Muusikoiden.net
11.12.2016

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tallennin luonnon/lintujen äänitykseen
1
Peltor
23.03.2016 20:35:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens,

Otsikonmukaisesti valokuvauksen lisänä on innostus luonnonäänien ja erityisesti linnunlaulun äänitykseen alkanut.

Tarkoituksena on hankkia haulikkomikkinä Sennheiser ME66/K6 ja tuulisuojaksi Rycose, mutta ongelmana on tallentimen valinta. Parhaimmaksi on suositeltu Fostex FR2-LE, en vain löytänyt euroopasta liikettä joka tätä myy ja sen hinta on muutenkin hiukan yli budjetin.
Tarkoituksena olisi siis löytää alle 500e tallennin ja oma tietämys kohinasta ja taajuuksista on olematon vaikka olen yrittänyt vertailua katsoa, paljon on puhuttu Olympus LS-11, Olympus LS-100, Tascam DR-100 MKII, Tascam DR-40, Zoom H4N, Zoom H6 malleista.
Näiden välillä en vain tiedä mitä ottaa huomioon linnunlauluja äänittäessä, mitä tallentimia suosittelisitte tähän tarkoitukseen, eli hiljaisuuteen ja luonnon/lintujen äänitykseen.

anapena
24.03.2016 23:27:41 (muokattu 24.03.2016 23:31:16)

Tämmyisen voisi kiinnittää kameran kanssa kimppaan, tai pitää erillään.
http://www.thomann.de/fi/tascam_dr_60d_mkii.htm

En ole itse tuota kokeillut, joten soundipuolesta en osaa sanoa. Luulis olevan ok, koska on asiallinen merkki.
Kyseisestä Senkusta mikkinä en ole koskaan oikein välittänyt, mutta enpä tiedä onko tuossa hintaluokassa parempiakaan. Itse ostaisin ehkä Röden NTG3sen, sekin on tosin melko hintava. Jos budjetissa ei olisi mitään rajoitteita, niin Senkun MKH60 olisi suosikkini.
Mainitsemasi Senkku on kyllä aika suosittu videomiesten keskuudessa. Siinä on mielestäni vähän kireä ja jotenkin valmiiksi equtettu ohkanen soundi.

Istu ja pala!
askomiko
27.03.2016 23:42:57 (muokattu 28.03.2016 17:05:55)

Minäkin muistelen lukeneeni jonkun vertailutestin jotta fr2-le:ssä olisi vähäiset kohinat. Ostin thomannilta moisen muutama vuosi sitten ja olen ollut tyytyväinen. Äänitin kerran bändin niin että olosuhteiden pakosta kone piti startata ennen soittoa vailla mitään hajua tulevista tasoista, eikä sitä päässyt sen jälkeen säätämään, joten otin varman päälle, eli gainit todella pienelle. Taisin nostaa tasoja jälkikäsittelyssä 28db, ja lopputulos oli ihan toimiva. Ok, rokkibändi ei ole vertailukelpoinen linnunlauluun, mutta kuitenkin.

Zoomit on suhinan suhteen aika huonoja, jossain taisi olla vierekkäistestissä h4 ja fostex, ja ero oli dramaattinen, h4 oli suorastaan käyttökelvoton hiljaisiin äänityksiin. Eli elä ainakaan sitä ota luontoäänityksiin. Mahtollisesti nuo kameran kaveriksi ajatellut palikat voisi olla ok, pitäisi saada kyl testiin. Voisin harkita oman vaihtoa kameraan pultattavaan malliin, koska kameran kanssa yleensä on mulla käyttökin, sulla taasen menis olalla mettässä kantohihnassa... hmm. Haluatko ostaa?

Edit2: hmm, Tascam 70d ei vaikutakkaan enää niin hyvältä idealta: https://youtu.be/Crx0ojp0IKk

On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Henri Henri Olavi
28.03.2016 16:23:15

Täytyy yhtyä Zoomin käsitallentimien huonoihin etareihin. Ne ovat käyttökelvottomia hienovaraisten hiljaisten äänten äänittämiseen. Itsellä Zoom h4 sampleja ja satunnaista leffa-ambienssia varten. Noihin toimii ihan hienosti laitteen omilla mikeillä, mutta en mä vähääkään laadukkaampaa haulikkoa siihen liittäisi.

I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti