Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rupes ottaan päähän noi AKG:n luurit :-(
1
hallu
24.04.2019 22:18:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen tykkäillyt AKG:n kuulokkeista lähestulkoon kauan. Aikoinaan ostin halvalla K514 luurit jotka oli lähinnä hifikuulokkeet ei niinkään referenssikuulokkeet, mutta niillä pärjäsin pitkään. Sitten ajattelin, että pistän kunnon luurit ja ostaa pamautin K271 sekä K702 kuulokkeet ja ne olikin tosi hyvät ja tykkään molempien äänentoistosta ja olen käyttänyt niitä jo useamman vuoden. Tuntui hyvältä idealta ostaa semmoiset kuulokkeet joihin käy samanlaiset kuulokejohdot niin saa silleen niinkö synergiaetua siitäkin ominaisuudesta. Tuntui, että pitää olla semmoiset kuulokkeet joissa johto on pistokkeella myös kuulokkeen päästä eli on vaihdettavissa.
 
No K271 kuulokkeet on olleet hyvät ja kestäneet ja kestää edelleen eli ei pahaa sanaa, mutta nuo K702 luurit eivät piruvieköön näytä kestävän. Mulla on nyt kahdet hajonneet. Ensimmäiset meni jotain vuosi tai kaksi sitten mykistyi toinen kuuloke ja ajattelin fiksusti tietenkin vaihtaa johdon ja kokeilla ettei vika nyt vaan olisi siinä. Aloin nitkuttaa johtoa irti kuulokkeista niin tuli se koko helevetan jakki sieltä mukana. "Okei nää on ne kiinalaiset" ajattelin ja lähdin etsimään netistä räjäytyskuvia että näkisin miten ne puretaan ja selvittämään saisiko niistä vielä kalun. No sain kuulokkeet purettua nätisti (plussaa siitä että ne yleensä on purettavissa ja korjattavissa) ja totesin että kolme tapsia oli irronnut juotosnastoistaan eli ei mikään paha rasti noin niinkuin periaatteessa.. paitsi että nastat oli pieniä johdot ohuita ja ympärillä muovia eli en tohtinut lähteä itse kolvaamaan. Onneksi on tuttu joka osaa juottaa joten kysyin siltä voisiko hän hoitaa homman, kaveri lupasi katsoa eikäpä ole sen jälkeen kuulunut asiasta mitään.
 
No hätäkös tässä ajattelin ja näin torilla samanlaiset luurit edukkaasti niin ostin pois ja ne oli hyvät ja toimivat ja käyttelin niitä onnellisena kunnes taas mykistyi toinen kuuloke. No tällä kertaa toimitin valtuutettuun huoltoon studiotecille josta kuulin, että juotoksen irtoaminen juotoskorvasta on näissä kuulokkeissa tyypillinen vika ja ne laitto luurit kuntoon.. mutta..
 
Onko nää perkeleet oikeasti näin haurasta tekoa?!? AKG on maineikas valmistaja ja monet näitä käyttää ja nää on muuten hyvät luurit, mutta onko muilla ollut näiden kanssa ongelmia? aloin nimittäin miettiä, että mulla on nuo K271:set kestäneet hienosti ei aina edes niin hellää kohtelua, mutta noista K702:ia olen muutenkin kohdellut kuin kukkaa kämmenellä (kun ovat kummiskin kalliit kuulottimet.. tai siis olivat alkujaan, nythän niitä näkyy tosi maltillisella hinnalla myynnissä). Aloin pohtia, että mahtoiko siinä aikaisemmassa mallissa K701 olla samanlaisia ongelmia? (siinähän ei ollut vaihdettavaa johtoa, ehkä se ei olekaan niin hyvä idea että johto on kuulokkeissa pistokkeella). Sitten ehdin miettiä jo tuota seuraavaa mallia K712 että onko sen kestävyyden kanssa ollut ongelmia? vai onko mulla ollut vaan huonoa tuuria?
 
Harmi sinällään kun äänentoisto näissä on vallan mainio tykkään tosi paljon suorasta ja tarkasta äänentoistosta joka toimii hyvin yhteen mun monitoreiden kanssa (Yamaha H7). Olen Byerdynamickseja ja muutamia muitakin luureja käynyt testailemassa, ei kai nekään olisi mikään hullumpi vaihtoehto, mutta ehkä en enää seuraaviin luureihin ota vaihdettavaa johtoa, sen verran haurailta systeemeiltä nuo kuulokkeiden pistokkeet vaikuttaa.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Krice
25.04.2019 00:04:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: seuraaviin luureihin ota vaihdettavaa johtoa, sen verran haurailta systeemeiltä nuo kuulokkeiden pistokkeet vaikuttaa.
 
Kiinteä johto ei välttämättä kestä sen paremmin. Jotkut ihmiset on sellaisia, että niillä jää se ovenripa käteen eli ns. kaikki hajoaa käytössä. Pitää vain yrittää löytää kestävät luurit siinä tilanteessa. Beyerdynamicit on aika kestävän tuntuiset, ainakin DT990-malli. Käytän niitä lähes päivittäin ja hyvin tuntuu kestävän.
 
hallu
25.04.2019 09:44:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kiinteä johto ei välttämättä kestä sen paremmin. Jotkut ihmiset on sellaisia, että niillä jää se ovenripa käteen eli ns. kaikki hajoaa käytössä. Pitää vain yrittää löytää kestävät luurit siinä tilanteessa. Beyerdynamicit on aika kestävän tuntuiset, ainakin DT990-malli. Käytän niitä lähes päivittäin ja hyvin tuntuu kestävän.
 
Beyerit myös vakuutti soundinsa puolesta. Meinaat, että kyse olisi vain siitä että olen käsitellyt niitä liian kovakouraisesti, vaikka nimenomaan kiistin niin tehneeni? toisaalta ehkä se on niin, vaikka en kyllä myönnä. Yhdellä tutullani on K702 kuulokkeet ja sillä ne on kestänyt ihan ongelmitta. Mutta on mulla noi toiset AKG:t kestänyt vaikka niitä olen käsitellyt paljon huolettomammin.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Krice
25.04.2019 10:06:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sekin voi olla mahdollista, että tietyssä mallissa on jokin rakenteellinen heikkous. Mutta ehkä yleensä selitys löytyy henkilöstä. Itse edustan sellaista ihmistyyppiä, joka ei saa yrittämälläkään mitään hajoamaan. Ainoa esine jonka edes muistan hajoittaneeni oli TAC-2. Kyseessä on joystick-malli, jonka "vipu" oli niin heikkoa tekoa, että se katkesi. Se oli sitä kultaista 80-lukua kun markkinointi ei juurikaan kohdannut todellisuutta, koska tuota joystickia nimenomaan markkinoitiin kestävänä, vaikka se tappi oli tehty jostakin ihmeellisestä materiaalista, joka ei kestänyt 80-luvun arcade-pelien asettamaa rasitusta.
 
hallu
25.04.2019 12:07:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kriisi ohi. Kuulokkeissa oli vikana juurikin se juotoksen irtoaminen jota valtuutettu huolto arvelikin. Studiotec teki hyvää työtä ja tarjosi nopeaa palvelua ja osoitti ihan erityistä joustavuutta ja ymmärrystä joten suurkiitokseni heille. Kuulokkeet on nyt taas ehjät ja entistä ehommat. Kaikkein parasta, että minulle kerrottiin ystävällisesti mistä tässä viassa on kyse.
 
Kyse ei ole kuulokkeiden rakenteellisesta heikkoudesta, vaan hyvästä istuvuudesta. Eli tämän alttius juotoksen irtoamiseen ei liity vain tähän merkkiin tai malliin vaan koskee kaikkia sellaisia kuulokkeita joiden kapseli liikkuu suhteessa sankoihin. Niissä mun aikaisemmissa 702:sa oli kyse samasta vaivasta, mutta se että niistä irtosi se jakki, oli varmaan vaan rakenteen haurautta, mutta ei siinäkään mikään murtunut. Mutta mun K514 kuulokkeissa tätä vaivaa ei esiintynyt lainkaan koska niissä kapseli ei päässyt liikkumaan ollenkaan suhteessa sankaan. Noissa K271 kuulokkeissa tätä vaivaa ei ole esiintynyt vielä, mutta niissä kapseli liikkuu ainoastaan pystysuunnassa joten ne ehkä ei ole ihan yhtä alttiit tälle vaivalle. Näissä K702 kuulokkeissa kapseli liikkuu joka suuntaan, joka tekee näiden istuvuuden todella mukavaksi, mutta näemmä sitten tämmöinen pommi siellä muhii.
 
No opinpahan taas, että jokaisesta ominaisuudesta pitää maksaa hinta. Jatkossa kun etsin uusia kuulokkeita niin tietää sitten pohtia asiaa tästäkin näkökulmasta. Kyse on ajansaatossa tapahtuvasta kulumisesta jolle ei vain voi mitään. Ehkä valmistajan ei kannata myöskään ratkaista tuota ongelmaa, jos se kuitenkin kestää helposti takuuajan ja jos ihmiset eivät ole valmiita maksamaan sellaisesta ominaisuudesta joka ei näy.
 
No nyt nää on korjautettu niin mä pistän rastin kalenteriin niin sitten kun nämä seuraavan kerran hajoaa, niin näen kauanko nämä kesti. Mulla on sellainen tuntuma, että mun käytöllä näiden kestoikä voisi olla jotain kaksi vuotta.
 
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Kasu-_-
25.04.2019 12:41:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kertaa oon joutunu kolvailemaan johtoja kiinni kapseleiden korvakkeisiin, kun on irronnut. Eihän siellä oikein mitään kunnollista vedonpoistoa ole, joten varmasti irtoilee, kun johtoa pyörittelee kuitenkin ajan mittaan joka suuntaan. Plussaa siitä että helppo korjata, jos vain kolvi pysyy kädessä.
 
Danko
25.04.2019 19:41:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Beyerdynamicit on aika kestävän tuntuiset, ainakin DT990-malli. Käytän niitä lähes päivittäin ja hyvin tuntuu kestävän.
 
Meiten 12-vuotiaisiin Beyerin DT770:ihin oon saanut vaihtaa korvasametit pari-kolme kertaa, pannan keinonahkan kertaalleen, fixata korkeussäädön mahdollistavat muovikappaleet ja napsaista liitinpäästä 10cm johtoa pois + uusi liitin. https://i.imgur.com/7M6cnII.png
Mutta kun nää on luottotyökalu niin live-, äänitys- kuin miksauskäytössäkin niin eihän näistä voi luopua! Ehkä sparet vois hankkia...
 
Yhdet AKG:tkin tietty omistan, papalta rikkinäisinä perityt K141 Monitorit (Made in Austria, 600ohm). Johtohan niissäkin oli luuripäästä irti, ilman vedonpoistoa.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Torniojaws
02.05.2019 11:04:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei nuo kiinteät johdot sen autuaampia ole, nimim. Beyerdynamic DT770 on mallia vanhan ajan kierteinen puhelinjohto spagettimaisessa mytyssä, vaikka kuinka roikuttaa johtoa suoraksi.
 
Vortech Industrial Death Metal | NHL-tulokset
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «