Aihe: Vokaalien miksauksen vaikeus | |
---|
|
Tuo työpisteen kuuntelu näyttää aika epäilyttävälle jos sen perusteella alkaa equttelemaan niin varmaan metsään mennään. Kokeile vain tasoitella laulua äläkä equttele ja käy jossain muualla kuuntelemassa. Jos muut soittimet on kliinejä midijuttuja niin vähänkin ei niin täydellinen laulusoundi kyllä tulee läpi negatiivisessä mielessä tai sitten siitä pitää tehdä selkeästi huono. Tietysti äänilähde on tärkeä joten kannatta kysyä myös joltain ulkopuoliselta mielipidettä. |
|
AcLAc: HEI. Olen käsittänyt, jotta räppääjät käyttäis dynaamisia mikkejä ja vieläpä melko rohkeasti aivan lärvissä kiinni... miten lie oikeasti? Ainakin Drake ja Eminem käyttävät Sonyn C800g -mikkiä. Jay Z ja Kanye West diggailevat enemmän Neumann U87/U67 -hommasta (tai siis heidän teknikkonsa Young Guru tykkää). Yleensä etarina Neve 1073/1081. Lauski: Ja joo hei @Spedemix, mahtavaa et huomasit ton mono-homman, tänks! Miksaan kyllä aina stereokuvana, mut loppujen lopuksi aina "bouncaan" pro toolsissa valinnalla mono - summed. En oo asiaa edes sen kummemmin ajatellut, koska jos bouncaan stereona niin tulee kaks raitaa, vasen ja oikea. Oon itse asiassa luullut, et toi käyttämäni valinta säilyttää stereokuvan, enkä oo ajatellut asiaa kuunneltuani valmista biisiä. Juuh, "Stereo Interleaved" antaa sulle yhden stereoraidan. Luureillahan tommoset jutut kuulis hetimmiten. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
|
Vielä tuli mieleen mainita äänenkäytön treenaaminen, esimerkiksi artikulaatio ja sanojen loppuun asti vieminen. Monesti amatööreillä sanojen viimeiset kirjaimet meinaavat vaieta liiaksi. Tai sitten esimerkiksi spiikatessa on ihan liian kiire, mutta tämä on jo vähän toinen genre. Istu ja pala! |
|
Kuuntelepa tarkemmin tuota referenssiraitaa ja oikeastaan mitä vaan hittimusiikkia ja vertaa tuohon omaan miksaukseesi. Isoin yksittäinen havainto on se, että voksut pitää miksata tosi pintaan. Ne on se syy miksi sun musiikkisi erottuu kaikesta muusta. Miksi olet miksannut omat vokaalisi noin hiljaiselle alun perin? Monesti sitä sortuu projektin aikana itsekin samaan syntiin kun osaa lyriikat muutenkin ulkoa mutta lopullisessa miksauksessa kannattaa vaan vääntää voksut ihan he-l-ve-tin pintaan. Makuasia sitten että annatko master-kompuran kyykyttää muuta biisiä voksujen alta vai vedätkö jo miksausvaiheessa sidechain-kompuran läpi taustaraidat. Eli kompuraa ihan sille pelkälle lauluraidalle reippaasti jo miksausvaiheessa ja masteroitaessa vielä koko jöötille. Kyllähän lauluraidoille pitäisi löytyä joka ohjelmasta kohtuuhyvät presetit, käytä niitä! Unohda mikkien, etuasteitten ja muitten päivittäminen, ihan varmasti sun kamoillasi saa vähintään keski-kohtalaisen tuloksen aikaan. Tärkein on se, mitä siinä mikin etupuolella tapahtuu kun punavalo palaa. Hyvän suorituksen miksaaminenkin on yleensä helpompaa kuin fiiliksettömän mutinan. |
|
Marc Mozartilla on aika ok tutoriaali voksujen miksaamisesta. http://www.mixedbymarcmozart.com/20 … complete-tutorial-on-mixing-vocals/ Ihan kaikkea en allekirjoita, koska pidän digitaalisessa ympäristössä eq-miinustamista parempana vaihtoehtona kuin buustaamista. Suosittelen ketjun aloittajaa tutustumaan parallel-kompressointiin, sekä kuinka ja miksi käytetään erilaisia kompressoreita äänensävyn muokkaamiseen. Itsellä on yleensä ketjussa DAW:n sisällä kolme "normaalia" kompressoria (1176, LA-2A, 670 Vari-Mu) ja kasa dynaamisia eq:uita (Waves C6, C1, De-ess yms). Vikana ketjussa limitteri. Sekä tietenkin parallel-asiat. Ite oon tehnyt aika monta levyä, missä on käytetty vokaaleissa tota Sonyn mikkiä ja U47:aa, mutta ei ne tee autuaaksi. Yleensä ongelma on joko liian läheltä laulaminen, huono tila/paljon resonansseja/huono laulaja ;) |
cosmob83 25.01.2016 18:35:47 (muokattu 25.01.2016 18:37:55) | |
|
Omana suosituksena laittaisin vielä tähän manuaalisen lauluraitojen editoinnin. Taimaus kohdilleen (ei tarkoita siis että kaikki gridille), äänentasojen manuaalinen säätö ennen mitään prosessointia, ylimääräisten äänien poisleikkaaminen, de-esser, ja mahdollinen varovainen vireenkorjaus. Noiden jälkeen on vähemmän kompressoitavaa... Edit: Jo ihan perinteisen piikkikompressorin lisäksi harkitsisin myös low-level kompressoria. Ongelma tämän kanssa on sitten siinä että kaikki mahdollinen ikävä huonesoundi tulee vielä vahvemmin esille. |
|
Liekö Shure SM7 räppäävän (ja vaikka minkä muunkin) skenen ykkösmikkejä kautta maailman? On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
|
Ainakin örinähevipuolella on kaiketi suosittu tuo SM7 |
|
askomiko: Liekö Shure SM7 räppäävän (ja vaikka minkä muunkin) skenen ykkösmikkejä kautta maailman? EV:n norsunkyrpae voisi olla toinen aika kova vaihtoehto, joskaan ei kaikkein halvin. Jos joku ei tiedä, niin EV RE20. |
|
Kiitoksia kaikille auttaneille. En ala erikseen vastailemaan, mutta varmasti tulen tutustumaan annettuihin tipseihin tarkemmin. Raudan uusimista en näe prioriteettilistan kärjessä, kun kumminkin tiiän, että nykyiselläkin kokoonpanolla on mahdollista saada aikaan huomattavasti järkevämpää soundia :D Jos joku jaksaa, niin mielellään ottaisin tuntemattomienkin ihmisten rehellistä palautetta vastaan Valmistumislaulu -biisistä niin yleisesti, kuin myös äänityksen ja miksauksen laadusta. Aiemmasta kommentista ilmi onkin jo tullut kämmi, että tiedosto on Soundcloudissa monona. Löytyypi linkistä: https://m.soundcloud.com/aki-laulainen/valmistumislaulu |
|
Lauski:Löytyypi linkistä: https://m.soundcloud.com/aki-laulainen/valmistumislaulu Eikös tuossa ollut biisin osa-alueet aika balanssissa? Eiku teet vaan lisää ja opit vähitellen. Ja tämähän ei siis ollut mun genreä ollenkaan:) Istu ja pala! |
|
Lauski: Kiitoksia kaikille auttaneille. En ala erikseen vastailemaan, mutta varmasti tulen tutustumaan annettuihin tipseihin tarkemmin. Raudan uusimista en näe prioriteettilistan kärjessä, kun kumminkin tiiän, että nykyiselläkin kokoonpanolla on mahdollista saada aikaan huomattavasti järkevämpää soundia :D Jos joku jaksaa, niin mielellään ottaisin tuntemattomienkin ihmisten rehellistä palautetta vastaan Valmistumislaulu -biisistä niin yleisesti, kuin myös äänityksen ja miksauksen laadusta. Aiemmasta kommentista ilmi onkin jo tullut kämmi, että tiedosto on Soundcloudissa monona. Löytyypi linkistä: https://m.soundcloud.com/aki-laulainen/valmistumislaulu Mä luulen että melkeinpä hedelmällisempää miksauksen&nauhoituksen kannalta olisi että vertaat teostasi muutamaan eaikuvana toimivaan referenssibiisiin. Mätsäät oman biisin ja referenssibiisin volat, ja sitten rupeat kuuntelemaan että mitä eroja löytyy. Voinhan minä sanoa että eqta/kompressoi enemmän/vähemmän tätä tai tuota, mutta kun tuommoinen kommentti perustuisi siihen mitä mä ajattelen ettän ton biisin pitäisi olla, ja sillä taasen ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa että miten sä näet ton biisin. |
|
Lauski: Jos joku jaksaa, niin mielellään ottaisin tuntemattomienkin ihmisten rehellistä palautetta vastaan Valmistumislaulu -biisistä niin yleisesti, kuin myös äänityksen ja miksauksen laadusta. Aiemmasta kommentista ilmi onkin jo tullut kämmi, että tiedosto on Soundcloudissa monona. Löytyypi linkistä: https://m.soundcloud.com/aki-laulainen/valmistumislaulu Tossa biisissä hyvä meininki sinänsä, laulu/räp suorituksena ehkä vähän varovainen ja sisäsiisti. Mutta. Siinä ei oltu raivattu tilaa laululle. Oot varmaan tehnyt biitin ensin ja hinkannut sen kivaan balanssiin ja vimppana äänittänyt laulun? Nyt ongelmana on se, että vokaalit taistelee samalla taajuuskaistalla lähes koko taustan kanssa. Pannaamalla voi toki jonkin verran raivata tilaa laululle keskellä, mutta monotetun sämppelin perusteella näin ei ole tarpeellisessa määrin tehty. Nyt ennenkuin ryntäät equttamaan ja mulkkamaan tuota niin pysähdy hetkeksi. Anna sen olla ja opi siitä. Tee seuraava projekti paremmin. Äänitä voksut jatkossa aikaisemmassa vaiheessa. Näin sulla on selkeämpi kuva siitä, miten muutokset taustassa voi tukea vokaaleita eikä häiritä niitä. Ja parasta equttamista on se, että et equta ollenkaan vaan SOVITUSVAIHEESSA järkkäät homman sillai että laulu mahtuu huomion keskipisteeseen. |
|
Demolaulu on hyvä, siitä on apua sovituksen ja miksauksen hahmottamiseen. |
|
Periaatteessa mitä aikasemmin lopulliset rapit saa narulla sitä parempi. Usein mä alan lisätuottaan biisejä demovoksujen kanssa samalla kun artisti treenaa biisin valmiiksi. Sit ku mä saan tehtyä jonkunnäköisen vedoksen uudesta versiosta (vielä täysin keskeneräinen though) jossa näkyy mun kädenjälki artisti äänittää biisin. Biisien erikoissaundeja on yleensä hauskempi/helpompi tuottaa kun lopulliset voxut on narulla. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
|
Jos ei muuten, niin miksaus kannattaa aloittaa pelkällä laululla ja vaikka bassolla, ja lisäillä sen jälkeen muut elementit niin että laulu pysyy koko ajan framilla. Näin siis, jos tehdään musaa, jossa laulu on tärkein (rap ja pop) |
Lauski 06.02.2016 09:21:08 (muokattu 06.02.2016 09:22:56) | |
|
Taas on tullut paljon vastauksia, kiitos kiitos. Biitin tohon tosiaan tein ensin ja miksasin ja sit vasta voksut - tää vinkki taitaa olla mulle se tärkein, että demovoksut narulle aikaisessa vaiheessa, pitää ottaa käyttöön! |
|
Heguli: Demolaulu on hyvä, siitä on apua sovituksen ja miksauksen hahmottamiseen. Tässä vinkkejä demolaulun miksaamiseen https://www.youtube.com/watch?v=PNPJOCjeneg Hanuriin: Tossa biisissä hyvä meininki sinänsä, laulu/räp suorituksena ehkä vähän varovainen ja sisäsiisti. Mutta. Siinä ei oltu raivattu tilaa laululle. Oot varmaan tehnyt biitin ensin ja hinkannut sen kivaan balanssiin ja vimppana äänittänyt laulun? Nyt ongelmana on se, että vokaalit taistelee samalla taajuuskaistalla lähes koko taustan kanssa. Pannaamalla voi toki jonkin verran raivata tilaa laululle keskellä, mutta monotetun sämppelin perusteella näin ei ole tarpeellisessa määrin tehty. Tässä perusteluita, miksi laulut kannattaa miksata viimeisenä. Mutta ei tässä mitään sääntöjä ole, jokainen tekee siten miten parhaalta tuntuu. https://www.youtube.com/watch?v=6Wx5hl-HP6I kausalgia.bandcamp.com |
sami_sumea 07.02.2016 14:17:40 (muokattu 07.02.2016 14:32:42) | |
|
Laulut jäävät kuitenkin hämmentävällä tavalla epäammattimaisen kuuloiseksi ja pilaavat koko biisin. Jou! Kävin tsekkailemassa soundcloud-linkistä noita sun biisejä. Ekalla läppärikuuntelulla pisti pari asiaa korvaan: - Vokket ovat tosi hiljaa verrattuna esm refenä käyttämääsi Roope Salmiseen (tai mihin tahansa radiopoppiin) - Et ehkä pidä tästä kommentista, mutta mun korvaan nuo itse vedot ovat tosi "löysän" kuuloisia. Yllättävää kyllä, tosi proon kuuloiseen vokkeen noiden vetojen itsessäänkin tarvii olla todella, todella hyvät ;) Jos jotain konkreettista esimerkkiä vokkeketjusta kaipaat, mulla menee homma about näin: - Nauhoitustilana mulla on suht' hyvin akustoitu studiohuone, toinen pää on vähän enemmän "live" (paljon diffuusiota) ja toinen pää niin että kaikki heijastukset on dempattu. Yleensä nauhoitan laulut about puolivälissä huonetta. - Mikkinä käytän yleensä joko Neumannin tai Haunin konkkaa (viimeaikainen suosikkini on Haun MBNM 608). Mikin sopivuus haettuun laulusoundiin on tärkeä asia, jollekulle voi sopia dynaaminen paremmin kuin konkka jne. - Etusena on ollut joko TLA:n M3 putkimikseri tai SSL-klooni, testaan vähän yleensä kumpi sopii laulajalle paremmin. Käytännössä etusissa ero on häviävän pieni. Ajan joskus harvoin valmiiks kompressoitua matskua raidalle (esm Thermionicin Phoenixin läpi) jos jaksan ;) - Otan yleensä jokaisesta vokkepätkästä ainakin 10-20 ottoa et voi editoida ja leikellä kasaan ainakin yhden todella hyvän lead-raidan ja mielellään 2 tuplausta (left-right) - Stemmoihin ja sovitukseen kantsii panostaa. Esm sun laulusoundi on tollanen joka ei tuu kovin hyvin miksusta läpi, se hukkuu helposti taustan joukkoon ellei sinne tee tilaa jo etukäteen. Lisäks taustalaulujen edittiin ja taimaukseen kannattaa käyttää *PALJON* aikaa että ne soi timmisti. - Vedän itte kaikki vokaalit yleensä Melodynen läpi niin tuneen kuin mahdollista (tuplaukset ja stemmat saa pistää ihan härskisti täysin natsituneen, lead-vokkessa kannattaa olla varovainen ettei liika tuneri kuulu) - Miksauspäässä leadi-vokkessa mulla on yleensä eq:na joku perusplugari sutun siivoamiseen ja kevyeen boostailuun (Logicin oma, Wavesin REQ tms), mahdollinen de-esseri (TDR Nova on loistava ja ilmainen!), ja joku sopiva vokaalikompura (esm Wavesin RVox tai PC:llä miksatessa Kjaerhusin GUP-1). Sen jälkeen vedän yleensä jonkun tooodella kevyen levittimen (esm Wavesin CLA Vocals tai Eventiden Ultrachannel on todella hyviä tähän kunhan ei käytä överisti). Lopuks joku hyvä plate-impulssikaiku (Bricastin M7 vocal plate o hyvä) ja joku hyvä delay, esm Echoboy tms. - Taustalauluissa kantsii kiinnittää huomiota hyvään balanssiin ja levittää vaan ihan ronskisti niitä. Laitan yleensä vielä noihin perus-eq:n, kompuran, levittimien yms lisäksi jotain multibandia joka siivoo noista turhat alamiddlet pois ja länää ne kivasti nippuun. Yleisesti ottaen, tärkein juttu on se, että jo se mitä menee narulle on itsessään hyvän kuuloista ja cuttaa läpi kaikesta. Jotan pientä käsitystä siitä miten helvetin tiukkaan vedettyä, editoitua ja prosessoitua kamaa toi pro-matsku on, antanee tämmönen malliesimerkki esm Katy Perryn vokkeraidoista: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1551657/ET_lead_voc.mp3 +S+ http://www.soundreel.com |
|
Ottamatta kantaa sinänsä hyvään asiasisältöön, oon henkilökohtaisesti sitä mieltä, että kaikki ihmiset jotka käyttää sanaa 'vokke', pitäisi teloittaa kulkematta lähtöruudun kautta. Vokaalit, juu, voksut, juu voxut x:lläkin menee vielä.. Mutta 'vokke'!? Ei pysty, ei jatkoon. "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|