Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ad muuntimen vaikutus soundiin
1
paskiaispaska
09.12.2017 14:59:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon hyvän ja huonon AD muuntimen ero kuuluu soundissa? Olen opetellut mikittämään kunnolla kitarakaapin ja nyt ääni kulkeutuu ihan ok putkietuasteen läpi vahvistettuna scarlet 6i6 interfacen linjasisääntuloihin. Tällä saan jo ihan hyvää jälkeä aikaiseksi joka riittäisi varmasti omaan käyttöön, mutta sellasen päävian omaavana kuin "mitä jos", niin aina sitä tekee mieli vähän päivittää vehkeitä kun on ylimäärästä löysää päällä. Tuo scarletin muunnin ei varmasti sieltä ihan huonoimmasta päästä ole, mutta ei varmaan mikään over the toppikaan. Kysymys siis, että kuuleeko sen eron, vai onko muuntimien erot enemmän siellä ominaisuuksien ja käytettävyyden puolessa? Hintahaitaria kun noissa näyttää olevan muutamasta kympistä sinne 6000€ thomannin sivuilla.
 
Antti1
09.12.2017 15:10:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puolen sentin sijainnin ero mikrofonilla kitarakaapin edessä vaikuttaa todella paljon enemmän kuin parhaankaan muuntimen ja halpisinterfacen muuntimen välinen ero. Sikäli tietty huono vertaus, että se mikin liikuttaminenhan on äärimmäisen voimakas keino muuttaa soundia, mutta saanet ainakin suuntaviivoja.
htm
11.12.2017 10:18:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän noilla muuntimilla ala olla eroa vasta siinä vaiheessa, kun on useampia raitoja. Siinä alkaa esim kohina/kanava yms asiat vaikuttaa. Ja silloinkin pitää olla kuuntelu kunnossa, että eroa huomaa. Kotihommissa en vaivaisi asialla päätäni. Noi focusriten muuntimet on todennäkösesti paremmat, kuin millä parikymmentä vuotta sitten on tehty ihan oikeita levyjä.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
askomiko
11.12.2017 13:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitset vähintään Antelopen, mieluummin Lavryn muuntimet, sekä ennenkaikkea 10M -word clock -kellon ennenkuin äänitykset voi kuulostaa hyvältä.
 
(Varalta: panosta ihan kaikkeen muuhun ensin ennenkun tähän osastoon. Suurimman eron miksaussoundiisi tekee todennäköisesti kivivilla joka maksaa satasen per puolen kuutiometrin paali.)
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
hallu
11.12.2017 14:05:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on tietty offtopikkia ja mä nyt muutenkaan mistään mitään tiedä, mutta olen huomannut että studioaika on nykyisin sangen edullista. Siinä on semmoinenkin etu, että sinne studioon saa tarvittaessa myös osaavan äänittäjän. Niin itse en oikeastaan himassa demoillessa niin hirveästi keskity siihen tulee jollakin kikkareella kuinka paljon hifimpää jälkeä, vaan koitan vaan hiroa biisin ja sovituksen kuunnltavaan muotoon ja kun olen raidat suunnitellut valmiiksi, niin ne voi äänittää silleen "oikeasti" studiossa osaavan heebon auttamana. tulee hyvin pitkälti halvemmaksi kuin lkaa ostaa itselleen niitä tsiljoonan euron kikkareita (ja mun tauksessa en edes osaa niitä käyttää). Himassa kohtuullisella äänikortilla, ohjelmistolla ja mikrofonilla pääsee yllättävänkin pitkälle..... niin luurit tietenkin saa myös olla kohtuullisen hyvät.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
htm
11.12.2017 14:38:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tää on tietty offtopikkia ja mä nyt muutenkaan mistään mitään tiedä, mutta olen huomannut että studioaika on nykyisin sangen edullista. Siinä on semmoinenkin etu, että sinne studioon saa tarvittaessa myös osaavan äänittäjän. Niin itse en oikeastaan himassa demoillessa niin hirveästi keskity siihen tulee jollakin kikkareella kuinka paljon hifimpää jälkeä, vaan koitan vaan hiroa biisin ja sovituksen kuunnltavaan muotoon ja kun olen raidat suunnitellut valmiiksi, niin ne voi äänittää silleen "oikeasti" studiossa osaavan heebon auttamana. tulee hyvin pitkälti halvemmaksi kuin lkaa ostaa itselleen niitä tsiljoonan euron kikkareita (ja mun tauksessa en edes osaa niitä käyttää). Himassa kohtuullisella äänikortilla, ohjelmistolla ja mikrofonilla pääsee yllättävänkin pitkälle..... niin luurit tietenkin saa myös olla kohtuullisen hyvät.
 
Tämä on totta. Ja valmista musiikkia kuulee radiosta ilmaiseksi, niin ei tertte itte äänittää ;)
Ainakin mulla se kikkareitten kanssa kikkailu on puolet soittohommien viehätyksestä. Välineurheilu kunniaan!
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Kalmo
11.12.2017 16:22:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tää on tietty offtopikkia ja mä nyt muutenkaan mistään mitään tiedä, mutta olen huomannut että studioaika on nykyisin sangen edullista. Siinä on semmoinenkin etu, että sinne studioon saa tarvittaessa myös osaavan äänittäjän. Niin itse en oikeastaan himassa demoillessa niin hirveästi keskity siihen tulee jollakin kikkareella kuinka paljon hifimpää jälkeä, vaan koitan vaan hiroa biisin ja sovituksen kuunnltavaan muotoon ja kun olen raidat suunnitellut valmiiksi, niin ne voi äänittää silleen "oikeasti" studiossa osaavan heebon auttamana. tulee hyvin pitkälti halvemmaksi kuin lkaa ostaa itselleen niitä tsiljoonan euron kikkareita (ja mun tauksessa en edes osaa niitä käyttää). Himassa kohtuullisella äänikortilla, ohjelmistolla ja mikrofonilla pääsee yllättävänkin pitkälle..... niin luurit tietenkin saa myös olla kohtuullisen hyvät.
 
Totta sinänsä. Tuo koskee tosin vain niitä, jotka tienaavat jotain niillä äänitteillä, tai ovat suht varakkaita, sekä/tai ovat niin hyviä soittajia, että siitä studiokeikasta selviää tunneissa, eikä päivissä, per biisi. Eiköhän useimmille täällä kirjoitteleville se itse väsääminen, opettelu ja ahaa-elämykset ole koko homman suola. On sitäpaitsi kivempi töpeksiä ja ottaa se 120:s otto, kun kukaan ei kurki olan takana :o)
Hifisteleväkin, tai siihen pyrkivä, itse äänittelevä muusikko voi olla persaukinen amatööri, joka vain nostaa rimaansa resurssien mukaan.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
hallu
11.12.2017 16:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Totta sinänsä. Tuo koskee tosin vain niitä, jotka tienaavat jotain niillä äänitteillä, tai ovat suht varakkaita, sekä/tai ovat niin hyviä soittajia, että siitä studiokeikasta selviää tunneissa, eikä päivissä, per biisi. Eiköhän useimmille täällä kirjoitteleville se itse väsääminen, opettelu ja ahaa-elämykset ole koko homman suola. On sitäpaitsi kivempi töpeksiä ja ottaa se 120:s otto, kun kukaan ei kurki olan takana :o)
Hifisteleväkin, tai siihen pyrkivä, itse äänittelevä muusikko voi olla persaukinen amatööri, joka vain nostaa rimaansa resurssien mukaan.

 
No en mä sitä tarkoittanut etteikö studioilu ole hyvinkin antoisa osa harrastusta ja tietenkin äänittäminen on oma taiteenlajinsa. Lähinnä meinasin, että aina ei tarvitse ostaa "autoa" vaan satunnaisesti liikkuva voi mennä "taksilla". En minäkään menisi studioon harjoittelemaan, vaan valmistelee sen homman himassa niin hyvin, että studiossa homma sujuu ilman isompia takelteluita.
 
Kunhan nyt vaan tuli sivuhuomautuksena mieleen tämmöinen, että jos aikoo tehdä isoja investointeja, niin vuokraamalla koko studion voi saada enemmän rahalleen katetta kuin ostamalla jonkin kalliin yksittäisen härpättimen. Ei minun ollut varsinaisesti tarkoitus kenenkään tekemisiä kyseenalaistaa.... eikä tää nyt ehkä kuulunut edes asiaan.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
paskiaispaska
12.12.2017 20:40:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, siis ihan omaksi ilokseni äänittelen(toistaiseksi). Samanlailla ne hifiharrastajat saa kiksejä siitä mitä parempia toistolaitteita ne ostelee, vaikka ei se levyn kuunteleminen niitä 10000€ kaiuttimia vaadi. Miksei harrastus voisi olla myös toisinpäin, eli mitä hifimmin äänen saa tallennettua. Mulla on jo nyt sellasia vehkeitä, millä en ihan aikuisten oikeesti tee yhtään mitään, mutta harrastus se on tämäkin :)
 
hallu
12.12.2017 21:38:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paskiaispaska: Joo, siis ihan omaksi ilokseni äänittelen(toistaiseksi). Samanlailla ne hifiharrastajat saa kiksejä siitä mitä parempia toistolaitteita ne ostelee, vaikka ei se levyn kuunteleminen niitä 10000€ kaiuttimia vaadi. Miksei harrastus voisi olla myös toisinpäin, eli mitä hifimmin äänen saa tallennettua. Mulla on jo nyt sellasia vehkeitä, millä en ihan aikuisten oikeesti tee yhtään mitään, mutta harrastus se on tämäkin :)
 
Eiku unohda nuo mun sivuhuomautukset. Tietenkin äänitysharrastaminen on ihan okei harrastus siinä missä mikä tahansa muukin. Turhaan mä tänne tulin leukojani repimään.
 
Elämä on reiässä rattoisaa......
htm
13.12.2017 09:13:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Eiku unohda nuo mun sivuhuomautukset. Tietenkin äänitysharrastaminen on ihan okei harrastus siinä missä mikä tahansa muukin. Turhaan mä tänne tulin leukojani repimään.
 
Älä nyt ittees ota. Kyllä sulla oli ihan asiallinen pointti.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
askomiko
13.12.2017 09:44:54 (muokattu 13.12.2017 09:46:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos äänität niin että on hyvä biisi, hyvä soittaja, hyvä soitin, hyvä huone, hyvä mikki, hyvä paikka mikille ja maailman paskin D/A -muunnin niin lopputulos on kuunneltavampi kuin muista asioista tinkiessä. Kotiäänittäjällä suurin tekninen ongelma on varmaan yleensä se tila jossa puuhastellaan. Tilaa on liian vähän, siellä on melua, ja kaiku on kuutiohuoneesta, mikä kuuluu joka ikisessä tehdyssä raidassa. Miksausvaiheessa sitten ihmetellään 20db:n hyppyjä ja katoavia bassoja, ja jos ei ymmärretä mistä siinä on kyse, miksauksesta tulee jo ihan luonnonlakien mukaan aika haastavaa. "Meneekö nää soittimet huonosti päällekkäin" on hankala tehtävä, jos betonikuutio kadottaa kuuntelupaikassasi vaikka taajuudet 80-110hz ja lisää heti siihen niiden viereen molemmille puolille 15db. Tässä yhtälössä maailman parhaan muuntimen "täsmällisempi stereokuva ja utuisuuden vähentyminen" ei auta tilannetta yhtään, ei läheskään niin paljon kuin se viidenkympin villapaali. Se ei tietysti vähennä hyvän laitteen omistamisen iloa, ja voihan siitä olla joskus just se hyöty mitä tarvitaan, kun käyt äänittämässä kamariorkesteria. Laite kestää ja toimii vuosikymmeniä, sekin on aika lailla kivaa!
 
Kaikki vaan kulkee pääosin sillai käsi kädessä että hyvällä pajalla on tilaa ja hyvät vehkeet, ja äänittäjällä on keskimäärin aika hyvä haju mitä se on tekemässä ja sinne tulee porukkaa joka on valmis maksamaan tuotoksensa tekemisestä, eli niilläkin on joku haju mitä tehdään. Taitavat tekijät saa aika köppäisilläkin vehkeillä kyllä julkaisukelpoista asiaa aikaan, mutta hyvillä vehkeillä vielä parempaa ja helpommin. Paitsi jos haetaan lofia, silloin aito lofi on vaatimus. Just tuli vastaan viimesen päälle hyvän kuulonen biisi, joka on äänitetty kasettiraiturilla, kuulostaa ihan mainiolta 60-luvun meiningiltä. Taitavia ukkoja tekemässä. Äh, pointti on kadonnut jo täysin.
 
Allekirjoitan kotiharrastuksen kamamieltymyksen ihan täysin, laitevuori on kivaa. Meneillään olevassa projektissa olen jo innoissani rumpusoundista, niiden miksaaminen lähtee siitä että laitetaan kanavat auki ja sitten ollaan melkein valmiita. En ota kunniaa niistä, ne on äänitetty ihan oikealla pajalla tilavassa kaheksan metriä korkeassa huoneessa viimesenpäällevehkeillä. :)
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
oksatboys
13.12.2017 09:52:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sijoita mieluummin johonkin mojokkaaseen kamaan kuten vintagemikkeihin tai etuasteisiin :D Niitä on kivempi hypistellä ja vaikutus soundiin on suurempi kuin muuntimella.
 
askomiko
13.12.2017 10:13:15 (muokattu 14.12.2017 08:18:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ja ne ei vanhene pois käytöstä. Raudalla on helpompi miksatakin. Nevetyyppinen etunen ja LA-2A -klooni, sitten vielä käyttötarkoitukseen sopiva mikki niin ollaan ihan maailmanluokassa laulukanavaksi!
 
Tuli muuten mieleen semmonen hifistelijän kombinaatiopaketti, nimittäin Antelopen vehkeissä on sekä hyvät muuntimet, myös asialliset etuasteet, mutta vielä lisänä kasa äänikortin prossulla pyöriviä plugareita, joista ei tarvitse maksaa ekstraa UAD:n tapaan. (Köh, koitan tässä rajoittaa omaa GASia mutta kyllähän tuo vähän houkuttaa.) Sen tason vehje että mikään osa-alue ei rajoita huippujäljen tekemistä. Tuo plugarihomma on erityisplussa, koska äkkiä niihinkiin sujahtaa satoja euroja kun nettishoppailuvillitys iskee.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
JoKo
14.12.2017 01:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy myöntää että normaaliduuneissa (jos siis vain äänittää tai miksaa ilman että vertailemalla vertailee) en huomaa ok-tasoisten muuntimien eroavan juuri mitenkään kalliimmista. Toki niissä varmaan on jotain eroa jos oikein kaivelee mutta käytännön elämässä se on todella pientä verrattuna vaikka mikkietuasteiden saati mikkien eroihin. Puhumattakaan akustiikasta ja kaiuttimista.
 
mhelin
15.12.2017 08:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki hyvillä ja huonoilla A/D muuntimilla on eroa, mutta kyse ei ole välttämättä itse A/D muunnokseen liittyvästä erosta vaan kaikesta muusta. Piirilevyn suunnittelu, maalenkkien välttäminen siinä, ulkoinen häiriönsuojaus sekä yliohjauksen suojaus tekevät jo eroja. Pohjakohinan tasossa on eroja, sillä on merkitystä riippuen musiikista. Rokkimeiningissä mennään usein särön puolelle, ja tunnetusti siinä miten muunnin toimii silloin niin muunnipiirien "musikaalisuudessa" on eroja. Antialiasointi ei nykyään enää ole iso ongelma koska A/D muuntimet sämpläävät ääntä useamman megahertsin taajuudella (yhdellä tai korkeintaan muutamalla bitillä) ja sisäisesti suodattavat signaalin ennen PCM-koodausta. Halvallakin voi saada hyvää, mutta hinta kyllä korreloi noissa muuntimissa. ADAT -lähtöisissä erillismuuntimissa edullisimmissa laitteissa (Behringer, Focusrite yms.) on yleensä sisäänrakennut mikrofonietuset joita ei voi ohittaa mikä rajoittaa käyttöä.
 
Danko
15.12.2017 17:19:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: ADAT -lähtöisissä erillismuuntimissa edullisimmissa laitteissa (Behringer, Focusrite yms.) on yleensä sisäänrakennut mikrofonietuset joita ei voi ohittaa mikä rajoittaa käyttöä.
 
Rajoittaa ehkä paperilla, mutta Laitteistolutkien DA-AD-sokkotestissä ADA8000 pärjäsi Lynx Aurora 16:a paremmin
For the record, 15 either mistook the Behringer's for the Aurora's or preferred them, 4 picked correctly or preferred the Auroras

https://www.gearslutz.com/board/gea … aurora-16-vs-behringer-ada8000.html
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «