Aihe: Demojen ja omakustanteiden laatu | |
---|
|
Jossain muistan kuulleeni, antaa raudan jauhaa ei raudalla järkee ole. Eli onhan se niin, että se on ihmisen käsissä, ei laitteiden tai formaattien tai minkä milloinkin. Tavallaan jokainen on sikäli oikeassa, että mikä tekijän onnelliseksi tekee on oikein. Ja jos se lopputulos jonkun kuulijan sielua liikkuttaa, voi olla tyytyväinen. Tavallaan semmonen teknologian yläpuolella oleminen, vaikka täytyy tunnustaa diggailevani sitä ihan pirusti. Vanhaa ja uutta. Takametsien äänittäjä
www.sojuzstudio.com |
|
mikke: Jossain muistan kuulleeni, antaa raudan jauhaa ei raudalla järkee ole. Eli onhan se niin, että se on ihmisen käsissä, ei laitteiden tai formaattien tai minkä milloinkin. Tavallaan jokainen on sikäli oikeassa, että mikä tekijän onnelliseksi tekee on oikein. Ja jos se lopputulos jonkun kuulijan sielua liikkuttaa, voi olla tyytyväinen. Tavallaan semmonen teknologian yläpuolella oleminen, vaikka täytyy tunnustaa diggailevani sitä ihan pirusti. Vanhaa ja uutta. Nimenomaan, "DAW:t ei miksaa". Avidhan teki jokunen vuosi sitten kuunteluhaasteen HEAT päällä vs in-the-box vs on-the-board, jota ei enää ole saatavilla https://youtu.be/NXMiz_3hSUQ "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Rajoittamaton raitojen määrä tietysti mahdollistaa että triokin kuulostaa massiiviselle lisättyine soittimineen viulusta huuliharppuun ja kaikkea siltä väliltä. Valtavasti kitaroita tuplauksia niille kaikille ja vielä pari lisää. Mutta miten livenä? Ehkä taustanauhat mutta silti kuulostaa hyttysen pierulta verrattuna demoon. Siinä voi tuntea itsensä petetyksi kun demon perusteella on työviikolla raahautunut ravintolaan kuuntelemaan ja aamulla klo 6 töihin. |
|
Itse vain jossain vaiheessa korvasin kelanauhurin tietokoneella. Ei työtavoissani mitään olennaisia muutoksia tapahtunut - raitojen määrällä ei enää ole fyyysisiä rajoituksia, mutta järkevyyden rajat ovat edelleen olemassa. Enää ei myöskään tarvitse miettiä jonkin yksittäisen raidan efektointia siinä mielessä, että mille raidalle sen kompuran laittaisi. Hyvä otto on edelleen hyvä otto, jos soitto kulkee ja solisti vetää hyvin. Mutta aijai, justiinsa sain koevinyylit 25 vuotta sitten CD:nä julkaistusta albumista. Tykkäsin: aikaisempi ylituhti basso oli nyt napakan pyöreä, ja räikeä (joku sanoisi avoin) yläpää kuin silkkiä. Ihan kuin olisi hieman kompressoitunutkin. Vähän ritisi ja levysoittimen hihna luisti, mutta olipa hyvä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
PJS 08.02.2018 12:33:34 | |
|
studio: Rajoittamaton raitojen määrä tietysti mahdollistaa että triokin kuulostaa massiiviselle lisättyine soittimineen viulusta huuliharppuun ja kaikkea siltä väliltä. Valtavasti kitaroita tuplauksia niille kaikille ja vielä pari lisää. Mutta miten livenä? Ehkä taustanauhat mutta silti kuulostaa hyttysen pierulta verrattuna demoon. Siinä voi tuntea itsensä petetyksi kun demon perusteella on työviikolla raahautunut ravintolaan kuuntelemaan ja aamulla klo 6 töihin. IMHO levyt on levyjä ja live liveä. Keikoille ei kannata mennä kuuntelemaan levymusiikkia ja toisinpäin. "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." |
|
Rajaton määrä raitoja ei pakota käyttämään niitä kaikkia. Tyylitaju ei lähde laitteista :) Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
varakeef: Mutta aijai, justiinsa sain koevinyylit 25 vuotta sitten CD:nä julkaistusta albumista. Tykkäsin: aikaisempi ylituhti basso oli nyt napakan pyöreä, ja räikeä (joku sanoisi avoin) yläpää kuin silkkiä. Ihan kuin olisi hieman kompressoitunutkin. Vähän ritisi ja levysoittimen hihna luisti, mutta olipa hyvä. Ihan mielenkiintoista. Masteroitiinko uudelleen vinyyliä varten? Osaan kyllä hyvin kuvitella tilanteen jossa nimenomaan tollanen ylituhti basso ja räikeä yläpää hyötyisi juurikin uudelleen masteroinnista vinyylia ajatellen (ja miksei muutenkin). Parasta on tietenkin se että parani ja tekijä itse on tyytyväinen :D Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
PJS: IMHO levyt on levyjä ja live liveä. Keikoille ei kannata mennä kuuntelemaan levymusiikkia ja toisinpäin. No joo. Ei se oikein vastaa jos oopperalevyllä on iso orkesteri ja livenä pelkkä pimpparaudan soittaja, näin kärjistetysti. Ei tietenkään livenä tarvitse samalle kuulostaa mutta ei kyllä aivan erille kuin levyllä. |
|
PJS: IMHO levyt on levyjä ja live liveä. Keikoille ei kannata mennä kuuntelemaan levymusiikkia ja toisinpäin. Paitsi että joskus just toisinpäin toimii hienosti :) Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
Mikael: Ihan mielenkiintoista. Masteroitiinko uudelleen vinyyliä varten? Osaan kyllä hyvin kuvitella tilanteen jossa nimenomaan tollanen ylituhti basso ja räikeä yläpää hyötyisi juurikin uudelleen masteroinnista vinyylia ajatellen (ja miksei muutenkin). Parasta on tietenkin se että parani ja tekijä itse on tyytyväinen :D Ei premasteroitu. Lähetin cd:n prässäämöön, jossa totesivat että tästä saa oikein hyvin. Kaiketi siinä kaiverrusvaiheessa jotain sille tekivät - ainakin kaivertivat :) "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
PJS 08.02.2018 16:57:55 | |
|
studio: No joo. Ei se oikein vastaa jos oopperalevyllä on iso orkesteri ja livenä pelkkä pimpparaudan soittaja, näin kärjistetysti. Ei tietenkään livenä tarvitse samalle kuulostaa mutta ei kyllä aivan erille kuin levyllä. Onko monta kertaa käynyt niin että oot menny oopperaan ja siellä onkin ollut pelkästään pimpparaudan soittaja? Eiks asioista vois keskustella myös ilman idioottimaisen typeriä kärjistyksiä? Oma kokemukseni on se, että sellaiset rokkibändit jotka nojaa vahvasti vaikkapa sinfoniaorkesteri-sample-tykittelyyn, yleensä kiertelee keikoilla taustanauhojen kanssa ja homma toimii ihan hyvin. Toisaalta monta kertaa on tullut todistettua kaikenlaisia kokoonpanoja, jotka ihan tarkoituksella saundaa tosi erilaiselta livenä kuin levyllä ja ainakin mulle tulee siitä semmoi tunne että niistä keikoista saa siksi jotain lisäarvoa verrattuna siihen että jäis himaan kuuntelee levyä tai vaikka katsomaan jotain täydellisesti miksattua "live" DVD:tä "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." |
Mikael 08.02.2018 17:12:05 (muokattu 08.02.2018 17:24:14) | |
|
varakeef: Ei premasteroitu. Lähetin cd:n prässäämöön, jossa totesivat että tästä saa oikein hyvin. Kaiketi siinä kaiverrusvaiheessa jotain sille tekivät - ainakin kaivertivat :) Joo monet kaivertamothan kyllä ikäänkuin masteroivat itse... tai siis valmistelevat materiaalin niin että se toimii vinyylillä. Mut sun tapauksessa on siis vinyylin ominaispiirteet onnistuneet toimimaan musan eduksi, mikä on tietty mahtia ja todistaa sen mitä tässä on jo aikaisemminkin koitettu selitellä että vinyyli ei ole todellakaan identtinen sen lähdemateriaalin kanssa :D Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
studio 08.02.2018 19:03:58 (muokattu 08.02.2018 19:26:31) | |
|
PJS: Onko monta kertaa käynyt niin että oot menny oopperaan ja siellä onkin ollut pelkästään pimpparaudan soittaja? Eiks asioista vois keskustella myös ilman idioottimaisen typeriä kärjistyksiä? Oma kokemukseni on se, että sellaiset rokkibändit jotka nojaa vahvasti vaikkapa sinfoniaorkesteri-sample-tykittelyyn, yleensä kiertelee keikoilla taustanauhojen kanssa ja homma toimii ihan hyvin. Toisaalta monta kertaa on tullut todistettua kaikenlaisia kokoonpanoja, jotka ihan tarkoituksella saundaa tosi erilaiselta livenä kuin levyllä ja ainakin mulle tulee siitä semmoi tunne että niistä keikoista saa siksi jotain lisäarvoa verrattuna siihen että jäis himaan kuuntelee levyä tai vaikka katsomaan jotain täydellisesti miksattua "live" DVD:tä No jopas meni herne ... Kuulostaa erikoiselle että joku noin aivan tarkoituksella tekee, mene ja tiedä sitten. |
|
Mikael: Joo monet kaivertamothan kyllä ikäänkuin masteroivat itse... tai siis valmistelevat materiaalin niin että se toimii vinyylillä. Mut sun tapauksessa on siis vinyylin ominaispiirteet onnistuneet toimimaan musan eduksi, mikä on tietty mahtia ja todistaa sen mitä tässä on jo aikaisemminkin koitettu selitellä että vinyyli ei ole todellakaan identtinen sen lähdemateriaalin kanssa :D Nimenomaan. Jo se, että pystyy kuuntelemaan läpi levyllisen nuoruutensa tekosia, osoittaa, että jotain maagista formaattimuutoksessa tapahtui. Seuraavaksi pitänee kokeilla kasettia. Viimeisimmät tekeleeni on kyllä masteroitu vinyylispekseihin, vaikka vinyyliversion julkaisemisesta ei olisi vielä täyttä varmuutta. Kyllä CD:kin voi olla alapäästä keskitetty ja maltillinen - ja mitä olennaista siellä ylimmässä yläkerrassa muka on? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
varakeef: Nimenomaan. Jo se, että pystyy kuuntelemaan läpi levyllisen nuoruutensa tekosia, osoittaa, että jotain maagista formaattimuutoksessa tapahtui. Seuraavaksi pitänee kokeilla kasettia. Viimeisimmät tekeleeni on kyllä masteroitu vinyylispekseihin, vaikka vinyyliversion julkaisemisesta ei olisi vielä täyttä varmuutta. Kyllä CD:kin voi olla alapäästä keskitetty ja maltillinen - ja mitä olennaista siellä ylimmässä yläkerrassa muka on? En tiiä tekevätkö masteroinnissa sen ihmeempiä yläpäälle, mutta monien äänirasioiden kyky toistaa yläpää on rajallinen, etenkin jos neula rupeaa olemaan iäkäs. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
Mikael 08.02.2018 21:06:32 (muokattu 08.02.2018 21:13:05) | |
|
studio: No jopas meni herne ... Kuulostaa erikoiselle että joku noin aivan tarkoituksella tekee, mene ja tiedä sitten. Ai... kannattaa käydä välillä jossain konsertissa :D Kyllähän tollanen nyt on ihan normitoimintaa ja useat bändit nimenomaan pyrkivät tarjoamaan jotain uutta näkökulmaa asioihin. Myös itse ajattelen mielellään niin kun menen keikalle soittamaan. Orjallinen suorittaminen tuntuu tylsältä sekä soittajan että katsojana. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
Mikael: Ai... kannattaa käydä välillä jossain konsertissa :D Kyllähän tollanen nyt on ihan normitoimintaa ja useat bändit nimenomaan pyrkivät tarjoamaan jotain uutta näkökulmaa asioihin. Myös itse ajattelen mielellään niin kun menen keikalle soittamaan. Orjallinen suorittaminen tuntuu tylsältä sekä soittajan että katsojana. Kyse on kokonaisuudesta ei orjallisesta soittamisesta. |
|
Demoteltiin rumpalin kanssa pohjia tosi pelkistetysti: kaksi overheadia ja bassarissa joku halpis-laulumikki. Tuli helvetin hyvät soundit. Overheadit oli tarkkaan aseteltu niin, että L-mikki oli kahden kapulamikin päässä virvelistä suoraan alaspäin ja R-mikki oli samalla etäisyydellä rumpalin oikealla puolella virvelistä ja bassarista. Mittaukset tehtiin ihan piuhalla. Nuo äänitykset jäi moniraitahuumassa taustalle ja puolivahingossa kaivoin ne taas esiin. Jotenkin todella hyvä ja luonnollinen soundi, jossa tila kuuluu. Periaatteessa moniraitaäänitys ei omiin korviin takaa mitenkään parempaa lopputulosta, kuin lähtösoundi ja mikrofonien tarkka asettelu. |
|
Eihän noi kaksi asiaa sulje pois toisiaan mun mielestä mitenkään. Useammalla mikillä samaa äänilähdettä mikittäessä se mikkien valinnan ja asettelun tärkeys korostuu korostumistaan jokaikisellä raidalla. Huono vuotosignaali yhdestä saattaa pilata kaiken hyvän muista, mutta toisinpäin ei toimi ikinä. Siitä ollaan varmaan kyl samaa mieltä, että yksinkertainen on usein kaunista rumpuja mikittäessä ja se on usein helpompaa saada toimimaan . Aina se ei vaan palvele kokonaisuutta soumdillisesti. |
|
Antti1: Eihän noi kaksi asiaa sulje pois toisiaan mun mielestä mitenkään. Useammalla mikillä samaa äänilähdettä mikittäessä se mikkien valinnan ja asettelun tärkeys korostuu korostumistaan jokaikisellä raidalla. Huono vuotosignaali yhdestä saattaa pilata kaiken hyvän muista, mutta toisinpäin ei toimi ikinä. Siitä ollaan varmaan kyl samaa mieltä, että yksinkertainen on usein kaunista rumpuja mikittäessä ja se on usein helpompaa saada toimimaan . Aina se ei vaan palvele kokonaisuutta soumdillisesti. Joo ja siis en tosiaan ole ammattitaitoinen saati kova soundipoliisi, mutta itse olen huomannut, että mahdollisuuksien määrä usein vie kauemmas siitä onnistuneesta sessiosta. On helpompaa päästä maaliin, kun on vähemmän säädettävää ja säätää ne kunnolla, kuin se että heittää 10 mikkiä ympäri rumpuja ja ajattelee, että useampi mikitys jotenkin parantaa lopputulosta, koska säädettävää on enemmän - ja kuten mainitset niin tuolloin se asettelun tärkeys vielä oikeasti korostuu. Koen vähän saman nykyajan plugaritouhuissakin, että mahdollisuuksien määrä on niin valtava, että ilman ammattitaitoa ja tietämystä tarpeellisista asioista, sinne suohon voi helposti upota. Kaikki ylimääräinen voi olla pois siitä itse asiasta, eli lähtösoundista, soittotaidosta ja itse biisistä. Hyvä biisi on hyvä biisi, oli soundit lähes millaiset tahansa. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|