Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: B-Band UKKO
1
rumpujumala
07.12.2016 18:02:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistin saman kysymyksen rumpukamat osioonkin, mutta ehkä tämä onkin se oikeempi paikka..
 
Eli onko kellään kokemusta Suomalaisperäisistä UKKO rumpumikeistä?
Sen vähän mitä interwebistä löytää infoa niin tulee käsitys että mikeissä on erittäin pieni läpikuuluvuus, mutta taas toisaalta basarin botnen puutoksesta löytyy myös nirinää.
 
Tomeihin ja virppaan moisia mietiskelen..
Tuubista löytyy pari videota joiden perusteella saa käsityksen että mikit olisi melko hajuttomat ja mauttomat (ei hääviä omaa suotoa?) Mutta tiedä häntä, kun noitten videoitten laatu on mitä on..
 
Antti1
07.12.2016 22:10:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eq:ta joutuu käyttämään oikein urakalla, ainakin mun toivomiin soundeihin. Edullinenkin perusmikki soundaa mun korvaan paremmalta, siis osastoa SM57. Vuodon kannalta noi tietty on kivoja ja vievät vähän tilaa, sekä ovat valmiiksi paikallaan. Siihen mun mielestä niiden hyvät puolet sitten jäävätkin.
 
Viimeksi testatessa kolme, tai peräti neljä ensimmäistä lätkää ja pulikkaa menivät suoraan roskiin, kun niistä tuli aivan jäätävä maalenkin kaltainen hurina. Ei auttaneet mitkään poppakonstit niihin, onneksi oli laatikollinen varalla.
rumpujumala
08.12.2016 08:08:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En näe ongelmaksi vaivalloista alku säätöä. Jaksan kyllä leikkiä eq:lla.
Mulla on Personuksen digipöytä niin siihen on helppo tallettaa erilaisia soundillisia aikaansaannoksia. Noi hurinat sun muut ei anna kyllä häävin laadukasta kuvaa tuotteesta.
Mulla on ehkä jonkinmoisena prioriteettina pieni vuoto ja edukas hinta.
 
Mahtaako sulta löytyä joutilaita mikkejä myytäväksi? 4 x tomia + virppa?
Alle T-kaupan hinnalla otan jo mielelläni riskin ja kokeilen :)
 
Antti1
08.12.2016 08:46:59 (muokattu 08.12.2016 08:47:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei itselläni noita ole, toimin vain äänimiehen roolissa silloin. Voin bändin rumpalilta kysyä löytyisikö siltä niitä vielä. Se tosin myy sit varmastikin vain koko läjän kerrallaan, eli vähän enemmän kuin em. nippu.
rumpujumala
08.12.2016 11:08:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos viittit kysästä? Ei mua määrä pelota, lähinnä mahdollinen hinta :)
Paa yksityisviestiä jos jonkinmoinen kauppa-akti osottautuu mahdolliseksi?
 
Kiitos!
 
Antti1
08.12.2016 22:15:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne oli mennyt yhden rumpusetin mukana eteenpäin, joten ei valitettavasti enää ole kaupan.
 
Digitiskillä noista tosiaan saa varmasti enemmän irti kuin pelkällä yksinkertaisella analogilla ilman räkkihimmeliarmadaa. Raju eq, sopiva kaiku jne. niin aletaan olemaan jo hoodeilla. Ei se soundi huono ole, mutta jotenkin vähän puiseva/kopsahteleva ja tietyllä tapaa ponneton. Kestää kuitenkin kohtuullisen hyvin ruuvaamista, vuotokaan ei tule ongelmaksi rajulla eq:llakaan ja kaikki oleellinen sinänsä löytyy. Soundi on myös hyvin paljon riippuvainen siitä lätkän sijoittelusta, joten siihen kannattaa varata vähän aikaa.
 
Mitä tulee hurinoihin, niin se toki saattoi olla vain huonoa tuuria ja johtua jostain mystisestä tekijä x:stä. Yksi saattoi olla se, ettei nuo olleet uusia ja ovat kierineet laatikossa melko vapaastikin. Sen lisäksi nähneet ihan kohtuullisesti keikkaakin ennen ko. tilannetta. Silti jäi vähän epävarma fiilis, kun niin monessa oli tuota samaa hurinaa/huminaa. Kyse oli vielä sellaisesta aivan totaalisesta deal breaker -osaston määrästä, ei mistään hädintuskin havaittavissa olevasta.
rumpujumala
09.12.2016 18:43:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harmi että oli mennyt..
 
Kävin nyt sitten kotikylän kauppiaalta tilaamassa setin.
Uusissa on kuitenkin takuu niin reklamointi käy helposti jos hurina- tai muita ongelmia esiintyy.
 
Miten ootte kokeillut noita eri kiinnityspaikkoja?
Paikallinen kauppias sanoi että toi kiinnitys on "thats it" tyyppinen, ettei sitä saa ehjänä irti? Hänen kokemus perustui vastaaviin kitara- ja bassomikkeihin..
Ekana tulee mieleen että pitää mikin oma liimapinta koskemattomana ja käyttää ihan perus kaksipuoleista teippiä.
Joskin toisaalta mietityttää semmonen näkövinkkeli että paljonkohan itse mikin kiinnitys vaikuttaa soundiin? Onko pöntön seinämän resonointi osa soundia?
Höttö kiinnitys vaimentaa seinämän väreilyä..? Noh.. sen kuulee kun kokeilee..
 
Olen soundin suhteen optimisti. "fat channelin" käytöllä tuntuu saavan markan paskoihinkin mikkeihin vähän potkua :)
DAWissa viimeistään muuttuu mölinät musiikiksi :)
 
Antti1
09.12.2016 18:49:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne irti saa, kun varovasti operoi ja ei junttaa täydellä voimalla runkoon kiinni. Teippiähän se vain on, ei mitään mustaa magiaa. Kannattaa kuitenkin varata vähän niitä ylimääräisiä kontaktilätkiä, jos lähtee testailemaan. Käyttöohjeiden suosituksia kannattaa noudattaa lähtökohtana, jos ei halua kokeilla. Se sijoittelu ja kiinnitys vaikuttaa äärimmäisen paljon soundiin, koska kontaktin kauttahan tuo sitä ääntä tuottaa. Ne toimivat periaatteessa aivan kuten triggeritkin.
rumpujumala
09.12.2016 19:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No juu en varmaan rupee pelleilemään kakspuoleisella teipillä.
Asennan nää ohjeitten mukaan ja ostan sitte lisää lätkiä, jos tekee miäli lähteä hifistelemään eri sijoituspaikoilla.
Helekatin vahvaa 3M teippiä se kiinnitys on kuulemma.
 
Sen verran on pakko spekuloida että tää EMF lätkä tuottaa analoogista signaalia ja triggeri toimii perinteisellä pietsolla jonka jännitetasoa käydään "skannaamassa" digitaalisesti ohjattuina ajanhetkinä ja niiden perusteella luodaan esi asetettuja volyymeja samplelle. Eli triggerin ääni on 100% digitaalinen ja tämä lätkä on ymmärtääkseni 100% analooginen.
Pietson pulmahan on audio mielessä se että se ei färrää kovin matalalla taajuudella jonka takia sitä voidaan hyödyntää vain audio alueella diskanteissa. Ja triggaus ilmaisimena.
Vedän kyllä kovan kännin vitutukseen jos olen väärässä ja tässä lätkässä ei ole kunnollista dynamiikkaa..? Ei.. en ole väärässä, mutta riipasen kuitenkin pienet varoiksi.
 
Antti1
09.12.2016 20:11:46 (muokattu 09.12.2016 20:12:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rumpujumala: Sen verran on pakko spekuloida että tää EMF lätkä tuottaa analoogista signaalia ja triggeri toimii perinteisellä pietsolla jonka jännitetasoa käydään "skannaamassa" digitaalisesti ohjattuina ajanhetkinä ja niiden perusteella luodaan esi asetettuja volyymeja samplelle. Eli triggerin ääni on 100% digitaalinen ja tämä lätkä on ymmärtääkseni 100% analooginen.
 
En mä tolla nyt toimintaperiaatetta tarkoittanut, noi lätkäthän ovat periaatteessa konkkakapseleiden kaltaisia systeemejä pienillä muutoksilla. Tarkoitin lähinnä sitä, että sijoittelu, kiinnitys yms. vaikuttavat triggerin tapaan ääneen paljon. Nyt kun itseasiassa mietin, niin ei se kaksipuolinen teippi välttämättä soundiin aivan kamalasti vaikuta. On varmaan typerää luulla, etteikö se suora kontaktikin välittyisi tuon mikin kautta, mutta mainospuheiden mukaan ainakin reagoivat enemmän ilmanpaineeseen kuin rungon värinään.
 
Mitä tulee triggerin ääneen, niin ei se mitään digitaalista ole. Sä sekoitat nyt samplerin/rumpuaivon tms. sisältävän järjestelmän ja pelkän triggerin keskenään. Piezo on vain piezo, ei mikään tietokone. Analogista signaalia sieltäkin tulee.
 
Mut on niissä dynamiikka aivan riittämiin, turha sitä on etukäteen itkeä. Kokeile ja ihmettele, sillä se selviää.
rumpujumala
10.12.2016 14:20:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piezo on vain piezo, ei mikään tietokone. Analogista signaalia sieltäkin tulee.
 
Tää kurvaa nyt hiukan sivuraiteelle alkup. aiheesta, mutta käydään nyt läpi kun alotettiin.
 
Mä olen soittanu rumpuja 24v ja ollut aina hyvin triggeri-vastainen henkilö.
Eli kokemus niistä on nolla. Johtuen siitä että haluan kuulla lyöntien nyanssit just niin hyvin kun rumpali osaa/haluaa ne soittaa.
Triggerin toiminnan olen kuvitellut olevan niin kun sen aiemmin mainitsin.
Lyhyesti. MCU/CPU:n ADC havaitsee signaalin ja lähettää tuosta vain infon eteenpäin, tästä "tulostuu" mikä tahansa ennalta määrätty rääkäsy.
 
Nyt pelottaa että sä murennat mun koko anarkistisen anti-triggeri asenteellisen nuaruuteni.
 
Nyt asettelen kysymyksen niin että asiasta ei voi jäädä epäselvyyttä :)
Voiko triggerin sisältämän pietson tuottaman signaalin vahvistaa audio vahvistimella?
No tietysti halutessaan voi tehdä mitä vaan... mutta kuulostaako se oikeesti siltä miltä sen pitäisi? esmes matalat taajuudet joiden oletan olevan pietson kykyjen ulkopuolella?
 
Mä ymmärrän jonkin verran elektroniikan päälle ja myönnän että jos pietsosta saa edes pienen siemenen matalista taajuuksista niin sen voi vahvistaa analogisesti, jos näin on niin olen turhaan hyljeksinyt triggereitä.
 
Loppu provona sanottakoon että mä olen vielä siinä uskossa että triggereillä raiskataan oikeista rummuista sähkörummut.
 
Antti1
10.12.2016 14:48:11 (muokattu 10.12.2016 14:50:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Triggeri on se mahdolliseen metalli-/muovikuoreen kääritty piezoelementti, joka kiinnitetään yksittäiseen rumpuun ja johon kytketään johto. Johto sitten menee minne menee, vaikka äänityskamojen linjatuloon, tai rumpuaivoon. Rumpuaivo on se, joka tuottaa lopullisen äänen synteesinä, samplea toistamalla, niiden yhdistelmänä, tai mitä vaan.
 
Sun esimerkkitapauksessa siis:
Triggeri = piezoelementti, joka tuottaa ohjausäänen muille laitteille
Rumpuaivo = se kaikki muu, joka tuottaa kuultavan äänen
 
Triggerin signaalin voi äänittää ja vahvistaa. Kuulostaako se siltä miltä pitäisi, kylläpä vaan, mutta se "siltä miltä pitäisi" on kuvailemasi kaltainen korkea naksahdus. Se ei silti tee siitä signaalista digitaalista, tai mitenkään tietokoneisiin liittyvää. Triggeri ei ole digitaalinen, eikä sisällä yhtään mitään älyä. Triggeri on piezo. Varsinaisesti rumpuja äänittäessä sillä triggerin omalla äänellä ei paljoa mitään tee, mutta sitä voidaan käyttää ohjaamaan muita laitteita. Esimerkiksi noi em. vempaimet, mutta myös vaikka gatea, tai sitten nykyään käytetään rumpuaivojen sijaan usein tietokonesoftaa äänen korvaamiseen. Triggerisignaalissa on niin paljon vähemmän vuotosignaalia ja alukkeet ovat erittäin selkeät, että se toimii hyvin esim. dynamiikkaprossujen sidechainissa mikrofoneja käyttäessäkin.
 
Mitä tulee noihin sähkörumpuihin, niin joo, silleen noita yleensä käytetään. Akustinen rumpu ja triggeri on periaatteen tasolla melkolailla sama asia kuin sähkörummuiksi tarkoitetut kumilätyskät, joihin se triggeri/piezo on jo sisäänrakennettu. Sähkörumpukaan ei itsessään ole kuitenkaan digitaalinen systeemi, vaan perustuu noihin aivan samoihin piezoihin, joiden signaali syötetään sitä tulkitsevaan rumpuaivoon tms. laitteeseen/softaan. Tämän enempää mä en osaa nyt rautalangasta tätä vääntää.
Nelisormimangusti
10.12.2016 15:00:56 (muokattu 10.12.2016 15:12:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Triggeri on....Tämän enempää mä en osaa nyt rautalangasta tätä vääntää.
 
Hyvin väännetty, kun minäkin ymmärsin. Eipä ollut tullut mieleen, että triggereitä sidechaininä voisi hyödyntää. Varmasti pätevää signaalia antaa sellaiseen. Plussa kirjattu.
 
Outo luku on luonnollinen luku, joka on runsas mutta ei puolitäydellinen.
rumpujumala
10.12.2016 17:28:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mutta se "siltä miltä pitäisi" on kuvailemasi kaltainen korkea naksahdus
 
Hyvin väännetty rautalangasta.
Ollaan puhuttu kokoajan samasta asiasta.
 
Ja onneksi mun ei tarvitse lopettaa triggerin käytön paheksuntaa.
No saa niitä muuten käyttää muttei mikkien korvikkeena.
 
Summataan tää vähän jotenkin takasin otsikon aiheeseen..
 
Triggerin analoginen ääni on korkea naksahdus. Niinkun epäilin niin nähtävästi edelleenkään 2000-luvulla pietso ei siis synnytä matalia taajuuksia ja näin ollen ei sovellu koko äänialueen tallentamiseen/toistamiseen.
 
Ukko on taasen "oikea mikki" joka kykenee ilmaisemaan kokonaan tai ainakin riittävän taajuuskaistan ja näin ollen välittämään soundin vahvistettavaksi tai mulkattavaksi.
 
Tämä on mulle se ratkaiseva ero joka tekee triggeri järjestelmästä (olisi pitänyt käyttää tuota sanaa jo aiemmin) digitaalisen. Koska itse soundi tulee bittiavaruudesta.
Tämä on se pointti joka pelästytti mut kun Antti vertasi Ukko lätkää triggeriin.
 
Olisko tämä nyt aamenen paikka?
https://www.youtube.com/watch?v=dl60yuTJXZg
 
Kiitos Antille pitkäjänteisyydestä!!
 
rumpujumala
05.01.2017 20:15:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne katsaus..
 
Sain vihdoin ja viimein Ukko mikit.
Asensin ne kolmeen pikkutomiin, virppaan ja lattiatomiin.
Asennus oli vaivaton. Ainoa takaisku oli että olisin halunnut ruuvata EQ-palikat tomien ilmareikään, muttei se ollutkaan mahollista kun tomien kiinnike sattui olemaan juuri siinä kohdassa. Lattiatomissa ei ollu moista ongelmaa..
Vähän sai.. ja saa jatkossakin varoa tomeja irroitettaessa ja asentaessa ettei mikkien erittäin hento flexi-kaapeli ota kiinni mihinkään ja hajoa.
Anttilla oli kokemusta isommasta mikki määrästä ja osassa oli brummia.
Noh näissä mun viidessä mikissä ei ole onneksi moista murhetta.
Volat kaakossa kaikessa hiljaisuudessa ei kuulu muuta kun pohjakohinaa.
 
Äänelliset ominaisuudet oli ennakko-odotusten mukaiset. Juutuubi videoista jäi päälimmäisenä mieleen että vuoto on pientä ja soundi on "hifimäinen", eli soundi on juuri se miltä pönttö kuulostaa.
Mun kannut on vm-89 Tamat joissa on tomeissa alkuperäiset resokalvot :)
Kalvot lähti heti vaihtoon. Ei ne edellisillä Superluxeilla haitannut.
 
Ainakin näiden ensi kokemusten perusteella voin suositella kaikille, joilla on laitteistoa kompuroida ja equttaa soundeja. Mikä mulle on parhautta on se että vuoto on niin pientä ettei gatea tarvita kun pohjakohinan poistoon :)
5-mikkiä karvan päälle neljällä satkulla. Hyvä ostos!
 
rintapek
19.01.2017 10:57:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rumpujumala: Hyvin väännetty rautalangasta.
Ollaan puhuttu kokoajan samasta asiasta.
 
Ja onneksi mun ei tarvitse lopettaa triggerin käytön paheksuntaa.
No saa niitä muuten käyttää muttei mikkien korvikkeena.
 
Summataan tää vähän jotenkin takasin otsikon aiheeseen..
 
Triggerin analoginen ääni on korkea naksahdus. Niinkun epäilin niin nähtävästi edelleenkään 2000-luvulla pietso ei siis synnytä matalia taajuuksia ja näin ollen ei sovellu koko äänialueen tallentamiseen/toistamiseen.
 
Ukko on taasen "oikea mikki" joka kykenee ilmaisemaan kokonaan tai ainakin riittävän taajuuskaistan ja näin ollen välittämään soundin vahvistettavaksi tai mulkattavaksi.
 
Tämä on mulle se ratkaiseva ero joka tekee triggeri järjestelmästä (olisi pitänyt käyttää tuota sanaa jo aiemmin) digitaalisen. Koska itse soundi tulee bittiavaruudesta.
Tämä on se pointti joka pelästytti mut kun Antti vertasi Ukko lätkää triggeriin.
 
Olisko tämä nyt aamenen paikka?
https://www.youtube.com/watch?v=dl60yuTJXZg
 
Kiitos Antille pitkäjänteisyydestä!!

 
Siis piezojahan on erilaisia.
Akustisia skittoja, viuluja yms on kautta aikain mikitetty tallan alla olevalla tai runkoon teipatulla piezolla. Lisäksi budjettiluokan kaiuttimissa diskanttielementtinä on usein piezo.
Eli ei se piezon ääni pakosti ole pelkkä naksahdus.
 
Triggereiden taas ei tarvitsekaan tuottaa muuta kuin se naksahdus rumpuaivolle joten ne on semmoisiksi tehty. Sen vuoksi niitä myydään triggereinä eikä piezomikrofoneina.
 
Ukkomikeissä tietääkseni ei ole piezoa vaan ne ovat ymmärtääkseni jotain elektreettifilmiin perustuvia kalvomikkejä?
 
Itse aikanaan harkitsin Ukko- mikkien hankintaa mutta se jäi kun bänditouhut hiipuivat. Keikkakäytössä ajatus valmiiksi mikitetyistä rummuista houkuttaa ja kun vetää juovuspäiselle hääväelle äidinpikkupoikaa ja dirlandaata niin se ei ole rumpujen kannalta maailman saundikriittisintä hommaa joten Ukko- mikeillä varmasti pärjää, etenkin jos on digimikseri millä viilata.
 
Mutta studiohommissa taas rummuille on miljoona erilaista mikitystapaa ja ideana olis löytää semmoiset mikit joissa lähtösaundi on valmiiksi halutun kaltainen. "Fix it in the mix"- ei o koskaan hyvä idea, eikä mikään laite pysty taikomaan semmoista mitä mikki alunperinkään ei ole poiminut.
 
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «