Muusikoiden.net
10.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digitaalipianon äänityksen säröily
1
mallimies
24.03.2016 02:25:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän äänityksessä pöytäkonettani, jossa on tällä hetkellä emolevyyn integroitu äänikortti, ohjelmana Audacity. Digipianon olen kytkenyt Line-outista Line-iniin tietsikan takapaneeliin, mutta ääni säröilee, mikäli soittaa yhtään voimakkaammalla tatsilla. Hiljaisella volyymilla äänittäminen kadottaa suurimman osan yksityiskohdista esim. äänenpainot, kosketusajat jne.
 
Johtuuko se siitä, että ei ole erillistä äänikorttia? Millaset speksit pitäis olla äänikortissa, että saisi kattavammin koko pianon dynamiikan äänitettyä.
 
Tarkoitus olisi saada sellaista perustason ääniraitaa tuotettua, jossa kuitenkin mukana riittävästi dynamiikkaa. Digipiano on suht laadukas, se ei ole pullonkaula toistaiseks.
 
oksatboys
24.03.2016 09:24:47 (muokattu 24.03.2016 09:28:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johtuisko siitä että pianon nolla dB on +4 dBu dBu ja äänikortin -10 dBV? https://en.wikipedia.org/wiki/Line_level#Line_out
 
Laita volaa pienemmälle pianosta niin ei mene särölle. Kato dawin mittarista vaikka että jää vielä jokunen dB ennen klippausta. Digimaailmassa voi jättää hyvin esim 18 dB varaa, eli mittari näyttää kovimmille äänille -18 dBFS.
 
USBilla koneeseen tulevia äänikortteja (sanotaan usein interfaceksi) saa alle huntilla uutena joilla homma pelaa varmana paremmin.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
Kalmo
24.03.2016 10:07:23 (muokattu 24.03.2016 10:11:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänitysvolyymilla ei pitäisi olla mitään vaikutusta äänityksen sisäiseen dynamiikkaan normaalitapauksessa.
Kuten yllä mainittu, digiäänityksessä (etenkään, jos äänität 24 bittisenä) ei ole mitään syytä äänittää "hottina" kuten nauha-aikaan.
Jos käännät sen "hiljaisemmin äänitetyn" volaa kovalle, se kuulostaa ihan yhtä dynaamiselta, kuin kovaa äänitetty. Ihmiskorvalla on taipumus aina pitää kovempaa ääntä laadukkaampana.
 
Muista, että se, mitä korviisi kantautuu, ei ole koko totuus. Äänityksen todellinen voimakkuus määräytyy sillä hetkellä, kun äänikorttisi muuttaa audion digitaaliseksi. Jos se klippaa silloin (säröytyy, taso yli 0 dB), ei sitä säröä saa jälkikäteen pois volyymia laskemalla. Ja äänitys voi olla liian kovalla, vaikka kuulokkeisiisi tuleva signaali on hiljainen. Siihen vaiheeseen ei esim. Audacityn säädöillä voi mitenkään vaikuttaa. Ymmärtääkseni Windowsin mikseri edelleenkin on paikka, josta tässä tapauksessa äänitystaso säädetään.
 
Tuon äänitteen voit kuunnella/miksata joko kovaa tai hiljaa, tai vaikka normalisoida kovemmaksi, mutta oleellista on ymmärtää, että ratkaiseva on se hetki, kun signaali konvertoituu digitaaliseksi.
 
En ymmärrä, miten äänitystason säätö voi vaikuttaa esim. kosketusaikojen tallentumiseen.
 
Kaikissa musatouhuissa välttyy monelta harmaalta hiukselta, jos hankkii asiallisen äänikortin (nykyään useimmiten ulkoisen). Emolevyjen integroidut piirit harvoin toimivat tyydyttävästi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Danko
24.03.2016 10:54:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Äänitysvolyymilla ei pitäisi olla mitään vaikutusta äänityksen sisäiseen dynamiikkaan normaalitapauksessa. Jos käännät sen "hiljaisemmin äänitetyn" volaa kovalle, se kuulostaa ihan yhtä dynaamiselta, kuin kovaa äänitetty.
 
Useissa integroiduissa äänikorteissa tahtoo vaan olla kehno signaali-kohinasuhde, jolloin hiljaa äänitettyn materiaalin tasoa nostettaessa samalla nousee myös kohinan määrä.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
studio
24.03.2016 15:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se kannattaa äänittää tarpeeksi lujaa sinne levylle ja jättää normalisoinnit tekemättä juurikin tuon kohinan takia.
 
Kalmo
25.03.2016 10:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki on suhteelllista. Taitavat ihan keskitason sisäiset kortit, mikäli tukevat 24 bitin formaattia, päästä parempaan signaali/kohina-suhteeseen kuin Abbey Roadin studioiden superhärvelit Beatlesien siellä hääräillessä (??:o).
24-bittisenä äänittäessä ei ole mitään syytä päästää tasoja paljoakaan yli -12 dB:n. Esim laulun äänityksessä se on iso etu, kun ei tarvitse säpistä vaihtelevien tasojen takia, vaan voi keskittyä olennaiseen.
 
Minulla ei tosin ole hajuakaan siitä, kuinka iso osa sisäisistä äänipiireistä nykyään tukee 24 bitin äänitystä - suurin osa vai vähemmistö? En ole ikinä äänittänyt sisäisellä piirillä millään tietsikallani.
 
Normalisointi on ihan sama, kuin volyymin kääntäminen kovemmalle, paitsi, että se tekee homman kontrolloidusti koko raidan pituudelta. Audion dynamiikkaan sillä ei ole vaikutusta.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
saastara
25.03.2016 12:13:28 (muokattu 25.03.2016 12:17:49)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koneiden sisällä on yleensä melko hirveä paskamyrsky käynnissä mitä tulee häiriösignaaleihin, ja balansoimaton liitäntä halpaan integroituun äänikorttiin ei ainakaan jeesaa asiaa.
 
Todennäköinen skenaario on, että jos yrittää äänittää maltillisilla tasoilla, nousee pohjakohina ongelmaksi ja kaikenmaailman sähkörutinat, sirinät ja hurinat, ja jos yrittää tähdätä maksimisignaaliin jotta päästään kohinan haitoista, ollaan jo sillä tasolla, että dynamiikka kärsii ja tulee katto vastaan. Perushyvän usb-interfacen saa nykyään niin halvalla, että ei maksa vaivaa tapella halpojen sisäisten äänikorttien kanssa.
 
Tein yhdelle britille broadcast-tyypille hommia alkuvuodesta ja se summasi ihan hyvin, että, 'jos siinä on mini-plugi sisääntulona, älä käytä sitä.'
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
mallimies
25.03.2016 19:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo löysin tuolta pianon manuaalista, että Output Voltage 2.2V (RMS) MAX ja impedanssi 1.1 Ohmia. Eli tuo Line out on siis vielä voimakkaampi kuin +4dBu, koska eiks +4dBu vastaa 1.2 V (RMS). Mut pystynkö mä tehä tälle mitään? Vaikka ostaisin uuden äänikortin, niin miten se auttais tähän?
 
Vahvistaminen tai normalisointi ei ainakaan mun korvaan auta tuomaan dynaamiikkaa esiin. Vasta kun olen laittanut vahvistusta reippaasti siten, että about puolet raidasta klippautuu, niin mun mielestä pystyn hahmottamaan, että pedaali kuuluu oikealla tavalla, tai sitten vaan kuulen omiani.
 
Toi pedaalin "kuulumattomuus" on mun mielestä nimenomaan se ongelma, ja se tekee äänitteestä jotenkin sellaisen "töksähtelevän". Mä käytän pedaalia aika "uittamalla", eli talla pohjassa, niin se saattaa vaikuttaa siihen, että tavallaan pitkään pedaalin alla olleet "häipymässä" olevat sävelet jäävät ikävästi kohinan alle, vaikka niiden kuuluis tuoda se "kaikumisen" sävy siihen äänitteeseen.
 
saastara
25.03.2016 19:50:04 (muokattu 25.03.2016 22:00:58)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uteliaisuudesta, millä kuuntelet sitä soittoa ja äänitystä?
 
Jos tarvittavat nyanssit erottuu soitosta vasta sillä tasolla, että ollaan huomattavasti särön puolella, silloin vika on joko äänikortissa, piuhoissa, synassa tai monitoroinnissa. Jos kaksi jälkimmäistä futaa kuten kuuluu, veikkaan että parempi äänikortti, mahdollisesti kera järkevälaatuisen DI-boxin, toisi helpotusta elämään. Itse en ole koskaan törmännyt synaan tmv joka olisi toteutukseltaan tai rakenteeltaan semmoinen, että se olisi jotenkin mahdoton kytkeä suoraan linjaan äänikorttiin. Jos joku tietää, niin valaiskaa ihmeessä.
 
Normalisointi ei ratkaise oikeastaan mitään, koska se ei ole mitään muuta kuin volumen nosto tasoon x. Yleensä piikin nosto digitaaliseen nollaan.
 
E: Nyt kun luin ton sun kuvauksen uudestaan, ehkä sä kaipaat vaan vähemmän dynamiikkaa? Eli sitä pedaalin tuomaa pohjaa enemmän pintaan, verrattuna piikkeihin?
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
studio
26.03.2016 09:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli rukkaa synan velocity käyrää niin saat hiljaiset iskut tulemaan kovempaa,
 
anapena
26.03.2016 11:36:55 (muokattu 26.03.2016 11:41:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkaakohan signaali tavallaan kompressoitumaan kun pukkaa sisääntuloon enempi kuin se tavallaan kestää? Integroidut äänipiirit ovat tarkoitetut vain äänen jotenkuten toimittamiseen eri suuntiin, eli nettivideoita, puheluita ja pelaamista varten.
 
Parempi äänikortti hyvällä etuasteella tai mikserillä, ja veikkaanpa että jälkeenpäin sopivasti kompressoimalla ollaan maalissa. Kuten jo aiemmin on mainittu. Ja jos joku menee kuultavasti särölle ja se häiritsee, niin silloin pitää herranjestas laskea tasoja. Tässä kohtaa tosiaan sieltä pianon päästä ensin, jos ei äänikortin päässä ole sopivia säätöjä. Sinänsä ketjun aloittaja on oikeassa, että se kohina varmaan peittää hiljaisimmat nyanssit.
 
Tuo 2,2V on niin paljon tökyä, että ei ihme että integroitu piiri antautuu. Riippuu etuasteen toteutuksesta paljonko se kestää ylitystä. Laadukkaampikin saattaa säröytyä, mutta se ei toisaalta kohise. Tason laskeminen pianon päästä pienentää voltteja, näin olen antanut itseni ymmärtää.
 
Istu ja pala!
mallimies
26.03.2016 14:52:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittaessa päässä on Sennheiser PC320, kuten myös silloin kun kuuntelen äänitettä.
 
Jos äänitän hyvin hiljaisella pianon volyymilla, niin Audacityssa vahvistamisen jälkeen se äänitteen staattinen/kohina tulee aivan sietämättömäksi. Kohinan vaimentimella taas ei oikeen pysty parantamaan tilannetta, koska kohinan mukana lähtee sitten puolet siitä pedaalin "kaikupohjasta". Vaikka äänitän niin isolla pianon volalla kun pystyn ilman säröilyä, niin silti kohinan vaimennus ei oikeen tuo haluttua lopputulosta.
 
Ootteko sitä mieltä, että olis kyse siitä, että emolevyn integroidussa äänikortissa on vaan surkee S/N suhde? Emo on Asus P5Q Pro. Semi vanha se on kyllä, enkä speksejä löydä mistään sen integroidusta äänikortista.
 
oksatboys
26.03.2016 14:57:55 (muokattu 26.03.2016 14:59:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta joku äänityskäyttöön tehty interface niin pääset noista kohinoista ja kaik on muutenkin kivempaa. Ei noilla integroiduilla kannata edes kuunnella musaa kun häiriöitä on niin maan perusteellisesti.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
jra
26.03.2016 15:11:41 (muokattu 26.03.2016 15:14:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mallimies: Soittaessa päässä on Sennheiser PC320, kuten myös silloin kun kuuntelen äänitettä.
 
Jos äänitän hyvin hiljaisella pianon volyymilla, niin Audacityssa vahvistamisen jälkeen se äänitteen staattinen/kohina tulee aivan sietämättömäksi. Kohinan vaimentimella taas ei oikeen pysty parantamaan tilannetta, koska kohinan mukana lähtee sitten puolet siitä pedaalin "kaikupohjasta". Vaikka äänitän niin isolla pianon volalla kun pystyn ilman säröilyä, niin silti kohinan vaimennus ei oikeen tuo haluttua lopputulosta.
 
Ootteko sitä mieltä, että olis kyse siitä, että emolevyn integroidussa äänikortissa on vaan surkee S/N suhde? Emo on Asus P5Q Pro. Semi vanha se on kyllä, enkä speksejä löydä mistään sen integroidusta äänikortista.

 
Asusin sivujen mukaan tuossa emossa olisi Realtek ALC1200 -äänipiiri. Sen speksejä ei löytynyt pikaisella haulla, mutta ALC1150-piiristä sanotaan näin:
The ALC1150 incorporates Realtek proprietary converter technology to achieve Front differential output 115dB Signal-to-Noise ratio (SNR) playback (DAC) quality and 104dB SNR recording (ADC) quality,
 
Veikkaan, että sisäisen kortin kohdalla tuo tarkoittaa ihannetilannetta ja jotain vakioituja mittausolosuhteita. Koneen sisällä on sen verran häiriötä, että tilanteesta riippuen voi jäädä reilustikin tuosta luvatusta.
 
Muistaakseni omassa läppärissä, silloin kun aluksi yritin integroitua äänipiiriä (myös Realtek) käyttää, kovalevy ja taisipa Wifi:kin aiheuttaa tasaista häiriötä ja välillä pahempaa sirinää ääneen. Ei sillä tainnut kunnolla edes musiikin kuuntelu häiriöttä onnistua, puhumattakaan äänittämisestä. Riippuu varmaankin paljon siitä miten komponentit on koneen sisuksiin aseteltu ja mahdollisesti suojattu.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
anapena
26.03.2016 18:25:22 (muokattu 26.03.2016 18:25:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko niitä kohinoita jos kytket Sennheiserit suoraan pianoon?
Oikein huono välijohtokin voi kohista.
 
Istu ja pala!
mallimies
27.03.2016 23:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kohise sennheiserit pianoon kytkettynä.
 
Limiitterillä saan vähän parannettua sitä, että se äänite kuuluu enemmän siltä, miltä se kuulostaa soittaessakin.
 
studio
28.03.2016 10:02:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mallimies: Ei kohise sennheiserit pianoon kytkettynä.
 
Limiitterillä saan vähän parannettua sitä, että se äänite kuuluu enemmän siltä, miltä se kuulostaa soittaessakin.

 
Etsi nyt se velocity säätö synasta niin saat kavennettua sen dynamiikkaa jos soitolla et saa kontrolloitua tarpeeksi tasaiseksi.
 
Mikael
28.03.2016 13:35:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja vaihda se äänikortti johonkin mikä on tarkoitettu äänittämiseen.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti