Aihe: Äänen jakamien interfacesta kitaranuppiin | 1 |
---|
|
Tämä liittynee selvästi studiotyöhön. Olimme eilen keikalla jossa mukana pelkät kitaranupit ja kaapit. Lead-kitaristilla kunnon isot kamat mut laulaja.. Hyvänen aika mitä tohelointia koko porukalta.. Ei ennen keikkaa mitään testivetoja. Paikalla oli hirveenä ihmisiä ja johtojen vetäminen pelkästään työn ja tuskan takana. Sitten sanotaan että nyt äkkiä.. Teidän vuoronne on nyt.. Noh, kamat kytketty. Soundi toisesta kaapista käsittämätöntä kamaluutta. Laulajalla ainoastaan UR44-Steinberg -> kitaranuppi saadakseen laulun ja kitaran kuulumaan kaapista. Varmaankin aika järjetön lähtökohta. Mut en ymmärrä mikä oli pielessä. Kun kaikki oli valmista oli tuloksena pelkkää surinaa ja äärimmäisen säröistä ääntä. Interfaceen meni siis laulun lisäksi myös laulajan komppikitara. Koitin äärimmäisen hankalissa olosuhteissa paikantaa vikaa mutta ihmisiä oli paljon ja joutui venailemaan että pääsisi tutkimaan mikä on vialla. Ilmeisesti juuri kaappien luona kaikki kuulosti vähän siedettävältä mut kauempana ihmisten luona laulajan soundit olivat kuin kelloradiosta mutta limitoituna. Olipas hankalaa.. Ei toivottavasti koskaan enää mut joskus on pakko vaan mennä ja pärjätä mukana olevilla kamoilla. Onko tuo interfacen käyttäminen edes järkevää? Jotenkin piti saada laulu ja akustinen kuulumaan kitarakaapista. Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin. |
oksatboys 01.04.2017 19:17:37 (muokattu 01.04.2017 19:21:01) | |
|
Syö silliä + leikit.
Jos olit tosissasi niin tässä vastaus ongelmaan "Laulajalla ainoastaan UR44-Steinberg -> kitaranuppi saadakseen laulun ja kitaran kuulumaan kaapista." Eli oisko ajettu nuppia särölle ja sitten vielä perässä kitarakaappi joka ei toista korkeitataajuuksia = kuulostaa siltä kuin työntäisi moran korvaan. |
Skeletor_ 01.04.2017 19:26:44 (muokattu 01.04.2017 19:29:10) | |
|
oksatboys: Syö silliä + leikit.
Jos olit tosissasi niin tässä vastaus ongelmaan Eli oisko ajettu nuppia särölle ja sitten vielä perässä kitarakaappi joka ei toista korkeitataajuuksia = kuulostaa siltä kuin työntäisi moran korvaan. Ei ole valitettavasti keksittyä. En jaksa uskoa että joku kehtaisi moista satuilla. :) Kyllä, lähtökohtaisesti huono asettelu on kaikinpuolin. En ole varmaan koskaan kuullut yhtä huonoa soundia. Metalzone on pientä tähän verrattuna. Tuttujen palaute ei nyt ollut ylistävää kiitosta. Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin. |
|
Skeletor_: Varmaankin aika järjetön lähtökohta. Mut en ymmärrä mikä oli pielessä. URsista lähtee varmaan line out ulos, jos sen laittaa vahvistimen inputtiin niin ei taida kovin hyvin toimia sellainen. |
|
Krice: URsista lähtee varmaan line out ulos, jos sen laittaa vahvistimen inputtiin niin ei taida kovin hyvin toimia sellainen. Line outtien lisäksi myös main out. Kokeilin pikaisesti myös efektilooppiin mut ongelmana kaapin hiljeneminen. Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin. |
Skeletor_ 01.04.2017 19:41:52 (muokattu 01.04.2017 19:47:10) | |
|
Harmittaa kun äkkiä repäistään tilaisuuteen jossa ei minkäänlaisia pa-laitteita. Ehkä tästä toipuu mut jospa aika parantaa.. Pitäis aina olla räkki mukana äkkitilanteita varten tai edes jonkinlaiset laulukamat vähintään.. Jatkossa en suostu menemään jos ei pysty testaamaan soundeja ennen keikkaa. Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin. |
|
Skeletor_: Line outtien lisäksi myös main out. Kokeilin pikaisesti myös efektilooppiin mut ongelmana kaapin hiljeneminen. Tökkäsit varmaan sendiin jos kerran vaimeni. Laita ens kerralla returniin nii pitäs toimia iha ok. |
|
oksatboys: Tökkäsit varmaan sendiin jos kerran vaimeni. Laita ens kerralla returniin nii pitäs toimia iha ok. Paljolti mahdollista. Oli hässäkkä ympärillä ja armoton kiirus. Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin. |
basisti1971 02.04.2017 09:49:41 (muokattu 02.04.2017 09:52:04) | |
|
Moi. Skeletor_: Tämä liittynee selvästi studiotyöhön. Pikemminkin varsin perinteinen livekämmi. Tehdään testaamatta ennakkoon muutoksia laitteisiin/signaaliketjuun. Joskus kannusteena on MUTU = varma katastrofi, joskus kuulopuheiden prusteella toimiminen = melko varma katastrofi, mutta lähteestä riippuen onnistumisenkin mahdollisuus. Sitten on tietty keikkamestat joiden äänihenkilö torppaa artistin unelmaidean het' kättelyssä ennen kuin vahinko pääsee edes tapahtumaan :).
Kaikki itsekseen väkästelleet ovat varmasti tehneet uransa alkuaikoina jotain samansuuntaista: keikalle mukaan uusi multimuljutin jota ei ihan osaakaan käyttää, uusi instrumentti, uudet mikit, uusi tiski, jne. Valtaosalle pidemmän linjan toimijoiden kera alkutaipaleensa rämpineille joku kokeneempi on kertonut etukäteen ettei jotain tiettyä asiaa kannata edes kokeilla. Joissain harvinaisissa tapauksissa kenties jopa osataan kertoa miksi ei ;). Joillekuille kantapään kautta kokemusten haaliminen kuitenkin tuntuu olevan SE JUTTU, joten varoituksista huolimattta kokeillaan, ja kaiken lisäksi vielä masennutaan vääjäämättömästä epäonnistumisesta.
Skeletor_: Harmittaa kun äkkiä repäistään tilaisuuteen jossa ei minkäänlaisia pa-laitteita. Instrumentaalijazz-karkelot poislukien, en kyllä oikein ymmärrä useamman bändin tilaisuuksia joissa ei PA- tai laulukamoja olisi. Etenkään nykyään kun kamoja on pilvin pimein.
Skeletor_: Jatkossa en suostu menemään jos ei pysty testaamaan soundeja ennen keikkaa. Hienoa jos on alalla kuin alalla siinä vaiheessa uraa että voi valkkailla mitä ja missä viitsii tehdä. Etenkin jos päätös koskettaa muitakin kuin itseä. Tyypillisempi lähestymistapa on veteraaneillakin kuitenkin partiosta tuttu: Be prepared.
Kitarastyrkkareiden läpi on lauleskeltu iät ja ajat menestyksekkäästi, mutta perusvahvareilla harvemmin niin että yhtäaikaa olisi kitaraakin vahvisteltu. Laulusoundi paranee korkeaimpedannsisilla mikeillä kuten jotkin kaksineuvoiset Shuret, mutta toimii kyllä kohtuullisesti perus matalaimpedanssisillakin. Useampikanavaisella vahvarilla tuo yhteiskäyttö toki jollain tapaa onnistuu kunhan kanaville on omat sisäänmenonsa, hyvänä esimerkkinä Fenkun BF ja SF kaksikanavaiset putkinupit, ja jossain määrin kaksikanavaiset Marshallitkin. Kumpiakin on itsekin tullut käytettyä sekä lauluun että instrumenttivahvistukseen. SF-Fenkkuja yht'aikaa, Marsuja erikseen. Sävynsäädöt yleensä noilla vehkeillä säädetään laulun ehdoilla, ja kitaran sävynsäädöt/efektointi ennen vahvistinta.
Periaatteessa sopivilla säädöillä varustetun interfacen tai paavon läpi homma on huomattavasti helpompi kun tuikataan sisään instrumenttisisäänmenon kautta, kitaravahvistimen voi säätää "PA-aktiivikaappimaiseksi" (tai ainakin niin lähelle kuin ylipäätään on mahdollista) ja kummallekin signaalille räätälöidä soundin mieleisekseen interfacessa. Efektilenkin kytkennästä hivenen riippuen, taso- ja impedanssisovitus on erillistä etuastetta käytettäessä kuitenkin huomattavasti parempi kuin instrumenttisisäänmenoa käyttäen, mutta vatii laulukäytössä toimiakseen PA-maisen värittämättömän pääteasteen ja eritoten kaiuttimen. Kaiuttimen ja pääteasteen ominaisuuksien värittämää uloskumpuavaa älämölöä voi usien muokata siedettäviksi omilla sävynsäädöillä, mutta vaatii puolestan impedanssi- ja tasosovituksen huomioonottamisen.
Ajan kanssa kannattanee kokeilla ennen seuraavaa hetiäkkiätarvetta josko tuon setupin saisi toimimaan. Sopivalla pad:illä sisäänrakennettuna instrumenttipiuhaan saa ainakin tasosovituksen kohdalleen ja hivenen saattaa impedanssisovitustakin saada hilattua lähemmäksi jos vaikuttaa siltä että säröä ja häiriöitä on ylenmäärin. Aktiivikaappi+minimikseri voi tapauskohtaisesti olla huomattavastikin kustannustehokkampi ratkaisu, mutta onhan kitaravahvarin läpi laulamisessa oma ROCK-fiiliksensä, sitä ei käy kiistäminen. T:Samuli |
Skeletor_ 02.04.2017 12:31:59 (muokattu 02.04.2017 12:53:57) | |
|
basisti1971: Moi.
Pikemminkin varsin perinteinen livekämmi. Tehdään testaamatta ennakkoon muutoksia laitteisiin/signaaliketjuun. Joskus kannusteena on MUTU = varma katastrofi, joskus kuulopuheiden prusteella toimiminen = melko varma katastrofi, mutta lähteestä riippuen onnistumisenkin mahdollisuus. Sitten on tietty keikkamestat joiden äänihenkilö torppaa artistin unelmaidean het' kättelyssä ennen kuin vahinko pääsee edes tapahtumaan :).
Kaikki itsekseen väkästelleet ovat varmasti tehneet uransa alkuaikoina jotain samansuuntaista: keikalle mukaan uusi multimuljutin jota ei ihan osaakaan käyttää, uusi instrumentti, uudet mikit, uusi tiski, jne. Valtaosalle pidemmän linjan toimijoiden kera alkutaipaleensa rämpineille joku kokeneempi on kertonut etukäteen ettei jotain tiettyä asiaa kannata edes kokeilla. Joissain harvinaisissa tapauksissa kenties jopa osataan kertoa miksi ei ;). Joillekuille kantapään kautta kokemusten haaliminen kuitenkin tuntuu olevan SE JUTTU, joten varoituksista huolimattta kokeillaan, ja kaiken lisäksi vielä masennutaan vääjäämättömästä epäonnistumisesta.
Instrumentaalijazz-karkelot poislukien, en kyllä oikein ymmärrä useamman bändin tilaisuuksia joissa ei PA- tai laulukamoja olisi. Etenkään nykyään kun kamoja on pilvin pimein.
Hienoa jos on alalla kuin alalla siinä vaiheessa uraa että voi valkkailla mitä ja missä viitsii tehdä. Etenkin jos päätös koskettaa muitakin kuin itseä. Tyypillisempi lähestymistapa on veteraaneillakin kuitenkin partiosta tuttu: Be prepared.
Kitarastyrkkareiden läpi on lauleskeltu iät ja ajat menestyksekkäästi, mutta perusvahvareilla harvemmin niin että yhtäaikaa olisi kitaraakin vahvisteltu. Laulusoundi paranee korkeaimpedannsisilla mikeillä kuten jotkin kaksineuvoiset Shuret, mutta toimii kyllä kohtuullisesti perus matalaimpedanssisillakin. Useampikanavaisella vahvarilla tuo yhteiskäyttö toki jollain tapaa onnistuu kunhan kanaville on omat sisäänmenonsa, hyvänä esimerkkinä Fenkun BF ja SF kaksikanavaiset putkinupit, ja jossain määrin kaksikanavaiset Marshallitkin. Kumpiakin on itsekin tullut käytettyä sekä lauluun että instrumenttivahvistukseen. SF-Fenkkuja yht'aikaa, Marsuja erikseen. Sävynsäädöt yleensä noilla vehkeillä säädetään laulun ehdoilla, ja kitaran sävynsäädöt/efektointi ennen vahvistinta.
Periaatteessa sopivilla säädöillä varustetun interfacen tai paavon läpi homma on huomattavasti helpompi kun tuikataan sisään instrumenttisisäänmenon kautta, kitaravahvistimen voi säätää "PA-aktiivikaappimaiseksi" (tai ainakin niin lähelle kuin ylipäätään on mahdollista) ja kummallekin signaalille räätälöidä soundin mieleisekseen interfacessa. Efektilenkin kytkennästä hivenen riippuen, taso- ja impedanssisovitus on erillistä etuastetta käytettäessä kuitenkin huomattavasti parempi kuin instrumenttisisäänmenoa käyttäen, mutta vatii laulukäytössä toimiakseen PA-maisen värittämättömän pääteasteen ja eritoten kaiuttimen. Kaiuttimen ja pääteasteen ominaisuuksien värittämää uloskumpuavaa älämölöä voi usien muokata siedettäviksi omilla sävynsäädöillä, mutta vaatii puolestan impedanssi- ja tasosovituksen huomioonottamisen.
Ajan kanssa kannattanee kokeilla ennen seuraavaa hetiäkkiätarvetta josko tuon setupin saisi toimimaan. Sopivalla pad:illä sisäänrakennettuna instrumenttipiuhaan saa ainakin tasosovituksen kohdalleen ja hivenen saattaa impedanssisovitustakin saada hilattua lähemmäksi jos vaikuttaa siltä että säröä ja häiriöitä on ylenmäärin. Aktiivikaappi+minimikseri voi tapauskohtaisesti olla huomattavastikin kustannustehokkampi ratkaisu, mutta onhan kitaravahvarin läpi laulamisessa oma ROCK-fiiliksensä, sitä ei käy kiistäminen. T:Samuli Kiitos Samuli! Tämän harmituksen joutuu käymään lävitse mut kirjoituksesi piristi aivan älyttömästi! Keikka oli tupaten täynnä olevassa ok-talossa. Ei äänimiestä tai mitään äänen toistoa valmiina. Oli vain äärimmäinen ihmismassa ja mekkala. Harmitus on totaallista kun keikka oli sotaveteraanin muistotilaisuus. Ährättiin isot kaapit läpi isojen ihmismassojen.. Pari kertaa meinasin törmätä lautaspinoa kantavaan.. Ihmiset kompastelivat kamoihin. Kitaravahvariin laulaminen on todella hienon kuulosta kun homma toimii. ROCK! Joko luovuttaa tai nousee.. EN LUOVUTA!! On kieltämättä ollut mielessä kamat myyntiin ja studio purkuun.. Homma toimimaan seuraavaa äkkikeikkaa varten. Kunhan tästä toipuu. T. Juho Samuel Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta. |
|
Moi. Skeletor_: Kiitos Samuli! Tämän harmituksen joutuu käymään lävitse mut kirjoituksesi piristi aivan älyttömästi!) Ole hyvä.
Skeletor_: Keikka oli tupaten täynnä olevassa ok-talossa. Ei äänimiestä tai mitään äänen toistoa valmiina. Oli vain äärimmäinen ihmismassa ja mekkala. Harmitus on totaallista kun keikka oli sotaveteraanin muistotilaisuus. Ährättiin isot kaapit läpi isojen ihmismassojen.. Pari kertaa meinasin törmätä lautaspinoa kantavaan.. Ihmiset kompastelivat kamoihin. Kertaluokkaa haastavammalta tosiaan kuulostaa jo lähtötilannekin, keikka tuli kuitenkin hoidettua läpi. Tuo on kuitenkin se pääasia useimmiten.
Skeletor_: Joko luovuttaa tai nousee.. EN LUOVUTA!! Oikea asenne. "Never give up, never surrender" kuten yhdessä hivenen laaduttomammassa elokuvassa todettiin.
Skeletor_: On kieltämättä ollut mielessä kamat myyntiin ja studio purkuun.. Homma toimimaan seuraavaa äkkikeikkaa varten. Kunhan tästä toipuu. T. Juho Samuel Heikkoja hetkiä tulee meille kaikille toisinaan. Itse olen päässyt noista synkistä mietteistä melko hyvin ylitse, ainakin jos vuosikymmenten aikana nurkkiin haalituista tavaroista voi mitään päätellä ;). Veikkaan että päässet sinäkin ja rokki soi. T:Samuli |
modsman77 04.04.2017 17:13:52 (muokattu 04.04.2017 17:14:50) | |
|
Muusikotkin on ihmisiä ja tämä jos mikä on parasta vertaistukea. Putki on paljon herkempi kuin transistori. Sen synnyttävä väreily on harmonista.
Olipa kerran:
1800-luvulta lähtien särö koettiin kielteisenä musiikin kannalta, koska särö oli kohinan lisäksi häiriötekijä. |
|
basisti1971: Moi. Kertaluokkaa haastavammalta tosiaan kuulostaa jo lähtötilannekin, keikka tuli kuitenkin hoidettua läpi. Tuo on kuitenkin se pääasia useimmiten. Oikea asenne. "Never give up, never surrender" kuten yhdessä hivenen laaduttomammassa elokuvassa todettiin. Heikkoja hetkiä tulee meille kaikille toisinaan. Itse olen päässyt noista synkistä mietteistä melko hyvin ylitse, ainakin jos vuosikymmenten aikana nurkkiin haalituista tavaroista voi mitään päätellä ;). Veikkaan että päässet sinäkin ja rokki soi. T:Samuli Kiitos Samuli! Olet soihdunkantaja! Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta. |
-Q- 05.04.2017 22:58:27 | |
|
Mulla jäi kertojan rooli tässä tarinassa vähän auki? Siis että paikalle pyydettynä ulkopuolisena miksaajana vai mitä? Ei kait sillä niin väli, mielenkiinnosta vain Mutta itse asiani; mikäli joltakulta jäi huomaamatta niin tuo UR44 interface sisältää siis DSP:n ja ihan asiallisen EQ:n, kompuran ja kaiun. Näiden lisäksi myös kitaravahvistinemuloinnin säröineen. Päällepäin näiden päälläoloa tai asentoa ei näe mistään, tarvitsee pädin tai läppärin asetuksien käpälöintiin. Oma veikkaukseni siis näillä pohjatiedoilla, joko siinä käytetyssä kanavassa oli "kitaravahvistin" päällä tai sitten muuten vaan kotioloissa pienellä volumella ja kuulokkeilla tappiin säädetty EQ ja kompura jotka ei oikein sitten toimineet valitulla vahvistustekniikalla |
|
-Q-: Mulla jäi kertojan rooli tässä tarinassa vähän auki? Siis että paikalle pyydettynä ulkopuolisena miksaajana vai mitä? Ei kait sillä niin väli, mielenkiinnosta vain Mutta itse asiani; mikäli joltakulta jäi huomaamatta niin tuo UR44 interface sisältää siis DSP:n ja ihan asiallisen EQ:n, kompuran ja kaiun. Näiden lisäksi myös kitaravahvistinemuloinnin säröineen. Päällepäin näiden päälläoloa tai asentoa ei näe mistään, tarvitsee pädin tai läppärin asetuksien käpälöintiin. Oma veikkaukseni siis näillä pohjatiedoilla, joko siinä käytetyssä kanavassa oli "kitaravahvistin" päällä tai sitten muuten vaan kotioloissa pienellä volumella ja kuulokkeilla tappiin säädetty EQ ja kompura jotka ei oikein sitten toimineet valitulla vahvistustekniikalla Miksaajaa/äänimiestä ei ollut. Olimme ns. äkkikeikalla jossa hyvin ahtaat olosuhteet. Ei mahdollisuutta testata kuin pikaisesti kuuntelemalla että homma ei toimi. UR44:n sisäiset Dsp-plugarit toimivat siis ilman tietokonettakin? Mun käsityksen mukaan pitäisi olla esim. läppäriin kytkettynä. Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta. |
-Q- 06.04.2017 16:48:13 | |
|
Skeletor_: Miksaajaa/äänimiestä ei ollut. Olimme ns. äkkikeikalla jossa hyvin ahtaat olosuhteet. Ei mahdollisuutta testata kuin pikaisesti kuuntelemalla että homma ei toimi. UR44:n sisäiset Dsp-plugarit toimivat siis ilman tietokonettakin? Mun käsityksen mukaan pitäisi olla esim. läppäriin kytkettynä. DSP nimenomaan toimittaa virkansa ilman tietokoneen apua, pointtihan on ettei signaalia tarvitse kierrättää koneen kautta. Tosin joissain näissä Steinbergin malleissa on semmoinen ominaisuus että interface ei käynnisty ollenkaan ilman tietokonetta tai jotain USB-porttiin kytkettyä hallintalaitetta, mutta se ei varmaan olisi jäänyt huomaamatta. |
|
-Q-: DSP nimenomaan toimittaa virkansa ilman tietokoneen apua, pointtihan on ettei signaalia tarvitse kierrättää koneen kautta. Tosin joissain näissä Steinbergin malleissa on semmoinen ominaisuus että interface ei käynnisty ollenkaan ilman tietokonetta tai jotain USB-porttiin kytkettyä hallintalaitetta, mutta se ei varmaan olisi jäänyt huomaamatta. Kysyin asiasta musakaupasta kun ostin laitteen. Ehkä siinä tuli jokin väärinkäsitys. Olis pitänyt itse testata. Kiitos infosta! Interface on kyllä hintansa väärti ja enemmänkin. Käytännössä kaiken voi laittaa valmiiksi. Kunhan ei keikalla tyrkkää laulumikkiä laitteen kitarakanavaan. :) Skeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|