Aihe: Plugari haitsun ym. vuodon poistamiseksi virveliraidalta? | |
---|
|
Tarvisi jotenkin vähällä vaivalla mykistää virveliraidalta iskujen välistä häly. Geitti ei oikein pure, kun haikka tunkee väleihin - ja voluumikäppyröiden piirtely ei nappaa. Onko olemassa jotain kätevää plugaria, joka oppisi minkäkuuloiset iskut jättää, ja minkäkuuloiset mykistää? Yleensähän pidän vuodosta, mutta nyt tarvitsisi diskoilla. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Drumatom lienee paras tietämistäni, vaan plugarikäyttö vaatii lisäpalikan ja varsinaisesti halpahan tuo ei ole. Ei idioottivarma systeemi tämäkään. |
|
Viime viikolla tuli kans ulos joku DeBleeder tmv plugari, olisiko ollut Wilkinson Audiolta. En ole testaillut, mutta videoiden perusteella aika passelin oloinen koodinpätkä. Hintakin on noin kahdeksan kertaa vähemmän kuin Drumatomissa, ja toimii plugarina, eikä stand alone-softana, ehdoton bonus sekin. "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" |
|
Kivi neuvoi minulle aikoinaan että de-esseriä voi käyttää tähän (vaihtelevin tuloksin), mutta sen varmaan tiesitkin? "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
Kikkakolmoset kelpaa myöskin - de-esseri kuulostaa nerokkaalta ajatukselta. Kiitos muistutuksesta. Mutta luulisi olevan helppoa koodata ohjelmanpätkä, joka oppisi automatisoimaan tyyliin "pidä tämäntyyppiset, hävitä tällaiset". Käyttöä voisi olla basarissakin, jonne saattaa tunkea virveliä jne. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Joskus demosin ton Drumatomin; ei se ihan säväyttänyt. Ottaa kyllä haitsut pois virvelistä mutta vie myös virpan oman yläpään mennessään. Toimi huomattavasti paremmin basarissa (jossa vuoto-ongelmat ovat omien kokemusten perusteella joka tapauksessa olleet vähäisemmät). Toinen kikkakolmonen: Notchaa virppakanavasta tasoltaan korkeinta haitsuresonanssia (4k-6k alueelta) 3-4dB:n edestä. Haitsuvuoto pehmenee kummasti. (Tavallinen) De-esser on ongelmallinen koska sen atakki on liian nopea; de-essaa myös myös virveli-iskujen yläpäät kumoon. Ellei haitsu sit satu olemaan semmoinen että siinä on ainoastaan ylintä yläpäätä ja De-esserin saa keskitettyä sinne. Valitettavan usein se kettumainen hh-vuoto keskittyy kuitenkin sille samalle alueelle jossa virvelin yläpää majailee. Paperilla joku hidasatakkinen dynamic EQ voisi olla parempi (periaatteessa siis sama asia kuin de-esser), mutta jokatapauksessa siihen haitsuun pureutuminen koskematta virppaan on kyllä nuorallatanssimista. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
Matsoni 29.05.2016 20:40:14 (muokattu 29.05.2016 20:41:13) | |
|
varakeef: Tarvisi jotenkin vähällä vaivalla mykistää virveliraidalta iskujen välistä häly. Geitti ei oikein pure, kun haikka tunkee väleihin - ja voluumikäppyröiden piirtely ei nappaa. Onko olemassa jotain kätevää plugaria, joka oppisi minkäkuuloiset iskut jättää, ja minkäkuuloiset mykistää? Yleensähän pidän vuodosta, mutta nyt tarvitsisi diskoilla. Ei ehkä helpoin/nopein ratkaisu mutta sample samasta sessiosta virpparaidan kaveriksi on melko luonnollinen keino vähentää hihat vuotoja. Vaikka ihmettelen vähän, että miten virveliraidalta ei saisi iskujenvälisiä hihat-vuotoa geittaamalla vähennettyä. Kyllä yleensä sidechain eq:lla ja eriosien threshold-arvon automatisoinnilla virpan "perua"-geittaaminen onnistuu helposti ja nopeasti. Olettaen, ettei olla overheadeja geittaamassa. E:typo |
Matsoni 29.05.2016 20:55:01 (muokattu 29.05.2016 20:57:10) | |
|
Yksi kikkakolmonen on monialue-expanderi. Sillä tulee joskus laskettua vuotoäänen yläpäätä tai nostettua iskujen atackia (yläpäätä). |
tommiot 29.05.2016 21:28:53 (muokattu 29.05.2016 21:29:25) | |
|
Matsoni: Yksi kikkakolmonen on monialue-expanderi. Sillä tulee joskus laskettua vuotoäänen yläpäätä tai nostettua iskujen atackia (yläpäätä). Joo, Fabfilter Pro-MB:llä onnistuu ainakin tosi näppärästi tää. Tulee monesti käytettyä. Saundaa vähän erilaiselta ku gate. |
|
Matsoni: Ei ehkä helpoin/nopein ratkaisu mutta sample samasta sessiosta virpparaidan kaveriksi on melko luonnollinen keino vähentää hihat vuotoja. Tää on mun usein mun ratkaisu, kun tilanne on hankala. Yleensä tulee otettua äänittäessä talteen samplet näitä tilanteita varten. Masseyn DRT on helppo ja nopea työkalu tän asian hoitamiseen. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
Sampleihin en kyl lähe. Ei minun vehkeilläni ja toimintatavoillani helpottane. Mulla on nyt siis aivan erinomainen sointi Glyn Johns metodilla, terästettynä virvelin maton mikityksellä. Haikassa on 57 ja sekin on sairaan kova, haluaisin haikan vain sinne oikeaan reunaan. Virvelin ylämikistä saisin vielä hieman lämpöä ja sellaista tumpsetta virveliin, mutta haikan vuoto tummentaa haikkaa ja siirtää sen keskelle. Olen nyt pari minuuttia biisistä piirrellyt voluumikäppyrää, ehkä jaksan loputkin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
varakeef: Virvelin ylämikistä saisin vielä hieman lämpöä ja sellaista tumpsetta virveliin, mutta haikan vuoto tummentaa haikkaa ja siirtää sen keskelle. Mites sit joku ihan tommone fyysinen tötsykkä, vaneri ja vaahtomuovi on äkkiä halpaa jos aletaan jälkikäsittelyn työtunteja laskemaan: http://i.imgur.com/q9T5wTl.jpg "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Spedemix: Joskus demosin ton Drumatomin; ei se ihan säväyttänyt. Siinäpä se onkin, että lähdemateriaalista riippuen toimii joko lähes täydellisesti tai pahimmillaan ei juuri ollenkaan. Kovin harvoin löytyy sellaista kultaista keskitietä. Kakkosversioon päivittyessä toiminta parani vähän, muttei se siltikään missään nimessä ole idioottivarma systeemi. Toimivuuteen vaikuttaa paljon muutenkin se mitä kaikkea sinne analysoitavaksi laittaa, usein kaikki pannut samassa läjässä ei tuota parasta lopputulosta. Vaatii siis vähän kokemusta, että tosta saa kaiken irti. Mun tekemiä projekteja se on pelastanut monta kertaa, kun olen saanut jonkun muun äänittämiä raitoja työstettäväksi. |
|
Danko: Mites sit joku ihan tommone fyysinen tötsykkä, vaneri ja vaahtomuovi on äkkiä halpaa jos aletaan jälkikäsittelyn työtunteja laskemaan: http://i.imgur.com/q9T5wTl.jpg Jälkiviisas ratkaisu, mutta kyllä tuollainen pömpeli alkaa rakentumaan aivan lähipäivinä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Itelläni tämän ongelman esiintyminen väheni reilusti vaihtamalla symbaalit vähän hiljaisempiin ja kiinnittämällä enemmän huomiota hyvään soittobalanssiin, sekä mikin asetteluun. Joskus kuitenkin tulee vastaan niitä äpyleitä jotka ei vaan osaa hillitä haitsun pieksämistä ja samaan aikaan lyödä virveliä kunnolla. Silloin riittää jos virveliin sekoittaa hieman samasta rummusta otettua samplea. Tämähän olikin jo mainittu. Triggerit on erinomaisia apuvälineitä jos tarvii geittailla. Napsu suoraan gaten key inputiin, niin gate ei aukeile itsekseen. |
Mikael 30.05.2016 13:29:15 (muokattu 30.05.2016 19:18:46) | |
|
varakeef: Sampleihin en kyl lähe. Ei minun vehkeilläni ja toimintatavoillani helpottane. Kun sämple on siitä samasta rummusta samassa vireessä samasta mikistä samasta asemasta ja softa tunnistaa soittodynamiikan (mikä ei toki ole koko totuus), niin päästään kyllä aika lähelle aitoa asiaa melko helposti. Tarkoitus ei ole vängätä tahi tyrkyttää, mut itelläkin oli aikanaan hyvin samplevastainen tunnelma joka on testailujen myötä muuttunut. piis. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
Mikael: Kun sämple on siitä samasta rummusta samassa vireessä samasta mikistä samasta asemasta ja softa tunnistaa soittodynamiikan (mikä ei toki ole koko totuus), niin päästään kyllä aika lähelle aitoa asiaa melko helposti. Tarkoitus ei ole vängätä, mut itelläkin oli aikanaan hyvin samplevastainen tunnelma joka on testailujen myötä muuttunut. piis. Etenkin jos alkuperäistä raitaa ei korvata 100% samplella, vaan uitetaan sopivan ujosti sekaan tukemaan soittodynamiikkaa. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Danko: Etenkin jos alkuperäistä raitaa ei korvata 100% samplella, vaan uitetaan sopivan ujosti sekaan tukemaan soittodynamiikkaa. Oletan, että Mikael tarkoitti, että sämplätään se soitettava rumpu, eikä käytetä ulkopuolisia sämplejä. |
|
Velli: Oletan, että Mikael tarkoitti, että sämplätään se soitettava rumpu, eikä käytetä ulkopuolisia sämplejä. Samaa tarkoitin itsekin. "Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903 |
|
Danko: Samaa tarkoitin itsekin. Ok, puhumme siis samasta asiasta :). |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|