Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä mieltä tämän päivän soundista? (Miksaus/masterointi)
1 2 3 4
studio
05.05.2017 22:40:43 (muokattu 05.05.2017 22:42:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin osapuilleen näin kuten Groovi asian selitti.
 
sammakko54
05.05.2017 23:26:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En 2000-luvun puolella voinut ajatella että saundit enää tästä kehittyisivät. Kaikesta sai selvää ja kaikki kuulosti hyvältä. Harrastelijabänditkin tekivät tosi hyvän kuuloisia tuotoksia. Nyt 2017 kun kuuntelen vaikka 2005 julkaistua ison budjetin sen ajan hifi-levyä, josta pidin todella, niin löytyy sieltä sittenkin jotain kummallisuuksia ja "demomaisuutta" nykypäivän huippusoundisimpiin levyihin verrattuna. Tykkään siis nykypäivän soundista. Ja tulen varmasti tykkäämään tulevaisuudenkin. Suurin osa musiikkituotoksista ei silti yllä sinne huipulle ja kuulen paljon huonoja julkaisuja huonommilla nykysoundeilla. Mutta jos otan joka vuosikymmeneltä parhaiten soundaavat levyt ja pistän ne järjestykseen, on ykkösenä aina uusin.
 
Hippien kaveri.
Mikael
06.05.2017 00:24:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en oikein ymmärrä tota "ennen oli paremmin" -asennetta. Ennenkin tehtiin paskaa ja tehtiin hyvää. Hyvät jäi elämään ja paskat unohtui. Niin käy myös nykypäivän ja tulevaisuuden musalle. Mut en tajuu myöskään sitä, että omia totuttuja työtapoja pidetään jotenkin parempina ja "oikeampina" kuin jonkun toisen uusia tai erilaisia. Kyllä mäkin tykkään äänittää nauhalle ja olen tehnyt sitä ja tykkäään isosta tiskistä ja liveotoista ja kaikki yhdessä -meiningistä. Mutta, en mä dumaa tai väheksy sen vuoksi tyyppejä jotka tekevät uusin työkaluin ja metodein asioita toisella tapaa.
 
Ja edelleen olen sitä mieltä että myös nykyään tehdään paljon hienoa ja hyväsoundista musaa teknologioista riippumatta.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
jannu
06.05.2017 18:32:20 (muokattu 06.05.2017 18:40:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä en oikein ymmärrä tota "ennen oli paremmin" -asennetta. Ennenkin tehtiin paskaa ja tehtiin hyvää. Hyvät jäi elämään ja paskat unohtui. Niin käy myös nykypäivän ja tulevaisuuden musalle. Mut en tajuu myöskään sitä, että omia totuttuja työtapoja pidetään jotenkin parempina ja "oikeampina" kuin jonkun toisen uusia tai erilaisia. Kyllä mäkin tykkään äänittää nauhalle ja olen tehnyt sitä ja tykkäään isosta tiskistä ja liveotoista ja kaikki yhdessä -meiningistä. Mutta, en mä dumaa tai väheksy sen vuoksi tyyppejä jotka tekevät uusin työkaluin ja metodein asioita toisella tapaa.
 
Ja edelleen olen sitä mieltä että myös nykyään tehdään paljon hienoa ja hyväsoundista musaa teknologioista riippumatta.

 
Tälle täyttä komppia, vaikka en oo kuuna päivänä neliraituria ja lapsuuden kasettimankkaa kummemmalla äänittänyt nauhalle mitään.
 
Vaikka tää palsta onkin "Studiotyöskentely" ja soundeista sekä tekniikasta jauhaminen on tilannekohtaisesti varsin relevanttia ja viihdyttävääkin, mun mielestä on perin omituista, että vielä tänäkin päivänä musatuotannoista keskustellessa halutaan laatu ja estetiikka niputtaa täysin korreloivina asioina yhteen. Samoin monesti tahtoo käydä niin, että ne omasta mielestä huonoa laatua edustavat esimerkit kaivetaan genreistä, jotka eivät ole itselle mieleen tai joiden tekemisestä ei itse ymmärrä juuri mitään.
 
Olen itsekin allerginen tietyille soundeille ja useampikin tietynlainen tuotantoestetiikan suuntaus saa henkilökohtaisella tasolla lähinnä yökkimään. Ja tiedän, että meikäläisen tekemisten suhteen löytyy liuta ihmisiä, joille ei maistu sitten yhtään. Kaikesta tästä huolimatta tai ehkä juuri siitä johtuen diggaan aivan hitosti oman juttunsa löytäneitä ja sitä toteuttavia tyyppejä, olipa se juttu kuinka kaukana hyvänsä mun mieltymyksistä. Kunnioitan loppuun asti sitä, että joku näkee vaivaa ja tekee duunia valitsemallaan saralla.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
studio
07.05.2017 00:24:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jannu on oikeassa siinä että täällä on oikeastaan turha jutella asioista.
 
Krice
07.05.2017 11:44:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Ja edelleen olen sitä mieltä että myös nykyään tehdään paljon hienoa ja hyväsoundista musaa teknologioista riippumatta.
 
Voiko tylsempää mielipidettä enää esittää. Minusta "radiomiksaus" on ongelma, sanokoon kuka mitä tahansa siihen. Erityisesti raskaan musiikin osalta, kaikkea "pitää" olla enemmän ja kovempaa, vaikka se ei millään tasolla kohenna itse musiikin olemusta. Soittajatkin ovat jotakin 8-kielisiä custom-kitaroita hiplaavia matemaatikkoja, jotka vetävät axe fx:n läpi tylsää, tasapaksuksi kohinamössöksi miksattua soundiaan.
 
Mikael
07.05.2017 12:08:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo ymmärrän, onhan se nyt ihan tylsää jos joku diggaa musasta. En tiiä mitä radiokanavaa sä Krice kuuntelet, mut suosittelen välillä edes kokeen vuoksi testaamaan jotain muutakin vaihtoehtoa :D Myös nykiset striimauspalvelut kuten Spotify tai Tidal ovat käteviä, sillä niissä voi jopa itse valita mitä musaa kuuntelee ja tarjonta on aika monipuolista.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
saastara
07.05.2017 12:55:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Voiko tylsempää mielipidettä enää esittää. Minusta "radiomiksaus" on ongelma, sanokoon kuka mitä tahansa siihen. Erityisesti raskaan musiikin osalta, kaikkea "pitää" olla enemmän ja kovempaa, vaikka se ei millään tasolla kohenna itse musiikin olemusta. Soittajatkin ovat jotakin 8-kielisiä custom-kitaroita hiplaavia matemaatikkoja, jotka vetävät axe fx:n läpi tylsää, tasapaksuksi kohinamössöksi miksattua soundiaan.
 
"Only the sith dwell in absolutes".
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
jPekka
07.05.2017 13:05:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppia Mikaelille. Jos on jokin varma asia jonka ihminen uskaltaa ennustaa niin ainakin, että parin-kolmenkymmenen vuoden päästä on iso joukko ihmisiä joiden mielestä 2010-luvulla tehtiin kaikkien aikojen parasta äänitesoundia ja että ei nää nykyiset kuulosta enää yhtäänmiltäänmuultakuinskeidalta.
 
Koska itse kuuntelen nykyisin häpeällisen vähän radioita ja suoratoistopalveluitakin vähän sattumanvaraisesti, minulle ensimmäinen mielikuva "tämän päivän soundista" on Alabama Shakesin kakkoslevy, jonka äänittämisen perusfilosofiana tuntuu olleen "mitä jos kuuskötluvulla olisi kierretty esivahvistimien nupit tappiin sen sijaan että yritettiin tehdä mahdollisimman hifiä?" (plus sitten vähän itsetarkoituksellisia kikkailuja tyyliin "käytetään mikrofonina laulajan naamaan teipattua kuulokkeenpuolikasta").
 
Tai Neil Youngin "A Letter Home", joka on äänitetty restauroidussa 40-luvun kolikkoäänitysautomaatissa ja kuulostaakin siltä että valmiin äänitteen tuotantokustannusten on alunperin ollut tarkoitus jäädä alle yhteen dollariin.
 
Yritinkös minä tässä sanoa jotakin? Lähinnä kai, että koskaan aikaisemmin äänitetyn musiikin historiassa ei musiikintekijöillä ole ollut yhtä paljon valinnanvaraa käytettävän tekniikan suhteen, eikä yhtä paljon mahdollisuuksia kokeilla, epäonnistua, kokeilla uudelleen, epäonnistua ja ehkä joskus onnistuakin. Aika näyttää, mikä tästä valtavasta musiikin tulvasta jää elämään, mitkä jutut muodostavat sen mitä jälkeenpäin pidetään tämän vuosikymmenen soundina.
 
Sen tiedän, etten kyllä kahdeksankytluvulla olisi uskonut, että joku sukkahousuhevin kaltainen älytön pelletrendi olisi mitenkään voinut muodostaa tulevaisuudessa kenenkään mielikuvaa siitä vuosikymmenestä.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Kalmo
07.05.2017 13:26:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän soundit tavallaan ovat kehittyneet, ei siinä mitään. Minua kiusaa hieman se, että nykyään ei useinkaan tiedä, mitä kuuntelee - onko kyseessä epätodellisen virheettömäksi editoitu kitara vai syntikka, onko asialla rumpali vai softa, lauluosuudet on tunetettu ja editoitu epäinhimillisen täydellisiksi tai tarkoituksellisen luonnotomiksi jne. Eihän se sinällään ratkaisevaa ole, pääasia, että kuulostaa hyvältä, mutta minua aina jää kaivelemaan, että mitä tämä porukka osaa oikeasti lavalla.
 
On paradoksaalista, että 70-luvulla haikailtiin suuremman dynamiikan perään, kuin mihin vinyylillä pystyttiin. Sitten, kun tallennusmediat kehittyivät mahdollistamaan jopa jotakuinkin luonnollisen sinfoniaorkesterin dynamiikan, alettiin määrätietoisesti pyrkiä huonompaan dynamiikkaan volyymivaikutelman lisäämiseksi, ja niinpä nykybiisien aaltomuoto on tasapaksu kakkosnelonen riippumatta siitä, soiko yksi akustinen skitta vai kymmenen särökuokkaa.
 
Kuuntelutottumukset siihen tietysti suurelta osalta vaikuttavat. Eivät ihmiset nykyään enää istu alas kuuntelemaan keskittyneesti jotain albumia kunnon vehkeillä. Itse muistan, kun jotain, vaikkapa Jethro Tullin levyä kuunteli, ja pisti volyymin niin ylös että hiljaiset kohdat kuuluivat reilusti. Kun sitten tuli kova isku, niin sai pelätä ämyrien hajoavan. Ja tuo oli siis vinyyliaikaan. Nykyään käytännössä kaikki listakama masteroidaan makkaraksi, että kuuluu nappikuulokkeista liikenteen melun, television ja jutustelun läpi olipa se kuiskausta tai kirkumista..
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Groovi
07.05.2017 14:38:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: nykyään ei useinkaan tiedä, mitä kuuntelee - onko kyseessä epätodellisen virheettömäksi editoitu kitara vai syntikka, onko asialla rumpali vai softa, lauluosuudet on tunetettu ja editoitu epäinhimillisen täydellisiksi tai tarkoituksellisen luonnotomiksi jne.
 
On paradoksaalista, että 70-luvulla haikailtiin suuremman dynamiikan perään, kuin mihin vinyylillä pystyttiin. Sitten, kun tallennusmediat kehittyivät mahdollistamaan jopa jotakuinkin luonnollisen sinfoniaorkesterin dynamiikan, alettiin määrätietoisesti pyrkiä huonompaan dynamiikkaan volyymivaikutelman lisäämiseksi, ja niinpä nykybiisien aaltomuoto on tasapaksu kakkosnelonen riippumatta siitä, soiko yksi akustinen skitta vai kymmenen särökuokkaa.
 
Kuuntelutottumukset siihen tietysti suurelta osalta vaikuttavat. Eivät ihmiset nykyään enää istu alas kuuntelemaan keskittyneesti jotain albumia kunnon vehkeillä.

 
Tähän on vaikea lisätä enää mitään.
 
Tekninen kehitys on myös paljon pidemmällä kuin mihin tyypillinen kuuntelija tänä päivänä tyytyy (mp3 + halvat nappikuulokkeet). Työkalujen parantuminen ei siis ole siirtynyt suoraan lopputuotteen laatua lisääväksi tekijäksi.
 
Tänä päivänä jokainen voi tehdä kaiken itse. Soittaa (tai ohjelmoida) kaikki instrumentit, tuottaa, miksata ja masteroida. Sudenkuoppa mikä tähän liittyy on se, että kaikessa tehdään tuolloin kompromissi. Joku muu soittaja soittaisi kitarat ehkä vähän paremmin. Joku rumpali soittaisi rummut paremmin. Joku tuottaisi tai miksasi äänitteen paremin jne.jne.
 
Itse en voi sietää tällaista mentaliteettia, vaan tavoitteena pitää olla joka tasolla absoluuttinen täydellisyys. Siihen ei aina päästä, jos koskaan, mutta mitä korkeammalle riman nostaa, sitä korkeammalle tulee hypänneeksi.
 
Vaikka hyvien työkalujen määrä on kasvanut huimasti, niin samalla myös lopputuotteen (musiikin) standardisointi ja muotit ovat muuttuneet yhä selkeimmin havaittaviksi. Niiden rima ei ole kovin korkealla.
 
Timo JM
07.05.2017 15:06:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan turhauttavaksi miksaajat ym. kokee sen, että uhraavat paljon aikaa hyvään lopputulokseen, ja sitten jengi kuuntelee jostain kännykän kaiuttimmesta.
 
Antti1
07.05.2017 15:20:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Kuinkahan turhauttavaksi miksaajat ym. kokee sen, että uhraavat paljon aikaa hyvään lopputulokseen, ja sitten jengi kuuntelee jostain kännykän kaiuttimmesta.
 
En mä ainakaan siitä turhaudu. Loppukäyttäjä saa pyyhkiä vaikka perseensä cd:llä, jos aiheelliseksi kokee. Se on nykytilanne ja siihen vain pitää sopeutua, jos meinaa edetä hommissaan.
saastara
07.05.2017 17:13:37 (muokattu 07.05.2017 17:15:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Kuinkahan turhauttavaksi miksaajat ym. kokee sen, että uhraavat paljon aikaa hyvään lopputulokseen, ja sitten jengi kuuntelee jostain kännykän kaiuttimmesta.
 
Tuskin sen enempää kuin cinematografit siitä, että porukka katselee jostain youtubesta huonolla laadulla. Itse jaksan uskoa, että oikeasti laadukas jälki, taiteellisesti ja / tai tuotannollisesti, kantaa läpi mitenkä tahansa huonon mediumin.
 
Oon tullut siihen lopputulokseen, että se alin nimittäjä on vain systemaattisesti tuhottava ajattelustaan, muuten sitä sekoaa ja alkaa täyttämään päätään kaikella turhalla kuonalla.
 
- Those who don't care, will never understand the ones who do.
- Yes, but we don't care.
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
Mikael
07.05.2017 20:26:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kyllähän soundit tavallaan ovat kehittyneet, ei siinä mitään. Minua kiusaa hieman se, että nykyään ei useinkaan tiedä, mitä kuuntelee - onko kyseessä epätodellisen virheettömäksi editoitu kitara vai syntikka, onko asialla rumpali vai softa, lauluosuudet on tunetettu ja editoitu epäinhimillisen täydellisiksi tai tarkoituksellisen luonnotomiksi jne. Eihän se sinällään ratkaisevaa ole, pääasia, että kuulostaa hyvältä, mutta minua aina jää kaivelemaan, että mitä tämä porukka osaa oikeasti lavalla.
 
Mua tää asia ei vaivaa. Mua kiinnostaa vain se kuulostaako musa hyvältä vai ei. Tosin en kyllä diggaa sellaisesta epäinhimillisen kuuloisesta asiasta ja diggaan sitä orgaanisuutta mikä syntyy siitä että ihmiset soittavat yhdessä, mutta en mä ajattele tuotantoprosessia silloin kun kuuntelen musaa diggailumielessä. Mutta jos nyt joku sattuis osaamaan vaikkapa editoinnin tai ohjelmoinnin niin yliluonnollisella tasolla että se kuulostaisi hyvältä niin ihan sama vaikkei kukaan soittaisikaan. Äänite ei oo mulle dokumentti ja jo Biitlekset aikanaan rupes käyttään studiota instrumenttina hyvin tuloksin. Tokihan on tullut pettymyksiä, kun joku hyvän kuuloista musaa levylle duunannut orkesteri on osoittautunut livenä pettymykseksi, mutta ei se sitä levyä silti huononna.
 
Kuuntelutottumukset siihen tietysti suurelta osalta vaikuttavat. Eivät ihmiset nykyään enää istu alas kuuntelemaan keskittyneesti jotain albumia kunnon vehkeillä.
 
Mä en olis niinkään varma etteikö niitä jotka kuuntelee ja keskittyy musaan ja omaa hyvät vehkeet olis nykyään ihan yhtä lailla kun ennenkin. Mä ainakin oon taas ruvennut kuuntelemaan ja hifi ei tuntuis olevan ainakaan ihan kuollut ilmiö, vaikka musa onkin tunkenut kännyköiden kautta enempi jokapäiväiseen elämään. Ehkäpä onkin niin että musan kokonaiskulutus on kasvanut ja sen myötä osuus tällaisesta vakavammasta diggailusta on vaan prosentuaalisesti vähäisempi. Olis nastaa jos tästä olis jotain tutkimustietoa.
 
Nykyään käytännössä kaikki listakama masteroidaan makkaraksi, että kuuluu nappikuulokkeista liikenteen melun, television ja jutustelun läpi olipa se kuiskausta tai kirkumista..
 
Onneksi nykyään on kuitenkin niin helposti saatavilla paljon mahtavaa "ei listakamaa" joten siihen mitä kiss fm tuuttaa ei oo pakko tyytyä. Miksi pitäis käyttää aikansa kuuntelemalla sellaista mistä ei diggaa koska ei todellakaan ole pakko?
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
jPekka
08.05.2017 10:50:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Kuinkahan turhauttavaksi miksaajat ym. kokee sen, että uhraavat paljon aikaa hyvään lopputulokseen, ja sitten jengi kuuntelee jostain kännykän kaiuttimmesta.
 
... joka ei ole äänenlaadultaan ainakaan huonompi kuin ne transistoriradiot ja radiomankat tai autoradiot, joista jengi kuunteli musaa seiskötluvulla.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Drummer-K
08.05.2017 11:17:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Itse muistan, kun jotain, vaikkapa Jethro Tullin levyä kuunteli, ja pisti volyymin niin ylös että hiljaiset kohdat kuuluivat reilusti. Kun sitten tuli kova isku, niin sai pelätä ämyrien hajoavan. Ja tuo oli siis vinyyliaikaan. Nykyään käytännössä kaikki listakama masteroidaan makkaraksi, että kuuluu nappikuulokkeista liikenteen melun, television ja jutustelun läpi olipa se kuiskausta tai kirkumista..
 
Kenties Thick as a Brick? :D Aivan loistava esimerkki dynamiikasta. Eka ei tahdo kuulla akustista kitaraa ja laulua, mutta sitten kun vääntää volumea niin, että kuulee, tuleekin se eka isku muulla bändillä ja rappaukset tippuu katosta!
 
https://www.facebook.com/SoundranchStudio Edullisia äänitys- ja miksaushommia Pohjois-Pohjanmaalla.
Kalmo
08.05.2017 12:10:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:
 
Miksi pitäis käyttää aikansa kuuntelemalla sellaista mitä ei diggaa koska ei todellakaan ole pakko?

 
Tuskin kukaan niin tekeekään, ellei syystä tai toisesta ole pakko. :o)
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mikael
08.05.2017 12:18:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: ... joka ei ole äänenlaadultaan ainakaan huonompi kuin ne transistoriradiot ja radiomankat tai autoradiot, joista jengi kuunteli musaa seiskötluvulla.
 
Nimenomaan. Kaikkina aikoina suurin osa musan kuuntelusta on tapahtunut paskoissa olosuhteissa :D
 
Mä en ainakaan ikinä miksatessa kelaa et mlltähän tää kuulostaa iPhonesta tai läppärin kajareista. Joskus harvakseltaan kytken lopuksi Auratontet päälle ja totean en homma on ok.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Kefiiri
08.05.2017 14:13:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jPekka: Tai Neil Youngin "A Letter Home", joka on äänitetty restauroidussa 40-luvun kolikkoäänitysautomaatissa ja kuulostaakin siltä että valmiin äänitteen tuotantokustannusten on alunperin ollut tarkoitus jäädä alle yhteen dollariin.
 
:D
 
Hauskasti luonnehdittu, pitääpä oikein ottaa kuunteluun.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «