Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Demojen ja omakustanteiden laatu
1 2 3 4 5 6
Torniojaws
13.02.2018 11:16:54 (muokattu 13.02.2018 11:20:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Overheadit oli tarkkaan aseteltu niin, että L-mikki oli kahden kapulamikin päässä virvelistä suoraan alaspäin ja R-mikki oli samalla etäisyydellä rumpalin oikealla puolella virvelistä ja bassarista.
 
Eikö tuolla tyylillä tule pääosa virvelistä vasempaan reunaan? Hyvin samanlainen kuin "Bonham" -mikitys. Tän mukaan lisäjippona olisi basarin sisäpinnan vuoraaminen alumiinifoliolla(!). Ilmeisesti se sitten korostaa korkeita taajuuksia juuri sopivasti heijastusten kautta (kovempi ja tiiviimpi pinta).
 
https://www.gearslutz.com/board/so- … 6-bonham-drum-micing-technique.html
 
Vortech Industrial Death Metal
studio
13.02.2018 12:07:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Eikö tuolla tyylillä tule pääosa virvelistä vasempaan reunaan? Hyvin samanlainen kuin "Bonham" -mikitys. Tän mukaan lisäjippona olisi basarin sisäpinnan vuoraaminen alumiinifoliolla(!). Ilmeisesti se sitten korostaa korkeita taajuuksia juuri sopivasti heijastusten kautta (kovempi ja tiiviimpi pinta).
 
https://www.gearslutz.com/board/so- … 6-bonham-drum-micing-technique.html

 
Tai sitten se alumiinifolio estää avaruussäteilyn pääsyn mikrofoniin.
 
Tympee Huttunen
13.02.2018 12:35:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Eikö tuolla tyylillä tule pääosa virvelistä vasempaan reunaan? Hyvin samanlainen kuin "Bonham" -mikitys. Tän mukaan lisäjippona olisi basarin sisäpinnan vuoraaminen alumiinifoliolla(!). Ilmeisesti se sitten korostaa korkeita taajuuksia juuri sopivasti heijastusten kautta (kovempi ja tiiviimpi pinta).
 
https://www.gearslutz.com/board/so- … 6-bonham-drum-micing-technique.html

 
Youtubessa oli jokin hyvä video tästä, mutta juuri nyt ei löydy.
 
Ja mikäs vika virvelissä vasemmassa reunassa? Siellähän se rumpalin korvin onkin.
 
mikke
13.02.2018 12:45:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Eikö tuolla tyylillä tule pääosa virvelistä vasempaan reunaan?
 
Kun mikit ovat samalla etäisyydellä virvelistä, niin sen periaatteessa pitäisi tulla keskeltä jos kanavat panoroidaan laitoihin. Ilmeisesti tässä on sovellettu Glyn Johns -metodia.
 
Ennen muinoin ei kai ollut niin nöpönuukaa, miten niitä rumpuja panoroitiin: https://youtu.be/v7Xekd47UrA
 
Takametsien äänittäjä www.sojuzstudio.com
Tympee Huttunen
13.02.2018 13:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikke: Kun mikit ovat samalla etäisyydellä virvelistä, niin sen periaatteessa pitäisi tulla keskeltä jos kanavat panoroidaan laitoihin. Ilmeisesti tässä on sovellettu Glyn Johns -metodia.
 
Ennen muinoin ei kai ollut niin nöpönuukaa, miten niitä rumpuja panoroitiin: https://youtu.be/v7Xekd47UrA

 
Olisikohan se tämä ohje:
 
http://en.wikiaudio.org/Recording_t … ques:Drum_kit#Recorderman_technique
 
"Recorderman" is a drum technique that comes from a user of the same name who posts on the recording.org forums and is credited with popularizing the technique written below. 1
 
Mic Placement
Place the "Left" overhead mic directly over the center of the snare at the height of two drum sticks-held end-to-end(from the center of the snare, straight up, to the capsule of the mic).
Next; take the drum sticks (still held end-to-end) from the center of the snare over to above your ( i.e." the drummers") right shoulder and place your "right" overhead mic here.
Listen with headphones and have the drummer hit his kick drum while the sound engineer adjusts the mix panning of both mic signals until the kick is centered.However, you should be able to pan both signals hard left and hard right with the result being the snare and kick remaining in the center position of the mix
 
mikke
13.02.2018 13:25:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Olisikohan se tämä ohje:
 
Suunnilleen kaiketi noin. Noita ohjeita taitaa netti olla ainakin puolillaan nykyään. Mutta oma fiilis ja maku edellä voi miettiä miten mikkejä viskoo paikoilleen. Eipä tämä mitään fysiikan perustukimusta taida olla. Tuskin sitä Higgsin hiukkasta sieltä mikrofonien välistä löytyy. ;)
 
Takametsien äänittäjä www.sojuzstudio.com
jannu
13.02.2018 14:39:00 (muokattu 13.02.2018 14:39:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torniojaws: Eikö tuolla tyylillä tule pääosa virvelistä vasempaan reunaan? Hyvin samanlainen kuin "Bonham" -mikitys. Tän mukaan lisäjippona olisi basarin sisäpinnan vuoraaminen alumiinifoliolla(!). Ilmeisesti se sitten korostaa korkeita taajuuksia juuri sopivasti heijastusten kautta (kovempi ja tiiviimpi pinta).
 
https://www.gearslutz.com/board/so- … 6-bonham-drum-micing-technique.html

 
Kyllä se virveli sijoittuu stereokuvassa suht keskelle, mikäli overeiden etäisyys virvelistä on sama.
 
EDIT: Jaa, muut ehtikin jo.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
Tympee Huttunen
13.02.2018 14:50:50 (muokattu 13.02.2018 15:00:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikke: Suunnilleen kaiketi noin. Noita ohjeita taitaa netti olla ainakin puolillaan nykyään. Mutta oma fiilis ja maku edellä voi miettiä miten mikkejä viskoo paikoilleen. Eipä tämä mitään fysiikan perustukimusta taida olla. Tuskin sitä Higgsin hiukkasta sieltä mikrofonien välistä löytyy. ;)
 
No minusta nimenomaan ei oma fiilis ja maku edellä voi noita miettiä ja heitellä paikalleen ja ajatella "fix it in the mixiä". Ei mitään toki mittailla tarvitse, jos on aikaa testailla ja löytää oikeita juttuja - ja on korvaa sille. Jotenkin vaan koen, että tekniikan kehittyessä ollaan enemmän tuudittauduttu enemmän, että jälkikäteen ruuvataan soundit. Sitten kun budjettia alkaa löytymään voi löytyä yllättävänkin rohkeita ratkaisuja, kun tiedetään myös ettei se jää biiseistä tai soitosta kiinni - mikä onkin aika ristiriitaista oikeastaan.
 
Them Crooked Vulturesin levyllä on esim. hienoja soundiratkaisuja paljon. Kitaroissa ja rummuissa paljon tilamikkeja. Kai tossa on se, kun bändi on niin tajuttoman hyvä, että voi tehdä kaikenlaista ja soundaa hyvältä. Tosin allekirjoittaneelle ei jostain syystä enää Hommen laulusuoritukset uppoa.
 
edit:
Jannulla oli muuten viimeksi se linkki antaa siihen youtube-videoon tosta mikityksestä(?)
 
mikke
13.02.2018 15:21:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minusta nimenomaan ei oma fiilis ja maku edellä voi noita miettiä ja heitellä paikalleen ja ajatella "fix it in the mixiä".
 
En tarkouttanutkaan, että virheitä pyritään korjaamaan jälkeenpäin Ajattelusta. Nimenomaan kysymys on fiiliksestä ja hyvästä mausta. Ei mistään kylmästä tekniikasta ja kaavoihin kangistumisesta. Kunhan perusteet ovat hallussa voi ja pitää alkaa soveltaa ja kyseenalaistaa.
 
Ei pidä pyrkiä tekemään asioita samalla tavalla ja odottaa erilaista tulosta.
 
Ehkä mun on turhaa yrittää selivittää enepää, koska en näköjään osaa ajatuksiani sanoiksi kääntää.
 
Takametsien äänittäjä www.sojuzstudio.com
Groovi
16.02.2018 21:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikke: Nimenomaan kysymys on fiiliksestä ja hyvästä mausta. Ei mistään kylmästä tekniikasta ja kaavoihin kangistumisesta. Kunhan perusteet ovat hallussa voi ja pitää alkaa soveltaa ja kyseenalaistaa.
 
Kyllä. Tai itseasiassa jotta perusteet olisivat hallussa, pitää jaksaa soveltaa ja sählätä aika pitkään. Sen jälkeen voi tehdä mitä vaan.
 
Mitä taas tulee jonkun mainitsemiin isojen budjettien juttuihin, niin eihän niinhin tietysti pääse tyypit jotka menee randomina kokeileen jotain ja toivoo että tuurilla syntyisi edes osin käyttökelpoista matskua. Ne tyypit jotka voi soveltaa isojen projektien äärellä, ovat niitä jotka ovat jo aikaisemmin testanneet lähes kaiken maan ja taivaan väliltä. Se joka on menneisyydessään kokeillut ja epäonnistunut kaikkein eniten, on todennäköisesti tämän päivän kovin tekijä. Ja samalla tietysti se tyyppi, joka tulee ja poimii ne kaikki isot caset.
 
Hyvä esimerkki on se, että nykyisessä teknologiaan keskittyneessä maailmassa jengi ei osaa enää edes perusasioita. Muistetaan kyllä kaikki plugarien päivitysversiot ulkoa, mutta samaan aikaan ei osata esim. äänittää mitään oikein.
 
Tietysti niille jotka jaksaa tehdä sen "ground workin" ja vieläpä pitkän kaavan mukaan, tulee olemaan jossain kohtaa kissan päivät. Jokuhan ne markkinoiden parhaat rumpusämpletkin äänittää.
 
Mikael
16.02.2018 21:30:50 (muokattu 17.02.2018 09:24:08)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Kannattaa kuitenkin muistaa, että näkemyksellisesti "väärin" ja sit ihan vaan väärin välillä on iso ero ja se tulee just tosta mitä Groovi yllä kirjoitti.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
mikke
17.02.2018 10:50:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Jep. Kannattaa kuitenkin muistaa, että näkemyksellisesti "väärin" ja sit ihan vaan väärin välillä on iso ero ja se tulee just tosta mitä Groovi yllä kirjoitti.
 
Luulisin, että se joka nämä osaa erottaa toisistaan on jo aika hyvällä alulla pitkällä matkalla suon yli kantavalle maalle.
 
Mitä tulee omiin kykyihin, tunnustan kyllä edelleen olevani sähläysvaiheessa. Mutta ainakaan ei pääse ylpistymään. Sen verran.on matkaa edessä. Ellei sitten siirry kansantanhujen pariin tai kansanopiston käkikello kurssile.
 
Takametsien äänittäjä www.sojuzstudio.com
jannu
19.02.2018 17:36:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groovi:
 
Hyvä esimerkki on se, että nykyisessä teknologiaan keskittyneessä maailmassa jengi ei osaa enää edes perusasioita. Muistetaan kyllä kaikki plugarien päivitysversiot ulkoa, mutta samaan aikaan ei osata esim. äänittää mitään oikein.

 
Mä en nyt löytänyt tästä sitä hyvää esimerkkiä vaan pelkän yleistävän karrikoivan heiton. Mikä on se jengi, joka ei enää osaa? Ja jos nykyään keskitytään teknologiaan, niin mihin ennen sitten keskityttiin? Ei ne mankat ja analogipulpetit mitään taikavarpuja käsittääkseni olleet eikä niitäkään osannut käyttää sen useampi.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
morfin_mafer
21.02.2018 17:49:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm.. elektronista musiikkia pelkällä tietokoneella niin äänen laatu tulee aina CD-tasoisena loppumasteriin ja mun kokemuksella jos teosta ei masteroida ammattimaisesti niin se tulee joko liian lujalla tai hiljaisella. Biisiin laatu voi taas olla mitä hyväsä, koska siinä ei yksin omaan mitata sitä mikä on itse äänen laatu vaan jos ei osaa soittaa kunnon melodiaa joka on lista hitti kamaa niin se ei riitä, että tekijällä on edes rytmitajua sen verran, rytmillisesti biisi menee oikein.
 
Eriasia varmaan on jos musiikki tehdään perinteisillä soittimilla niin ei siitä tule kunnollista masteria kun homma nauhoitetaan amatöörien välineillä vaan pitää menä oikeaan studioon. Ja studio sessiot nyt maksaa helposti yli 100 € päivä joten tulee kalliiksi jos yhden biisin nauhoitukseen menee kokonainen päivä. Ja mistä työtön muusiikko repii moiset rahat jos se ei käy töissä?
 
Danko
21.02.2018 18:06:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

morfin_mafer: elektronista musiikkia pelkällä tietokoneella niin äänen laatu tulee aina CD-tasoisena loppumasteriin
 
Harvemmin nykyään varmaan kukaan tekee 16-bit/44.1kHz sessioita.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
morfin_mafer
21.02.2018 18:10:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Harvemmin nykyään varmaan kukaan tekee 16-bit/44.1kHz sessioita.
 
Ai.. jos biisin meinaa julkaista myyntiin niin lopullinen masterraita pitää olla tuolla laadulla koska muun ei käy. Itse mastrointi kannattaa tehdä vähän paremalla laadulla ja sitten muuttaa sen jälkeen vasta tuohon CD-tasoiseen laatuun.
 
Danko
21.02.2018 19:45:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

morfin_mafer: Ai.. jos biisin meinaa julkaista myyntiin niin lopullinen masterraita pitää olla tuolla laadulla koska muun ei käy.
 
Esim. Tidal kelpuuttaa 24-bit/192kHz masterit, muut palvelutkin varmaan tulevat perässä jahka tiedonsiirtonopeudet kasvavat.
 
Itse mastrointi kannattaa tehdä vähän paremalla laadulla ja sitten muuttaa sen jälkeen vasta tuohon CD-tasoiseen laatuun.
 
Niin siis koko sessio kannattaa tehdä korkeammilla asetuksilla, jos vaan laitteisto antaa myöten.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Hanuriin
22.02.2018 09:34:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Esim. Tidal kelpuuttaa 24-bit/192kHz masterit...
 
Onko tommoisen näytteenottotaajuuden käyttämiseen mitään järkisyytä?
 
studio
22.02.2018 09:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Esim. Tidal kelpuuttaa 24-bit/192kHz masterit, muut palvelutkin varmaan tulevat perässä jahka tiedonsiirtonopeudet kasvavat.
 

 
En ole kenenkään kuullut rock musaa 192khz nauhoittaneen mutta kyllä kai niitäkin on. Näillä leveyksillä 44.1 tai 48khz.
 
dewil
22.02.2018 13:36:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Onko tommoisen näytteenottotaajuuden käyttämiseen mitään järkisyytä?
 
Ei niin minkäänlaista. Leffapuolella efektihommissa, kun joudut joskus vääntään audion ihan solmuun, kuten hidastelemaan huolella, yms. niin toi on validi, mutta musantaltioinnissa ei.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «