Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laadukas mikkietunen haussa
1 2
penatuna
26.04.2017 10:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse lähtisin ekaksi ihan tuolla Edirol FA-66:lla testaamaan. Koti- ja pienimuotoiseen äänityskäyttöön voi olla aivan riittävä. Jos sitten tuntuu kaipaavan parempaa äänikorttia tai mikkietusta, niin hommaa sellaisen.
 
anapena
26.04.2017 11:34:52 (muokattu 26.04.2017 11:36:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhana budjettiveijona voisin mutuilla jotain jatkoksi. Kokeilisin ensin Edirolia kaikella tavalla, sehän on varmasti melko ok. Seuraavana voisi kokeilla erillisiä analogietusia, esim. GAP, RME, Focusrite mitä vaan. Itsellä on ihan Art, Behringer, M-Audio, Grace Design-osastoa. Vaikka näissä ei ole digital outputia, niin tilanne kuitenkin paranee verrattatessa esimerkiksi vanhan Motun omiin etusiin, jonka line inputeihin siis mennään. Toinen line input-laite mulla on vanha RME, aiemmin mainittujen lisäksi mulla on vanha Focusriten 8ch-etari digi-ulostulolla. Sen etarit on aika lenseät, ei herätä tunteita, voi sillä levyn tehdä.
Menee vähän horinaksi varsinaisen aiheen tiimoilta...jos on pakko olla uusi 2ch-äänikortti, niin miettisin Audientin usb-sellaisia, se UAD oli kanssa mielenkiintoinen. Ostaisin enivei käytetyn, esimerkiksi käytetty RME olis sulle selkeä askel eteenpäin, ja se pitää arvonsa. Focuksen ISA ollee varmasti myös erittäin ok.
Analogietareista mainitsisin vielä FMR RNP ja M-Audio DMP-3sen. Artin Dual MP on kanssa vanha omanlaisensa ok putkipeli, jolla on oma soundinsa.
Vanhoissa Mackien pikkumiksereissä oli kanssa terveen kuuloset etarit ja eq.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Jasks
26.04.2017 11:45:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sebu: Jos nyt pidettäis alle 1000,- sen interfacen hinta. Twin duo mk 2 menee aika lähelle sitä. Seuraava askel ois laajentaa GAP tai Focusrite tms. suuntaan, jos sit tuntuu, ettei riitä.
 
Tähän väliin haluan mainita, että meillä on noita Twin duo mk kakkosia käytössä koululla useita, lähinnä Foley-pajoissa. Foley-hommissa tärkeää on saada hiljaisista äänilähteistä hyvälaatuista ääntä ilman etuasteen suhinoita ja näihin hommiin toi UA kyllä vörkkii ihan törkeen hyvin. Ja näitä siis äänitellään suoraan noihin ton omiin etusiin.
 
Voin sitä kyl suositella ihan kaikkiin hommiin.
 
http://www.youtube.com/user/Ayriainen
oksatboys
26.04.2017 11:55:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sebu:
Koska kamat tulee kotia ja omaan fiilistelyyn ja akustiikassa siis senkin puolesta puutteita, ei oo järkevää pistää ihan älyttömänä huippulaitteisiin, joita oikeissakin studioissa käytetään. Jonkunlainen "kompromissi" täytyy tehdä ja vetää siis johonkin se raja. (ainaki nyt aluksi)

 
Näinhän se on. Lopputulokseen vaikuttaa kuitenkin nämä asiat suunnilleen tässä järjestyksessä: soittaja, soitin, mikki, akustiikka, etuaste ja AD-muunnin. Tilanteesta riippuen akustiikka saattaa hypätä edemmäskin, esim. rumpuja äänittäessä hyvinkin helposti yhtä tärkeä tekijä kuin soitin.
 
Mitäs oksatboys olet mieltä tuosta UAD:n hankkimisesta ja focuksen kohdistamisesta nyt aluksi kunnon äänikorttiin. Jos nyt pidettäis alle 1000,- sen interfacen hinta. Twin duo mk 2 menee aika lähelle sitä. Seuraava askel ois laajentaa GAP tai Focusrite tms. suuntaan, jos sit tuntuu, ettei riitä.
 
Nykyään melkein kaikki markkinoilla olevat interfacet ovat oikein käyttökelpoisia. Siis ihan ne satasenkin maksavat. Eiköhän toi UA ole jo selkeesti siinä pikkasen paremmassa sarjassa RMEn ja Audientin kanssa. Sanoisin ettei riittäminen ole se kysymys vaan erilaisuus. Iterfacejen etuset eivät useinkaan säröydy mitenkään kivasti jne toisin kuin perinteisemmin toteutetut etuset. Toisaalta UA plugareilla hoitanee tämänkin erittäin kivasti.
 
dewil
26.04.2017 14:15:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä väitän, että lähes kaikki nykyajan asialliset audiointerfacet, joissa on mikrofonietuaste, on laadultaan niin hyviä, ettei harrastelu, eikä välttämättä edes semipro tasolla ulkoiselle etuasteelle ole mitään käyttöä.
 
Niissä on yleensä moitteeton taajuusvaste, pienet säröarvot ja ihan tarpeeksi hyvä signal to noiseratio, että niillä vahvistaa mikin kuin mikin. Yleensä nauhamikeille tarvii sitä gainia toki huomattavasti enemmän, kuin muille mikeille, mutta tässä äänitelläänkin nyt pasuunaa, eikä kellopeliä.
 
Eikä siihen mikkiinkään tarvi upottaa miljoonia. Yks parhaimmista pasuunasoundeista onnistui sennheiserin 604-mikillä, mikä maksaa satasen. Pasunisti oli yks euroopan kovimmista puhaltajista ja se oli hänenkin mielestään paras soundi, mikä on nauhalle tarttunut. Siihen kaveriksi sitten satasen nauhamikki ja jos ei niillä saa priimaa, niin treenaa, kunnes saapi.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Laakstr
26.04.2017 15:20:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Mä väitän, että lähes kaikki nykyajan asialliset audiointerfacet, joissa on mikrofonietuaste, on laadultaan niin hyviä, ettei harrastelu, eikä välttämättä edes semipro tasolla ulkoiselle etuasteelle ole mitään käyttöä.
....

 
Heti ilmoittautuu yksi harrastelija joka ei ole samaa mieltä. Tai ensin pitää määrittää toki "nykyajan asialliset" taso...
 
Kyllä omissa puuhasteluissa eron huomasi täysin selkeästi esim Scarletin ja RME:n etusten välillä. Hankalampaa oli sitten jo kyllä Firefacen ja ulkoisten (joita ollut käytössä, mm. Isa, Gap, Art ja Grace desing) erojen havainnointi. Mutta kyllä niistäkin eroja saa kaiveltua. Tokihan on että silloin pitää jo akustiikkaankin sekä kuunteluun jonkin verran panostaa.
 
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
oksatboys
26.04.2017 20:33:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laakstr: Heti ilmoittautuu yksi harrastelija joka ei ole samaa mieltä. Tai ensin pitää määrittää toki "nykyajan asialliset" taso...
 
Onhan noita eroja kun kuuntelee, mutta tekninen äänenlaatu, josta dewil puhui, on oikeesti jo niin hyvä ettei siitä jää kiinni. Behkunkin etuset on oikeesti ihan hyvät jos vertaa vaikka johonkin 70-90 lukujen halvemman pään vehkeisiin.
 
dewil
27.04.2017 14:22:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laakstr: Heti ilmoittautuu yksi harrastelija joka ei ole samaa mieltä. Tai ensin pitää määrittää toki "nykyajan asialliset" taso...
 
Kyllä omissa puuhasteluissa eron huomasi täysin selkeästi esim Scarletin ja RME:n etusten välillä. Hankalampaa oli sitten jo kyllä Firefacen ja ulkoisten (joita ollut käytössä, mm. Isa, Gap, Art ja Grace desing) erojen havainnointi. Mutta kyllä niistäkin eroja saa kaiveltua. Tokihan on että silloin pitää jo akustiikkaankin sekä kuunteluun jonkin verran panostaa.

 
Rupesit sitten vertaileen satasen ja tonnin laitteita toisiinsa.
Mutta vertaappa vaikka 500 ja 1000€:n laitteita. Alkaa mennä jo vaikeemmaksi.
 
Enivei. Ei oo kokemusta siitä scarletista, mutta veikkaisin, että pienellä jälkityöstöllä senkin poimimasta äänestä saa ihan levykelpoista.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Laakstr
27.04.2017 15:56:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Rupesit sitten vertaileen satasen ja tonnin laitteita toisiinsa.
Mutta vertaappa vaikka 500 ja 1000€:n laitteita. Alkaa mennä jo vaikeemmaksi.
 
...

 
Jep, hiukan tarkoituksellakin karrikoiden. Tuossa kait se taso/hintahaarukka alkaa olemaan jolloin (äänikortinkin) etusten osalta aletaan puhumaan vivahde-eroista. Enkä varmaankaan smanlaisilla asetuksilla noista mainitsemistani etusista sokkokuuntelussa niitä toisistaan erottaisi...
 
"Kaapaan" tätä ketjua sen verran et olisiko suosituksia 2-4 kanavaisesta, laadukkaasta etusesta jossa adat? Hintaluokka satasia, ei tonneja ;)
 
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
Mikael
27.04.2017 19:44:35 (muokattu 27.04.2017 19:48:59)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Yleensä nauhamikeille tarvii sitä gainia toki huomattavasti enemmän, kuin muille mikeille, mutta tässä äänitelläänkin nyt pasuunaa, eikä kellopeliä.
 
Alottaja oli kyl äänittämässä myös akustista kitaraa ja se onkin jo ihan toinen asia. Varsinkin sormilla soitettuna akustinen kitara ja passiivinen nauhamikki saattaa olla himpun verran vaativa yhdistelmä etusen puhtaan gainin kannalta.
 
Kellopeli taasen on kyllä niin äänekäs soitin että sen kanssa pärjää vaikka perunalla :D
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Mikael
27.04.2017 19:48:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laakstr:
"Kaapaan" tätä ketjua sen verran et olisiko suosituksia 2-4 kanavaisesta, laadukkaasta etusesta jossa adat? Hintaluokka satasia, ei tonneja ;)

 
Ei tuu heti mieleen yhtään tollasta missä olis ADAT-ulostulo. Eiköhän kaikki ADAT-vehkeet oo pääsääntöisesti 8-kanavaisia.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Laakstr
27.04.2017 20:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Ei tuu heti mieleen yhtään tollasta missä olis ADAT-ulostulo. Eiköhän kaikki ADAT-vehkeet oo pääsääntöisesti 8-kanavaisia.
 
ART Digi MPA (2ch) olis toki mutta ei kovasti ole saanut kehuja muuntimien suhteen. Analogiversion etusista ja säätömahdollisuuksista pidin kyllä kovasti. Isa kakkosen jos sais adat:lla niin ei tarvitsis pitkään miettiä...
 
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
Mikael
27.04.2017 21:32:11 (muokattu 27.04.2017 21:43:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun käsittääkseni tossa ART:issa ei ole ADAT-lähtöä vaan s/pdif tai AES/EBU -digitaaliulostulot.
 
EDIT: Tohon ISA 428 MkII:een saa näköjään digiulostulo-kortin joka tuuppaa myös ADAT-väylää ulospäin. Mut ei puhuta enää satasista...
 
Satas-osastolla ADAT-väylän omaavista etuspurkeista on itseä kiinnostanut kovastikin Audientin ASP800 ja ASP880. Mutta niissä on siis 8 kanavaa per purkki.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Laakstr
27.04.2017 22:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mun käsittääkseni tossa ART:issa ei ole ADAT-lähtöä vaan s/pdif tai AES/EBU -digitaaliulostulot.
 
EDIT: Tohon ISA 428 MkII:een saa näköjään digiulostulo-kortin joka tuuppaa myös ADAT-väylää ulospäin. Mut ei puhuta enää satasista...
 
Satas-osastolla ADAT-väylän omaavista etuspurkeista on itseä kiinnostanut kovastikin Audientin ASP800 ja ASP880. Mutta niissä on siis 8 kanavaa per purkki.

 
Adat I/O on mainittu Art sivuilla...
 
ASP:t on ollut harkinnassa toki. Olis aika toisaalta luontainen jatko iD22:n kanssa. Joku muu vaan voisi tuoda hiukan variaatioita, kun noissa samat etuset. Kanavien kanssa vähempikin riitäisi omiin tarpeisiin kuin tuo 8 kanavaa ja jos niitä on pelkäämpä et lähtee sit (taas) mikkimäärän kanssa homma lapasesta :)
 
Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä
Mikael
27.04.2017 22:47:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laakstr: Adat I/O on mainittu Art sivuilla...
 
Tottapa töriset. Meni multa ohi.
 
ASP:t on ollut harkinnassa toki. Olis aika toisaalta luontainen jatko iD22:n kanssa. Joku muu vaan voisi tuoda hiukan variaatioita, kun noissa samat etuset. Kanavien kanssa vähempikin riitäisi omiin tarpeisiin kuin tuo 8 kanavaa ja jos niitä on pelkäämpä et lähtee sit (taas) mikkimäärän kanssa homma lapasesta :)
 
Ymmärrän. Aika harvoissa alle 8-kanavan etusissa on tosiaan ADAT-ulosutuloa. Yks vaihtis vois olla hankkia muunnin erikseen, jolloin olis isompi valinnan vapaus etusrintamalla. Purkkeja vaan tulee lisää ja mobiilius-aste huononee. Toisaalta jäis kasvunvaraa ja hyvät mahdollisuudet isommallekin rahanmenolle :D
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
sebu
28.04.2017 16:57:31 (muokattu 28.04.2017 17:21:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Mä väitän, että lähes kaikki nykyajan asialliset audiointerfacet, joissa on mikrofonietuaste, on laadultaan niin hyviä, ettei harrastelu, eikä välttämättä edes semipro tasolla ulkoiselle etuasteelle ole mitään käyttöä.
 
Niissä on yleensä moitteeton taajuusvaste, pienet säröarvot ja ihan tarpeeksi hyvä signal to noiseratio, että niillä vahvistaa mikin kuin mikin. Yleensä nauhamikeille tarvii sitä gainia toki huomattavasti enemmän, kuin muille mikeille, mutta tässä äänitelläänkin nyt pasuunaa, eikä kellopeliä.
 
Eikä siihen mikkiinkään tarvi upottaa miljoonia. Yks parhaimmista pasuunasoundeista onnistui sennheiserin 604-mikillä, mikä maksaa satasen. Pasunisti oli yks euroopan kovimmista puhaltajista ja se oli hänenkin mielestään paras soundi, mikä on nauhalle tarttunut. Siihen kaveriksi sitten satasen nauhamikki ja jos ei niillä saa priimaa, niin treenaa, kunnes saapi.

 
Kiitos tuosta mikkivinkistä!! Ei oo tullu vastaan foorumeilla vastaan juuri tuo mikki. Kuka pasunisti tää on? Pasuunan kohdalla vastaan on tullu mm. jotain tosi kalliita neumanneja (suljetaan pois), ribboneista: royer 121 ja coles 4038 ihan hintavia nekin, dynaamisista md441 ja re20. Uskaltaisin väittää, että signaalin alkupää on sillai kunnossa (akustiikka poisluettuna), että voidaan pohtia niitä seuraavia kohtia.
 
Lyhyenä kertauksena:
 
Lähtökohtana ekana on siis pasuunahommat, koska se on se maailma, johon haluan soittajanakin panostaa. Sit kakkosena on teräskielinen. Kun akustiikka ei oo priimaa ja tuskin tulee olemaankaan, niin en aijo päästää mopoa käsistä. Haen kuitenkin jotain muuta kuin 57:lla tai zoom q3:lla äänitettyä demottelua.
 
Tän keskustelun ulkopuolelta on kehuttu ja suositeltu just mun kuvailemaan tarpeeseen UAD apollo twiniä. UAD:ssa kiehtois tuo plugarimaailma ja kuulemma hyvin toimivat virtuaalietuasteet. Ja cloud lifterillä vois ilmeisesti kompensoida etuasteen kohinaa, jos sitä vaikka jonkun ribbonin+kitaran kanssa sit tulis. Paras tilanne tietenkin ois päästä testaamaan eroja ja todeta omilla korvilla ja miten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Onko tän ketjun lukijoilla kokemusta UAD twinistä?
 
EDIT: kiitos jo oksatboys ja jasksille kommenteista UAD:n suhteen. Pistäkää muutkin , jos vaan käytännön kokemusta on antaa. Anapenan kans mulla kohtaa ajatus juuri hyväksi todetun käytetyn raudan suhteen. Sellanen ois järkiratkaisu, vaikka olisikin hieman arvokkaampi.
 
Mikael
28.04.2017 17:19:55 (muokattu 28.04.2017 19:34:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen tsekkaamaan myös nämä:
https://www.seelectronics.com/voodoo-ribbons/
http://www.soundonsound.com/reviews/se-electronics-voodoo-vr1-vr2
 
Itselle toi on ollu silmiä/korvia avaava kokemus noiden bulkki-kiinalaisten jälkeen ja etenkin tämän hetkisellä t-kaupan hinnalla noi ovat erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto ribbon-rintamalla. Itellä siis toi VR1.
 
Apollosta ei kokemuksia, mut noi UAD-plugarit on kyllä erittäin laadukkaita ja suositeltavia. RME Babyface II vois olla toinen hyvä vaihtoehto. RME on tunnettu laadukkaista muuntimistaan ja siitä että softa on erittäin hyvää ja päivittyy vielä pitkään laitteiden lakattua olemasta tuotannossa. RME:n etuset ovat hyvin puhtaita ja hiljaisia ja ainakin mun kokemuksen mukaan ihan parhaimmistoa tollasista äänikortin omista etusista.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
anapena
28.04.2017 17:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikeen halpa ratkaisu olis tämä Rolandin eteen:
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1254578
On vanha ja halpa, joo, mutta mulla on mielikuva, että noi vanhat Altot oli aika hyviä. Itse äänitin tuollaisella yhtä kirkkokuoroa levylle asti, mieleen jäi erityisen puhdas suoritus mikseriltä. Tällasella nyt on helposti muutakin käyttöä, helppo myydä edelleen.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «