Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua usb interfacen hankintaan?
1
joel__
16.12.2017 01:09:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen siis av-viestinnän opiskelija ja olen hankkimassa itselleni kotiin usb äänikorttia. Tarkoitus olisi käyttää tätä pääasiassa laulu/kitara äänityksiin. Mitä itse olen selaillut niin yksi todennäköinen vaihtoehto olisi scarlet 6i6 josta löytyisi sitten myös pari "ylimääräistä" inputtia että kun tulee tilanne että tarvitsee enemmän niin ei tarvi heti ostaa uutta. Focusriten äänikorttia olen ennenkin käyttänyt ja olen ollut tyytyväinen mutta mieleeni tuli toinenkin vaihtoehto josta haluaisin nyt mielipiteitä;
olen huomannut että on myös pikku miksereitä jotka toimivat myös äänikortteina esim. Alto Live 802 -mikseri. Tätä vaihtoehtoa olen miettinyt sillä tuota mikseriä voisi käyttää ihan pienissä tilaisuuksissa mikserinäkin ja kävisi myös äänitys juttuihin. Haluaisin tietää että onko noissa laatueroa äänittämisen kannalta verrattuna esim. focusriten äänikortteihin? Ja saako tuollaisilla miksereillä tallennettua vain yhtä raitaa kerrallaan vai useampia?
 
Henri Henri Olavi
16.12.2017 11:35:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joel__: Olen siis av-viestinnän opiskelija ja olen hankkimassa itselleni kotiin usb äänikorttia. Tarkoitus olisi käyttää tätä pääasiassa laulu/kitara äänityksiin. Mitä itse olen selaillut niin yksi todennäköinen vaihtoehto olisi scarlet 6i6 josta löytyisi sitten myös pari "ylimääräistä" inputtia että kun tulee tilanne että tarvitsee enemmän niin ei tarvi heti ostaa uutta. Focusriten äänikorttia olen ennenkin käyttänyt ja olen ollut tyytyväinen mutta mieleeni tuli toinenkin vaihtoehto josta haluaisin nyt mielipiteitä;
olen huomannut että on myös pikku miksereitä jotka toimivat myös äänikortteina esim. Alto Live 802 -mikseri. Tätä vaihtoehtoa olen miettinyt sillä tuota mikseriä voisi käyttää ihan pienissä tilaisuuksissa mikserinäkin ja kävisi myös äänitys juttuihin. Haluaisin tietää että onko noissa laatueroa äänittämisen kannalta verrattuna esim. focusriten äänikortteihin? Ja saako tuollaisilla miksereillä tallennettua vain yhtä raitaa kerrallaan vai useampia?

 
Suosittelisin ennemmin tuota Focusritea, jos aiot äänitellä useampaa kanavaa kerralla. Tuosta Altosta, kuten monista muistakaan USB-miksereistä, ei saa kuin stereon tuotua koneelle. Lisäksi olen aika varma, että Focusriten etuset ovat laadukkaammat.
 
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
M-Sävel
21.12.2017 18:03:11 (muokattu 21.12.2017 18:04:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on päällimmäinen tunne Focusriten laitteista hyvin suuri pettymys, vaikka internetiä tutkittaessa sitä suositeltiin hyvin monesti. Sanotaan, että ainakin 70 prosenttia itselläni käytöstä on virtuaali-instrumenttien soittamista, joten viive, eli "lagi" on se tärkein. Focusriten Scarlett 2i4 -laitteessa viive valitettavaa kyllä vaihtelee sekä natiiveilla, että Asio4all -ajureilla ja jää liian pitkäksi vaikka lagin säätäisi alle 6 millisekuntiin. Käytännössä tekee soittamisen mahdottomaksi, kun nuotit ei osu paikalleen. Joudunkin siis raitoja soittaessa, ällistyttävää kyllä, nykäisemään Scarlettin pois ja käyttämään läppärin sisäistä äänipiiriä Asio4all-ajureilla, jolloin saan soittoviiveen kellontarkasti ehkäpä noin 5 millisekuntiin, ja soittaminen onnistuu.
 
Sen sijaan äänityslaatu Focusriten laitteessa on loistava. Yltää lähes edellisen sisäisen E-MU 0404 PCI -äänikortin laatuun. Valitettavasti jouduin hylkäämään E-MU:n kun Creative ei tehnyt sille uusia ajureita. E-MU kuitenkin teki havaittavasti parempaa jälkeä, kun siinä oli tuettu 32 bit float / 192 000 Hz. Koskaan en noin korkealla näytteenottotaajuudella edes äänittänyt, vaan 48 000 Hz. Ilmeisesti sitten 32 bit float -bittisyvyys aiheutti kirkkaan äänenlaadun. Kuitenkin Scarlettin äänenlaatukin vaikuttaa riittävältä, kun ei noita investointeja raskisi vähän väliä tehdä. Onhan Scarlettissäkin kuitenkin tavanomainen 32 bittinen syvyys tuettuna.
 
Harmittaa kovasti ja ketuttaa noiden äänipiirien vaihtelu lennosta. Jos tarvitsee jotain äänittää, niin taas pitää vaihtaa Scarlettiin ja kun äänittää raitoja DAW:issa, niin taas irti ja sisäinen piiri käyttöön. :)
 
"Kova kulkemaan!"
mhelin
24.12.2017 13:58:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitää softaa on tarkoitus käyttää? Esim. Steinbergin interfacen mukana tulevan Cubase AI version voi päivittää Cubase Artist versioon lähestulkoon puoleen hintaan erilliseen lisenssiin verrattuna. UR242 olisi varmaan edullisin tuohon 6i6 Focusriteen verrattava malli (sama määrä analogisia tuloja muttei digituloja ollenkaan), ja UR:t ovat käytännössä Yamahan tekniikkaa.
 
mhelin
24.12.2017 14:01:43 (muokattu 24.12.2017 14:06:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni muuten vielä käytössä Windows 10:ssä Emu 1820M PCI, hyvin pelittää, tosin softaahan ei enää kehitetä. Tarkoitus olisi siirtyä Marian Seraph A3 PCIe/ADAT rautaan ja ADAT-muuntimiin (joita ei toistaiseksi ole käytössä kuin ADA8000).
 
Muuten 0404 PCI pitäisi toimia noilla samoilla ajureilla?
 
http://support.creative.com/Product … PRODFAQ_15760,VARSET=CategoryID:237
 
=> Ladattavat tiedostot
 
mhelin
24.12.2017 14:10:41 (muokattu 24.12.2017 16:32:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ulkoisen PCIe interfacen asentamiseksi läppäriin on olemassa adaptereita ja raiser cardeja joilla saa mini PCI -paikasta adapterin, johdon ja raiser cardin avulla ulkoisen PCIe-laitteen kiinni.
 
https://www.ebay.co.uk/itm/Lot-USB- … dapter-Power-BTC-Cable/332427724863
 
https://www.ebay.co.uk/itm/USB-3-0- … apter-Power-Cable-2017/352101599199
 
En ole itse kokeillut joten en takaa toimivuutta. Läppärin miniPCI-paikka saattaa lisäksi olla jo käytössä esim. Wifi -sovittimelle, ja johdon vienti ulos vaatinee reiän tekemisen jonnekin laitteen koteloon. Ilmeisesti vaikka extender -kaapelina on käytetty USB 3.0 kaapelia se ei kuitenkaan toimi suoraan läppärin USB 3.0 porttiin kytkettynä.
 
Tuossa BG:n vastaavan tuotteen sivulla näkyy jotain kuvia miniPCI-paikkaan pääsystä.
:
https://www.banggood.com/Mini-PCI-E … ock-p-1011222.html?cur_warehouse=CN
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «