Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: M/S -prosessointi
1
htm
29.06.2017 15:12:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin lomien alkajaisiksi ajattelin virittää keskustelua mid/side -tekniikoista. Itsellä m/s -eq:t ja -kompurat ovat jääneet lähinnä kokeilun asteelle. Huolena on ollut lähinnä se, että ne sotkevat vaiheet tai aiheuttavat jotain muuta hämminkiä.
 
Miten olette kyseistä tekniikkaa hyödyntäneet? Master on varmaan yksi paikka, mutta uskaltaako esim rumpubussia tai muuta ryhmää prosessoida? Vai tuleeko siitä päänvaivaa masterointivaiheessa?
 
Muutenkin kommentit ja vinkit tällä saralla tervetulleita!
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Antti1
29.06.2017 15:47:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en normaalissa duunissa niitä juuri käytä, ne on mulle enemmänkin erikoistuneita työkaluja ongelmatilanteiden ratkomiseksi.
htm
29.06.2017 20:04:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä en normaalissa duunissa niitä juuri käytä, ne on mulle enemmänkin erikoistuneita työkaluja ongelmatilanteiden ratkomiseksi.
 
Minkälaisessa ongelmatilanteessa noista voisi olla hyötyä?
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Antti1
29.06.2017 21:52:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Minkälaisessa ongelmatilanteessa noista voisi olla hyötyä?
 
Mulla lähinnä LCR-balanssin säätämiseen vaikka siten, että laululle kaivetaan kitaroilta tilaa M-kanavasta ja S jätetään ennalleen, tai vastaavasti hieman boostataan keskeltä leikattua asiaa. Tossa tilanteessa koitan yleensä saada kokonaisbalanssin sellaiseksi, että kitaroiden osalta muutosta ei edes juuri huomaa, vaikka laululle ilmestyy mystisesti lisää kaistaa keskelle. Sit voit koittaa noita dynamiikkaprossuja vaikka johonkin ryhmäraitaan, josta haluaa tipauttaa jotain tiettyä asiaa stereokuvasta muiden kärsimättä liikaa. Rumpuryhmä on yksi aika perusesimerkki mulla, jos esim. virppa ja basari paahtaa keskellä aivan hitosti ja jostain syystä olen saanut vain stereosumman työstettäväksi.
 
Kaikenkaikkiaan noissa esimerkkitapauksissakin mä työstän aina useilla eri työkaluilla, koska ehkä omaa osaamattomuuttani yhdellä M/S-työkalulla tulee vain sutta ja sekundaa. Joku taitavampi saa noista varmasti enempi irti, mutta mun mielestä ko. tekniikka on kivasta ajatuksesta huolimatta hyvin rajoittunutta käytännössä.
varakeef
30.06.2017 13:00:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhutteko nyt oikeasti M/S-äänitetystä materiaalista vai jostain jälkikäteen suoritetusta vehkeilystä?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
30.06.2017 13:18:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Puhutteko nyt oikeasti M/S-äänitetystä materiaalista vai jostain jälkikäteen suoritetusta vehkeilystä?
 
Mä kirjoitin nimenomaan jälkikäteen suoritetusta vehkeilystä, ajattelin jotenkin automaattisesti ketjun koskevan ainoastaan sitä. M/S-äänitetty matsku sit antaakin huikeasti enemmän säätövaraa, mutta mä en ole kokenut sitä juurikaan tarpeelliseksi oikeastaan mitään tehdessä. Kokeiltua on kyl tullut monet kerrat oikeastaan vähän kaikenlaisilla soittimilla.
Mikael
30.06.2017 15:35:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä aina säännöllisin väliajoin koekeilen M/S-äänitystä mut en oo siitä vielä oikeasti oppinut tykkäämään - tai sit en vaan osaa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
varakeef
30.06.2017 16:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä aina säännöllisin väliajoin koekeilen M/S-äänitystä mut en oo siitä vielä oikeasti oppinut tykkäämään - tai sit en vaan osaa.
 
Tavallaan tykkäisin, laulussa erityisesti, mutta jos tarvii paikkailla niin on ärsyttävää kun on kolme raitaa per otto puljattavaksi. Ei jaksa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Heikki
30.06.2017 16:47:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän on aloittajalla selvästi mielessä että prosessoidaan stereomateriaalista kompuralla tai eq:lla mono ja stereo informaatiota erikseen. Hyödyllinen tekniikka aikanaan masteroinnisa vinyylilevyjä varten, missä pitää olla tarkkana ettei neula liiku liikaa pystysuunnassa verrattuna sivusuuntaan. Nykyisin harvemmin hyödyllistä, mutta voi sillä aina huvikseen stereokuvaa pilata, jos ei parempaakaan keksi.
 
htm
30.06.2017 18:37:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Puhutteko nyt oikeasti M/S-äänitetystä materiaalista vai jostain jälkikäteen suoritetusta vehkeilystä?
 
Vehkeilystä oli kyse kuten varmaan aloituksesta saattoi päätellä, tosin ei ollut tarkoitus myöskään sulkea mikitystekniikkaakaan keskustelun ulkopuolelle. Käsittääkseni klasaripuolella tätä harrastetaan jonkin verran.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
modsman77
01.07.2017 21:27:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helposti lähtee lapasesta tämäkin säätäminen.
 
http://www.kotistudio.fi/stereokuvan-hallinta/
 
Ehkä tämä tuo apuja..
 
Putki on paljon herkempi kuin transistori. Sen synnyttävä väreily on harmonista. Olipa kerran: 1800-luvulta lähtien särö koettiin kielteisenä musiikin kannalta, koska särö oli kohinan lisäksi häiriötekijä.
modsman77
01.07.2017 21:50:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Tavallaan tykkäisin, laulussa erityisesti, mutta jos tarvii paikkailla niin on ärsyttävää kun on kolme raitaa per otto puljattavaksi. Ei jaksa.
 
Sama itelläkin.
 
Putki on paljon herkempi kuin transistori. Sen synnyttävä väreily on harmonista. Olipa kerran: 1800-luvulta lähtien särö koettiin kielteisenä musiikin kannalta, koska särö oli kohinan lisäksi häiriötekijä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «