Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Diffuusorien kimppatilausta
1
saastara
27.02.2017 13:05:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli tuossa pari vuotta sitten meininki hommata / tehdä tarkkaamoon ja soittohuoneeseen diffuusoreita, ja tuli silloin koluttua aika paljon eri vaihtoehtoja läpi. Nyt on tullut taas aktivoiduttua vähän miksaus- ja äänityshommissa ja aihe olisi itselle taas ajankohtainen.
 
Yleensähän noi perinteisemmät diffuusorit tehdään puusta tai styroksista mutta niissä on muutamia ongelmia näin käyttäjänäkökulmasta:
 
- Kaupalliset puiset on perseettömän kalliita.
- Puiset on myös todella raskaita ja ripustusratkaisut on oma sudenkuoppansa.
- DIY on aika vaivalloista, ja myöskin hintavaa jos ei ole suoraa pääsyä leikkureille ja taitoa puun työstöön ja leikkaamiseen.
- Kaupalliset simppelimmät styroksiratkaisut ei auta paljon mitään.
- Monimutkaisemmat styroksiratkaisut on myös perseettömän kalliita.
- Styroksi on materiaalina niin pehmeää ja huokoista, verrattuna puuhun, että sen diffuusio-ominaisuudet on melko huonot.
 
Okei, eli mihin itse päädyin:
 
http://arqen.com/sound-diffusers/
 
Lähetin yhteen eps-teollisuusleikkaamoon tiedustelun että paljon maksaisi teettää noita Arqenin 'Leanfractal'-levyjä styroksista. Levyllä oli kokoa 120cm x 50cm, korkeutta designissa noin 16,5cm. Kappalehinta oli noin 13,50€ sis ALV.. Eli ei mitään. Tohon olisi tullut sitten tullut päälle vielä rahdit ja pientyön lisä, jotka olivat yhteensä muistaakseni 150€ luokkaa. Jäi silloin tilaamatta mutta ajatus jäi kytemään.
 
Mitä tulee tuohon styroksin huokoisuuteen: Älysin, että markkinoilla on paljon erilaisia suihkutettavia ja levitettäviä pinnoitteita joilla styroksin pinnan saa kivikovaksi. Ton luulisi ratkaisevan, jos ei kokonaan, niin ainakin hyviltä osin ongelmaa. Heijastava, kivikova pinta mutta silti styroksin keveys säilyy ja helppo asennus onnistuu.
 
Mietinkin nyt, että olisko väellä täällä kiinnostusta tilata kimpassa tommoista designia, kun sylettää itseä köyhänä muusikkona maksella reilu kympin levystä toista sataa euroa kuluja.
 
Noita mittojahan voisi yhdessä sitten tuumailla, että onko se 120cm hyvä korkeus, vai olisko 60cm, 100cm tmv parempi mitta ihmisille.
 
Tähän lankaan voi höpistä ajatuksia, ja yv:tä voi laittaa mulle myös suoraan.
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
oksatboys
27.02.2017 13:45:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostais mahdollisesti tilata 2-4 kpl paneeleita (jos ne on siis isoja n. 1x1 m) ja hinta hesoihin kuskattuna olisi vielä edukas.
 
Pitääpä selvitellä millä noi sitten maalais/päällystäis että sais kestävämmän ja heijastavamman pinnan.
 
saastara
27.02.2017 13:53:15 (muokattu 27.02.2017 17:47:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Kiinnostais mahdollisesti tilata 2-4 kpl paneeleita (jos ne on siis isoja n. 1x1 m) ja hinta hesoihin kuskattuna olisi vielä edukas.
 
Pitääpä selvitellä millä noi sitten maalais/päällystäis että sais kestävämmän ja heijastavamman pinnan.

 
Toi malli mitä itse tsekkasin, on leveydeltään n. 50cm. Pituus on sitten mitä päätetään. Sitä voi lätkiä yksittäin tai sitten vierekkäin moduloida niiden levyjen asennuskorkeutta saman kaavan mukaan jos haluaa vielä tehostaa vaikutusta.
 
Itse asun Kirkkonummella niin oma äkkinäinen visio oli, että tilaisin levyt tänne kämpille josta ihmiset voisi sitten tulla noutamaan omiaan.
 
E: Foam Factoryn Hot Wire ja siihen Boost-pinnoite oli nyt ainakin semmoinen mikä itsellä iski silmään. Valmistajan kommentti oli, että ei ole luodinkestävä mutta lähimpänä mitä markkinoilta löytyy.
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
oksatboys
27.02.2017 14:00:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Toi malli mitä itse tsekkasin, on leveydeltään n. 50cm. Pituus on sitten mitä päätetään. Sitä voi lätkiä vierekkäin tai sitten moduloida niiden levyjen asennuskorkeutta saman kaavan mukaan jos haluaa vielä tehostaa vaikutusta.
 
Juu, tuolla koolla ajattelin juurikin pinta-alaa eli noita 50 x 100 cm levyjä voisin ottaa 6-8 kpl. Toisaalta noiden hinta (neliömetreissä ajateltuna) tuskin muuttuu jos tilattaiskin 50 x 50 cm levyjä joita vois sitten asetella miten kukakin haluaa.
 
Noisy
27.02.2017 14:43:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä saattaisin olla kiinnostunut. Minkä tiheyksistä EPS:ää oli tarkoitus käyttää?
 
saastara
27.02.2017 15:14:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noisy: Mä saattaisin olla kiinnostunut. Minkä tiheyksistä EPS:ää oli tarkoitus käyttää?
 
Noista maileista on muutama vuosi, voin koittaa kaivaa esiin josko sieltä löytyisi.. Mutta olettaisin, että jotakin normi Thermisolin tmv eriste-eps:ää käyttävät. Kenties siihen voi myös vaikuttaa.
 
Kun alunperin noita selvittelin, oli hintahaitari melko mielenkiintoinen paikoitellen.. Joku semmoinen deco-firma antoi hinnaksi 350€ per levy ja tää yksi teolliuusleikkaamo tämän 13,50€ per levy. Täysin sama desing, materiaali eikä viimeistelyä.
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
studio
27.02.2017 15:23:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliko puhetta minimimäärästä sillä tuo hinta on oudon alhainen jos ajattelee että ne tehdään suulakepuristamalla.
 
saastara
27.02.2017 15:32:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

studio: Oliko puhetta minimimäärästä sillä tuo hinta on oudon alhainen jos ajattelee että ne tehdään suulakepuristamalla.
 
Ei ollut, siitä tuli vaan tuo pientyön lisä, jos tilausmäärä oli alle, muistaakseni, 100kpl. Ei tehneet ainakaan nuo puristamalla vaan kuumalankaleikkurilla eps-kuutioista.
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
dewil
27.02.2017 22:04:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mäkin muutaman voisin ottaa. Eli alustava kiinnostus.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
saastara
01.03.2017 11:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, eli jos antaa tämän langan lillua täällä hetken, ja vaikka ensi viikosta laitan alustavaa kyselyä leikkaamoon, saadaan ajankohtaiset hinnastot, kulut ymv häsmäkät ja raportoin takaisin tänne. Voidaan sitten kiinnostuneiden kanssa edetä eteenpäin..?
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
saastara
14.03.2017 12:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väliaikapäivitystä:
 
Pahoittelut radiohiljaisuudesta, mulla on ollut vähän henkilökohtaisella rintamalla kaikenlaista häsmäkkää jonka johdosta monet jutut on viime aikona vähän jäänyt vähän takavasemmalle.. Koitan aktivoitua tän jutun suhteen taas asap ja palaan sitten asiaan.
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
oksatboys
14.03.2017 13:20:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs muut kiinnostuneet on mieltä tuosta paneelin koosta? Mulle on sinänsä sama onko ne vähän isompia vai pienempiä kun aion päällystää soittonurkan seinät noilla joka tapauksessa melkein kokonaan.
Kuitenkin joku noin 50x50 cm paneeli vois olla kivempi kuin esim 100x50 cm sen takia että noista saa kuitenkin metrisiä kun laittaa kaksi päällekkäin mutta voi myös vaikka shakkiruudukon tehdä sitten halutessaan. Olisi myös helpompi kuljetella ja säilytellä tollasia pienempiä.
 
Vai mikähän olisi sitten sellainen toimiva diffuusorin koko? Liian pienihän ei tee vielä kuultavaa eroa eli oisko joku 50cm korkea paneelirivi seinällä riittävä vai ei? Oisko 60 cm parempi? No tätähän voi miettiä kun noi hinnat ja se minkä mittasesta jöötistä noi firmat noita leikkelee selviää.
 
Plussaa ja kiitosta Saastaralle että lähti tällaista kimppatilausta vetämään!
 
villeh
14.03.2017 13:50:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon kans mukana tilauses jos sellaista saadaan aikaan ja hinta kohtuullinen, noita olis kätevä käyttää isompien bassträppien pinnassa.
 
www.upsidecrown.net www.hautaluoma.com
-Q-
14.03.2017 16:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliskohan näillä mitään virkaa sellaisessa reilun kokoisessa huoneessa jossa on paljon kovaäänisiä lapsia? Tuppaa päiväkodin volumetaso kaiun seurauksena tuntumaan kovemmalta kuin onkaan. Taitaisi katon panelointi olla huomattavasti tehokkaampi ratkaisu kyllä
 
oksatboys
14.03.2017 18:39:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita absorboivaa levyä kattoon ja seinille. Diffuusori kun ei energiaa periaatteessa pois syö.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «