Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänen eristävä laulukoppi kerrostaloon
1
telescope
04.03.2016 21:33:32 (muokattu 04.03.2016 21:46:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs tommosen kopin rakentamista oon harkinnut.
Jonkinlaista ideaa tuosta äänen eristämisestä on päähän kehittynyt.
Nykyinen ajatus seinärakenteesta on liimata lastulevyt yhteen paksuhkolla silikoni ym. kerroksella, tai liimata väliin kumimattoa tai retkipatjaa
 
Tämmösiä valmiitakin löytyis maailmalta, mutta hintoihinsa tulee lastulevyt näissä.
http://www.vocalbooth.com/products/vocal-booths/
http://www.whisperroom.com/sound-booth-models
 
Hyviä vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan.
Tiedän kyllä että monet laulavat ihan sujuvasti olohuoneissaan, mutta itse en halua pakottaa naapureitani kuuntelemaan älämölöäni, enkä itsekään haluasi vastaavaa älämölöä kuunnellä, vaikka se lain puitteissa sallittavaa olisikin.
 
Edit.
"Ääntä eristävä" olisi ollut oikeampi sanamuoto otsikkoon, mutta otsikkoa ei näemmä pysty muokkaamaan jälkikateen :b
 
basisti1971
05.03.2016 08:59:11 (muokattu 06.03.2016 10:12:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kaikki on kiinni budjetista.
 
Ja toki myös siitä kuinka matalille taajuuksille haluat eristyksen ulottuvan.
 

 
Itse olen mietiskellyt ja hivenen piirrellytkin lähinnä äänityskäyttöön modulaarista siirreltävää parin neliön pohjapinta-alaista isolaatioboksia jonka pääraaka-aine ja mitoitusperusta olisi normaali 7mm flmivaneri.
Eristemateriaaliksi olen alustavasti uumoillut ~200mm kovaa villaa.
 

 

 
Koska kopin äänieristyksessä ei ole kuin kolme "helposti" muunneltavaa parametria (vaikka kustannukset ensialkuun unohdettaisiinkin), vaihtoehdot ovat vähissä.
 
Etenkin kun se tärkein eli massa, on varsin rajallisesti muunneltavissa.
Jos ollenkaan.
Absorptiodimensiot kun määräytyvät huonemataluuden mukaan, ei normimitoitetussa asuintilassa (230-250) päästä kovinkaan lähelle vaadittavia alarajataajuuksia eristepaksuuksissa.
Ainakaan jos ei haluta lauleskella/soitella istualtaan ja/tai pää katossa.
 
Onneksi sentään runkoa pitkin johtuvat värähtelyt saadaan kerrosrakenteella kohtuullisesti niin hyviksi kuin valituilla materiaaleilla on mahdollista.
 

 
Seikka joka on pitänyt suunnitelman suunnitelman asteella, on jo proton rakentamiseen kuluvien materiaalien hinta.
Alle 1000€ ei ole edes seiniin tarvittavat materiaalit hankittuna, ja vähintään saman verran menee äänieristetyn ilmanvaihdon toteuttamiseen.
Ainakn omien laskelmien (ja haluamani kopin dimensioiden) mukaan.
 
Kiinteällä, ei-liikuteltavalla kopilla materiaalikustannukset ovat toki hivenen pienemmät, eli tonnilla voi hyvinkin havuvaneria/lastulevyä/kipsilevyä tms. ja jotain halvempaa villaa käyttäen olla pystyssä puhelinkoppi jossa ilma ei hallitusti vaihdu.
 
Ilmanvaihto se kuitenkin joka tapauksessa leijonanosan projektin kustannuksista haukkaa.
Ei ole juurikaan järkeä tehdä mahdollisimman hyvin äänieristettyä koppia ja tehdä kaikki työ turhaksi päästämällä metelin iv-putkia pitkin pihalle.
Jonkin näköinen viilennys on myös koneelliseen ilmanvaihtoon ympättävä, muuten tarkenee liiankin hyvin.
 
Viimeisenä muttei missään nimessä vähäisimpänä, tässä vaiheessa kopin akustointiin ei ole vielä uhrattu senttiäkään, joten se kustannus on vielä edessäpäin.
Syöden toki sisätilavuutta enemmän tai vähemmän toteutustavasta riippuen.
 

 

 
EDIT: Kaikkeen äänitysstudiokonstruktio-pähkäilyyn antaa hyvän kuvan Rod Gervais:n kirja:
 
https://www.google.fi/search?q=rod+ … gws_rd=cr&ei=mOTbVpPpCeuF6ASZ4IGoDA
 
Ehkä paikkapaikoin liiankin masentavaa luettavaa, mutta eri osa-alueiden syventävä opiskeleminen itsenäisesti valottaa mahdollisuuksia oikoa hivenen jos/kun budjetti ei ylläkään tavoiteltuun lopputulokseen.
 
T:Samuli
 
telescope
15.03.2016 17:13:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Empä oo ehtinyt tätä ajatusta viedä yhtään eteen päin, ja kohta muuttokin edessä..
 
Laskeskelin jossain vaiheessa että tuplakerros 18mm lastulevyä semmoseen puhelinkopin kokoiseen pömpeliin tulis maksamaan jotain alle 400€
 
Halvat vaahtomuovi/villa/kumi tms vaihtoehdot pitäs käydä jossain vaiheessa läpi.
 
Aika ihmeellisenä pidän, jos ei alle 1000€ saa rakennattua.
 
basisti1971
16.03.2016 07:44:32 (muokattu 16.03.2016 10:07:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 

 
telescope: Laskeskelin jossain vaiheessa että tuplakerros 18mm lastulevyä semmoseen puhelinkopin kokoiseen pömpeliin tulis maksamaan jotain alle 400€
 
Juu, eittämättä, mutta paljon on tuossa vaiheessa vielä tarvikkeita ostamattakin.
 
Itse asiassa, laskeskelin seinien pintamateriaalien syövän noin 25-30% loppukustannuksista tuossa omassa ajatusmallissani.
 

 
telescope: Halvat vaahtomuovi/villa/kumi tms vaihtoehdot pitäs käydä jossain vaiheessa läpi.
 
Fiksuilla dimensioilla joitka oikeasti ovat vaivan arvoisia, moiseen projektiin uppoavat materiaalit eivät ole halpoja jos markkinahintaan joutuu ostamaan.
 
Millään sentin-parin kerroksilla kun ei mainittavaa tulosta synny.
 
Ainakaan jos hieman monipuolisempaakin käytöä ajattelee.
Itse en näe paljonkaan mieltä upottaa mittavaa (ainakin mulle) summaa rahaa ja varsin paljon aikaa johonkin asiaan tai esineeseen joka auttavasti suoriutuu yhdestä ainoasta tehtävästä.
 

 

 
telescope: Aika ihmeellisenä pidän, jos ei alle 1000€ saa rakennattua.
 
Olen enemmän kuin mielelläni väärässä, ja toimivista ohjeista/tuotteesta ovat varmasti muutkin kiitollisia.
Tarvetta ja tilausta moisille kopeille olisi paljonkin.
Puhaltajilla kun tilanne on vielä useampaa kertaluokkaa hankalampi kuin laulajilla.
 

 

 
Jos ihan pelkkään laulun treenaamiseen on tarve, siihen on kyllä aikojen saatossa edullisempiakin ratkaisuita kehitelty.
 
Jokainen stanunassen kanssa keskustelua yrittänyt on huomannut ettei hommasta tule mitään.
Eikä toki tarvitsekaan, hälyn aikana miehistöllä on harvemmin tarvetta höpötellä kun tahot joille reso-naamarit on suotu kertovat mitä tehdään ja minne mennään.
 
Noinkin lähellä äänilähdettä riittää pari milliä kumia leikkaamaan valtaosan älämölöstä.
 

 
Joten Japanilaiset kehittivät tuotteeksi mm. tämän hämmentävästi munasyndinoloisen:
 
http://www.japantrendshop.com/noiseless-karaoke-mute-mic-p-2233.html
 

 
En pikaisella haulla enää sivustoa löytänyt, mutta aikoinaan netin alkuaikoina törmäsin myös 2 kuoriseen klassikko scifi-kypärän näköiseen "lauluvaimentimeen".
 
Aika lailla Lama-Newt sukelluskypärän näköinen mutta hivenen suurempi.
 
https://www.google.fi/search?q=lama … gws_rd=cr&ei=lu_oVo3oEqqS6AS0hqvYDQ
 
Tiedä sitten oliko kyseessä tekniikkanörtin nettisivuntekijän mainos, mutta hienolta (omalla tavallaan ;)) näytti.
 
Kuorien väliin kun imaisee edes osittaisenkin tyhjön, ei ulkopuolelle juuri ääntä pääse.
Ilmanvaihto toki pitää hoitaa tuossakin, muuten hiljaisuus on pitkälti lopullinen :(.
 
Aivan auttamattoman ylidorkiltahan nuo ratkaisut ainakin omaan silmään näyttävät, ja mikkitekniikan aina niin tarpeellinen treenaaminen on mahdotonta, mutta hoitavat hommansa äänenvaimennuksessa kyllä hienosti.
 
T:Samuli
 
Leikari
16.03.2016 08:28:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:
Ja toki myös siitä kuinka matalille taajuuksille haluat eristyksen ulottuvan.

 
Kolme bassoa?
 
basisti1971
16.03.2016 09:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Leikari: Kolme bassoa?
 
?
 
Koska hyvälle vitsillekin nauretaan kolme kertaa, on pakko pyytää sitä toista, eli selitystä...
 
T:Samuli
 
telescope
17.03.2016 02:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu en ala vielä väittämään liiemmin tuosta budjetista. Sen nään sitten joskus jos saan jotain rakennettua ;)
 
Hieman ihmetytti, että valitsisit 7mm vanerin?
Kannettavuuttako tällä meinasit?
Itse päätyisin tuohon 18mm lastulevyyn, kun ajattelin että massa eristäisi ääntä.
 
Monissa laulukopeissa näyttää olevan kokolattiamattoo pintojen päällä.
n. 15€/neliö näyttäis se olevan. Onkohan siitä kopin ulkopinnoilla kauheesti hyötyä?
 
Kaikkee ne japanialaiset keksii :D
Luulis ettei tohon munasyndihärveliin olis kauheen luonnollisen tuntuista lauleskella.
Tollasta kypärää olis hauska päästä testaan, jos joku semmosen on oikeasti tehnyt.
 
basisti1971
17.03.2016 09:36:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 

 
telescope: Hieman ihmetytti, että valitsisit 7mm vanerin?
Kannettavuuttako tällä meinasit?

 
Kyllä, materiaalivahvuus on tuossa mun ajatusmallissa kompromissi massan ja kuljetettavuuden välillä.
 
Lisäpainoarvoa valinnalle toi valmis/helposti maalattava ulkopinta.
 

 
telescope: Itse päätyisin tuohon 18mm lastulevyyn, kun ajattelin että massa eristäisi ääntä.
 
Ihan oikein ajattelit, massassa se suurin kompromissi on tuossa mun laskelmassani.
 
Jos kiinteätä koppia pienellä budjetilla tekisin, 3-5 €/m2 13mm kipsilevy olisi melko varmasti oma pintamateriaalivaihtoehto.
Sinkkuna tai tuplana, riippuen vaimennustarpeesta.
Joskus muistan nähneeni äänikatkorankaakin jollain työmaalla, mutta vaadittava eristevahvuus on kuitenkin sitä luokkaa että saahan sen katkon stanurangoillakin aikaiseksi.
 

 

 
telescope: Monissa laulukopeissa näyttää olevan kokolattiamattoo pintojen päällä.
n. 15€/neliö näyttäis se olevan. Onkohan siitä kopin ulkopinnoilla kauheesti hyötyä?

 
Arvaisin hyödyn olevan lähinnä kosmeettinen, vaikka vaikea keksiä mitään niin ulkonäöltään kamalaa kuin 80-luvun rotankarva-kaiutinkaapit.
 
Tuck'n Roll olisi omaan hot-rod henkiseen silmään sikamagee, vaikkei toki siitäkään vaimennuksen kantilta juuri kummoista iloa olisi.
 

 

 
telescope: Kaikkee ne japanialaiset keksii :D
Luulis ettei tohon munasyndihärveliin olis kauheen luonnollisen tuntuista lauleskella.

 
Samaa veikkaan minäkin, mutta nopsastihan tuollaisen tekaisee jostain purkista ja vaahtomuovista ja kokeilee.
 

 

 
telescope: Tollasta kypärää olis hauska päästä testaan, jos joku semmosen on oikeasti tehnyt.
 
Yritin vielä hivenen etsiä, mutta eipä löytynyt tuota muistelemaani värkkiä.
 
Kestomuovien muokkaus on kyllä kohtuullisen helppoa kotilaitteinkin, täytyy funtsia josko jossain vaiheessa innostuisi...
 

 
T:Samuli
 
Mikael
17.03.2016 10:12:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän aihetta sivuten oli FB:ssä just tällanen:
 
"Vanerilevyn paloja saatavilla ilmaiseksi! Paksuus 6 mm, levykoot luokkaa 40x120 cm. Roskalavalla Designmuseon takapihalla."
 
Jos just noi ei natsaa, niin kaikenlaista rakennusmateriaalia DIY-puuhiin löytyy kyllä aika hyvin ihan ilmaiseksikin jos vaan on aikaa ja resursseja vähän tutkailla. Itse esim monellekin treenikämpälle oon löytänyt akustolevyt raksan roskalavalta. :D
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
basisti1971
17.03.2016 10:39:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Mikael: Vähän aihetta sivuten...
 
Erittäin hyvin asiaan liittyvä ainakin mun mielestä.
 
Rakennusmatskut ovat aina kalliita, ja kierrätys/uudelleenkäyttö on aina kunnioitettava toimintamalli.
 

 

 
Roskis- ja varsinkin raksadyykkauksessa on aina mahdollisuuksien mukaan syytä hankkia hommaan lupa.
 
Pääosin luvan saa kiitosten kera kun marssii mesujen koppiin ja kysyy mestareilta tms., mutta joukkoon kirjavaan mahtuu sitten ihan täyskokovartalokyrpiäkin.
 

 
Roskalavalla majaileva materia kun on lähes poikkeuksetta roskalavan hoidosta vastaavan tahon omaisuutta ja bisneksentekovälinettä, ja näin ollen dyykkaaminen on pahimmillaan rikos.
 

 
T:Samuli
 
mhelin
17.03.2016 11:17:21 (muokattu 17.03.2016 11:22:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tekisin kopin OSB-levystä:
 
https://www.byggmax.fi/levytavara/r … slevyt/vanerit/osb-lastulevy-p10093
 
Kevyt käsitellä - 7 kg levy, esim. samankokoinen remppakipsilevy joka on 6mm paksua painaa kymmenen kiloa enemmän.
 
Lattia lattialastulevystä, sen alle 10 cm kovaa kivivillaa askeläänieristeeksi (jolloin kopissa voi soittaa myös sähkörumpuja). Seinä (ja katto) kaksipuolinen, rankarakenne teräsrangasta, väliin pehmeämpää villaa. Tiivis ovi.
 
Mitenkäs ilmanvaihto?
 
basisti1971
18.03.2016 09:30:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
mhelin: Itse tekisin kopin OSB-levystä:
 
https://www.byggmax.fi/levytavara/r … slevyt/vanerit/osb-lastulevy-p10093
 
Kevyt käsitellä - 7 kg levy, esim. samankokoinen remppakipsilevy joka on 6mm paksua painaa kymmenen kiloa enemmän.

 

 
OSB on varsinkin Briteissä suhteellisen suosittu pintamateriaalikin, ainakin jos noihin lordien remppaohjelmiin on uskominen.
Voi olla jonkun silmään ihan kivankin näköinen ;).
 
Jos liikuteltavaa tekee, keveydestä on toki hyötyä, mutta varsinkin kiinteässä rakennelmassa äänieristyksen kantilta suuntaisin katseeni vielä kipsilevyäkin painavampiin kuitusementti tai mineraalipuristelevyihin jos budjetti antaisi myöden.
 

 

 

 
mhelin: Mitenkäs ilmanvaihto?
 
Noita hommia kun tulee aika-ajoin työkseenkin tehtyä, on antaa MUTUa ja teoriatietoa syvempää kokemusta.
 
Äänenvaimennus kun on ilmanvaihtotekniikassakin varsin ongelmallinen osa-alue kiristyvien määräysten ja alati kasvavien kustannusten ansiosta.
 

 

 

 
Kustannukset riippuvat täysin siitä pitääkö ainoastaan ulopspäin kulkeutuva ääni vaimentaa, vai pitääkö äänityskäyttöä silmälläpitäen myös ilmanvaihdon äänen kulkeutuminen koppiin estää.
 
Liikuteltavat ilmamäärät ovat sinänsä pieniä, mutta äänenvaimennuksen häviöiden takia hyötysuhteet jäävät liki kaiuttimen hyötysuhdetta.
Hyötysuhteella on toki merkitystä ainoastaan puhaltimien mitoitusta suunnitellessa, koska tilaa jossa äänieristetty koppi majailee, luultavasti kuitenkin lämmitetään, mutta asian huomioimatta jättäminen aiheuttaa normikaavoilla laskien auttamattomasti alimittaisen tai rakenteeltaan vääräntyyppisen puhaltimen valinnan.
 
Karkeasti ajatellen, pesutilojen kanavapoistopuhaltimella homma luultavimmin onnistuu jos äänenvaimennusta ei ole ylenmäärin ja/tai puhaltimen ääni voi kuulua kopissa, laitetuulettimella joka varmasti ekana tulee monelle mieleen, onnistuminen on huomattavasti kyseenalaisempaa.
 

 

 
Yksinkertaisimmillaan voisi ajatella selvittävän pelkällä koneellisella poistolla, jolloin poistopuolelle tarvittaisiin nopeuden säädöllä varustettu kanavapuhallin (jos ei kytkeydytä tilan koneelliseen poistoon), jonka kummallekin puolelle äänenvaimennin, sekä päätelaite jossa oma äänenvaimennus (esim. KSO-dbl).
Tulopuolelle riittäisi äänenvaimennuksella varustettu päätelaite, ja toinen äänenvaimennin korvausilmakanavan päähän.
 
Päätelaitteiden liitäntöjen tulisi olla joustavia ja huonosti ääntä johtavia, jottei niiden kautta aiheutuisi turhaa äänen siirtymistä.
Hommaan löytyy valmiitakin kylmätiloihin sunniteltuja kauluksia jos ei itse halua väkärrellä.
 
Korvausilmakanavaan saa asennettua tarvittaessa termostaattiohjatun lämmitys-/jäähdytyselementin.
 
Lämmitystarvetta tuskin tulee tavanomaisessa käytössä, mutta jäähdytystarve on edessä jossain vaiheessa varmasti.
 

 

 
Toisessa ääripäässä kustannuksiltaan on erillinen ilmanvaihtokone, lämmön-/kylmän talteenottoineen ja -siirtolaitteineen, piennopeuspäätelaitteineen ja sokkelokammiovaimentimineen.
 
Väliin mahtuu jos jonkinmoista variaatiota.
 

 
Kaikkia komponentteja saa valmiina, hyvinvarustetuista rautakaupoistakin, mutta etenkin äänenvaimentimien teko itse on erittäin kustannustehokasta.
 
Koska vedot ovat luultavimmin lyhyitä, yksinkertaisin tapa äänenvaimentimen tekemiseksi on tehdä toppaputkea (kaksi putkea, vaimennusmateriaali välissä), jonka sisäputki on tehty jäykästä verkosta.
Vaimennusmateriaalin irto-kuitujen pääsy ilmavirtaan on toki estettävä, kuten kaikessa muussakin eristämisessä.
 

 
T:Samuli
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «