Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpusoundien metsästys..
1 2 3 4
ketaoja
31.08.2018 07:24:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kaikki ammattilaiset, kertokaa ihmeessä, miten tomien soundi saadaan sellaiseksi, että ne ei resonoi ja kuitenkin soi jämäkästi ja lyhyellä laskevalla muhkealla soundilla?? Oon koittanut viritellä ja dumpata sormet verillä, mutta aina jotain särinää ja pärinää ja kerrannaiset ulisee.. Pitääkö olla öljykalvot?
 
smoltron
31.08.2018 08:02:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytä sampleja. Esim. Superior 3:sta löytyy vakiona monet hyvät. Superior osaa myös korvata audiot omillaan.
 
ketaoja
31.08.2018 08:24:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta, kun olis tarkoitus soittaa oikeet rummut...
 
Mikael
31.08.2018 09:35:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virittämällä ja soittamalla :D
 
Yks vaihtis on tehdä niistä omat samplet. Siis äänittää kukin rumpu erikseen ja sit korvailla soitettu sampleilla niistä omista rummuista. Mä koitan aina muistaa äänittäessä äänittää myös kaikki rummut eriksen kaiken varalta. Samplet niistä samoista rummuista millä on soitettu toimii yleensä aika paljon kivemmin jos ei halua superiorslate-tunnelmia.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
lumppaaja
31.08.2018 10:55:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sieltä missä rima on matalin eli Slate rumpusamplet niin kuulostaa samalta kun 90% harrastelija äänittäjien bändit. Eihän kukaan enää oikeiden rumpujen soundia siedä...
 
ketaoja
31.08.2018 11:15:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä asia on minusta niin, että aidot rummut on rummut... oon vanhemman liiton sakkia.
 
JoKo
31.08.2018 11:52:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rumpujen äänitys on kokonaisuus, pelkistä lähimikeistä tomit harvemmin kuulostaa kovin hyvältä. Mikitä tila ja rummut stereopareilla hyvin ja hae niistä lähimikeistä pelkästään tukea yleismikeille.
 
ketaoja
31.08.2018 11:59:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Rumpujen äänitys on kokonaisuus, pelkistä lähimikeistä tomit harvemmin kuulostaa kovin hyvältä. Mikitä tila ja rummut stereopareilla hyvin ja hae niistä lähimikeistä pelkästään tukea yleismikeille.
 
Luultavasti tuo mikitys on ihan ok ja kokeiltu tuotakin juttua, mutta suurin ongelma varmaankin on se, että tomit ei soi kunnolla ja niistä on paha saada mitään äänitettävää.. Oon nyt tilaamassa lyöntikalvoiksi Emperolit, jos sais niillä sen halutun soundin.. Tiedän, että tämä on haastava tilanne, mutta mitä mirltä olette, onko alakalvot hyvä ottaa pois vai ..?
 
JoKo
31.08.2018 12:09:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko alakalvot hyvä ottaa pois
 
Jos haluaa sellaisen diskohenkisen "töps töps"-soundin niin sitten!
 
ketaoja
31.08.2018 12:18:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Jos haluaa sellaisen diskohenkisen "töps töps"-soundin niin sitten!
 
Hyvä tietää, sillä tuo soundi ei kyllä kiinnosta, mutta mitäs ajattelet noista Emperol kalvoista?
 
JoKo
31.08.2018 12:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitäs ajattelet noista Emperol kalvoista?
 
En ole rumpali joten en tiedä noista. Vaikuttaa kyllä viritysongelmalta...
 
studio
31.08.2018 12:38:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilalla on suuri merkitys rumpujen äänittämisessä. Iso tila, isot rummut. Pieni dempattu tila, töps töps. Tilamikeillä on suuri vaikutus sillä rummut on yksi soitin eikä 10 erillistä soitinta eli tilalla sidotaan rummut yhteen.
 
von spets
01.09.2018 09:21:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viritys ekaksi.
Sitten hp filtteriä 100Hz kohdalle. Iso kuoppa 350-400Hz. Gate käyttöön tai leikkaat itse pärinät pois raidoilta. Plate kaiku 1.8s, 30ms predelay. EQ kaiun perään. Rumpuryhmään API -tyylinen kompressori. Siitä myös parallel-kompuraryhmä auxilla.
 
ketaoja
01.09.2018 10:55:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Viritys ekaksi.
Sitten hp filtteriä 100Hz kohdalle. Iso kuoppa 350-400Hz. Gate käyttöön tai leikkaat itse pärinät pois raidoilta. Plate kaiku 1.8s, 30ms predelay. EQ kaiun perään. Rumpuryhmään API -tyylinen kompressori. Siitä myös parallel-kompuraryhmä auxilla.

 
Näitähän pitää testata, eli kiitti neuvoista... tuo viritys vaan takkuaa, mutta pitää ottaa sitä aikaa ja tupakkia, vaikken poltakkaan...
Nuo Emperor kalvot kyllä homaan ja kokeilen tomeissa, josko niillä sais sitä sointia hieman lyhyemmäksi.. Rummut nyt ei oo mitkään superit, kun on 60 luvun lopun premierit, mutta tokko se niistä on kii..
 
Antti1
01.09.2018 11:00:42 (muokattu 01.09.2018 11:01:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Emperorit on ihan kelvolliset kalvot monenlaisiin soundeihin. Osta moongeliä tai vastaavaa demppausmöhnää vielä riittävästi myös, mä tykkään käyttää sitä lähes poikkeuksetta rummuissa. Sit pöntöt vireeseen, onko tuttua miten lyönti- ja resokalvo reagoivat keskenään äänen alukkeen ja soinnin suhteen? Jos ei niin YouTube on täynnä videoita aiheesta. Lopuksi sopivasti demppiä em. räkäklönteillä ja pöntöt narulle.
 
Mikit riittävän kauas pöntöistä ja vastaavasti pellit sopivalle etäisyydelle ettei vuodot koidu ongelmaksi. Hyvä tilasoundi/overheadit/jotain ja homma on valmis.
ketaoja
01.09.2018 11:21:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Emperorit on ihan kelvolliset kalvot monenlaisiin soundeihin. Osta moongeliä tai vastaavaa demppausmöhnää vielä riittävästi myös, mä tykkään käyttää sitä lähes poikkeuksetta rummuissa. Sit pöntöt vireeseen, onko tuttua miten lyönti- ja resokalvo reagoivat keskenään äänen alukkeen ja soinnin suhteen? Jos ei niin YouTube on täynnä videoita aiheesta. Lopuksi sopivasti demppiä em. räkäklönteillä ja pöntöt narulle.
 
Mikit riittävän kauas pöntöistä ja vastaavasti pellit sopivalle etäisyydelle ettei vuodot koidu ongelmaksi. Hyvä tilasoundi/overheadit/jotain ja homma on valmis.

 
Hyviä vinkkejä, kiitos... oon käyttänyt lähinnä maalarin- tai jeesus teippiä tuossa demppauksessa. Mutta mitä tulee tuohon viritykseen, niin oon luultavasti kaikki videot ja juutuupit selannu läpi ja teknisesti on hanskassa, mutta en silti oo löytänyt mieleistä soundia. Pitää vaan sitkeesti jatkaa harjotuksia ja nyt on alakalvot pois tomeista, joten ehkä ne kannattaa taas laittaa takaisin.
 
Antti1
01.09.2018 11:29:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaan korvaan noi klöntit on paljon parempia demppejä kuin teipit. Pitkäikäinen investointi, kannattaa ainakin kokeilla. Mitä tulee alakalvoihin, niin ne mä pitäisin ehdottomasti kiinni. Ota huomioon myös se, että ne alakalvot vaikuttavat suuresti soundiin. Monet vaihtavat vain lyöntikalvoja ja ihmettelevät miksei oikein soi niiden 30 vuotta vanhojen alakalvojensa kanssa. Lopuksi on toki sekin mahdollisuus, että ko. pannut ovat vain huonot, tai ainakin tyyliin sopimattomat. Aika harvassa kuitenkin on olleet sellaiset rummut joista ei saa peruskelvollista soundia jotenkin taiottua.
ketaoja
01.09.2018 11:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon kyllä samaa mieltä, että alakalvot pitää laittaa takaisin, sillä ilman niitä se sointi on melko outoa.. alakalvot on melkolailla uudet ja Ambassadorit..
Virvelin kanssa ei oikeestaan ole tullut ongelmia, sillä hommasin Starclassicin ja se vaan tuntuu soivan ihan mukavasti, ilman isompia kommerberkkejä.
 
Haluan siis tomeihin sellaisen lyhyen ja jämäkän soundin joka kestää ehkä pari sekuntia ja lievästi laskee..
 
Krice
01.09.2018 14:10:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ketaoja: Oon kyllä samaa mieltä, että alakalvot pitää laittaa takaisin, sillä ilman niitä se sointi on melko outoa..
 
Rummussa on ylä- ja alakalvo sen vuoksi, että ne resonoivat keskenään ja tuottavat rummun soundin. Yläkalvo liikuttaa alakalvoa ja päinvastoin. Se miten kalvot virittää vaikuttaa mm. sustainiin. Jokaisella rummulla on oma viritysalue, jossa siitä saa eniten irti. Jos haluaa tumpumpaa soundia niin olen ainakin itse huomannut, että alakalvo kannattaa virittää melko löysälle, koska silloin se ei resonoi niin pitkään vaan vaimentaa soundia. Loput on sitten kiinni soittajan dynamiikasta, sitä ei kannata unohtaa. Jos dynamiikka on aina 100% niin esimerkiksi isot (ja hyvin resonoivat) rummut kuulostaa isoilta, sille ei voi mitään, ja se voi aiheuttaa epämusikaalisia resonaatiota esim. virvelissä, jonka matto on varmaan se hankalin tapaus.
 
ketaoja
01.09.2018 17:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On tullut tosi hyvää asiaa tähän viritys ongelmaan ja nyt olen varmistunut siitä, että molemmat kalvot pitää olla paikallaan.. melko taidetta tuo viritys taas tuntuu olevan, kun on aikaa vierähtänyt edellisestä rumpujen kanssa touhuilusta, mutta uskon, että vielä onnistun..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «