Muusikoiden.net
21.10.2018
Gibson Megakiertue | Esillä vuoden 2019 Gibson-uutuudet sekä paljon muuta! 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran ja Echoplexin äänitys
1
vekotin75
11.03.2018 15:37:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys
 
Miten äänitetään kitara, jonka soundi perustuu Maestro Echoplexiin/Roland Space Echoon/tai muuhun vastaavaan nauhakaikulaitteeseen?
 
Eli äänimaailma jota kitaraan haen, olisi esimerkiksi Tommy Bolin(Billy Cobhamin Spectrum tai Deep Purplen Come taste the band-albumi), Brian Setzer, tai vaikka kotimaiselta Esa Pulliainen, jotka kaikki käyttävät nauhakaikua hyödyksi.
 
Eli onko edellä mainittujen taiteilioiden kitarat tallennettu lähimikillä, tilamikillä ja niiden asetteluilla? Ja signaali olisi kitara-kaikulaite-vahvistin, eikä mitään aux/insert-virityksiä?
 
Terv. Vesku
 
GrooverMan
14.03.2018 09:38:54 (muokattu 14.03.2018 09:42:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vekotin75: Tervehdys
 
Miten äänitetään kitara, jonka soundi perustuu Maestro Echoplexiin/Roland Space Echoon/tai muuhun vastaavaan nauhakaikulaitteeseen?
 
Eli äänimaailma jota kitaraan haen, olisi esimerkiksi Tommy Bolin(Billy Cobhamin Spectrum tai Deep Purplen Come taste the band-albumi), Brian Setzer, tai vaikka kotimaiselta Esa Pulliainen, jotka kaikki käyttävät nauhakaikua hyödyksi.
 
Eli onko edellä mainittujen taiteilioiden kitarat tallennettu lähimikillä, tilamikillä ja niiden asetteluilla? Ja signaali olisi kitara-kaikulaite-vahvistin, eikä mitään aux/insert-virityksiä?
 
Terv. Vesku

 
Ihan perusmikityksenä käyttäisin lähimikitystä (15-30cm) kartiosta ja sitten jos sulla on käytössä hyvä iso tila, niin laittaisin toisen mikin jonnekin parin-komen metrin päähän. Jos tila on erityisen hyväsaundinen niin mikki voisi olla pallokuvioinen. Sitten sitä tilamikkiä laittaa lähimikin kanssa sen verran että hyvältä kuulostaa.
 
EDIT: Ja toki studion jälkikäsittelyllä on paljon vaikutusta saundiin jonka levyltä kuulet. Ekvalisointia, kompressointia, kaiutusta, modulaatiota jne. Pulliaisen saundin yhtenä osanahan on kompressorin käyttö jo kitaran ja vahvistimen välissä.
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
varakeef
17.03.2018 16:04:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillaikin voi tehdä, että jakaa signaalin kahteen styrkkariin, joista toinen on kuiva ja toinen pelkästään kaiutettu. Molemmat mikitetään ja äänitetään omille raidoilleen.
 
Siten voi vielä miksausvaiheessa säätää kaiutetun ja kuivan äänen suhdetta, tehdä stereofoonisia kokeiluja jne.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Spedemix
20.03.2018 00:40:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommosen echoplex-pohjaisen kitaran äänitys ei tosiaan oo sen erilaisempaa kuin "tavallisen". Jos haluaa niin voi laittaa konkkamikin kartion eteen saadakseen rahtusen fantsumpaa saundia mutta ero on käytännössä aika pieni.
 
Sehän on nimenomaan Brian Setzer joka tekee tota kahden vahvarin taktiikkaa: toisessa kaiku, toisessa ei. Tekee näin myös livenä.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
PJS
20.03.2018 09:09:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemus delay-kitaran äänittämisestä on, että siinä vaiheessa kun kitarasaundia ruuvaa niin sitä kaikua voipi lisätä vähän runsaammin kuin mitä muutoin tulisi laitettua. Ainakin itsellä semmoinen liveä ajatellen konservatiivisesti annosteltu delay tuppaa häviämään äänittäessä massaan.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti