Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tasokasta mikrofonia kitarakaapin äänitykseen
1 2
paskiaispaska
03.07.2017 08:32:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisilla mikeillä on saatu parasta laatua ihan studio-olosuhteissa? Jos haluaa pykälän tai pari nostaa siitä perus sm57 ylöspäin.
 
Itse oon koittanut saada konkkamikillä(tlm103) jotakin aikaseksi, mutta noita konkkamikkejä näyttäs ammattilaiset käyttävän enemmän tilaäänen taltioinnissa, ja lähimikityksessä näkee lähes aina dynaamisia mikrofoneja.
 
Eli tasokas dynaaminen mikki olisi vissiin hakusessa? Koittanu vähän googletella ja youtubesta katsella testipätkiä, niin shuren sm7b:llä jotkut saanet aikaseksi aika maukkaan kuullosta jälkeä. Toki vahvistimen asetuksilla ja jälkityöstöllä on suuri ja varmasti isoin vaikutus asiaan, mutta jos nyt ajatellaan tätä asiaa vaan kamarunkkauksen näkökulmasta ;)
 
Antti1
03.07.2017 08:34:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras laatu on niin subjektiivinen ja tapauskohtainen juttu, että melkein mikä tahansa käy vaihtoehdoksi. Mitä sä etsit soundilta, jota SM57 ja TLM103 ei sulle tarjoa?
paskiaispaska
03.07.2017 09:11:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tlm103 jää soundi turhan yläpää painotteiseksi mielestäni ja vähän ohkaseksi. Myöskään vahvistinta ei pysty aivan täysillä luukuttamaan lähimikityksessä, rupeaa clippaamaan vaikka etunen olis säädetty aivan minimiin.
 
askomiko
03.07.2017 12:52:40 (muokattu 03.07.2017 14:38:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SM7 on hyvin lähellä soundiltaan SM57:aa, mutta vähemmän piikikäs eli vähän siistimpi. Toimii joskus paremmin, joskus ei. Ihan hyvä ostos jos sille on muutakin käyttöä, eli lähinnä laulua tai puhetta, mutta jos ihan pelkästään kitarajuttuihin käytät, niin SM57 on järkevämpi koska niitä saat sen neljä samalla hinnalla. Se on siitä kumma juttu että se vaan on aika hyvä kalu kitarajuttuihin, vaikkei kallis olekaan. Kun on lähtösoundi kunnossa, 57:lla pärjännee maaliin asti joka tilanteessa.
 
Vastinpariksi viisseiskalle ihan toisesta soundi-ääripäästä kitaraäänitysten viininmaisteluosastolta olisi Royer R121 ja Beyerdynamic M160, mutta hintaa on 5 ja 15x, eikä ne ainakaan 57:aa yleispätevämpiä soundeja ole. Hirmuisesti botnea saa kyllä, mutta pois leikeltäväksihän se kaikki lopulta menee. SM57:n hienompi(kalliimpi) vähän läheisempi serkku voisi olla Sennheiser MD421, jolle on kyllä kaikenlaista muutakin käyttöä sitten. Aika räähkä soundi siinäkin on yksinään kun kitaraa mikittelee. Eli lopputuloksena, miljoonasounditkin saa 57:lla kun kaikki muu on kunnossa.
 
Jos äänität jotain melko luomua tavaraa niin että tilaäänenkin tarvitsee, laittaisin vaan dynaamisen mikin normaaliin tapaan ja stereoparin kauemmas. Näillä saa sitten soundia kivasti eläväiseksi kunhan vaan on asiallinen tila, jos kitaralle on tarjolla paljon tilaa miksauksessa. Rokkihommaan ei niinkään toimi, erityisesti jos tuplaa kitararaidan, menee muhjuksi tilan kanssa. Ehkä jos ihan vähän vaan tirauttaa stereota lähimikin sekaan...
 
Tuo e609 on myös hyvin läheinen sm57-sukulainen, kantsii sekin toki kokeilla mutta varaudu siihen että aika samalla tontilla ollaan.
 
Hinkkasin viime talvena kymmenisen päivää kitaraäänityksiä niin että rivissä oli klassikoista MD441, 421, AKG 414, Sm57, Sm7, Neumann 87, lisäksi vähemmän klassikoita e609, Rode Nt5 ja Nt1, sE Electronicsin nauhamikki ja Gemini, Blue woodpecker, Subkick, pallomikki, ja jotain joka on varmasti jo unohtunut. Lopputuloksena koko ropelihattuilusta oli se, että 57 oli se kaikista käyttökelpoisin vekotin särökitaroihin. Variaatioita saat loputtomasti liikuttamalla mikkiä tai lisäämällä mukaan toisen mikin. Eli eikun vaan ropelihattu päähän ja kahdella 57:lla kalastamaan.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
-Hexa-
03.07.2017 12:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sennheiserin md421 ja e609. 57 silti pieksee omaan makuun nuo kummatkin.
 
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
varakeef
03.07.2017 13:24:08 (muokattu 03.07.2017 13:31:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

paskiaispaska: Tlm103 jää soundi turhan yläpää painotteiseksi mielestäni ja vähän ohkaseksi. Myöskään vahvistinta ei pysty aivan täysillä luukuttamaan lähimikityksessä, rupeaa clippaamaan vaikka etunen olis säädetty aivan minimiin.
 
Laita eteen signaalinvaimennin eli pädi tai kokeile etuastetta, jossa tällainen ominaisuus on.
 
Yläpäätä voi ja saa leikata ekvalisaattorilla, mikin paikalla ja suuntauksella on myös suuri merkitys. Alapäätä saat korostumaan menemällä lähemmäs kohdetta, tosin jos kitaralla on rooli isomassa kokonaisuudessa, ei tuhdista alapäästä ole useinkaan iloa.
 
Ja mitä isokalvoisten konkkien käyttämisestä kitarakaappien lähimikitykseen tulee, niin kyllähän sitä studio-olosuhteissa tehdään vaikka kuinka. Viisseiska on toki hyvä olemassa, ja varmaankin kaikki tässä ketjussa mainitut mikit toimivat hyvin, mutta kyllä 103:lla pitäisi pärjätä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kasu-_-
03.07.2017 13:58:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa koittaa useampiakin erityylisiä mikkejä yhtäaikaa hieman eri asennoista ja etäisyyksiltä. Muuten tuhnuinen mikki tai mikityspaikka saattaa olla täydellinen vastinpari kirkkaammalle mikille. Konkalla otettua tilaääntä en oo ite tarvinnu vielä, kun ei kovinkaan kevyttä musaa tule tehtyä ja huonekaiuilla saa korvattua sitäkin osittain. Pari erilaista dynaamista mikkiä on hyvä alku, jos on alunperinkään näkemystä siitä minkä tyylisen saundin haluaa lopputuloksena.
 
ras ta far i
03.07.2017 18:43:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten jo edellä mainittiin 57 on varmasti yksi monikäyttöisimmistä ja toimii todella monessa käytössä. Erittäin hyvä vaihtoehto edellämainitulle Shuren klassikolle on Beyerdynamic M201, toimii kaikessa missä 57:kin.
 
ras ta far i
03.07.2017 20:12:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä Steve Albinin näkemys 57:sta
 
Steve Albini wrote:
Piece of shit dynamic mic some people are inexplicably crazy about, so we bought one. Sounds equivalently good on everything from snare drum to electric guitar. Unfortunately, not a very high standard of "Good." If you need to record something and there's no microphone available, this will do, I guess.
 
Danko
03.07.2017 20:24:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos viissepen preesenspiikki ei miellytä, niin Audix i5 kantsii tsekata.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Mikael
03.07.2017 20:49:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sennheiser MD409 on mun suosikkidynaaminen kitarahommiin.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
mhelin
03.07.2017 20:52:58 (muokattu 03.07.2017 21:51:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entä jos unohtaisi mikit ja käyttäisi päättärin ja kaapin väliin kytkettävää DI:tä kuten Radial JDX: https://www.thomann.de/fi/radial_en … ref=search_rslt_radial+jdx_374932_1
tai edullisempi Palmer: https://www.thomann.de/fi/palmer_pdi09.htm
 
Tuon kanssa konkka tilamikkinä niin voisi tulla aika hyvä kokonaissaundi.
 
askomiko
03.07.2017 21:49:54 (muokattu 03.07.2017 21:56:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko siinä fiksu kaiutinsimulaatio? Melkein ottasin ilman sisäänleivottua simulaatiota, säröinen linjasoundi pitää silloin kierrättää kaiutinsimulaation läpi jälkikäteen ja näin pystyy vaihtamaan "mikityksen" sitten jälkikäteen. Mutta suoraan di:stä soundi on silloin täysin käyttökelvotontä pärinää. Nykytekniikka mahdollistaa impulssivasteiden käytön ja tulokset on tosi hyviä vs. aiemmat passiiviset viritelmät.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
mhelin
03.07.2017 22:05:07 (muokattu 03.07.2017 22:06:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa Youtube videossa vertaillaan e906, SM57 ja Radial JDX:ää. Tosin tasot ja EQ ei ole vertailukelpoisia. Mutta JDX ei ole niin huono kuin luulisi, pienellä EQ-korjauksella menisi joillakin saundeilla. Tuo siis tulee tosiaan päätevahvistimen ja kaapin väliin ja sen kautta saatavaan saundiin kautin vaikuttaa jonkin verran vs. puhdas särölinjasoundi pelkästä etuasteesta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=jm_EvT5c9lg
 
jannu
04.07.2017 00:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ras ta far i: Tässä Steve Albinin näkemys 57:sta
 
Steve Albini wrote:
Piece of shit dynamic mic some people are inexplicably crazy about, so we bought one. Sounds equivalently good on everything from snare drum to electric guitar. Unfortunately, not a very high standard of "Good." If you need to record something and there's no microphone available, this will do, I guess.

 
Viisseiska vaatii etuasteelta niin gainin kuin impedanssinkin suhteen aika paljon, että kuulostaisi yksinään erityisen hääviltä kaapin edessä. Kahdella meneekin sitten melkein jo kuuhun. Mutta liputan minäkin M201:n puolesta, helvetin hyvä mikki. Siitäkin Albinilla melko hulvaton mielipide.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
-Q-
04.07.2017 10:16:30 (muokattu 04.07.2017 10:25:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Entä jos unohtaisi mikit ja käyttäisi päättärin ja kaapin väliin kytkettävää DI:tä kuten Radial JDX: https://www.thomann.de/fi/radial_en … ref=search_rslt_radial+jdx_374932_1
tai edullisempi Palmer: https://www.thomann.de/fi/palmer_pdi09.htm
 
Tuon kanssa konkka tilamikkinä niin voisi tulla aika hyvä kokonaissaundi.

 
Mä olen just noita Palmereita harrastanut. Ykkösvaihtoehto aina niin livenä kuin äänittäessä, helppous voittaa ja laatu riittää mulle mainiosti. Jos on kranttu kitaristi eikä kanavamäärä ahdista niin sitten lisäksi vielä mikki, mutta eipä kukaan ole vielä tullut jälkeenpäin kyselemään että kumpi soundi siellä kuuluu.. :)
 
..tarkennus vielä että mun askartelut on harrasteluhommaa ja melkein aina äänitetään koko bändiä jolloin tuolla DI:llä säästyy vuodoilta skittaraidalla
 
-Q-
04.07.2017 10:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Onko siinä fiksu kaiutinsimulaatio?
Palmerissa on kolmeasentoinen kytkin jolla soundia saa tuunattua, vähän niinkuin mikin sijoituksen äärivaihtoehdot ja sitten "normaali" mutta pois ei saa.
 
varakeef
04.07.2017 10:57:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Albinilla on kärjekkäitä mielipiteitä, mutta 57:n väittäminen huonoksi on yhtä hedelmällistä kuin oranssin väittäminen keljuksi värivalinnaksi. Kyse on makuasiasta.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
washburn
04.07.2017 11:58:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tulee laitettua lähes aina Beyerin M201 kitarakaapin eteen. Ainakaan jos aikaa eri mikkien testaamiselle ei ole.
 
Live long and Prosper
dewil
04.07.2017 12:47:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos en tiedä tasan tarkkaan, miten soundi miksauksessa asettuu, niin mun "go-to" ratkaisu on panna 57 ja joku ribboni tasan vierekkäin. 57:ta käkätin ja ribbonista lämpö.
Ei tätäkään asiaa kannata miettiä liian monimutkaisesti.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «