Aihe: Laadukas mikkietunen haussa | |
---|
sebu 22.04.2017 16:03:29 | |
|
Kaipaan kokemukseen perustuvaa tietoa, mikä mikkietunen voisi olla sopiva Tarkoitus äänittää kotona: - pasuunalla kevyttä musiikkia. Sooloja jne. - lisäksi äänittelisin akustista kitaraa -md441-u huusin ebaysta, ja sellanen tulossa -ilmeisesti ev re20 on hyvä pasuunahommissa, sellastakin vois kokeilla -nauhasta royer 121 ilmeisesti toimii torvien kanssa myös, hintaa jos enemmän, mut jos ois ihan mahtava, niin ei ny ihan poissuljettu. Tuossa kuitenkin vähän osviittaa mihin oon tässä vaiheessa ajautunut. Äänikorttina jo hieman vanhempi edirol FA-66.
Yksi kanava siis riittää. Nää ei tulis mihinkään sen kummempaan kaupalliseen tuotantoon vaan. Tällaisen voisi toteuttaa hyvin edullisella kattauksella. Ois kuitenkin mukava fiilistellä hyvää soundiakin. Vähän olen ehdinyt etsiä tietoa ja antanut itseni ymmärtää, että jotku etuset ei toimi niin hyvin nauhamikeille. Jos tarkoituksena on kokeilla erilaisia mikkejä, niin etsimäni laitteen pitäis siis toimia hyvin kaikenlaisten mikkien kanssa rajaamatta mitään ulkopuolelle. UA610 solo, great river jne. neven kloonit jne.. näistä juttua foorumeilla tuntuu riittävän. Avaanpa kuitenkin keskustelun. Budjetti etuseen 500-1000, jos on perusteltu hyvä vehe. Mieluummin käytettynä. Soundin puolesta tietty mielipiteitä riittää. Ja uuden kanssa vois sit kokeilla rauhassa.
Olen avoin kaikille vinkeille ja ajatuksille. UA:n äänikortit ja plugarihommat ei oo poissuljettu. |
|
sebu: Kaipaan kokemukseen perustuvaa tietoa, mikä mikkietunen voisi olla sopiva Tarkoitus äänittää kotona: - pasuunalla kevyttä musiikkia. Sooloja jne. - lisäksi äänittelisin akustista kitaraa -md441-u huusin ebaysta, ja sellanen tulossa -ilmeisesti ev re20 on hyvä pasuunahommissa, sellastakin vois kokeilla -nauhasta royer 121 ilmeisesti toimii torvien kanssa myös, hintaa jos enemmän, mut jos ois ihan mahtava, niin ei ny ihan poissuljettu. Tuossa kuitenkin vähän osviittaa mihin oon tässä vaiheessa ajautunut. Äänikorttina jo hieman vanhempi edirol FA-66.
Yksi kanava siis riittää. Nää ei tulis mihinkään sen kummempaan kaupalliseen tuotantoon vaan. Tällaisen voisi toteuttaa hyvin edullisella kattauksella. Ois kuitenkin mukava fiilistellä hyvää soundiakin. Vähän olen ehdinyt etsiä tietoa ja antanut itseni ymmärtää, että jotku etuset ei toimi niin hyvin nauhamikeille. Jos tarkoituksena on kokeilla erilaisia mikkejä, niin etsimäni laitteen pitäis siis toimia hyvin kaikenlaisten mikkien kanssa rajaamatta mitään ulkopuolelle. UA610 solo, great river jne. neven kloonit jne.. näistä juttua foorumeilla tuntuu riittävän. Avaanpa kuitenkin keskustelun. Budjetti etuseen 500-1000, jos on perusteltu hyvä vehe. Mieluummin käytettynä. Soundin puolesta tietty mielipiteitä riittää. Ja uuden kanssa vois sit kokeilla rauhassa.
Olen avoin kaikille vinkeille ja ajatuksille. UA:n äänikortit ja plugarihommat ei oo poissuljettu. Oletko siis kokeillut äänittää pasuunaa nauhamikeillä tuon Edirolin läpi? Mikä siinä soundissa ei toimi? Tuleeko liian nuhaista signaalia ja tarvitset enemmän potkua? K.F.S. is the Only Law |
sebu 22.04.2017 17:36:55 | |
|
En ole vielä kokeillut nauhamikkiä edirolilla. Nyt ajattelin toteuttaa tän suunnitelmani paremmasta kalustosta. Mulla ei vielä ole sellaista itselläni. Mielestäsi siis tuo edirol vois itsessään riittää nauhamikin etuseksi? Pitää selvittää oisko oulussa kellään vaikka vuokralle pariksi päiväksi, niin selviäis sillä. |
|
Voi olla että jopa riittää. Näin superkarkeesti yleistäen: jos mikkietunen ottaa dynaamisen mukisematta sisään, sen pitäis kaiken järjen mukaan toimia myös ribbonin kaa ihan kiltisti. Ainoa mikä siinä siis jännittää on se, että joutuuko mikkietusesta antamaan niin paljon gainia että se itse etunen rupeaa suhisemaan. Passiiviribboneihin pitää yleensä antaa rahtunen enemmän gainia kuin esim. johonkin SM57:n. Jos koet Edirol suhisee dynaamisten kaa niin sitten saattaa olla tarvetta erilliselle paremmalle etarille. Pahus, mä en osaa sanoa, ku mä en oikein käytä noita äänikorttien omia etareita juuri koskaan. Toki joku GAP-73 tai UA610 joka tapauksessa päihittänee Edirolin oman karvalakkietarin saundissa, oli mikki mikä tahansa. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
Mikael 22.04.2017 19:50:02 (muokattu 22.04.2017 19:57:33) | |
|
Omasta kokemuksesta ribbonhommista voisin sanoa että sE Electronicsin VR1 toimii erinomaisesti kaikelnaisten akustisen instrumenttien kanssa. Vähän kehnomman etuasteen kanssa vois harkita aktiivista VR2:sta joka antaa vaatii vähän vähemmän etuasteelta. Pasuunana kanssa tuskin on ongelmia gainin riittävyydessä mut akustinen kitara on sen verran paljon hiljaisempi että suhinat rupee tulemaan helposti vastaan passiivisella ribbonilla ja kehnolla etusella. Hyvä ja kohtuuhintainen etunen edellä mainitun GA:n Neve-kopion ohella vois olla Warm Audion WA12 tai sit Focusriten ISA One. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
sebu 22.04.2017 21:34:44 | |
|
Mikael: Omasta kokemuksesta ribbonhommista voisin sanoa että sE Electronicsin VR1 toimii erinomaisesti kaikelnaisten akustisen instrumenttien kanssa. Vähän kehnomman etuasteen kanssa vois harkita aktiivista VR2:sta joka antaa vaatii vähän vähemmän etuasteelta. Pasuunana kanssa tuskin on ongelmia gainin riittävyydessä mut akustinen kitara on sen verran paljon hiljaisempi että suhinat rupee tulemaan helposti vastaan passiivisella ribbonilla ja kehnolla etusella. Hyvä ja kohtuuhintainen etunen edellä mainitun GA:n Neve-kopion ohella vois olla Warm Audion WA12 tai sit Focusriten ISA One. Kiitos tähän astisista vinkeistä ja kommenteista! Eli, jos että etunen hoitas homman hyvin akustisen suhteen, niin varmasti riittää sit myös pasuunan kanssa oli mikki sit ribbon tai ei. Yritän katella, jos löytys jotain tietoa siitä, miten noita mikkejä ja etusia on torvien ja pasuunan kans käytetty. |
|
En usko että pasuuna olisi mitenkään erikoisen arka soitin mikille tai etuasteelle. Voi toimia 58 aivan hyvin. |
|
Kiertääkös signaali Edirolissa jokatapauksessa vehkeen oman etusen läpi? Eipä silti, kyllähän hyvä laite on aina mukava omistaa. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
Mikael 23.04.2017 11:05:29 (muokattu 23.04.2017 11:07:20) | |
|
Meinasin siis että pasuunasta tulee sen verran kovaa, että vahvistuksen (tai sen aiheuttaman kohinan) suhteen ei tuu varmaankaan olemaan ongelmia passiivisellakaan ribbonilla. Yleisesti ottaen brassi ja ribbon on ollut toimiva kombinaatio. Akustinen kitara ja passiivinen ribbon vaatii todennäköisesti etuseltakin vähän enemmän kykyä toimittaa kohinatonta gainia. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
sebu 23.04.2017 11:18:15 | |
|
askomiko: Kiertääkös signaali Edirolissa jokatapauksessa vehkeen oman etusen läpi? Eipä silti, kyllähän hyvä laite on aina mukava omistaa. Tää asia on sellainen, jonka oon myös tiedostanut. Ja laadukas AD muunnos pitäis myös saada aikaan. Aikoinaan, kun fa66 tuli, siinä oli samat muuntimet kuin kymmenkertaa kalliimmissa vehkeissä. Se oli ihan kuultavissa sen aikaisiin usb kortteihin verrattuna. Mut joka tapauksessa pitäis etunen käyttää yhden osan läpi. Universal audiolla näyttäs olevan äänikortteja, jotka emuloi etuasteita. Sellainen ei oo poissuljettu vaihtoehto sekään, jos pelittää hyvin. Onkos näistä mitään kokemuksia ja mielipidettä? |
Mikael 23.04.2017 11:26:01 (muokattu 23.04.2017 11:26:49) | |
|
sebu: Universal audiolla näyttäs olevan äänikortteja, jotka emuloi etuasteita. Sellainen ei oo poissuljettu vaihtoehto sekään, jos pelittää hyvin. Onkos näistä mitään kokemuksia ja mielipidettä? Oleellinen kysymys on tossa mun mielestä että riittääkö puhdas ja suhinaton gain siinä kortin analogisessa mikkietusessa. Se mitä siihen sitten lätkästään päälle "soundina" on sit vähän eri asia. UAD-mallinnukset asioista ovat siis kyllä erittäin hyviä, mutta mikä on sen äänikortin etusen kyky toimittaa riittävästi suhinatonta vahvistusta? Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
sebu 23.04.2017 12:28:01 | |
|
Tuossa ehdotettiin tuota focusriten etusta. Siinä näköjään mahdollisuus muuntimeen, jossa optinen spdif ulostulo. Fa66:ssa puolestaan optinen spdif sisäänmeno. Sillä vois kiertää nuo äänikortin omat etuset näppärästi. Yhdenlainen ratkaisu siis vois olla juuri tuo. |
|
sebu: Tuossa ehdotettiin tuota focusriten etusta. Siinä näköjään mahdollisuus muuntimeen, jossa optinen spdif ulostulo. Fa66:ssa puolestaan optinen spdif sisäänmeno. Sillä vois kiertää nuo äänikortin omat etuset näppärästi. Yhdenlainen ratkaisu siis vois olla juuri tuo. Isa One on kyllä laadukas laite. Itsellä ollut analog versio eli ei kokemuksia sen ad-muunnoksesta. Siinä on riittävästi puhdasta gainiä ja hyvät ominaisuudet. DI ja kuulokelähtö ovat myös varsin laadukkaita. Etusena lienee toki varsin värittymätön, mutta jos sitä juuri hakee voin omien kokemusten perusteella suositella. Toinen hiukan budjetimpi vaihtoehto voisi olla Audient iD22. Varauksin, koska oman kokemuksen mukaan ei ihan niin kliiniä gainia "vaikeille" mikeille. Kuulokelähtö ei pärjää Isassa olevalle ja mm. Impedanssisäätöä ei ole. Itsessään äänikorttina toimiva laite, jossa erittäin hyvä ääni. Saanut "maailmalla" varsin hyvät arvosanat etusten ja muuntimien suhteen. Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä |
|
Laakstr: Isa One on kyllä laadukas laite. Itsellä ollut analog versio eli ei kokemuksia sen ad-muunnoksesta. Siinä on riittävästi puhdasta gainiä ja hyvät ominaisuudet. DI ja kuulokelähtö ovat myös varsin laadukkaita. Etusena lienee toki varsin värittymätön, mutta jos sitä juuri hakee voin omien kokemusten perusteella suositella. Vahva suositus täältäkin. Laitteen neliasentoinen impedanssivalitsin toimii muuten aika näppäränä pikku taajuuskorjaimena (tarvittaessa), ja siinä on vielä efektilenkkikin, jos haluaa signaalitielle esimerkiksi kompressorin. Itselläni on myös se AD-muunninkortti, jonka toiminnasta ei ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Kannattaa tietysti AD-muuntimen kanssa muistaa, että äänikortti ja etunen pitää muistaa laittaa kellotaajuuksiensa osalta synkkaan. Jos molemmat menevät oman kellonsa mukaan, voi signaaliin tulla häiriöitä. (Itselläni on Isa Onen ja Fireface 800:n välillä optisen kaapelin lisäksi Word Clock -piuha niin että Isa ottaa kellon Firefacelta.) "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
sebu 24.04.2017 17:08:52 | |
|
jPekka: Vahva suositus täältäkin. Laitteen neliasentoinen impedanssivalitsin toimii muuten aika näppäränä pikku taajuuskorjaimena (tarvittaessa), ja siinä on vielä efektilenkkikin, jos haluaa signaalitielle esimerkiksi kompressorin. Itselläni on myös se AD-muunninkortti, jonka toiminnasta ei ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Kannattaa tietysti AD-muuntimen kanssa muistaa, että äänikortti ja etunen pitää muistaa laittaa kellotaajuuksiensa osalta synkkaan. Jos molemmat menevät oman kellonsa mukaan, voi signaaliin tulla häiriöitä. (Itselläni on Isa Onen ja Fireface 800:n välillä optisen kaapelin lisäksi Word Clock -piuha niin että Isa ottaa kellon Firefacelta.) Kiitos tuosta world clock tiedosta! Fa-66:ssa ei tuota world clock ominaisuutta ole. Ainakaan siinä ei ole wc liitäntää. Ilmenisikö tuollainen häiriö joka kerta vai onko se sellainen, et miten ny sattu kamat synkkautuun milläkin kerralla? wc piuhalla sit varmistetaan yhteensopiva toimivuus? |
|
sebu: Kiitos tuosta world clock tiedosta! Fa-66:ssa ei tuota world clock ominaisuutta ole. Ainakaan siinä ei ole wc liitäntää. Ilmenisikö tuollainen häiriö joka kerta vai onko se sellainen, et miten ny sattu kamat synkkautuun milläkin kerralla? wc piuhalla sit varmistetaan yhteensopiva toimivuus? Kello kulkee optisesti myös jos ei ole tai halua käyttää BNC-kaapelia. |
|
sebu: Kiitos tuosta world clock tiedosta! Fa-66:ssa ei tuota world clock ominaisuutta ole. Ainakaan siinä ei ole wc liitäntää. Ilmenisikö tuollainen häiriö joka kerta vai onko se sellainen, et miten ny sattu kamat synkkautuun milläkin kerralla? wc piuhalla sit varmistetaan yhteensopiva toimivuus? Synkan voi tosiaan tehdä muutenkin kuin word clockilla: oleellista on, että molemmat laitteet käyttävät samaa kelloa. Äänikortin voi laittaa käyttämään etusen kelloa, jolloin riittää se yksi S/PDIF-piuha, käskee vain äänikortin softasta, että se synkronoi ulkoiseen lähteeseen. Ainakin minun systeemissäni (ISA One -> RME Fireface 800, yleensä 88,4 kHz/24 bit) synkan puute tekee ainakin toisinaan sellaista ärsyttävää ja kuuluvaa jatkuvaa säröistä sirinää signaalin taustalle. Muistelen joskus käyttäneeni joitakin muita vehkeitä synkkaamatta niitä, eikä tulos juurikaan kuulunut äänitteellä. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
sebu 25.04.2017 20:21:39 | |
|
Kiitoksia kaikille tähän astisista vinkeistä. Tämän ketjun lisäksi oon käyny muutamaa muutakin keskustelua paikallisen kaverin ja m.nettiläisen kanssa. Tässä vaiheessa kaikkien keskustelujen perusteella ajatukset on nyt tällaiset: Tuon focusriten ISAn + vanha edirolin oisin varmaan saanu toimimaan word clock säädöistä huolimatta. Ja hinnaltaankin ois ollu tosi järkevä varsinkin, kun noita ISA digitaaleja saa ebaysta käytettynä näköjään n. 500,- Kaikkien keskustelujen jälkeen oon kuitenkin tullu siihen tulokseen ja kallistumassa siihen, että nostan budjettia/pistän sinne ylärajalle ja laitan ny aluksi tuon äänikorttiasian kuntoon. UAD apollo twin duo on sen verran kehuttu laite ja sitä on käytetty nauhojenkin kanssa kuulemma ihan hyvin. ISA:ssa gainia ois reservissä paremmin nauhamikkejä ajatellen. Cloud lifterillä vois kuitenkin nostaa tasoja, jos ei sit ihan kuitenkaan riittäis. Pasuunalla äänenpaineet on kuitenki sellasia, että tuskin tarvii sää gaineja tappiin. Kitarahommat on sit sellasia, että katotaan miten toimii. Pasuuna tässä kuitenkin on ensisijainen kohde, jota äänittäisin. Joka tapauksessa tuo UAD on ilmeisen hyvä laite ja sillä pääsis alkuun. Siihen rinnalle vois sitten laittaa vaikkapa GAP Pre-73 DLX:n, josta sain hyvää ensi käden tietoa ja hyvää palautetta. Jos sellanen sit tulee laitettua, niin ei tuo kauheena pauku tuo budjettikaan. Plugareitten kanssa toimiminenkaan ei varsinaisesti oo kynnyskysymys. Kun äänikorttipuoli ois kunnossa, voi noita etuastevaihtoehtoja katsella laajemmin, eikä tarvitse rajoittaa sellaiseen, jossa tuollainen optinen ulostulo. Teillä on ollu uskottavaa kokemusperäistä tietoa. Jos tässä suunnitelmassa on joku näkökulma, minkä vois vielä ottaa huomioon ja pistää harkintaan, niin kuuntelen herkällä korvalla. |
|
sebu: Teillä on ollu uskottavaa kokemusperäistä tietoa. Jos tässä suunnitelmassa on joku näkökulma, minkä vois vielä ottaa huomioon ja pistää harkintaan, niin kuuntelen herkällä korvalla. Hyviä vehkeitähän on maailma pullollaan mutta mainitaan nyt pari jotka mua ovat gassitelleet jo kauan: - ISA channelstripit / ISA two. Strippejä on muutamaa eri mallia. Niissä siis isan etunen ja kompuraa ja eekuuta. Toisinaan ollut torilla suht edullisesti. ISA twon jos saa ostettua käytettynä niin etusta kohti ei jää paljoa enää maksettavaa :) - UAn channel stripit. En muista malleja mutta ne joissa on 610-etunen ja 1176 tai la-2 samassa purkissa. Varsinkin käytettynä vois olla hyvää vastinetta rahalle. - UAn 4-710d eli neljä twin finityä samassa purkissa "1176 henkisillä" kompuroilla. Tämä nyt lähinnä siksi että hinta per kanava taas melko edullinen. Kokemusta on vain tuosta 4-710d ja hyvältähän se vaikutti. Kompuroissa ei ihmeemmin säätöjä ole mutta jos ne osuu niin ne osuu. Muita gassittelen kuulopuheiden varassa :D Tuosta GAPin "nevestä" (mark 1 perusversio) on myös kokemust ja kyl sillä joihinkin juttuihin erittäin toimivaa preesenssiä saa. |
sebu 25.04.2017 23:01:07 | |
|
oksatboys: Hyviä vehkeitähän on maailma pullollaan mutta mainitaan nyt pari jotka mua ovat gassitelleet jo kauan: - ISA channelstripit / ISA two. Strippejä on muutamaa eri mallia. Niissä siis isan etunen ja kompuraa ja eekuuta. Toisinaan ollut torilla suht edullisesti. ISA twon jos saa ostettua käytettynä niin etusta kohti ei jää paljoa enää maksettavaa :) - UAn channel stripit. En muista malleja mutta ne joissa on 610-etunen ja 1176 tai la-2 samassa purkissa. Varsinkin käytettynä vois olla hyvää vastinetta rahalle. - UAn 4-710d eli neljä twin finityä samassa purkissa "1176 henkisillä" kompuroilla. Tämä nyt lähinnä siksi että hinta per kanava taas melko edullinen. Kokemusta on vain tuosta 4-710d ja hyvältähän se vaikutti. Kompuroissa ei ihmeemmin säätöjä ole mutta jos ne osuu niin ne osuu. Muita gassittelen kuulopuheiden varassa :D Tuosta GAPin "nevestä" (mark 1 perusversio) on myös kokemust ja kyl sillä joihinkin juttuihin erittäin toimivaa preesenssiä saa. Vaikka aihe on mulle uus, niin nuo on kyllä laitteita, joita on tullu vastaan. Ilmeisesti syystä. Ja mikäänhän ei rajaa jotain noista etusista pois vaikka GAPin itekki nostin esiin. Edelleen tuo ISA osasto on vaikuttanut myöskin uskottavalle. Mun tarve tulee kuitenkin olemaan maksimissaan kaksi mikkiä. Ilmeisesti sillä sais akustiselle kitaralle jo tosi hyvät lähtökohdat. Koska kamat tulee kotia ja omaan fiilistelyyn ja akustiikassa siis senkin puolesta puutteita, ei oo järkevää pistää ihan älyttömänä huippulaitteisiin, joita oikeissakin studioissa käytetään. Jonkunlainen "kompromissi" täytyy tehdä ja vetää siis johonkin se raja. (ainaki nyt aluksi) Mitäs oksatboys olet mieltä tuosta UAD:n hankkimisesta ja focuksen kohdistamisesta nyt aluksi kunnon äänikorttiin. Jos nyt pidettäis alle 1000,- sen interfacen hinta. Twin duo mk 2 menee aika lähelle sitä. Seuraava askel ois laajentaa GAP tai Focusrite tms. suuntaan, jos sit tuntuu, ettei riitä. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|