Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yamaha HS-7 vai HS-8?
1
vkiilako
21.12.2016 20:13:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankimassa työhuoneeseeni aktiivikaiuttimia ja käyttötarkoitus on nauhoitella ja miksata, sekä nauttia musan kuuntelusta tuolla minun omassa pienessä huoneessani. Budjettini kahteen kaiuttimeen on siellä 500 euron tienoilla.
Aluksi ajattelin KRK rokit RP6:ia, mutta enemmän asiaa tutkittuani olen kääntymässä Yamaha HS-7 tai HS-8:iin.
Työhuoneeni on aika pieni(Noin 12 neliötä), joten olen miettinyt ovatko HS-8:t turhan jytkyt tuohon tilaan. Olisiko täällä kokeneemmilla studio-ihmisillä mielipiteitä/vinkkejä perusteluineen tähän asiaan?
 
htm
25.12.2016 10:49:27 (muokattu 26.12.2016 18:43:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä kattelisin ton kokoseen huoneeseen hs5:sta, joka on ainakin mun korvaan tasapainoisemman kuulonen, kuin hs8. Alapään saa paremmin kuunneltua kuulokkeilla. Ellet aio täyttää puolta huonetta akustointimateriaaleilla. Ja mulla ainakin nuo hs8:t ei toimineet ollenkaan lähellä seinää, vaan bassopää itse asiassa hävisi jonnekin.
 
Käytetyt genelecin 8020:t voisi tohon budjettiin olla pätevät. Itsellä ne korjasivat hs8:n alapäävoittoiset miksaukset.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
anapena
25.12.2016 20:04:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienet kaiuttimet + subbari tarjoaa enempi säädettävyyttä alapään suhteen.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
vkiilako
27.12.2016 00:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, eli tuo HS8 on ilmeisesti minun tilaani liian iso. Oon katellu myös tuota HS5:sta HS7:n lisäksi. Oon vaan miettiny jääkö hs5 bassoköyhäksi, koska budjettiin ei lähiaikoina mahdu subbaria. ulkomaisilla nettifoorumeille moni näyttää suosivan tuota HS7:aa ja subbaria. HS5:n ja ja HS7:n vertailuja löytyi jonkin verran, mutta niistä ei oikeastaan mulle ollut apua. Oon nyt viimeaikoina miettinyt, että HS7 voisi olla omaan käyttöön sopiva kompromissi noista.
Voisiko tuo HS5 olla sitten jollain osa-alueella olla parempi?
 
telescope
27.12.2016 03:10:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän toi HS7:kin melko alas toistaa taajuuksia.
Itse en noiden kaveriksi edes harkitsisi subbaria, ainakaan pieneen huoneeseen, kun luulisin että sitä bassoa tulee vähän liikaa muutenkin.
 
Minkäslaista diskojytää meinaat näillä miksailla?
 
Antti1
27.12.2016 03:18:55 (muokattu 27.12.2016 03:19:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en oikein näe tota kaiuttimen kokoa, alarajataajuuden mahdollisia vaatimuksia/rajoitteita, basson määrää (mitä ikinä sitten tarkoittaakaan) ja huoneen kokoa mitenkään toisiinsa liittyvänä asiana. Toisto joko on hyvä, tai sit se ei ole hyvä.
 
Jotenkin ajatuksena vähän samaa osastoa kuin "huonoon tilaan ei kannata ostaa hyvää kaiutinta". Kahdesta paskasta ei tule hyvää, eikä hyvästä kaiuttimesta huonossa akustiikassa, mutta hyville pöntöille löytyy käyttöä myös siinä huonossakin tilassa. Huonot vehkeet huonossa tilassa on kaikkein kamalin mahdollinen tilanne.
 
Tämä siis ottamatta kantaa juuri noihin kyseisiin kaiuttimiin, mutta tollainen kaiuttimen kotelon koon, alapääntoiston ja subien pelkääminen huoneen koon vuoksi on täysin järjetöntä. Puhutaan kuitenkin edelleen pienistä lähikenttämonitoreista.
vkiilako
27.12.2016 10:08:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monipuolisesti erityylistä juttua tulee nauhoteltua/käsiteltyä, mutta enimmäkseen liikutaan siellä pop/rock-osastolla.
 
telescope: Kyllähän toi HS7:kin melko alas toistaa taajuuksia.
Itse en noiden kaveriksi edes harkitsisi subbaria, ainakaan pieneen huoneeseen, kun luulisin että sitä bassoa tulee vähän liikaa muutenkin.
 
Minkäslaista diskojytää meinaat näillä miksailla?
 
anapena
27.12.2016 12:39:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytettynä ei jälleenmyyntiarvo juuri putoa. Budjettiin voisi mahtua Thomannin halvimmat subit.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Kaakatus
08.01.2017 11:03:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mä en oikein näe tota kaiuttimen kokoa, alarajataajuuden mahdollisia vaatimuksia/rajoitteita, basson määrää (mitä ikinä sitten tarkoittaakaan) ja huoneen kokoa mitenkään toisiinsa liittyvänä asiana. Toisto joko on hyvä, tai sit se ei ole hyvä.
 
Jotenkin ajatuksena vähän samaa osastoa kuin "huonoon tilaan ei kannata ostaa hyvää kaiutinta". Kahdesta paskasta ei tule hyvää, eikä hyvästä kaiuttimesta huonossa akustiikassa, mutta hyville pöntöille löytyy käyttöä myös siinä huonossakin tilassa. Huonot vehkeet huonossa tilassa on kaikkein kamalin mahdollinen tilanne.
 
Tämä siis ottamatta kantaa juuri noihin kyseisiin kaiuttimiin, mutta tollainen kaiuttimen kotelon koon, alapääntoiston ja subien pelkääminen huoneen koon vuoksi on täysin järjetöntä. Puhutaan kuitenkin edelleen pienistä lähikenttämonitoreista.

 
Komppaan tätä.
Monitorithan pyrkivät toistamaan alarajataajuuteensa asti bassot "suorana", eli mistään näistä vaihtoehdoista ei pitäisi tulla "enemmän" bassoa, toisto vain jatkuu alemmas.
Tästä voi tietysti seurata se, että huonemoodit käyvät kiusaamaan, ja mooditaajuudet buustaavat. Toisaalta jos esim. lattian ja katon välinen moodi osuu +60hz, niin ongelma on sama kaikilla monitoreilla. Itselläni se on 66hz, joten saisi olla lähinnä jotkin mediakaiuttimet, jos kaiutinvalinnalla haluaisi tuota korjata.
 
Oma ehdotukseni on, että ota suoraan sen kokoiset mitkä saat huoneeseen mahtumaan. Isompi bassokeskiääninen suuntaa enemmän, jolloin kuuntelupisteelle tulee enemmän suoraa ääntä ja vähemmän heijastuksia suhteessa pienempiin malleihin. Varaudu kuitenkin hankkimaan mittamikrofoni ja equttamaan tarvittaessa. Itselläni on Behringer DEQ20496, jota saa käytettynä noin 200-250e hinnoin. Tuon kanssa voi sitten eq:ttaa mooditaajuudet pienemmälle ja saada tasaisen toiston aina sinne kaiuttimien alarajataajuuksille saakka. Myös tietokoneella suoraan toimivia huonekorjaimia voi hyödyntää.
 
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
vkiilako
08.01.2017 16:12:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaakatus: Komppaan tätä.
Monitorithan pyrkivät toistamaan alarajataajuuteensa asti bassot "suorana", eli mistään näistä vaihtoehdoista ei pitäisi tulla "enemmän" bassoa, toisto vain jatkuu alemmas.
Tästä voi tietysti seurata se, että huonemoodit käyvät kiusaamaan, ja mooditaajuudet buustaavat. Toisaalta jos esim. lattian ja katon välinen moodi osuu +60hz, niin ongelma on sama kaikilla monitoreilla. Itselläni se on 66hz, joten saisi olla lähinnä jotkin mediakaiuttimet, jos kaiutinvalinnalla haluaisi tuota korjata.
 
Oma ehdotukseni on, että ota suoraan sen kokoiset mitkä saat huoneeseen mahtumaan. Isompi bassokeskiääninen suuntaa enemmän, jolloin kuuntelupisteelle tulee enemmän suoraa ääntä ja vähemmän heijastuksia suhteessa pienempiin malleihin. Varaudu kuitenkin hankkimaan mittamikrofoni ja equttamaan tarvittaessa. Itselläni on Behringer DEQ20496, jota saa käytettynä noin 200-250e hinnoin. Tuon kanssa voi sitten eq:ttaa mooditaajuudet pienemmälle ja saada tasaisen toiston aina sinne kaiuttimien alarajataajuuksille saakka. Myös tietokoneella suoraan toimivia huonekorjaimia voi hyödyntää.

 
Ok, Itse olen nyt laskenut kokonaan pois tuon HS-8:n ja mietin tällä hetkellä HS-7:n ja HS-5:n väliltä.
 
Olisi helppoa, jos jossain kivijalkaliikkeessä olisi nuo molemmat, niin saisi jonkinlaisen mielipiteen molemmista. Tietääkseni Oulussa ei vaan tällä hetkellä ole missään liikkeessä hyllyssä noita, joten täytynee tehdä tilaus netistä hakemani tiedon ja videoiden pohjalta muodostamani mielikuvan perusteella.
 
anapena
09.01.2017 01:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huotarin Jannella Oulussa taitaa olla jokin HS-pari studiollaan.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
-Hexa-
10.01.2017 12:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krk rokit g3 edes vaihtoehto? Kys kajareissa alakerta vähän parempi ja omaan korvaan erotteleekin vähän enemmän mitä saman summan jammut.
 
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
vkiilako
11.01.2017 18:35:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Hexa-: Krk rokit g3 edes vaihtoehto? Kys kajareissa alakerta vähän parempi ja omaan korvaan erotteleekin vähän enemmän mitä saman summan jammut.
 
Mietiskelin Krk rokit:eja myös vaihtoehtona, mutta demo-videoiden ja netin käyttäjäkokemusten perusteella tuntuu, että Yamaha HS-sarja olisi enemmän minun juttu. Kiitos vinkistä kuitenkin. Varmasti hyvät kaiuttimet nuo Krk:tkin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «