Muusikoiden.net
08.12.2016
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sub-basson tasaisuudesta
1
Börje
08.06.2016 17:18:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdotettiin laittamaan myös tänne, eli
 
Mulla on edm-biisi tekeillä ja miellän itseni enempi taiteelliseksi musan näpärääjäksi kuin tekniseksi miksaajaksi, joten seuraavanlainen asia tuottaa päänvaivaa.

Linkissä on biisin bassokuvion sub bass- raita. Onko tuo ihan pelkästään joku psykoakustinen ongelma kun tuo kuvion toinen nuotti, joka on kertsin matalin (sub bassissa Bb1 = 58,27Hz) toistuu kovin hiljaisen kuuloisesti (tulee myös toisen kerran 10s. alkaen linkissä)? Miksauskajarit on Behringer B3030A-pari. Kuulokkeilla AKG K550 mkII kertsi on tasaisemman kuulonen. Mutta tosiaan kun biisiä kuuntelee näillä kajareilla niin tuossa kohdassa biisistä aivan kuin putoaa pohja pois.

Jossain musafoorummeilla kuitenkin yleisesti neuvotaan, että matalin sub bass nuotti voi olla E1, tai jopa D1. Näiden kajareiden taajuusvaste speksien mukaan ulottuu 50Hz:iin, että se tietysti taitaa omalta osaltaan selittää. Mutta kun kuuntelen oikeita tämän päivän "huippubiisejä" niin ei niissä matalemmissa bassokohdissa pohja kuulosta putoavan pois. Joo, tiedän, että kyseessä on maailmanluokan tekijät ja vehkeet, mutta mikähän on syy? Jossain edm-sivulla kirjoitettiin, että sub bass- raita voi hyötyä kompressiosta, mutta se ei mene kyllä jakeluun kun tuossakin laittamassani linkissä volumetaso pysyy kokoajan täsmälleen samana. Mitens on, kompensoidaanko monestikin tälläistä hommaa siten, että automaatiolla tai midiraidan velosityllä korotetaan tuollaisten nuottien volumea?

https://www.dropbox.com/s/qo7kcz2a6n6mgbt/SubBassMnet.mp3?dl=0

Tuossa linkissä korotin kokonaisvolaa, ja pohja ei tunnu kovempaa tuutattuna putoavan tuossakaan nuotissa niin pahasti pois, biisissä sub bass on paljon hiljaisempi ja siinä matto vedetään jalkojen alta.
 
askomiko
08.06.2016 18:02:30 (muokattu 08.06.2016 18:07:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suurin bugi lienee kajarin ja huoneen yhteispeli, on täysin mahdollista että jollakin taajuudella tulee huoneesta johtuva kuoppa kuuntelupaikalle ja et kuule nuottia juuri ollenkaan. Lisäksi tuo on niin matalaa pörinää että mukaan tulee myös ihmisen korvan fysiikka, eli matalilla taajuuksilla tarvitaan paljon enemmän desibelejä että ne aistitaan saman tehoiseksi kuin korkeampi ääni. Käyrä on aika tasainen sadan desibelin kohdalla, ja sataa desibeliä ei Behringeri anna 58hz:llä ulos.
 
Lisää nuottiin jotain korkeampaa harmoniaa jotta se ei ole kokonaan supermatalan basson varassa.
 
Mittaa myös huviksesi kajarin ja huoneesi yhteinen taajuusvaste, Room EQ Wizard on ilmainen ohjelma siihen käyttöön, tarvitset lisäksi vain jonkinlaisen suht hyvän mikin.
 
Täälläkin luureilla luukuttaessa sen vaan tuntuu hiljaisemmalta, mutta ei katastrofaalisesti. (Sennheiser HD600, toistaa alas.) Kyllähän tuo aika hengityksensalpaava kajarinpamauttajanuotti on kun laitetaan klubi-PA:sta ulos.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
villeh
08.06.2016 18:04:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Börje: Ehdotettiin laittamaan myös tänne, eli
 
Mulla on edm-biisi tekeillä ja miellän itseni enempi taiteelliseksi musan näpärääjäksi kuin tekniseksi miksaajaksi, joten seuraavanlainen asia tuottaa päänvaivaa.

Linkissä on biisin bassokuvion sub bass- raita. Onko tuo ihan pelkästään joku psykoakustinen ongelma kun tuo kuvion toinen nuotti, joka on kertsin matalin (sub bassissa Bb1 = 58,27Hz) toistuu kovin hiljaisen kuuloisesti (tulee myös toisen kerran 10s. alkaen linkissä)? Miksauskajarit on Behringer B3030A-pari. Kuulokkeilla AKG K550 mkII kertsi on tasaisemman kuulonen. Mutta tosiaan kun biisiä kuuntelee näillä kajareilla niin tuossa kohdassa biisistä aivan kuin putoaa pohja pois.

Jossain musafoorummeilla kuitenkin yleisesti neuvotaan, että matalin sub bass nuotti voi olla E1, tai jopa D1. Näiden kajareiden taajuusvaste speksien mukaan ulottuu 50Hz:iin, että se tietysti taitaa omalta osaltaan selittää. Mutta kun kuuntelen oikeita tämän päivän "huippubiisejä" niin ei niissä matalemmissa bassokohdissa pohja kuulosta putoavan pois. Joo, tiedän, että kyseessä on maailmanluokan tekijät ja vehkeet, mutta mikähän on syy? Jossain edm-sivulla kirjoitettiin, että sub bass- raita voi hyötyä kompressiosta, mutta se ei mene kyllä jakeluun kun tuossakin laittamassani linkissä volumetaso pysyy kokoajan täsmälleen samana. Mitens on, kompensoidaanko monestikin tälläistä hommaa siten, että automaatiolla tai midiraidan velosityllä korotetaan tuollaisten nuottien volumea?

https://www.dropbox.com/s/qo7kcz2a6n6mgbt/SubBassMnet.mp3?dl=0

Tuossa linkissä korotin kokonaisvolaa, ja pohja ei tunnu kovempaa tuutattuna putoavan tuossakaan nuotissa niin pahasti pois, biisissä sub bass on paljon hiljaisempi ja siinä matto vedetään jalkojen alta.

 
Ihan tavallinen akustoimattoman kämpän ongelma keskinkertaisilla kajareilla, eli jos ei oo kämpää akustoitu niin hyvät luurit tai akustiikkaa kehiin jos haluaa että kaikki kuuluu. Perus kämpässä voi olla alapäässä reilusti yli 30dbn heittoja :)
 
www.upsidecrown.net www.hautaluoma.com
Spedemix
08.06.2016 18:12:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Börje: Ehdotettiin laittamaan myös tänne, eli
 
Mulla on edm-biisi tekeillä ja miellän itseni enempi taiteelliseksi musan näpärääjäksi kuin tekniseksi miksaajaksi, joten seuraavanlainen asia tuottaa päänvaivaa.

Linkissä on biisin bassokuvion sub bass- raita. Onko tuo ihan pelkästään joku psykoakustinen ongelma kun tuo kuvion toinen nuotti, joka on kertsin matalin (sub bassissa Bb1 = 58,27Hz) toistuu kovin hiljaisen kuuloisesti (tulee myös toisen kerran 10s. alkaen linkissä)? Miksauskajarit on Behringer B3030A-pari. Kuulokkeilla AKG K550 mkII kertsi on tasaisemman kuulonen. Mutta tosiaan kun biisiä kuuntelee näillä kajareilla niin tuossa kohdassa biisistä aivan kuin putoaa pohja pois.

Jossain musafoorummeilla kuitenkin yleisesti neuvotaan, että matalin sub bass nuotti voi olla E1, tai jopa D1. Näiden kajareiden taajuusvaste speksien mukaan ulottuu 50Hz:iin, että se tietysti taitaa omalta osaltaan selittää. Mutta kun kuuntelen oikeita tämän päivän "huippubiisejä" niin ei niissä matalemmissa bassokohdissa pohja kuulosta putoavan pois. Joo, tiedän, että kyseessä on maailmanluokan tekijät ja vehkeet, mutta mikähän on syy? Jossain edm-sivulla kirjoitettiin, että sub bass- raita voi hyötyä kompressiosta, mutta se ei mene kyllä jakeluun kun tuossakin laittamassani linkissä volumetaso pysyy kokoajan täsmälleen samana. Mitens on, kompensoidaanko monestikin tälläistä hommaa siten, että automaatiolla tai midiraidan velosityllä korotetaan tuollaisten nuottien volumea?

 
Toi basso soi oktaavia alempaa; toi matalin nuotti on 29Hz. Väitän että siksi kuuluu hiljempaa kajareista joiden taajuusvaste päättyy sinne 50:n Hz tienoille :D Voi olla myös että huonevasteessa on kuoppia just ton nuotin kerrannaisissa; sähän voit tarkistaa asian testaamalla sama bassolinja puolsävelaskelta korkeemmalta ja/tai matalemmalta.
 
Kyllä mä ite silloin tällöin pusken matalat nuotit kovemmalle automaation voimin; nopee ja simppeli ratkaisu. Fantsumpi tapa hoitaa asia olisi puskea basson yläsävelsarjaa kovemmalle mitä matalemmille nuoteille mennään. Vaikkapa esim. automatisoimalla lisää säröä kun basso menee alas.
 
Tommosen raidan kompressointi on lähtökohtaisesti ajan haaskausta (poikkeuksena joku esteettinen tekijä).
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Börje
08.06.2016 21:11:35 (muokattu 08.06.2016 23:08:06)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon vastauksista! Ehdottomasti tärkein juttu oli tuo viimeisen vastaajan huomio, että nyt oltaisiin oktaavia matalemmalla luultua. Voisinko saada joltain toiselta lääkäriltä varmistusdiagnoosin? Se ainakin selittäidi helkkaristi adioita meikäläiselle, jos näin on. Itse tuolla ilmaisella ilmeisen pätevällä SPAN -spectrumanalyzerillä olin katsovinani, että jossain 50Hz:n hujakoilla se matalin nuotti olisi piikannut. Niin, ja on mulla kyllä sitten korkeampikin bassoraita messissä.
 
Edit: Ihanaa saatana! Nyt jumalauta jytisee ihanasti. Kaikille kiitos. Mulla on kyllä midiraidalla oikea oktaavi, eli tuo matalin on Bb1, mutta Serumista (softasyna) kai sitten asetukset sillettis, että tuuttaa oktaavia matalempaa. Ihmettelinkin, että vaikka ei varmaan tää huone ole akustisesti mahtava niin ei kuuntelemissani levytetyissä biiseissä ole mitään selkeitä tajuuskorostumia eikä kuoppia, että miksi sitten minun biisissäni vain, mutta selkishän se nyt.
 
askomiko
08.06.2016 21:22:13 (muokattu 08.06.2016 22:02:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu kyllä se on 29hz. Korkein nuotti on 58hz.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Kasu-_-
09.06.2016 08:59:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää äijä neuvoo usein miten kannattaa käyttää multiband kompuraa alapäälle:
https://www.youtube.com/watch?v=g3R6IAnkvPM
 
Tuntuu käyttävän lähes aina bassolle tuota kikkaa, että saa matalimman pään soimaan tasaisemmin joka nuotilla.
 
Börje
19.06.2016 20:20:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kasu-_-: Tää äijä neuvoo usein miten kannattaa käyttää multiband kompuraa alapäälle:
https://www.youtube.com/watch?v=g3R6IAnkvPM

 
Tämän olen tainnut katsoakin joskus. Tämä ei päde varmaan elektroniseen musaan ihan samassa määrin missä bassokitaralla soitetut raidat. Niissä kyllä tämä on hyvä kikka, varsinkin huonolla tavalla dynaamisessa soitossa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti