Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tascam DP-32 SD
1
mrnoponen
07.03.2016 12:01:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko kellään kokemuksia tällaisella laitteella työskentelystä?
Siis: Tascam DP-32 SD
Onko ihan kotitasoista vai protasoa?
 
Danko
10.03.2016 19:52:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Up to eight tracks can be recorded at a time - tuo nyt ainakin on melkoinen rajoite.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
oksatboys
10.03.2016 22:04:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä tila, hyvät mikit, hyvät etuset + leikit, hyvät soittaja ja toi = pro taso.
 
Huono tila, huonot mikit, huonot etuset + leikit, huonot soittaja ja toi = amatööritaso.
 
Ei se laatu pelkästään tosta riipu siis.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
basisti1971
11.03.2016 08:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
mrnoponen: Onko ihan kotitasoista vai protasoa?
 
Ei suoranaista kokemusta, mutta ei tänäpäivänä moista jakoa oikein voi enää tehdä.
 
Kuten ylläkin mainittiin, yleensä lopputuloksen taso jää kiinni ihan muista osa-alueista kuin tallennin/työasema.
 

 

 
Toisaalta, kun kyseisen mallin keskusteluja lueskelee/seuraa esim. tascamfoorumilla, ei kovin hyvää kuvaa laitteesta jää.
 
Päälimmäisenä ehkä MIDIn puute, joka ei toki kaikille ole niin oleellinen asia, mutta kaventaa liitettävyyttä ja synkattavuutta huomattavasti.
 
Kaikkihan toki riippuu siitä mihin tottuu tai on tottunut, ei "ainoata ja oikeaa" workflowta ole olemassakaan.
8 yhtäaikaista äänityskanavaa riittää toki vallan mainiosti jos itsekseen nauhoittelee kitaroita/lauluja, mutta jo perus rumpusetin kanssa loppuu raidat auttamattomasti kesken jos moderniin mikittämiseen on tarve.
 

 
Työasemassa arvostaisin kuitenkin ADAT liitettävyyttä ja inserttejä edes muutamassa kanavassa.
Ennen pitkää laitteen kuin laitteen omat efektit/etuasteet alkavat kuitenkin kuulostaa aikansa eläneiltä, ja jos/kun softapäivityksiä ei enää saa, rautapaavojen merkitys kasvaa entisestään.
 
En ole SD-korttien (enkä FAT formatoinnin) ystävä, joten tuosta seikasta en oikein voi muodostaa objektiivista mielipidettä ;).
 
T:Samuli
 
oamkbonor
12.03.2016 00:06:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käyttänyt tätä treenikämppä äänittelyyn. Jälkikäsittely hankalaa tuolla joten oon napannut muistikortin mukaan ja miksaillut Reaperilla.
 
Ihan kätevä kun voi käyttää treenismikserinä ja täpätä RECin päälle jos siltä tuntuu ja antaa palaa hittiä narulle:)
 
mrnoponen
12.03.2016 15:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaha..... Mulla on tällä hetkellä 16-raitanen tascami tuumasella nauhalla.
Mutta: -ongelmana on esim. punchIn yms. toiminnot kun hommaa tekee yksikseen.
Eli pitäis soittaa ja samalla painella nappuloita.
Kyllä sitä oman soittimensa melko virheettömästi vetelee narulle mutta sitten kun pitäis soitella tuota tanan bassoa ja nuita koksettimia niin ei tahdo mennä enää kertaotolla virheettömästi. Eli nyt menee niin että virheestä koko paska uusiks....työlästä!
Rautapaavoja löytyy kymmenien vuosien varrelta muutama metri korkeussuunnassa joten eiks niitä sitten voi käyttää tuon laitteen kanssa edes äänitysvaiheessa?
Näyttäis siinä kait olevan yks jonkinlainen insertti efekteille masterointiinkin, vai onko?
Tulis varmaan parempi jos palkkais jonkun painelemaan nappuloita ja sais vaan itte soitella.
 
oksatboys
12.03.2016 18:22:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokihan voi raudan läpi äänittää tolle tascamille, mutta miks ei sitten tietokonetta + dawia tohon hommaan? 10 v vanhat koneetkin pyörittää DAWia ihan tuosta vaan mikäli nyt ei ihan hulluna ole plugaria ja softainstrumenttia. Viiteen sataan saat vaikka käytetyn macbook pron tai iMacin ja siihen 60 USD reaperin tms. Veikkaisin että editointi yms on paljon helpompaa koneen näytöllä ja hiirellä kuin tollasella tascamilla.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
mrnoponen
13.03.2016 11:07:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Tokihan voi raudan läpi äänittää tolle tascamille, mutta miks ei sitten tietokonetta + dawia tohon hommaan? 10 v vanhat koneetkin pyörittää DAWia ihan tuosta vaan mikäli nyt ei ihan hulluna ole plugaria ja softainstrumenttia. Viiteen sataan saat vaikka käytetyn macbook pron tai iMacin ja siihen 60 USD reaperin tms. Veikkaisin että editointi yms on paljon helpompaa koneen näytöllä ja hiirellä kuin tollasella tascamilla.
 
No juu....tottahan sinä puhut !!!
Mutta sitten....Aloitin Macillä työskentelyn, siis säveltämisen, sovittamisen ja nuotinnuksen jo kottaraispöntön aikoihin, ja tein sitä ammatikseni yli 20-vuotta.
Pistin koko paketin 5-6 vuodeksi jäihin ja irtaannuin musiikista täysin. Heti kun kuului jostain musiikkia suljin laitteen välittömästi. Varmaan tapahtui jonkinlainen musiikillinen "burn out". Suurimpana syynä tähän oli se kaupallinen sonta jota alkoi kuulumaan joka jakeluvälineestä. Tuossa sonnassa oli havaittavissa juuri koneellinen stemmojen rakentelu yms.
Kun kasasin pienen studioni uudelleen sitä edelsi päätös että se mikä menee narulle, menee sinne soitettuna ja laulettuna. Ei koneilla korjattuna. Tuo "punchIn" nyt on se minkä annan periksi koska se järjellisesti hiukan helpottaa.
Jos mä taas kasaan Macin ja vastaavat systeemit niin mä tiedän kuin helppoa on lähteä oikomaan kun osaa sen homman. Mä haluan olla itselleni rehellinen. Ja mulla ei ole musiikin suhteen minkäänlaista julkaisuhalua eikä itseni esiintuomistarvetta. Ja aikaa on sillä olen jo eläkkeellä. Oliko tämä jollain tapaa selventävää......?
Mä vedän kitarat nauhalle kaikki vahvistimen kautta (vanha VOX) ja käytän etupäässä puhtaita soundeja vanhanmallisilla orkesterikitaroilla, samoin basso menee vahvistimen kautta.(on muuten Höfnerin vanha viulubasso) Tarvittavat, vähäiset efektit on jo soitettaessa.
Rummuissa jouduin antamaan periksi. Mulla on 10-vuotta keikoilla palvelleet Mapexit joista tykkään kovasti. Hankin niihin kohtuulliset studiomikit mutta ne vaan vuotaa niin mahdottomasti raidalta raidalle ettei siitä tullut edelleenkään yhtään mitään. Jos niitä prosessoi tarpeeksi niin niistä lähtee kyllä maku pois. Tästä johtuen kävelin kauppaan ja ostin Rolandin TD-30 satsin johon olen tyytyväinen. (8 Ulostuloa eli melkein jokainen menee omalle raidalleen). Lopputuloksena tuohon akustisten rumpujen äänittämiseen toteaisin että taitaa olla edelleen paras vaihtoehto: -jalkabassolle oma mikki ja kaksi overheadiä (heh, heh.....) Noihin Rlandeihin mä olen hyvin tyytyväinen.
 
Yhteenvetona: - rummut menee jo prosessoituna suoraan, samoin basso ja kitarat.
Sitten on soitin jossa on valkoisia ja mustia palikoita hirveesti ja kantaa nimeä Ensonic joka on valmiiksi prosessoitu. Periaatteessa Tascamin varaan jäisi laulut.
Melkein vois ajatella että jos siinä Tascamissa limitterit pitää niin sillä kait vois pärjätä.
 
Olkaa ystävälliset ja kritisoikaa näitä mun ajattelu mallejani.!!!
 
basisti1971
14.03.2016 12:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 

 
Sulla on ongelmia joista monet ainoastaan kaiholla haaveilevat :D.
 

 
mrnoponen: Jaaha..... Mulla on tällä hetkellä 16-raitanen tascami tuumasella nauhalla.
Mutta: -ongelmana on esim. punchIn yms. toiminnot kun hommaa tekee yksikseen.
Eli pitäis soittaa ja samalla painella nappuloita.

 
ATR60?
 
Saahan tuohon (ja muihinkin Tascameihin) varmasti -jos ei ihan kaupan hyllyltä- ainakin rakenn(ut)ettua jalkakäyttöisenkin kaukosäätimen.
Skemathan noihin kaikkiin Tascamin nauhureihin taitaa löytyä netistä.
 
Tai tekee kuten ennenvanhaan tehtiin, ja korjailee toiselle raidalle ja summaa kun on tyytyväinen lopputulokseen.
 

 
mrnoponen: Rautapaavoja löytyy kymmenien vuosien varrelta muutama metri korkeussuunnassa joten eiks niitä sitten voi käyttää tuon laitteen kanssa edes äänitysvaiheessa?
 
Riippuu signaalitasoista ja impedanssitasoista.
Valtaosa lienee kuitenkin tarkoitettu liitettäväksi äänentoistolaitteisiin hieman hallitummin kuin ketjutettuna ennen sisääntuloastetta?
 
Inserteillä onnistuisi huomattavasti kivuttomammin.
Tiskin insertteihin ne varmaan nytkin kytket.
 

 
Kahta (tai useampaa) laitetta, mitä nyt sattuvatkaan olemaan, käyttäessäsi joudut joka tapauksessa synkkaamaan ne jotenkin loppumiksausta tehdessäsi.
 
MIDI-synkan liittäminen tuohon kelanauhuriin on luultavimmin helpompaa kuin minkään muun vaihtoehdon jota nykyvehkeistä löytyy.
Ainakin jos et tietokonetta halua käyttää välissä.
 
T:Samuli
 
mrnoponen
14.03.2016 18:42:09 (muokattu 14.03.2016 18:46:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu....tässä kaikessa on huvittavinta se että mulla on raituriin 12 metrin letkulla räkkikokoa oleva kaukosäädin. Siinä on vastaavat säätimet kuin nauhurissa.
Ongelmana vaan että se "toimii / ei toimi / toimii miten sattuu... " periaatteella, eikä kukaan ole sitä suostunut korjaamaan tai edes tutkimaan mistä vika löytyis.
Aina kun alkaa puhuakkin siitä niin ihmiset liukenee.....
Iso vika se ei voi olla koska savua ei esiinny eli veikkaan että jotkut pinnit kärsii jonkin asteisista "hapettumista".
 
Mulla oli aikanaan kellosynkka midin ja raiturin välissä joka toimi "joskus". En tiedä sitten oisko tuohon digi Tascamin ja raiturin väliin tosiaan mahdollista kehitellä sellaista.
Tiskissä on kyllä varaa käyttää niitä yhdessäkin.
 
Ja noista prossuista... mulla on vielä tallella noita vanhoja Lexiconin "ihan oikeita" räkkikokoisia, mm. reverb ja delay joiden käytöstä en kyllä haluaisi luopua, yms
 
basisti1971
16.03.2016 08:24:19 (muokattu 16.03.2016 08:49:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
mrnoponen: Juu....tässä kaikessa on huvittavinta se että mulla on raituriin 12 metrin letkulla räkkikokoa oleva kaukosäädin. Siinä on vastaavat säätimet kuin nauhurissa.
Ongelmana vaan että se "toimii / ei toimi / toimii miten sattuu... " periaatteella, eikä kukaan ole sitä suostunut korjaamaan tai edes tutkimaan mistä vika löytyis.
Aina kun alkaa puhuakkin siitä niin ihmiset liukenee.....
Iso vika se ei voi olla koska savua ei esiinny eli veikkaan että jotkut pinnit kärsii jonkin asteisista "hapettumista".

 
Itse veikkaisin johtoa, varsinkin jos kalustoa on paljon liikuteltu.
Standardiliittimiähän noissa netin perusteella käytettiin.
Luulisi olevan kullitettuja tuon tason laitteessa, joten hapettumisen ei pitäisi olla ongelma.
Väärinjuotettu monisäikeinen johdin katkeaa myös satavarmasti ennenpitkää säie kerrallaan juotoksen juuresta jos ko. kohta joutuu mekaaniselle rasitukselle.
 

 

 
mrnoponen: Mulla oli aikanaan kellosynkka midin ja raiturin välissä joka toimi "joskus". En tiedä sitten oisko tuohon digi Tascamin ja raiturin väliin tosiaan mahdollista kehitellä sellaista.
 
Tuohon otsikon digi-värkkiin ei oikein saa, kun MIDI puuttuu.
 
Onhan niitä sykkajärjestelmiä toki muitakin, vaikkapa MTC ja SMPTE.
 
En tiedä onko anloginauhureihin mahdollista saada kustannustehokkaasti digilaitteiden wordclock-signaalia hyödyntävää synkkaa, ei ole koskaan ollut tarvetta asiaa tutkia.
 

 
mrnoponen: Ja noista prossuista... mulla on vielä tallella noita vanhoja Lexiconin "ihan oikeita" räkkikokoisia, mm. reverb ja delay joiden käytöstä en kyllä haluaisi luopua, yms
 
Tiskistä riippuen voit toki käyttää melkein mitä tahansa digilaitetta pelkkänä tallennin-toistimenakin, ja analogitiskiä välissä kuten ennenkin.
Kaikista digityöasemista ei tosin saa matskua reaaliajassa ulos raidat eroteltuina.
Seikka joka kankeuttaa loppumiksausta.
 
Jos analogitiski ja paavot ovat mieluisia, eikä liikkuvaan työhön ole tarvetta, katselisin ehkä jotain räkkimallista kovalevytallenninta noiden digityöasemien sijaan.
Tai jos digi-retroilla haluaa nauhojen kanssa, ADAT-järjestelmää.
 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «