huomioiden.
Kasu-_-
12.09.2019 09:17:22

Antti1: Mä ainakin käytän ko. ohjearvoja, mutta toisaalta omat tekemiset ovat viime vuosina liittyneet hyvin paljon telkkuun ja videoihin. Musassa samat metodit käytössä myös, mutta biisin sisältö toki huomioiden.

Taitaa ainakin telkussa olla tosi tarkkaa tuo loudness-ohjearvojen seuranta? Pelihommissa muistaakseni tähtäilin -21 LUFSiin pitkän aikavälin eli parinkymmenen minuutin pelaamisella. Siinä tietenkin musa ja ääniefektit yhdessä. Vai olikohan -23

anapena
12.09.2019 10:40:51

Olen siinä uskossa, että suomentelkkari ja vaikka spotifai käyvät loudness-analysaattorilla läpi niille tulevan matskun ja normalisoivat sen omalle tasolleen ennen lähetystä.

Antti1
12.09.2019 11:34:26

anapena: Olen siinä uskossa, että suomentelkkari ja vaikka spotifai käyvät loudness-analysaattorilla läpi niille tulevan matskun ja normalisoivat sen omalle tasolleen ennen lähetystä.

Pitää paikkansa, mutta joidenkin raja-arvojen ulkopuolella tulee hylsy ja toisaalta väärin ääntä työstämällä siitä ei saa kaikkea potentiaalia irti ylipäätään. Välillä tosin telkussa ihmetyttää se, että jotkin yksittäiset mainokset tulevat tosta kaikesta huolimatta edelleen selkeästi muita kovempaa. Foliohattu päässä tehtailen pajallani teorioita.

Mun mielestä kuitenkin löyhä standardointi, tai ohjenuorat, on hyvä asia. Rajat on vedetty niin alas, ettei se äänenvoimakkuus ole enää merkittävä asia. Jokainen sit noudattaa noita, mikäli se vain sattuu kiinnostamaan. Jossain kohtaa suurin osa tekijöistä toivottavasti havahtuu kuuntelemaan, että se aivan pannukakuksi vedetty pötkö ei soikaan normalisoinnin jälkeen kovempaa ja kuulostaakin useimmiten huonommalta.
anapena
12.09.2019 12:19:01

Antti1: Välillä tosin telkussa ihmetyttää se, että jotkin yksittäiset mainokset tulevat tosta kaikesta huolimatta edelleen selkeästi muita kovempaa. Foliohattu päässä tehtailen pajallani teorioita.

olisko kiireessä joku file livahtanut tasapäisyyden jonon ohi...

AoA
12.09.2019 14:53:21

anapena: Olen siinä uskossa, että suomentelkkari ja vaikka spotifai käyvät loudness-analysaattorilla läpi niille tulevan matskun ja normalisoivat sen omalle tasolleen ennen lähetystä.

Tämä on juurikin se kysymys, meneekö ne oikeasti jonkun normalisoinnin läpi, kun itse en ole eroa huomannut volumessa, siis ainakin jos tuo äänenvoimakkuudentasaus -asetus on pois päältä, itse en ole asetusta koskaan käyttänytkään kun tykkään että musa kuuluu niinkuin tekijät on sen tehneet ilman mitään tasauksia muiden kanssa. Mutta esim. tietyt _todella_ lujalle masteroidut levyt soi Spotifyssä ihan yhtä lujaa kun vaikka vertaa samaa levyä cd:seen. En siis ole vielä tajunnut mistä tässä Spotifyn -14 LUFS hommassa on käytännössä kyse...

anapena
12.09.2019 21:49:29

(Ilmaisessa) spotifaissa olen ollut huomaavinani äänenlaadun huononevan hieman, jos volan tasaus on päällä. Joka tapauksessa se on aika mössöä, onkohan aina ollut näin?

varakeef
20.09.2019 22:12:46

Antti1: Välillä tosin telkussa ihmetyttää se, että jotkin yksittäiset mainokset tulevat tosta kaikesta huolimatta edelleen selkeästi muita kovempaa. Foliohattu päässä..

Olisikohan tuossa kyse siitä, että työnnetään sitä mikä koetaan voimakkaaksi, vaikkei mittarien mukaan sitä olisikaan? (Itselle tulee mieleen, että botne pois - sehän lähinnä heiluttaa mittareita - ja tööttiä ylemmäs.)

"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
20.09.2019 23:48:09 (muokattu 20.09.2019 23:49:12)

varakeef: Olisikohan tuossa kyse siitä, että työnnetään sitä mikä koetaan voimakkaaksi, vaikkei mittarien mukaan sitä olisikaan? (Itselle tulee mieleen, että botne pois - sehän lähinnä heiluttaa mittareita - ja tööttiä ylemmäs.)

En osaa sanoa, kun ne mainokset pyörähtää niin nopsaan ja telkkua tulee nykyään avattua lähinnä niinä päivinä, kun tietää oman mainoksensa pyörähtävän ekaa kertaa. Olisi ihan mielenkiintoista saada työpöydälle muutama kilpaileva pätkä ja katsoa lähemmin mikä ton eron joihinkin yksittäisiin mainoksiin tekee. Alapäät tulee toki leikeltyä itsekin ja keskaria/yläkeskaria kunnolla, joskaan kyse ei ole edes omat vrt. muiden, vaan joistain satunnaisista mainoksista vrt. kaikki muut.
Pauli Lappalainen
09.10.2019 07:14:44

Antti1: En osaa sanoa, kun ne mainokset pyörähtää niin nopsaan ja telkkua tulee nykyään avattua lähinnä niinä päivinä, kun tietää oman mainoksensa pyörähtävän ekaa kertaa. Olisi ihan mielenkiintoista saada työpöydälle muutama kilpaileva pätkä ja katsoa lähemmin mikä ton eron joihinkin yksittäisiin mainoksiin tekee. Alapäät tulee toki leikeltyä itsekin ja keskaria/yläkeskaria kunnolla, joskaan kyse ei ole edes omat vrt. muiden, vaan joistain satunnaisista mainoksista vrt. kaikki muut.

Ei noiden mainosten tasoja ihan hirveästi tutkita. Nytkin on pyörinyt joku k-kaupan mainos joka tulee ihan täysii limittereitä vastaan ja särölle.
Samaa vikaa taitaa olla vainelämiäohjelman musaosuuksissa.

Kasu-_-
09.10.2019 09:40:31

Pauli Lappalainen: Samaa vikaa taitaa olla vainelämiäohjelman musaosuuksissa.

Voisko tähän olla syynä, että loudnesstasoja tarkastellaan tietyn aikavälin keskiarvolla? Ainakin pelipuolella tais olla suositus jotain parinkymmenen minuutin luokkaa keskiarvon tarkasteluajaksi. Kovia ääniä saa siis olla välissä kunhan välissä on taas hiljaista. Lyhyt biisi täysillä ja itkun tiherrystä saman verran perään, niin tasot pysyy raameissaan.

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2020, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti