Muusikoiden.net
09.12.2018

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä laitat master faderiin?
1 2
Timo JM
06.08.2018 21:44:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi mielenkiintoista kuulla mitä kukin laittaa masteriin.

En tiedä olenko vähän outo, kun en halua laittaa sinne mitään. Korkeintaan limitterin. Pyrin siihen, että miksaus toimii hyvin ilman masterkompuraa, tai muuta yleissoundiin vaikuttavaa, koska niillä saa helposti imettyä ilman pois miksauksesta. Pyrin miksaamaan niin, ettei masteroinnissa kompuran käyttö vaikuta miksaukseen epäsuotuisasti.

Danko
06.08.2018 22:00:03

PAZ Analyzer, dpMeter II ja toisinaan bx_solo - jos jotain sointiin vaikuttavaa, niin dynaaminen EQ.

"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
washburn
06.08.2018 22:08:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sinne usein tulee kompressori laitettua, jos se parantaa soundia. Jos ei paranna niin sitten en laita. Joskus myös sinne saattaa sujahtaa jotain saturaatio asiaa, nauhamallinnosta tai muuta vastaavaa. Mutta ei läheskään aina.

Live long and Prosper
anapena
07.08.2018 10:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämmöinen izotopen orja laittaa automaattisesti Ozonen ja silmäniloksi Insightin. Ainakin jos ei masterointia ole tiedossa. Huomaan usein laittavani jotain stereokuvan ehostusta ja exciteriä.

TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
-Q-
07.08.2018 11:23:16

anapena: Tämmöinen izotopen orja laittaa automaattisesti Ozonen.

Tämä.. Wavesin Vitamiinilla saa kivaa pöhinää kans

Mikael
07.08.2018 11:54:52 (muokattu 07.08.2018 17:03:00)

Mä laitan vähän mitä milloinkin. Aika usein jossain vaiheessa miksausta laitan sinne kompressorin. SSL Buss compressor tai UAD Fatso tai sit Massey CT5 jos haluaa vaan ihan vähän ja tosi läpinäkyvää. + Mulla on lähes kaikissa ryhmissä jonkinmoinen kompura.

Usein tulee kyllä sit käytettyä myös jotain nauha-mallintajaa. Waves Kramer Master Tape on itestä tosi jees.

Välillä sit jotain EQ:ta kuten UAD Pultec tai Precision EQ

Myös saturaatiota satunnaisesti. SoundToysin Decapitator on oivallinen tässä asiassa.

Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Timo JM
07.08.2018 12:42:40

Mä laitan masteriin usein miksauksen lopussa masterointia imitoivaa plugarikombinaatiota, että saan kuvan siitä mitä siellä tapahtuu kun aletaan lyttäämään ja ekuttamaan, mutta klikkaan ne pois päältä siinä vaiheessa, kun exportaan miksauksen. Haluan tavallaan "puhtaan" miksauksen, ettei kokonaissoundiin tulis mitään sellaista mitä katuu myöhemmin ja mitä ei saa pois masteroinnissa.

Muutenkaan en ole mikään nykypäivän soundin varaukseton ihailija. Joka vaiheessa lytätään ja lopputuloksena on tiivistä pötköä josta ilma on imetty pois. Jätän siis ainakin masterista sen kompuran pois. Mahdankohan olla ainoa täällä jonka master faderissa ei ole juuri mitään?

Mikael
07.08.2018 13:25:30

Mulla masterin kompuralla napsitaan yleensä sellaiset 1-3db n. 2:1 ratiolla, joten eipä se nyt ihan kamalaa "lyttäämistä" ole :D

Timo JM
07.08.2018 14:16:44

Mikael: Mulla masterin kompuralla napsitaan yleensä sellaiset 1-3db n. 2:1 ratiolla, joten eipä se nyt ihan kamalaa "lyttäämistä" ole :D

No ei, mutta sitten masteroinnissa lytätään taas lisää. Se kompuran käyttö kun kertautuu, niin lopputulos on sen mukaista. Ensin äänittäessä (itse en käytä), sitten raidalle, ryhmään, masteriin, ja lopuksi masteroinnissa.

Antti1
07.08.2018 15:52:24

Timo JM: No ei, mutta sitten masteroinnissa lytätään taas lisää. Se kompuran käyttö kun kertautuu, niin lopputulos on sen mukaista. Ensin äänittäessä (itse en käytä), sitten raidalle, ryhmään, masteriin, ja lopuksi masteroinnissa.

Mun mielestä toi on ehdottomasti paras tapa kompressoida asioita: vähän joka vaiheessa. Yksi iso lyttäys kuulostaa mun korvaan lähes poikkeuksetta melko huonolta, tai sit en vaan osaa.
Mikael
07.08.2018 16:06:25 (muokattu 07.08.2018 16:13:33)

Timo JM: No ei, mutta sitten masteroinnissa lytätään taas lisää. Se kompuran käyttö kun kertautuu, niin lopputulos on sen mukaista. Ensin äänittäessä (itse en käytä), sitten raidalle, ryhmään, masteriin, ja lopuksi masteroinnissa.

Silti mitään yleistystä ei asian suhteen voi oikein tehdä, koska kyse on kuitenkin annostelusta eri kohdissa ja alkuperäisen äänen dynamiikasta ja kaikkien raitojen summasta. Mä tykkään useinkin siitä snadista "liimasta" minkä masterkompuralla saa aikaan ilman että se oikeestaan "lyttää" mitään - sitä ei saa yksittäisiä raitoja kompuroimalla, mut makuasioitahan nämä on. Ja kyllä mä joskus jätän sen kompuran poiskin jos se ei toimi. Ei se mikään itseisarvo ole, vaan työkalu.

Ja mä käytän kyllä äänittäessä mielelläni kompuraa. Käyttäisin enempikin jos olis tarpeeks hyviä kompuroita ja riittävästi aikaa soundchekkailuun. Nykyään on vaan aika usein studioaika kortilla, joten nopeasti puuhailtaessa on tietty helpompaa jättää kompurat pois. Mut mielellään tekisin mahdollisimman valmista soundia jo äänitysvaiheessa.

-Q-
07.08.2018 17:38:03

Keskustelussa on jotenkin outo sävy. Aloittajan näkemyksen mukaan kaikki masteriin laitettu huonontaa lopputulosta ja sitten kysytään että kuka laittaa mitä. Eli "käsi ylös, kuka on huonompi kuin minä?"
Eihän kukaan tee tarkoituksella mitään huonontaakseen lopputulosta eikä laita sinne masteriinkaan mitään mikä ei auta maaliin pääsemisessä.

Timo JM
07.08.2018 18:02:14

Mikael: Mä tykkään useinkin siitä snadista "liimasta" minkä masterkompuralla saa aikaan ilman että se oikeestaan "lyttää" mitään - sitä ei saa yksittäisiä raitoja kompuroimalla, mut makuasioitahan nämä on.

Tuosta masterkompuran tuottamasta liimasta puhutaan usein. Mä en oikein tiedä miten suhtautuisin siihen. Se tavallaan kuulostaa hyvältä, mutta samalla siinä tulee myös se ilmavuuden katoamis efekti. Mulla ei ole tähän selkeää mielipidettä.

-Q-: Keskustelussa on jotenkin outo sävy. Aloittajan näkemyksen mukaan kaikki masteriin laitettu huonontaa lopputulosta ja sitten kysytään että kuka laittaa mitä. Eli "käsi ylös, kuka on huonompi kuin minä?"

Niin kai sitten jos sen noin haluaa tulkita. Kirjoitin siihen myös: "En tiedä olenko vähän outo, kun en halua laittaa sinne mitään." Kai silläkin tuli sitten korostettua omaa erinomaisuutta.

Mikael
07.08.2018 20:07:56

Timo JM: Tuosta masterkompuran tuottamasta liimasta puhutaan usein. Mä en oikein tiedä miten suhtautuisin siihen. Se tavallaan kuulostaa hyvältä, mutta samalla siinä tulee myös se ilmavuuden katoamis efekti. Mulla ei ole tähän selkeää mielipidettä.

Ei kait siinä mitään oikeeta tai väärää ole. Tekee niin kuin itestä parhaalta tuntuu. Niin kuin sanoin, niin kyllä mäkin sen välillä jätän pois jos ilman tuntuu paremmalta - yleensä ei vaan tunnu :D

oksatboys
08.08.2018 13:57:25

Sormen ja kun faderi on työnnetty nollaan otan pois.

Roeloe

Asiaan:

Plugarina SSL bussikompuraa tulee välillä käytettyä. Testailen että miltä kuulostaa jos "masteroidaan". Jos kyse on jostain demosta niin sinne se yleensä jääkin, jos asiakas aikoo masteroida tuotoksen jossai oikeessa pajassa niin sit otan pois.

Masterissa on myös pyörinyt välillä Revoxin B77 jonne tavaraa on ajettu MS Auditron -mikserin bussieq:n kautta.

Pedro de la Helvetto
09.08.2018 07:33:51 (muokattu 09.08.2018 07:49:45)

Waves SSL Kompressorin, Abbey Road J37 Mankan, Pari lineaarista EQ:ta ja Limitterin. Joskus myös dynaamisen EQ:n ja joskus Logicin Tape delayn ilman viivettä. Joskus myös jotain reverbiäkin on tullut laitettua!

Kasu-_-
09.08.2018 09:40:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä masteriin kertyy vähän liikaakin kaikkea, mutta jos menee ulkopuoliselle masteroijalle, niin ainakin kaikki limitterit hävitän pois. Muuten saatan jättääkin jotakin, joka tuo mielestäni kivaa ja haluamaani väriä miksaukseen, kuitenkaan lyttäämättä sitä.

Melkein aina tulee kyllä miksattua SSL bussikompuraa vasten. Eli jo aikalailla alkuvaiheessa laitan kompressorin napsimaan noin desibelin verran pois. Ehkä oon pikkuhiljaa muutenkin siirtymässä sellaiseen top-down menetelmään, että ensin isot linjat kuntoon volumeilla ja masterissa, sitten ryhmien kautta siirtyen yksittäisiin elementteihin. Paitsi välissä sitä kuitenkin aina harhautuu hinkkaamaan vaikka jotain yksittäistä rumpusaundia pidemmäksikin aikaa.

Yleensä masteriin siis kertyy kompuran lisäksi vaikkapa Izotopen Imager, joku EQ (yleensä T-racksin kautta), mahdollisesti jotain mid-side equa, Fabfiltterin Saturn, joku nauhamallinnus, multilimitterikin joskus ja yleensä aina Wavesin L2 viimeisenä.

Reaperissa on kivasti monitorointiefektit erikseen, joten analysaattoreita ei tarvitse tunkea ikinä ketjuun, vaan ne on automaattisesti päällä.

CryptoFib
10.08.2018 17:53:16

Ite tuotan kaikki työni alusta loppun itekseni. Masterointi omassa tapauksessa on sitä, että kun miksaus on ohi, viskaan masteriin Ozone, vaan se on asia erikseen.. Miksausvaiheessa, lähes poikkeuksetta, tulee hetki kun homma kuulostaa muhjulta. Siinä vaiheessa masterkanavaan livahtaa Softuben Passive EQ. Siitä ruuvaan ylä-ääniä lisää mukaan - luoja paratkoon - boostaamalla melko reilustikin. Myöhäisemmässä vaiheessa miksausta - en ole varma millä logiikalla - sinne tulee työnnettyä Maximizer (Cubase), jotta saa vähän esitietoa siitä, mitä Ozonella saatan signaalille tehdä.

AoA
11.08.2018 15:04:40

Monesti on tullut kokeiltua miksata jotain plugaria "vasten" mutta jotenkin aina lopulta ottanut pois. Tuntunut että paree saada miksaus kasaan ilman mitään. Jotenkin tykkää että miksatessa masterissa on "ilmaa" eli ei mitään pienintäkään lyttyä tai väritystä. Tosin sitten mahdollinen kuuntelumasterointi tulee tehtyä biiseille jälkeenpäin erikseen ajamalla nauhan läpi tms.

Timo JM
15.11.2018 22:35:34

Kuinkahan moni laittaa nykyään sen SSL G-Master Buss kompuran sinne master faderiin? Monen kaupallisen levyn soundista vois helposti kuvitella, että se on siellä joko plugarina tai alkuperäisenä rautana.

https://www.waves.com/plugins/ssl-g-master-buss-compressor

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti