Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vokaalien miksauksen vaikeus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
sami_sumea
07.02.2016 16:02:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Ottamatta kantaa sinänsä hyvään asiasisältöön, oon henkilökohtaisesti sitä mieltä, että kaikki ihmiset jotka käyttää sanaa 'vokke', pitäisi teloittaa kulkematta lähtöruudun kautta. Vokaalit, juu, voksut, juu voxut x:lläkin menee vielä.. Mutta 'vokke'!? Ei pysty, ei jatkoon.
 
On sullakin ongelmat :D
 
+S+
 
http://www.soundreel.com
jannu
07.02.2016 16:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Ottamatta kantaa sinänsä hyvään asiasisältöön, oon henkilökohtaisesti sitä mieltä, että kaikki ihmiset jotka käyttää sanaa 'vokke', pitäisi teloittaa kulkematta lähtöruudun kautta. Vokaalit, juu, voksut, juu voxut x:lläkin menee vielä.. Mutta 'vokke'!? Ei pysty, ei jatkoon.
 
Mä oon henkilökohtaisesti sitä mieltä että "Ei jatkoon" -ilmaisua käyttävät joutais samaan uuniin.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
KaRa
07.02.2016 16:41:45 (muokattu 07.02.2016 16:47:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä ärsyttää lukea toisten tarkkoja neuvoja "oikeanlaiseen" miksaukseen. Ei tarvitse kaikkien miksauksien olla samanlaisia. Ei mikään ihme että kaikki on nykyään niin persoonatonta, kun ei rohjeta tekemään mitään jännää... tyyliin laulu ääripäähän ja sen delay/kaiku toiseen ääripäähän tms. Ei voi neuvoo mikä on oikein ja väärin. Voi ainoastaan neuvoo miten saa tiettyä efektiä aikaseks tms. Omat korvat on parhaat korvat jos antaa aikaa ittellensä kuunnella omia töitään enemmän kun pari päivää ja ihan rauhassa eri systeemeillä. Se jos joku on kehittävää.
En ole ikinä uskonut ulkopuolisiin masterkorviin. Iha paskaa. Toimii korkeintaan kaupalliseen musaan, jos nopeasti pitää deadlineen tehä jotain. Mut siinäkin lähtökohta on jo perseestä.
Miksaus on osa musantekoo. Ei kukaan tuu sun kitaraefektejäkään säätelee siks koska "toiset korvat on hyvä juttu"... wtf oikeesti.
Ihan kun jengi yrittäis saavuttaa jonkun absoluuttisen täydellisyyden äänityksillään. Ootte hukassa, anteeksi.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
sami_sumea
07.02.2016 16:49:09 (muokattu 07.02.2016 16:50:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ikinä uskonut ulkopuolisiin masterkorviin. Iha paskaa. Toimii korkeintaan kaupalliseen musaan, jos nopeasti pitää deadlineen tehä jotain. Mut siinäkin lähtökohta on jo perseestä.
 
Muistuukin taas mieleen miks oon käynyt täällä kommentoimassa jotain viimeks piiiitkän aikaa sitten ;)
 
Toki on olemassa erilaisia työtapoja, ja kuten sanoinkin, "jos jotain konkreettista esimerkkiä vokkeketjusta kaipaat, mulla menee homma about näin:" = tää on mun tapani toimia ja toimii MULLE. Sen jakamisesta voi olla hyötyä jollekulle muullekin. Kuulisin mielelläni esim. sun tapasi työskennellä?
 
+S+
 
http://www.soundreel.com
KaRa
07.02.2016 17:02:40 (muokattu 07.02.2016 17:10:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Kuulisin mielelläni esim. sun tapasi työskennellä?
 
Yks semmonen pointti varmaan on että kuuntelee mahdollisimman monessa paikassa, eri systeemeillä, eri mielentiloissa, eri aikoihin päivästä ja eri-kaikkee. Jotta saa mahdollisimman laajan käsityksen miksauksesta. Tilanteet on erit eri ihmisillä, mutta mä alotan ite miksailemaan ennenkun kaikki äänityksetkään on tehty. Tavallaan miksaan ja äänitän samaan aikaan. Miksaan siinä samalla... Koko musanteko -prosessi on semmonen luova boheemimöhkäle. Mulle toimii näin ja oon kasvanu tähän. Tälleen mieli pysyy freshinä kun voi tehdä just sitä mitä haluaa, silloin kun haluaa. Se hauskanpito ja fiilis kuuluu musassa.
Kuuntelen perus miksausmonitoreilla, mutta kun korvat puuroutuu, niin vaihdan kuulokkeisiin.. sit ku kyllästyn ja haluan saada enemmän irti niin vaihdan KOSSeihin, joskus hifikaijuttimilla, kun oon pois kotoa niin nappikuulokkeilla kuuntelen mitä oon oikein tehny... samalla kuuntelen ihan jotain muuta musaa ja vertailen omiini.
Eli kai se mun "vinkki" vois olla semmonen, että mitä kokonaisvaltaisempi käsitys sulla on sun äänityksistä, niin sen parempi, mutta älä ny vaa mee muilta kyseleen mikä on oikein ja väärin vaan anna itelles aikaa kuunnella viikkokaupalla mitä oot äänitelly tai niin kauan kunnes kyllästyt ja haluat mennä eteenpäin.
 
EDIT: ja mielentilat tosiaan vaikuttaa. Ihan sekin että sen lisäks että hengaa ja kuuntelee yksikseen viidellä eri systeemillä, niin menee kaverille ja kuuntelee siellä. Ihan seurankin takia joka vaikuttaa omaan mielentilaan. Niin moni asia vaikuttaa siihen miltä mikäkin kuulostaa omaan korvaan, yrittää ottaa irti ne kaikki nyanssit. Jotkut nyanssit kuuluu vaan tietyssä mielentilassa ja eri paikoissa.
EDIT2: Mun yks suurimmista nautinnoista elämässä on mennä illalla(tai joskus) nukkumaan ja herätessään ensimmäisenä toimena kuunnella eilisen päivän äänityksiä/miksauksia. Niin se pitäiskiin olla.. eikä ekana toimena mennä foorumilta kyselee epävarmana onko joku hyvä vai ei.. Missä on hauskuus?
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
sami_sumea
07.02.2016 17:09:48 (muokattu 07.02.2016 17:13:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kai se mun "vinkki" vois olla semmonen, että mitä kokonaisvaltaisempi käsitys sulla on sun äänityksistä, niin sen parempi, mutta älä ny vaa mee muilta kyseleen mikä on oikein ja väärin vaan anna itelles aikaa kuunnella viikkokaupalla mitä oot äänitelly tai niin kauan kunnes kyllästyt ja haluat mennä eteenpäin.
 
Juu, totta kai referenssikuuntelu monessa eri paikassa (ja omia suosikkeja vastaan) on tärkee juttu. Mut silti se et osaa tietyt työtavat ja se et ymmärtää mitä tekee auttaa yllättävän pitkälle. Mä käytän paljon aikaani oppiakseni uusia juttuja ja mua ainakin kiinnostaa kuulla ja nähdä miten muut tyypit (erityisesti sellaset joiden soundista itte diggaan) tekevät hommia.
 
Esm topicin aloittaja ettii tollasta Roope Salminen -henkistä kaupallista, prosessoitua vokkesoundia joka toimii hyvin radiossa - toi mun esittämäni tapa on se miten esm mä teen semmosta ;)
 
ps. ja se, että sulla on esm toinen asiantunteva korvapari sanomassa et mikä miksussa / masterissa pissii on ainakin mulle kullanarvoista - ite kuuroutuu todella helposti omille tekemisilleen varsinkin jos säätää samaa rallia viikkokausia. Been there, done that ;)
 
...
 
http://www.soundreel.com
KaRa
07.02.2016 17:14:24 (muokattu 07.02.2016 17:17:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä myönnän että oon musanteon suhteen ikuinen itsepäinen kolmevuotias. Mutta se pelkästään palvelee mun tarpeita ja väitän että sen ansiosta oon oppinu paljon äänitykseen liittyviä niksejä ja jippoja mitä ei kirjat kerro.
EDIT: korvat puuroutuu joo mut siks pitääkin antaa itelleen aikaa. Pitää viikko taukoo kuuntelusta ja sit taas kuuntelee niin avartuu taas. Tekee jotain toista biisiä sen aikaa. Mä ainakin yleensä työstän 3-5 biisiä samaan aikaan.
Mullahan ei o mitään kiirettä julkasta mitään. Julkasuvaihe on vaa bonusta. Tykkään siitä prosessista tehä äänityksiä. Valmis tuotos on vaa hauskanpidon seuraus/kiva muisto.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Antti1
07.02.2016 17:16:53 (muokattu 07.02.2016 17:19:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: ps. ja se, että sulla on esm toinen asiantunteva korvapari sanomassa et mikä miksussa / masterissa pissii on ainakin mulle kullanarvoista - ite kuuroutuu todella helposti omille tekemisilleen varsinkin jos säätää samaa rallia viikkokausia. Been there, done that ;)
 
Tämä korostuu erityisesti, jos kyse on vielä omasta musasta. Säveltäjä/sanoittaja/äänittäjä/miksaaja/masteroija harvoin on kauhean tehokas yhtälö, eikä valitettavasti usein johda kovinkaan kaksisiin lopputuloksiinkaan. Ei ainakaan nopeasti, koska vaatii tota loputonta edestakaisin veivaamista, miljoonalla laitteistolla kuuntelua ja ties mitä oman epävarmuuden triplatarkistamista. Asioita, jotka täysin ulkopuolinen ammattilainen huomaisi hetkessä.
 
E: Tai voi toki olla, että mä vaan olen huono.
KaRa
07.02.2016 17:19:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: ...koska vaatii tota loputonta edestakaisin veivaamista, miljoonalla laitteistolla kuuntelua ja ties mitä oman epävarmuuden triplatarkistamista. Asioita, jotka täysin ulkopuolinen ammattilainen huomaisi hetkessä.
 
Jos ei ole vahva käsitys omasta sisimmästään ja siitä mistä tykkää niin toi on totta. Mutta mä teen sellasta musaa mitä mä tykkään kuunnella ja mä tiedän millasta musaa mä tykkään kuunnella. Tiedän mitä haluan ja mun mielestä siihen tulisi kaikkien pyrkiä.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Antti1
07.02.2016 17:29:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Jos ei ole vahva käsitys omasta sisimmästään ja siitä mistä tykkää niin toi on totta. Mutta mä teen sellasta musaa mitä mä tykkään kuunnella ja mä tiedän millasta musaa mä tykkään kuunnella. Tiedän mitä haluan ja mun mielestä siihen tulisi kaikkien pyrkiä.
 
Ei mun mielestä kyse ole edes tuosta, vaan totaalisesta objektiivisuuden puutteesta omiin töihinsä. Siitä on vaan melko mahdotonta päästä eroon, koska ihminen on mikä on. Musan tekeminenkin on aivan eri asia kuin laulun (tai minkä tahansa muun äänilähteen) miksaaminen, sä sekoitat nyt asioita keskenään. Hyvä sävellys kantaa huonollakin tuotannolla vuosikymmenestä ja -sadasta toiseen, mutta se on täysin eri keskustelu.
 
Mun mielestä on kamalan tylsää ja puuduttavaa lähteä aina liikkeelle siitä, että "tiedän mitä haluan". Osa tämän duunin ja/tai harrastuksen mielenkiintoisuudesta liittyy juuri siihen kokonaisuuden vuoropuheluun, jossa ennalta-arvaamattomat tilanteet ja asiat voivat johtaa alkuperäistä visiota mielenkiintoisempaan ratkaisuun. Juuri jätin parista biisistä pirusti esimerkiksi kitaroita ja stemmalauluja pois, mutta lisäsinkin kompuraa ja säröä ryhmiin reilusti. Paketista tuli ilmavampi ja parempi, muttei ollenkaan alkuperäisen vision kaltainen. Luulin tietäväni mitä halusin, mutta lopputuloksesta tuli harkinnan kautta paljon parempi.
KaRa
07.02.2016 17:32:11 (muokattu 07.02.2016 17:43:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Ei mun mielestä kyse ole edes tuosta, vaan totaalisesta objektiivisuuden puutteesta omiin töihinsä. Siitä on vaan melko mahdotonta päästä eroon, koska ihminen on mikä on. Musan tekeminenkin on aivan eri asia kuin laulun (tai minkä tahansa muun äänilähteen) miksaaminen, sä sekoitat nyt asioita keskenään. Hyvä sävellys kantaa huonollakin tuotannolla vuosikymmenestä ja -sadasta toiseen, mutta se on täysin eri keskustelu.
 
Mun mielestä on kamalan tylsää ja puuduttavaa lähteä aina liikkeelle siitä, että "tiedän mitä haluan". Osa tämän duunin ja/tai harrastuksen mielenkiintoisuudesta liittyy juuri siihen kokonaisuuden vuoropuheluun, jossa ennalta-arvaamattomat tilanteet ja asiat voivat johtaa alkuperäistä visiota mielenkiintoisempaan ratkaisuun. Juuri jätin parista biisistä pirusti esimerkiksi kitaroita ja stemmalauluja pois, mutta lisäsinkin kompuraa ja säröä ryhmiin reilusti. Paketista tuli ilmavampi ja parempi, muttei ollenkaan alkuperäisen vision kaltainen. Luulin tietäväni mitä halusin, mutta lopputuloksesta tuli harkinnan kautta paljon parempi.

 
Ymmärsit vähän väärin, sillä mun musa perustuu juuri tolle, että se on täynnä sattumia. Se että tiedän mitä haluan, tarkoitin vain että en kysele muilta, koska tiedän mistä tykkään kun kuulen. En ole epävarma sen suhteen mitä teen. Ja en niin paljoa sekoita asioita. Tämä sama filosofia pätee kaikkeen, myös laulun miksaukseen.
Musan teko on ja kuuluu olla subjektiivista. Tämä ei ole palvelusammatti. Omaan perspektiiviin pitää luottaa koska sieltä se kaikki kumpuaa ja vain sillä on väliä ja siitä taiteessa on kyse.
 
EDIT: Mun mielestä paras musiikki on sellaista mikä on tehty itselle. Silloin se on todenmukainen kuva artistista. Jos musiikki on tarkoitettu mahdollisimman monelle tykättäväksi, niin silloin taide menettää sen ensisijaisen merkityksensä eikä se silloin palvele loppupeleissä ketään, ei edes artistia itseänsä.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
sami_sumea
07.02.2016 17:41:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta mä teen sellasta musaa mitä mä tykkään kuunnella ja mä tiedän millasta musaa mä tykkään kuunnella. Tiedän mitä haluan ja mun mielestä siihen tulisi kaikkien pyrkiä.
 
Joka ainoa niistä kovan luokan ammattilaisista joita mä arvostan tietää tasan tarkkaan mistä tykkää, millaista musaa tykkäävät tehdä ja mitä kuunnella. Joka ainoa niistä tyypeistä on käyttänyt myös vuosia aikaa siihen että on päässyt sille levelille jolla nyt on ottaen oppia muilta (omilta idoleiltaan) ja kyselemällä "hei, mulla on tämmönen ongelma, miten voin muuttua paremmaksi tässä mitä teen", kuten esm topicin aloittaja -mielestäni ihan oikein- tekee.
 
Se, että on vahva visio ei tarkoita etteikö voisi silti avata korviaan ja kuunnella joskus mitä muilla on annettavaa. Vois vaikka oppia jotain?
 
+S+
 
http://www.soundreel.com
KaRa
07.02.2016 17:49:19 (muokattu 07.02.2016 17:54:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nojoo ei mennä ihan täysin äärimmäisyyksiin. Mun tyyli on provota, mutta aloittaja kun sanoi, että "Pitääkö mun vaan tyytyä siihen, etten voi oppia äänimiesten peruskikkojakaan lyhyessä ajassa" niin mitä mahtaa tarkoittaa peruskikkojen oppiminen nopeasti? Tottakai perus nopeet equtukset ja semmoset ensimmäisen minuutin aikana tehtävät perusjutut voi nopeesti omaksua, mutta kaikenkaikkiaanhan miksaus on elämänmittanen opettelu. Silloin siinä pitää olla kyse muustakin kun täydellisyyden saavuttamisesta, koska sellaista käsitettä ei ole kun täydellisyys. Millä silloin on eniten väliä koko hommassa? siitä asiasta vain mitä itse ajan takaa :)
Juju on että kokeilee rohkeasti kaikenlaista mikä saa kuulostamaan omaan korvaan hyvälle, kyllä sitä aikanaan harjautuu vahvalle omalle tielle. Pulmiin on olemassa monenlaisia ratkasuja. Kaikenkaikkiaan aika abstractia hommaa, jos hallittee DAWinsa. On niin paljon kaikkia plugineja jo valmiina olemassa, että taivas on rajana.
Väitän että kokeilemalla oppii aikaa vasten enemmän kun kyselemällä. Sitäpaitsi se on samalla hauskaa.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
sami_sumea
07.02.2016 17:54:42 (muokattu 07.02.2016 17:57:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juju on että kokeilee rohkeasti kaikenlaista mikä saa kuulostamaan omaan korvaan hyvälle, kyllä sitä aikanaan harjautuu vahvalle omalle tielle.
 
Täysin samaa mieltä. Silti ainakin itelle on ollut tärkeetä että mulle on opetettu joskus tietynlaiset perusteet sovituksesta, stereokuvasta, työkaluista joilla hyvä miksu rakennetaan jne. Enkä todellakaan edes kuvittele osaavani kaikkea :)
 
+S+
 
http://www.soundreel.com
KaRa
07.02.2016 18:04:35 (muokattu 07.02.2016 18:05:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sen verran tuun vastaan, että joo toki jos tarkoituksena on miksata laulua esim johonkin perus keikkailevaan rokkibändiin niin on tavallaan luontevaa miksata enemmän tai vähemmän tiettyjen standardien mukaan. Oon vaan niin kauan häröilly omiani; jättäny tallenteelle sattumia täyteen, editoinu ties kuinka ja tehny sitä sun tätä ihan vaan tekemisen iloks niin oon ajautunu populäärirannikolta jo kauas pois avantgarde merelle... täältä mun on hyvä huudella kuinka maissa on ahdistavaa olla ;)
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
flimtrick
07.02.2016 22:20:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen niin hyvään vokaalisoundiin ei ikävä kyllä ole oikotietä onneen. Tuon sun kuvan perusteella tuossa tilassa voi olla aika mahdoton nauhoittaa pro laulusoundia. Miksaamaan vielä pystyy vähän huonommasakin tilassa jos tuntee tilan heikkoudet mutta pari vaahtomuovia betoniseinillä ei auta käytännössä yhtään mitään.
 
Ite oon miksannut ja nauhoittanut paljon hyvin akustoidussa tilassa nauhoitettuja lauluja sekä myös paljon huonommin akustoiduissa tiloissa. Ite teen kans omaa musaa ja KAIKEN itse paitsi masterointia ja voin sanoa että on hidasta mutta ei kyllä mihinkään kiirekään.
 
Ihan suoraan voi sanoa että hyvä "pro" laulusoundi on suurimmaksi osaksi kiinni siitä että laulaja on hyvä ja laulussa on energiaa, mikrofoni on kyseiselle laulajalle oikea ja että äänitettävä tila on hyvin akustoitu. Tietty hyvä etuaste on plussaa mutta kyllä se laulaja, tila ja mikrofoni on paljon tärkeämmät mun mielestä.
 
Nimittäin kun noi kolme asiaa on kunnossa niin voin sanoa että ei sille lauluraidalle tarvi enää mitään ihmeitä tehdä että siitä saa hyvän kuuloiseen. Kun taas jos laulu on nauhoitettu huonossa tilassa niin sitä saa oikeesti säätää ja paljon ja siltikään lopputulos ei aina ole toivottu. Kuten täällä jo sanottiin kun tila on huono, kompressori usein vain pahentaa asiaa koska ei-toivotut paskat taajudeet korostuu ja jos boostaat trebleä niin sekin kuulostaa usein vaan huonolta, johtuen siitä että jos ne korkeat taajudeet ei siinä tilassa ole kuosissa niin sieltäkin korostu sit kaikkea huonoja asioita.
 
Sen oon oppinut että hyvin akustoidussa ja hyvillä laitteilla nauhoitettu vähän huonommastakin äänityksestä (esim. väärä mikki tai nauhoitettu liian läheltä tms.) saa ihan hyvän kuuloisen jos näkee vaivaa mutta huonossa tilassa äänitetty on toivoton tapaus. Plugareilla voi pelastaa aika paljon jos se lähtösoundi on laadukas mutta jo valmiiksi paskaa soundia ei pelasta mikään.
 
Suosittelen räppivokaaleihin jo täällä mainittua parallel-kompressointia. Itse käytän sitä melkeinpä aina liidi laulussa ja välillä myös taustalauluille oma stereo parallel-kompressointi toimii. Sen avulla saa laulusoundin helposti lähemmäs ja "naamalle" ilman että tarvii länätä itse lauluraitaa ihan tappiin.
 
Jos on tuttu Stargate-niminen norjalainen duo joka on tehnyt hittejä mm. Rihannalle ja muille isoille artisteille niin luin jostain heidän haastattelun ja ne oikeastaan kiteytti hyvin tuon. Ne oli aina norjassa tehdessään ihmetelleet että miten ne siellä ameriikassa saa noin hyvän laulusoundin että mikä se niiden magic trick on kun ne laulut kuulostaa vaan niin paljon paremmalta. No nykyäänhän Stargate toimii itse jenkeissä ja sanoivat että kun mentiin sitten jenkkeihin, päästiin piireihin ja nauhoittaa sitä Beyoncea tai whatever niin huomattiin että ei ole mitään magic trickiä että ne laulajat on vaan NIIN hyviä siellä että kun signaaliketju on kohdallaan niin se soundi on käytännössä siinä.
 
Tähän vois laittaa vaikka vielä linkiksi video missä Phil Tan näyttää miten Rihannan Diamonds on miksattu. Väittää itse tuossa kyllä että tuo sessio on se final mix ja laulussa ei oo muuta kuin ssl channelstrip eq pieni boosti ja cut sekä kompura, r-vox kompura ja sit vähän kaikua, stereodelayta ja doubleria. Tuo video kertoo hyvin miten vähän tarvii tehdä jos se lähtösoundi on oikeesti hyvä.
 
https://www.youtube.com/watch?v=q2E3ifOjFmE
 
jannu
08.02.2016 01:38:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa:
Eli kai se mun "vinkki" vois olla semmonen, että mitä kokonaisvaltaisempi käsitys sulla on sun äänityksistä, niin sen parempi, mutta älä ny vaa mee muilta kyseleen mikä on oikein ja väärin vaan anna itelles aikaa kuunnella viikkokaupalla mitä oot äänitelly tai niin kauan kunnes kyllästyt ja haluat mennä eteenpäin.

 
Joo, tää on ihan hyvä vinkki JOS se vastaanottaja tekee juttuja oikeasti sillä tasolla, että ymmärtää mitkä kaikki asiat vaikuttavat laadullisesti lopputulokseen, lähtien äänilähteestä ja miten sitä käytetään. Kokemattomalle ja aloittelijalle on aivan joutavanpäiväistä kertoa että kokeile ja tee miten huvittaa, jos lähtökohtaisesti korvat eivät kerro miksi joku asia tapahtuu niin kuin tapahtuu. Asioiden suhteellisuudesta ja estetiikasta vääntäminen ovat siinä vaiheessa vielä aivan yhdentekeviä keskustelunaiheita.
 
Samin kirjoitus ja vinkit olivat hyviä, eivät välttämättä kaikkeen sopivia mutta kuitenkin siinä oli etenkin alkupään prioriteetit varsin järkevästi aseteltuna.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
flimtrick
08.02.2016 11:38:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea:
 
- Miksauspäässä leadi-vokkessa mulla on yleensä eq:na joku perusplugari sutun siivoamiseen ja kevyeen boostailuun (Logicin oma, Wavesin REQ tms), mahdollinen de-esseri (TDR Nova on loistava ja ilmainen!), ja joku sopiva vokaalikompura (esm Wavesin RVox tai PC:llä miksatessa Kjaerhusin GUP-1).

 
Ite käytän melkeinpä aina kahta eq:ta ja vähintään kahta kompuraa liidi-laulussa. Ensin perus EQ jolla leikkaan sen mitä tarvii (saatan tehdä jotain pientä boostia tälläkin, sen jälkeen kompressori ja sit toinen joku "laadukkaampi" EQ millä boostaan trebleä. Ite tykkän ensin leikata ei-halutut taajuudet pois ja sit kompressoida ennen sitä yläpääboostia. Sit sen jälkeen usein vielä toinen miedompi kompura.
 
Levittimenä käytän itse yleensä waves-doubleria tai muuta vastaavaa.
 
studio
08.02.2016 12:00:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Markkinamiehet on keksineet että ainakin kymmenen plukaria pitää olla jokaisella raidalla. Kokeilkaapa tehdä joskus niin että jokaiselle kanavalle on käytössä yksi eq ja koko sessioon esim viisi kompuraa ja pari kaikulaitetta. Näin sitä kiinnittää huomiota enemmän siihen mitä ja kuinka sitä tavaraa sinne nauhoittelee. Raitamääränkin voisi rajoittaa 24-raitaan niin joutuu jo sovitushommiin. Ei tarvitse miettiä ensimmäisenä minkä plugarin minnekkin laittaa.
 
sami_sumea
08.02.2016 15:19:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flimtrick: Ite käytän melkeinpä aina kahta eq:ta ja vähintään kahta kompuraa liidi-laulussa. Ensin perus EQ jolla leikkaan sen mitä tarvii (saatan tehdä jotain pientä boostia tälläkin, sen jälkeen kompressori ja sit toinen joku "laadukkaampi" EQ millä boostaan trebleä. Ite tykkän ensin leikata ei-halutut taajuudet pois ja sit kompressoida ennen sitä yläpääboostia. Sit sen jälkeen usein vielä toinen miedompi kompura.
 
Levittimenä käytän itse yleensä waves-doubleria tai muuta vastaavaa.

 
Juu, mulla on viimeaikoina ollu tilanne se, että nauhoitan eri koneella ku millä oon tehny taustat, joten VOKKEnauhoitussessiossa mulla on usein joka raidassa joku perus-eq ja kompura joilla otan pahimmat sutut pois ja länään vähän, ja sit bouncaan em. koneelta vokaalit ulos groupeiksi ja isken ne finaalin raidan päälle missä equttelen ja kompressoin, kaiutan yms vielä lisää. Pitääkin testata doubleria, en oo käyttänyt vuosiin!
 
+S+
 
http://www.soundreel.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «